כיצד לשלוט בצילומי ספורט בסמארטפון

תנועה פותחת
תנועה פותחת | עמיחי ינקוביץ''

כדי לצלם פעילויות ואירועי ספורט שונים כבר לא חייבים מצלמה מקצועית, טיפים אלו יסייעו לכם לוודא שתצליחו ללכוד את הרגעים הנכונים בדרך הטובה ביותר

(גודל טקסט)

המצלמה במכשיר הסמארטפון שלנו אולי אינה מצלמה מקצועית, אך היום, כאשר יצרניות הסמארטפונים ממשיכים לשפר את היכולות הטכניות של מצלמת הסמארטפון, אפשר בהחלט לנצל אותנ לצרכי צילום של אירועי ספורט, בין אם מדובר באליפות טניס או במשחק הכדורגל של הבן שלכם, טיפים אלו יסייעו לכם לוודא שתצליחו ללכוד את הרגעים הנכונים בדרך הטובה ביותר. 

 
זום אופטי 
כשמדובר בהתמקדות (זום אין), ההמלצה העיקרית היא בעצם לבדוק אם יש לך יותר ממצלמה אחת בגב המכשיר. אם למכשיר הנייד שלך יש יותר ממצלמה אחת בגב המכשיר, יש סיכוי גבוה שיש לה זום אין אופטי. לאייפון 11 פרו, למשל, יש מצלמת זום בגודל 2X, ואילו בגלקסי S11 אמור להיות מצב של זום אין אופטי עד פי 5 מהמצב הרגיל. 
 
מצב צילום בזום אין אופטי עדיף בהרבה על זום אין דיגיטלי (מתאפשר בתנועת צביטה הפוכה על גבי מכשיר הנייד כדי להתמקד באובייקטים מרוחקים). הזום האופטי נשען על יכולות אופטיות של מספר עדשות עם מיקוד שונה ולכן לא פוגע ברזולוציה של התמונה, בעוד זום אין דיגיטלי פשוט חותך את התמונה בזמן אמת (crop) וכך מוריד את כמות הפיקסלים שבתמונה דבר שמוריד את האיכות שלה בצורה משמעותית. יצרניות הסמארטפונים הבינו את הבעיה הזו כבר לפני שנים רבות והיום רואים שכלל מכשירי הדגל למיניהם מצויידים בכמה עדשות – כדי לאפשר זום אין אופטי וגם אפקטים ויזואליים נוספים.
 
צילום ברצף
אם ראיתם פעם צילומים שלוכדים רגע של שבריר שניה ושאלתם איך הצלם הזה הצליח לתפוס את הרגע המסויים הזה, אז התשובה היא די ברורה: הוא עשה זאת בעזרת שימוש באופציית צילום ברצף. הדרך היא מאוד פשוטה – פשוט לוחצים לחיצה ארוכה על לחצן הצילום וכך המצלמה מצלמת ברצף מספר רב של תמונות (כל עוד אנחנו לוחצים על לחצן הצילום). לאחר שצילמתם, אפשר לבחור את התמונה (או כמה תמונות) הרצויה מתוך מקבץ התמונות שנוצר בעקבות הצילום במצב זה וכך לשמור את התמונות הרצויות ולמחוק את כל השאר באופן קל ונוח.
 
בנוסף, אפשר גם לצלם צילום בסגנון "מריחת תנועה" – שהוא אפקט שבו הגוף שנמצא בתנועה נראה ברור אך הרקע נראה מרוח. אפשר לייצר את האפקט הזה בסביבה של תנאי תאורה ירודים כמו במקום סגור ללא תאורה חזקה או בחוץ בשעת הדמדומים או ביום חורפי ומעונן. איך זה עובד? בתנאי תאורה חלשים, המצלמה צריכה להכניס מספיק אור, וכדי לעשות זאת היא מגדילה את זמן הצילום וכשזה קורה אפשר לייצר את האפקט של המריחה. היישום של האפקט הזה נעשה על ידי צילום ברצף של התנועה שמולנו תוך כדי הסטת המצלמה באותו הכיוון ובאותה המהירות שבה נע הגוף במרחב. בדרך זו, מה שיהיה ברור זה הגוף שנמצא בתנועה ואילו הרקע יהפוך למרוח. כמו שאפשר לראות בתמונה הבאה:
 
 צילום ברצף קרדיט תמונה: עמיחי ינקוביץ''
 
שליטה באור ובחדות 
ברגע שאנחנו נוגעים בנקודה מסויימת על גבי מסך הסמארטפון שלנו, מתבצעות 2 פעולות באותו הזמן:
1. מדידת חשיפה של האור.
2. התמקדות באוביקט אותו נרצה לצלם (פוקוס).  
 
ביכולתנו לשלוט באור עוד לפני שאנחנו מצלמים, כאשר המצלמה מודדת את חשיפת האור מהמקום המרכזי מבחינתנו בתמונה. כאשר אנחנו נוגעים עם האצבע שלנו בנקודה מסויימת על המסך, המצלמה תתייחס לנקודה בה נגענו ותמדוד את האור משם. אם האדם אותו נרצה לצלם נמצא בצל (פחות אור) אז המצלמה תגדיל את כמות האור שיש בתמונה ואילו אם ניגע עם האצבע שלנו על אדם או עצם אותו אנו מצלמים אשר נמצא בשמש (יותר אור), אז המצלמה תוסיף אור לתמונה. המצלמה בעצם מווסתת את כמות האור בהתאם לנקודה בה אנחנו נוגעים על גבי המסך ובכך מאפשרת חשיפה נכונה לתמונה – לא יותר מדי אור, כדי שהתמונה לא תהיה בוהקת מדי או שרופה ומהצד השני – גם לא חשוכה מדי.
 
היתרון הנוסף של נגיעה באלמנט שנמצא בתנועה בזמן שאנחנו מצלמים נעוץ בכך שאנחנו יכולים תוך כדי תנועה, לתקן את נקודת הפוקוס – אם אנחנו רואים שהפוקוס "ברח" ושהוא לא נמצא בנקודה הנכונה. לחיצה קלה עם האצבע על הנקודה במסך שבה אנחנו רוצים שתהיה מירב החדות תבטיח התמקדות נכונה בנושא הצילום שלנו. 
 
עוד טיפ חשוב לגבי השליטה באור, זה היכולת להוסיף או להוריד את כמות האור רגע לפני הצילום עצמו. אנו עושים זאת על ידי נגיעה קלה בנקודה מסויימת על גבי המסך (עדיף בנקודה החשובה ביותר מבחינתנו) ולאחר מכן יתגלה אייקון כלשהו אותו ניתן לגרור ובכך לשלוט בכמות האור (להעלות או להוריד) טרם הצילום. לדוגמה במכשירי האייפון ובוואווי האייקון הוא שמש. במכשירי הסמסונג האייקון הוא נורית ובשיאומי אלו חצים.
  
המיקום הנכון
כשאנו מצלמים אירועים ספורטיביים או פעולות ספורט כלשהן, חשוב להיות כמה שיותר קרוב למשחק או לאירוע. אנחנו רוצים להיות כמה שיותר קרובים כי ברוב המצלמות אין אפשרות לבצע זום אין אופטי משמעותי ולכן, גם אם יש לנו זום אין אופטי מובנה במצלמה, כדאי להתקרב ככל הניתן כדי לתעד את הספורטאים בצורה מלאה. 
 
חשוב גם למצוא את המיקום הנכון שממנו אתם מצלמים, תנסו לחשוב על הרקע של הצילום שלכם, האם הוא מוסיף לתמונה או גורע. במידה והוא גורע אולי תשנו את מיקומכם כך שעדיין תוכלו לתפוס בצורה טובה את נושא הצילום. במקביל, תקבלו רקע שמשדרג את הצילום ומוסיף לו באווירה, בצבע ובקונספט. בצילום תנועה חשוב, גם לחזות את התנועה, כדי שתוכלו לתפוס אותה בצורה נכונה בזמן אמת ובהתאם לכך להתמקם במקום הנכון. 
 
 המיקום הנכון קרדיט תמונה: עמיחי ינקוביץ''
 
צילום בוידאו
בצילום סרטונים של ספורט ותנועה באופן כללי, חשוב לקחת בחשבון את הנקודות הבאות:
 
1. צילום לרוחב ולא לגובה – אלא אם כן מדובר במשחק או ספורט אשר כולו מתבצע על הציר האנכי – כמו קפיצה למים או טיפוס על קיר. 
 
2. צידוד במהירות מבוקרת – חשוב לעקוב אחר הנעשה התנועה הנעשית מולכם, אך גם חשוב להקפיד על הסטה מתונה של המצלמה תוך כדי צילום התנועה ולא להסיט את מכשיר הנייד במהירות גבוהה מדי משום שזה לא נראה טוב בעין, כשצופים בסרטון לאחר מכן. 
 
3. ייצוב המצלמה – תנסו לצלם בצורה יציבה, על ידי מיקום הסמארטפון על חצובה או על ידי ייצוב ההחזקה של המכשיר. תוכלו לעשות זאת, על ידי החזקת הסמארטפון עם שתי הידיים והצמדת המרפקים על צידי הגוף (כשאשר המרפקים נשענים על הגוף ובכך מייצבים את האחיזה).
 
4. צילום בהילוך איטי – צילום במהירות איטית או סופר איטית תאפשר לכם לייצר צילומי וידאו מהממים אשר מציגים את התנועה כמו בשידורי הספורט המקצועי.
 
לסיכום, בעזרת מצלמות הסמארטפון הקיימות היום, תוכלו לצלם תמונות וסרטונים מדהימים של משחקים ופעילויות ספורט שלא נופלים ממצלמות קומפקטיות אחרות.
 
למידע נוסף על צילום בסמארטפון, היכנסו לעמוד הפייסבוק של PicCell – הבית לסדנאות צילום בסמארטפון.
 
אני מציעים גם שוברי מתנה לסדנאות שפתוחות לקהל הרחב, ליחידים ולזוגות.
 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי