כשמכבי האכילה את וארזה מרור

| עדי אבישי

דני דבורין נזכר בחול המועד פסח 1977, כאשר הצהובים מת"א שימחו מדינה שלמה

(גודל טקסט)

מאת: דני דבורין      צילומים: עדי אבישי

 

בחול המועד פסח של שנת 1977 רשמה קבוצת הכדורסל של מכבי תל אביב את זכייתה הראשונה בגביע אירופה לאלופות. במשחק גמר דרמטי בבלגרד, היא גברה 77:78 על וארזה האיטלקית, לעיני כ-2,000 ישראלים שהגיעו לאולם "פיוניר" המיתולוגי וחגגו בהתלהבות את ההישג האדיר וההיסטורי.

 

 

זה התחיל כמובן עם המשחקים הראשונים בשלבים המוקדמים של גביע אירופה. מכבי, שהודרכה בידי רלף קליין ז"ל, פתחה בניצחונות על אולימפיאקוס פיראוס, דינמו בוקרשט וסינודינה בולוניה ובכך נסללה דרכה לבית הגמר לצד ברנו הצ'כית, צסק"א מוסקבה, מובילג'ירג'י וארזה, מאלין הבלגית וריאל מדריד.

 

נציגות הגוש המזרחי סירבו לארח את מכבי תל אביב, או לשחק בישראל, ולפיכך נפסקו להן הפסדי בית טכניים. כמו כן נקבע שמכבי תארח בבלגיה, כמקום נייטרלי, את צסק"א ואת ברנו. את היריבה הצ'כית ניצחו המכבים בשיעור 76:91, ובחלוף 48 שעות הנחילו, בוירטון, הפסד 79:91 ל"דוב הרוסי". הניצחון הושג ביום הולדתו ה-23 של מיקי ברקוביץ', שחגג עם 20 נקודות, כאשר לצידו בלטו ג'ים בוטרייט עם 18 נקודות, טל ברודי עם 15, לו סילבר עם 14 ואולסי פרי עם 10. הקפטן, טל ברודי, אמר מיד לאחר מכן את המשפט שנכנס להיסטוריה: "אנחנו במפה ונישאר במפה"…

 

אבל לצד שמחת הניצחון אי אפשר היה להתעלם מיכולתה המעולה של וארזה, שניצחה את מכבי פעמיים: 79:102 ו-70:81. כוכבה האמריקני, בוב מורס, היה כמעט בלתי ניתן לעצירה, ולצידו כיכבו בין היתר שחקני נבחרת איטליה מנגין, יליני ואוסולה. את דרכה לגמר הבטיחה מכבי אחרי ניצחון 85:94 על ריאל מדריד הגדולה – ובגמר המתינה לה כמובן מובילג'ירג'י וארזה.

 

 

בשבעה באפריל, ד' של חול המועד פסח, נערך משחק הגמר בבלגרד והניצחון בנקודה רק מעיד על המאבק הקשה שהתחולל. 100 שניות לסיומו, קלע ג'ים בוטרייט סל חשוב וקבע 71:74. יד הזהב של "ג'ימבו" אף העלתה את הקבוצה ליתרון של 75:78, לפני שהאיטלקי הענק ביסון צימצם לנקודה – 77:78. זו אף היתה תוצאת הסיום שריגשה עם שלם.

 

בוטרייט, שהיה במיטבו, קלע 26 נקודות, ברקוביץ' הוסיף 17, פרי 12, ברודי 9, סילבר 8, שוורץ 4 וארואסטי 2. מנגד רשם בוב מורס 22 נקודות, מנגין הוסיף 19, יליני 12 נקודות, ביסון 11, מייסטר 9 ואוסולה 4. העיתונות הישראלית יצאה מכליה ובין הכותרות: "העם מריע לגביע", ו"כשטל הניף את הגביע יצאה המדינה מכליה".

 

אגב, באותו לילה של הניצחון, בסביבות השעה 23:40, הודיע ראש הממשלה, יצחק רבין ז"ל, על התפטרותו. עוד חובה לציין כי ב-25 באפריל זכתה מכבי תל-אביב בגביע המדינה, לאחר שגברה במשחק הגמר על הפועל תל אביב, ממש באותה תוצאה היסטורית: 77:78. 

 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי