מנסל המנוח היה "שועל כדורגל"

מנסל. ניצח 1
מנסל. ניצח 1 | צילום: ההתאחדות לכדורגל

דבורין נזכר ומהלל את מאמן נבחרת ישראל בקמפיין מונדיאל 1982

(גודל טקסט)

שמעתי בצער רב על מותו של ג'ק מנסל, שאימן את נבחרת ישראל בטורניר מוקדמות גביע העולם, לקראת ספרד  1982. אמנם ישראל לא הגיעה לספרד, אבל בהדרכתו של מנסל היא השיגה תוצאות טובות למדי, ובראשן הניצחון 1:4 על נבחרת פורטוגל.

 

מנסל היה כדורגלן אנגלי ששיחק בין היתר בקבוצת ברייטון. עם בואו לישראל סיקרתי את הנבחרת הלאומית באימוניה ובמשחקיה, ואין לי ספק שמנסל קידם את הנבחרת, שעשתה אותה עת צעדים ראשונים בזירה הבין-ארצית של אירופה.

 

הוא סיפר לי שכשחקן הגנה היה קרוב מאוד לקבל את חולצת נבחרת אנגליה במיפגשה ההיסטורי מול נבחרת הונגריה, ב- 1953 בוומבלי. "לא שיחקתי בנבחרת מפני שמגינה של טוטנהאם, אלף רמזי, היה באותו תפקיד", גילה ג'ק. במשחק המדובר הביסו ההונגרים את אנגליה במיבצרה, בשיעור 3:6. אגב, ב-1966 הוביל רמזי כמאמן את נבחרת אנגליה לזכייה בגביע העולם.

 

נבחרת ישראל בהדרכתו של ג'ק הוגרלה לבית אחד עם נבחרות צפון-אירלנד, שוודיה, פורטוגל וסקוטלנד. הסיכויים להצליח בבית שכזה היו קלושים, אך הנבחרת הישראלית סיימה פעמיים בתיקו עם שוודיה (1:1 משער של דמתי ו- 0:0), פעם בתיקו (0:0) עם נבחרת צפון-אירלנד, וכאמור הביסה 1:4 את פורטוגל באיצטדיון רמת-גן. במשחק זה הבקיע בני טבק שלושה שערים, וגדעון דמתי הוסיף עוד שער.

 

שם. מנסל הסיט אותו לעמדת הליברו (עדי אבישי)

 

מנסל בחר למשחק ההתקפה את דמתי ואת טבק שהיו המהירים ביותר, ולא בכדי הם פרצו כסופה את הגנת פורטוגל. האם היום אנחנו יכולים להוציא תוצאה כזאת?…

 

במשחק הראשון ביניהן, באיצטדיון בנפיקה בליסבון, הפסידה ישראל 3:0, אולם כמי שהיה שם ושידר את המשחק, זכורים לי, במצב של 0:0, שלושה מצבי הבקעה מעולים של התקפת נבחרת ישראל ורק חוסר מזל משווע מנע את מימושם לשערים.

 

מנסל היה "שועל כדורגל" המכיר היטב את המשחק, ולזכותו יאמר שהציב את הותיק בשחקנים, יצחק שום, בעמדת הבלם האחורי. שום שיחק כל חייו בהתקפה או בקישור, והנה מנסל החליט לנצל את תבונתו ואת נסיונו והסיטו לעמדת הליברו, הלא הוא הבלם האחורי. בתום הטורניר נבחר שום לשחקן המצטיין בנבחרת, וזאת למעלה מעשר שנים מאז הופיע בשורותיה במשחקי גביע העולם במכסיקו 1970.

 

כמאמן לא חשש מנסל משום נבחרת והדברים בלטו במגרש. נבחרת צפון-אירלנד סיימה ברמת גן בתיקו אפס, כאשר ג'ימי טורק בעט כדור אדיר שזיעזע את משקוף שערה. גם פט ג'נינגס, שוערה המעולה של טוטנהאם, מנע שער בטוח בזינוק נועז לרגליו של עודד מכנס, והתיקו רק החמיא לאירים.

 

במשחק התיקו (1:1) בשוודיה היתה שמחה כה גדולה מהתוצאה, עד שבארוחת הערב הורה מיכה אלמוג ז"ל, שהיה מבכירי ההתאחדות בכדורגל, להציב בקבוקי שמפניה קרה על כל השולחנות, ואף הגדיל עשות בהזמינו את כל העיתונאים ללגימת השמפניה. 

 

זכור לי שבאחת הפעמים נשאל מנסל מדוע אינו טס לאנגליה כדי לראות את אבי כהן ז"ל משחק בשורותיה של ליברפול. על כך השיב: "אם אבי כהן משחק בליברפול הגדולה, ברור שהוא טוב דיו כדי לשחק בנבחרת ולפיכך אין צורך שאטוס לאנגליה". 

 

ג'ק מנסל היה אדם בעל חוש הומור, אחד שתמיד ידע לספר את הבדיחה המתאימה לסיטואציה שמתרחשת. אזכור אותו לטובה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי