חשש מאיפון של נגיף הקורונה: מאחורי הקלעים של ענף הג'ודו

קוכמן, משה, בוטבול ושמאילוב מחטאים ידיים
קוכמן, משה, בוטבול ושמאילוב מחטאים ידיים | יח"צ, אור גפן

האולם התרוקן, ה"בום" שיוצר המפגש עם המזרן הוחלף בחומרי חיטוי והתקווה הגדולה למדליה בטוקיו פוגשת מציאות חדשה. סתיו איפרגן מספקת הצצה מיוחדת דרך מוקי והפיזיותרפיסטים הצמודים

(גודל טקסט)

את ניחוחות הזיעה באולם הג'ודו במכון וינגייט מחליפים בימים אלה ריחות של חומרי חיטוי ואלכוהול ג'ל. על המזרנים האדומים-צהובים דורכים בשגרת האימונים מאות ספורטאים במגוון הגילים והרמות: אולימפיים עם אלה שעתידים להיות, קדטים, ג'וניור וכמובן המאמנים. הצליל המפורסם ביותר הוא "הבום" שיוצר כל ספורטאי כשפוגש במזרן, בין אם באיפון – התרגיל המפורסם ביותר בג'ודו – ובין אם בכל תרגיל אחר אותו בודקים ומנסים.

אלא שמעתה בחלל הגדול ישנם פחות מ-30 אנשים שהם אנשי הצוות והספורטאים, ועל הכניסה והיציאה יש השגחה צמודה.

נמרוד משה ועידו רוקח, הפיזיותרפיסטים הצמודים של נבחרת הג'ודו, עובדים יחד כבר עשור ומבצעים מגוון טיפולים לספורטאים שלהם מדיקור מערבי ועד לטיפולי חשמל להרפיית השרירים. יחד עם זאת, אף אחד מהם לא היה מוכן לתרחיש בו נגיף הקורונה ישבית לחלוטין את רוטינת הטיסות והתחרויות ובכך בעצם תיווצר שגרה חדשה לגמרי, דווקא לפני אירוע השיא – המשחקים האולימפיים בטוקיו שאמורים לצאת לדרך ביולי. כעת הם חושפים את מאחורי הקלעים של המציאות החדשה מהענף ממנו יש הכי הרבה תקוות לקיץ הקרוב, בשיחה מיוחדת עם ספורט1.

"ההנחיות של משרד הבריאות משתנות כל הזמן, אבל מהרגע שהגיעה ההוראה שצריכים להימנע ממגע כמה שאפשר, ערכנו ישיבה כל הצוות שבראשות אורן סמדג'ה (מאמן נבחרת הגברים, ס.א). הג'ודו הוא ענף של מגע ועכשיו אנחנו שומרים על היגיינה יותר מתמיד", מספר משה תוך כדי שקולות חברי הנבחרת נשמעים ברקע בתום עוד אימון. "יש לנו כאן הרבה אלכוהול ג'ל, והספורטאים מתקלחים לפני אימון וגם אחריו. זה משהו שלא היה לפני. הנחינו את הספורטאים בנושא הזה ויש חשיבות למלא אחרי ההוראות בימים האלה".


בוטבול, רוקח, משה ופלצ'יק (יח"צ, אור גפן)

"השגרה שלנו הצטמצמה למינימום האפשרי. עכשיו נשארו רק הבוגרים שהם בעצם האולימפיים עם פרטנרים לאימון", מוסיף רוקח. "כמו שנמרוד אמר, יש עכשיו ג'לים ומקלחות. אנחנו, כצוות המטפל, עכשיו מחטאים את הידיים כל הזמן. זה משפיע מאוד גם על נמרוד וגם עלי כבעלי עסק. יש לנו קליניקה בהרצליה ולי יש סטרט-אפ של שיקום מערכות ואם ניכנס לבידוד זה יהיה אסון".

אורי ששון, לי קוכמן וברוך שמאילוב שבו מתחרות בגרמניה ישירות אל הבידוד. איך סייעתם להם מרחוק?
רוקח: "נתחיל בכך שלא נתנו להם לחשוב שאולי מדובר בצחוק או משהו כזה. שלחנו אותם ישר הביתה ומי שצריך קיבל תרגילים לעשות שם. היינו בקשר איתם לאורך כל תקופת הבידוד באמצעות שיחות וידאו. גם באפליקציה שלי יש תרגילים שאפשר לעשות מרחוק. עכשיו זה פשוט יותר כי אף אחד לא יוצא לחו"ל יותר".

גם רוקח וגם משה חוזרים לא פעם בשיחה על המילים "להישאר בסוג של שגרה" לאחר שתחרויות הג'ודו שבסבב העולמי עד סוף אפריל בוטלו לגמרי. שניהם, אגב, רואים במצב כהזדמנות נהדרת לספורטאים להחלים מפציעות.

משה: "ההפסקה הזו גורמת לכך שעכשיו לא צריך להכין את הספורטאים הפצועים לתחרויות. יש לנו הרבה זמן לתת להם להתאושש, אך יחד עם זאת הם ממשיכים בשגרת האימונים. אנחנו מנסים להתאים את התוכניות המקצועיות למצב כמה שאפשר. הוא באמת שונה ממה שאנחנו מכירים".

רוקח: "עכשיו זה הזמן שהספורטאים יתמודדו עם הפציעות הכרוניות שקיימות אצלם, להשקיע בכושר ולהתחזק. כשאין ריצה אחרי תחרויות, יש זמן לטפל בהכל. שלא ישמע שמזניחים דברים, כן? בשגרה ספורטאים חיים עם פציעות כאלה ואחרות".


פיטר פלציק עם נמרוד משה (יח"צ, אור גפן)

ומה הלאה?
משה: "לפי ההנחיות הכי עדכניות של משרד הבריאות, אסורה התכנסות של מעל 100 אנשים, ולכן כעת באימוני הנבחרת נמצאים רק מי שאמורים לטוס לאולימפיאדה. יש סדר עדיפויות חדש והם בראש שלו. יש חוסר ודאות מסביב, ולכן אי אפשר לקיים את האימונים הרגילים עם כל חברי הנבחרת הרחבה יותר. כרגע הספורטאים צריכים להיות במגע עם כמה שפחות אנשים, בין אם ספורטאים אחרים ובין אם לא. אין יותר התקהלויות, פגישות ועדיף להימנע כמה שיותר לצאת מהבית".

רוקח: "את התחרויות כאמור ביטלו עד סוף אפריל, ככה שאנחנו יודעים מראש מתי הסבב אמור לחזור וככה אנחנו נעלה בהדרגה את האימונים בהתאמה מחדש. התחרות הבאה בסבב אמורה להיות גרנד סלאם באקו בחודש מאי, והאימונים הספציפיים לקראת התחרות הזו כבר קורים. אין שום מנוחה בגלל המצב שנוצר, ממש לא. יהיה לנו מחנה אימונים סגור בצפון לאולימפיים וליריבי האימון שלהם כדי לשמור על כושר. הוא יהיה גם בסגל מאוד מצומצם ונקי מאנשים כאשר המטרה היא שהספורטאים יחזרו לאותה רמת המוכנות כמו לפני. מספיק שספורטאי אחד ייחשף – כולנו ניכנס לבידוד וזה יהרוס".

לסיפור הזה יש כמובן אספקט נוסף: של הספורטאים עצמם. תוך כדי השיחה, מספר רוקח על התגובות של הג'ודאים בהן הבחין במהלך הימים האחרונים. "הם מנסים להישאר מרוכזים בכאן ועכשיו, אבל כולם חשופים למידע שמגיע מאיגוד הג'ודו העולמי. כשהאיגוד שולח הודעות רשמיות, הם רואים אותן בעצמם", הוא אומר, "הם כמובן מתמודדים עם מה שיש, כמו ביטול התחרויות. אני חושב שההבדל מגיע כי מדובר בשנה אולימפית ולא בשנה רגילה. יש כאלה שנמצאים בכושר שיא וזה משהו לא פשוט עבורם".

לשיחה מצטרף לפתע שגיא מוקי, אלוף העולם המכהן במשקל של עד 81 ק"ג. בשבילו, מדובר בתקופה בה אמור להיות בשיאו בדרך למדליית זהב אולימפית ראשונה בענף הג'ודו לישראל. הוא מבקש להתייחס לפרק הזמן הנוכחי מנקודת המבט שלו. "אני גם ככה לא הייתי אמור להתחרות בחודשיים האלה, אלא רק בגרנד סלאם באקו. נראה עכשיו אם גם הוא יתקיים. אני מדורג שני בעולם וכרגע לא צריך לרדוף אחרי ניקוד".


רוקח, מוקי ומשה (יח"צ, אור גפן)

אתה, בטח יותר מכל ספורטאי ישראלי אחר מחכה כבר להגיע למשחקים האולימפיים אחרי שבריו 2016 הגעת למקום החמישי, מרחק ניצחון ממדליית הארד. איך זה פתאום בשבילך לשמוע את התרחישים שאולי לא תהיה אולימפיאדה?
"תראי, אני לא יכול להגיד שאני לא עוקב אחרי העדכונים והחדשות. אני כן, אבל אני גם מנסה שהם לא ישפיעו עלי יותר מדי. בסופו של דבר, אני מתייחס אליהם כאל רעש רקע שיכול להסיח את דעתי. כן יש חוסר ודאות, ולכן אני מעדיף לא להתרכז בכך. המצב הזה יכול לגרום למחשבות מיותרות שיכניסו אותי לבאסה ועצב. אני לא רוצה להיות שם. אני אמשיך בשגרה שלי כמה שאפשר".

מחנה האימונים שלכם ביפן בוטל ובקרוב תצאו למחנה חליפי בארץ
"אני מאוד מאוד אוהב להתאמן ביפן. אני גם מאוד אוהב להיות בארץ, וזה באמת מצב שאין שום טיסה בערך כשלושה חודשים. יש לי את המטרות שלי והחלומות שלי ואני אגשים אותם גם בלי להתאמן ביפן. כל ההיערכות עכשיו שונה. כולנו ממלאים אחרי הוראות משרד הבריאות".

השגרה שלך השתנתה?
"אני לא מסתובב במקומות המוניים יותר ואני חושב שגם יתר הספורטאים בנבחרת. כולנו יודעים שמי שהיה בחו"ל נכנס ישר לבידוד ורק אחר כך חזר להתאמן עם הנבחרת כדי לא לסכן אף אחד".

הפציעה שפקדה אותך בצלעות ומנעה ממך להשתתף בגרנד פרי ת"א עברה?
"עברה לגמרי. אני שומר על כושר בימים אלה בכך שאני רץ עם הכלב שלי סודה (על שם התרגיל המפורסם של שגיא, ס.א) ומשפר את טכניקת האירובי. אם ארוץ חצי מרתון אחרי טוקיו מרב שאני רץ הרבה? אולי באמת בקצב הזה זה יקרה. קודם אצטרך להוריד הרבה מסת שריר בשביל להיות שם".


מוקי וסודה. כך שומרים על כושר בצל התפשטות הנגיף (דני מרון)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי