כשנבחרת ישראל הובילה על איטליה

סיבורי. רביעייה על חשבוננו
סיבורי. רביעייה על חשבוננו | צילום: Gettyimages

בעקבות הגרלת מוקדמות המונדיאל, נזכר דבורין במפגשים משנת 1961

(גודל טקסט)

הוותיקים שבינינו ודאי אינם יכולים לשכוח את שני המשחקים שקיימה נבחרת ישראל מול נבחרת איטליה, לקראת מונדיאל 1962 בצ'ילה. למעשה, זה החל במפגש כפול של ישראל במסגרת מוקדמות גביע העולם מול נבחרת קפריסין. ב-13 בנובמבר 1960 בניקוסיה סיימו השתיים בתיקו 1:1, כאשר את השער לזכות ישראל הבקיע בועז קופמן. בגומלין, ברמת גן ב-27 בנובמבר, הובסה קפריסין 6:1 ועל מלאכת השערים ניצח שלמה לוי שכבש שלושער. נחום סטלמך הוסיף צמד, וצחי נהרי השלים את השישייה בניצחון הישראלי המוחץ.

 

אך זו היתה רק המשוכה הראשונה בדרך למטרה. נבחרת אתיופיה היתה היריבה השניה באותה מסגרת, ושני המשחקים מולה נערכו ברמת גן. ב-14 במארס 1961, השיגה עליה ישראל ניצחון 0:1 דחוק בזכות שער שהבקיע שייע גלזר. חמישה ימים לאחר מכן הושג ניצחון שני על הנבחרת האתיופית, הפעם 2:3. גלזר הבקיע צמד וסטלמך עוד אחד, כדי להבטיח את המשך המאבק על הכרטיס למונדיאל – אלא שהפעם ניצבה מולנו נבחרתה החזקה של איטליה.

 

 

ב-15 באוקטובר ברמת גן, לעיני 40 אלף צופים, רעש האיצטדיון כשסטלמך נגח שער יתרון בדקה ה-14 ורובי יאנג, כוכבה של הפועל חיפה, העלה בפגז ל-0:2. זו גם היתה תוצאת המחצית, והקהל העצום היה משוכנע שהדרך להשלמת הסנסציה פתוחה בפני ישראל.

 

במחצית השנייה נקבע כדור עונשין מ-11 מטרים לזכות האיטלקים ולויאקנו בעט פצצה שהכניעה את השוער יעקב חודורוב. אלטאפיני, בהופעתו הראשונה במדי נבחרת איטליה, השווה ל-2:2. חלוץ ענק זה הופיע במדי נבחרת ברזיל ב-1958, אם כי לא בכל משחקיה, בזכייתה הראשונה בגביע העולם בשבדיה. אלטאפיני אף הבקיע את השער הראשון לזכות ברזיל באותו טורניר גמר – בניצחון 0:3 על אוסטריה, כשלצידו בהתקפה הופיעו אז בין היתר דידי וזאגאלו. את החותמת לניצחון איטליה 2:4 על ישראל ברמת-גן, נתן הקיצוני השמאלי המהולל, קורסו, שהבקיע שני שערי הכרעה בדקות 87 ו-90.

 

אלטאפיני. שער בהופעת הבכורה (Gettyimages)

 

לגומלין שנערך בטורינו ב-4 בנובמבר, המריאה ישראל בידיעה שרק נס ספורטיבי ימחק את הפיגור מהמשחק הראשון. 64 אלף צופים ראו קונצרט איטלקי בלתי נשכח בהשראתו של עומר סיבורי. המקשר השמאלי, שהיה מהטובים בעולם, ושכיכב קודם לכן בנבחרת ארגנטינה, הבקיע ארבעה שערים לרשתו של חודורוב, לאחר "שלעג" להגנת ישראל במבצעים וירטואוזיים. חבריו קורסו ואנג'לילו לא טמנו ידם בצלחת והמשחק הסתיים בניצחון מקומי של 0:6. בהרכב האיטלקי שיחקו בין היתר השוער לורנצו בופון (בן משפחתו של שוער ההווה ג'יג'י בופון) וכן מאלדיני, טראפטוני ומורה.

 

אגב, התבוסה שמנעה את עליית הנבחרת הישראלית למונדיאל 1962, לא היתה היחידה שספגה בנובמבר של אותה שנה. חמישה ימים לאחר השישייה היא שיחקה בלידס מול נבחרת אנגליה הצעירה. מנחם אשכנזי שפט במשחק זה והחלוץ שלמה לוי העניק לישראל יתרון 0:1 בדקה השביעית, אולם בתום 90 דקות הורה לוח התוצאות על ניצחון אנגלי בשיעור 1:7. למפגש בלידס הוזעק במיוחד החלוץ רחביה רוזנבוים, שלא שיחק בטורינו, אך גם רחביה לא יכול היה להושיע.

 

לא שכחנו שבמשחקי גביע העולם שנערכו ב-1970 במכסיקו, התמודדו ישראל ואיטליה וסיימו בתיקו של 0:0. האיטלקים חרקו שיניים, אך לא עלה בידיהם לכבוש את השער עליו הגן בהצלחה יצחק ויסוקר. לאחר התיקו הזה סיימה ישראל את חלקה בטורניר הגמר, ואולם האיטלקים המשיכו עד למשחק הגמר, שבו פגשו את נבחרת ברזיל. פלה וחבריו ז'אירזיניו, ג'רסון, טוסטאו וריבלינו היו במיטבם וברזיל ניצחה בשיעור 1:4, ניצחון שהיקנה לה זכייה שלישית בתואר אלופת העולם.  

 

לא שכחנו שנבחרת ספרד, שגם עימה תתמודד ישראל במוקדמות גביע העולם 2018, שיחקה פעמיים מול נבחרת ישראל לקראת המונדיאל של שנת 2002. במדריד ניצחו הספרדים בשיעור 0:2, וברמת גן הסתיים המשחק בתיקו של 1:1. חיים רביבו הבקיע את השער לזכות נבחרת ישראל, שכידוע לא עלתה לטורניר הגמר.

 

גלזר. כוכב אותם ימים (עדי אבישי)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי