ג'ורדי קרויף צריך המשכיות

קרויף. לשמור על המאמן
קרויף. לשמור על המאמן |

מכבי ת"א זה מותג שהופך להיות ישראלי אמיתי בזכות הקהל ובעיקר השחקנים. עם תחילת השושלת המופארת, צריך להתחיל לדאוג לדור העתיד

(גודל טקסט)

1. הישראלים, או יותר נכון, הישראליות. המותג 'מכבי' נטמע כמותג בחברה הישראלית בשתי תקופות: הכדורגל של שנות השישים והכדורסל של שמעון מזרחי. בעידן של תינוקות באזבי במנצ'סטר, היו אלה תינוקות ג'רי בית הלוי שפרצו והרעידו את אצטדיון המכביה. דורות של ילדי תל אביב, עם תעוזת המנהלים, טרם עידן הזרים, הוכיחו כיצד מקימים אימפריית כדורגל על טהרת שחקני בית.

 

עיקר הגאווה של שנות ה-70 בכדורסל היו מיקי ומוטי. הצמד שלא היה גבוה במיוחד, אך תוסס, מהיר ואנרגטי, הפכו את מכבי לווינרית בעידן של אחרי תרועת הניצחון של מלחמת יום הכיפורים. והנה היום, מחלקת הכדורגל כובשת את הכיפה בספורט הישראלי. שלוש אליפויות רצופות, הם אכן עידן.

 

את משחק האליפות מול קרית שמונה סיימה מכבי עם שלושה זרים ושמונה ישראלים. שני המצטיינים בקריה היו ילדי מכבי, חיימוב וקהת, ושניהם אם היו נכנסים להרכב בצהוב במקום שני זרים, מכבי היתה משיגה את אותה אליפות. הסגל הצהוב הוא סמל לכור היתוך ישראלי. יואב זיו ובדש באו מחדרה, ראדי מכפר סולם, טיבי צמח בנווה יוסף חיפה וטל בן חיים בכפר סבא.

 

ג'ורדי הבין שעליו לרכז את הישראלים הטובים, אך לאחר אליפות שכזו, המשימה הבאה היא לגרום לכך שהישראלים הטובים בכלל יבואו מתוך מחלקת הנוער שלה. זו החכמה.

 

ברקוביץ'. התחיל את המותג שנקרא מכבי ת"א (עדי אבישי)

הזיקה הזו למורשת, לסמל, מייחדת כל כך את מכבי לקראת גביע האלופות, מכבי וג'ורדי סוף סוף צריכים להביא גם זיקה לשלב הבתים, דהיינו שחקנים עם ניסיון בהתמודדות בגביעי  אירופה.

 

2. המרכיב הפיזיולוגי הפך להיות המשמעותי בעולם הכדורגל, עוד לפני עשור ואפילו שניים, אך המתרחש בשנה האחרונה פורץ כל סכר ומרים כל תקרה. ידע מדעי מחד, אימוני על גבול ההישרדות מאידך. את זה מכבי עושה טוב יותר מכל מועדון כבר שלוש שנים.

 

ההחתמה של פאקו עוד שדרגה את המרכיב הגופני. לפתע נחשפנו למאמן שלא רק שולט בשחקנים, אלא לאיש מקצוע ששולט במדעים ויודע לשלב בין המרכיבים הטכניים טקטיים למרכיב הפיזיולוגי. לדוגמא: שילוב בין לחץ לסיבולת או בין מתפרצת למהירות.

 

מכבי שיתפה רק 23 שחקני שדה, אך שימרה את היכולות הגופניות שלהם וכבשה 17 שערים ברבע השעה האחרונה של המשחקים.

היחיד משלושת המאמנים האחרונים שרוצה להישאר כאן. פאקו אייסטראן (עדי אבישי)

3. איך איש אחד, דומיננטי ושקט, עדין וחזק, מדבר בנועם אך חריף מעשה. איך מספיק איש אחד כזה כדי להביא את מכבי למעמדים הללו.

 

אדם אחד, שמעצם היותו זר, קורא תקשורת בארצו אך לא בארצנו ולכן ג'ורדי אינו חשוף ונותר נטול מועקות. הרוגע וחוסר הפחד של 'מה יגידו עליי' גרמה לשחקנים של מכבי אולי לבחון אותו, אך לקבל ולהשלים עם דרישה שבמועדון אחר תחת צוות ישראלי לא היה מחזיק מים.

 

אי הדיווח עד יום המשחק על מי בסגל וחוסר הוודאות מי פותח בהרכב נתנו לשחקנים של מכבי כוח מסוג אחר: כוח של גיבוש וחיבור, כוח של תחרות ומחוייבות טקטית.

 

לצד המחמאות, ג'ורדי לא הצליח ליצר רצף של מאמן למספר שנים וזו סיבה מספיק טובה להמשיך עם פאקו. הוא גם היחיד משלושת המאמנים הזרים האחרונים שרוצה להישאר בכל ליבו במועדון.

 

גולדהאר. יכול להתגאות בקהל הצהוב (עדי אבישי)

4. הקהל – זו היתה עונה של מופעי עידוד ושל תעודות כבוד לקהלים של ב"ש, מכבי חיפה ואף של הפועל פתח תקוה וכפר סבא מהלאומית.

 

לקהל בצהוב ישנה גאוות יחידה מיוחדת משלו, לעיתים גדולה משל השחקנים. זו אהבה בצהוב שטרם נראתה בישראל, של געגועים בלב וקעקועים בגוף. מכבי בגוף ובנפש. אבות ובנים, אנשי מכבי של שנים רחוקות, בהן הצהובה יצקה ויצרה בקהל שלה אהבה וגאווה לדורות.

5. הסטטיסטיקה אכן יבשה, אך לא משקרת. ההתקפה הטובה בישראל שכבשה 18 יותר מהסגנית. ההגנה הטובה בליגה עם ארבעה הפסדים בשלושים וארבעה משחקים. ניצחונות ב-65 אחוז מהמשחקים. מאזן ופער גדול וקשה לחזות אם כלל יהיה ניתן לצמצום בעונה הבאה אצל המתחרות בישראל.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי