השיטה של ואן חאל הפכה את דפאיי לבינגו

דפאיי. בול פגיעה
דפאיי. בול פגיעה |

לחמן מסכם מחזור באלופות ומפנטז על הבאת קונופליאנקה לאשדוד

(גודל טקסט)

בזכות חמישה שערי ספיגה בלבד, מובילה מנצ'סטר יונייטד את טבלת הפרמיירליג. אחרי ארבע שלישיות רצופות נגד סנדרלנד, איפסוויץ', סאותהמפטון וליברפול, השחקנים של לואיס ואן חאל שוב הגיעו עייפים לליגת האלופות. לפחות בפתיחה.

 

המנג'ר ההולנדי נקט בשיטה הנסוגה של שני קשרים אחוריים ואחד קדמי ו-וולפסבורג נראתה בשליטה בשליש הראשון. אך ל-LVG כוח גדול ביותר בפרסונות. ארבעה גולרים פתחו אצלו בחלק הקדמי, ובראשם ממפיס דפאיי, שמתקשה עם שער בודד בליגה הצפופה ומרגיש מצוין בליגת האלופות, שם יש לו מעט יותר ספייס. המיקום המיוחד של ההולנדי, לא כחלוץ מרכזי וגם לא ככנף שמאל, אלא ברווח בין מגן ובלם, הופך את הכובש הגדול של הליגה ההולנדית בעונה שעברה לבינגו.

 

 

מהצד השני של השלישייה הקדמית, מאזנת מנצ'סטר יונייטד את דפאיי עם קשר, מורגן שניידרלין הצרפתי, שכבש רק 14 שערים בשש עונותיו בהמפטון, אך מלא ניידות וחריצות. גם בנבחרת צרפת הוא ללא שער, אך במערך של ואן חאל, הוא השחקן המאזן.

 

מתוך חמשת השערים שספגה בליגה, ארבעה ספגו דויד דה חאה וסרחיו רומרו בחצי השעה האחרונה. אמש, יונייטד ספגה כבר בפתיחה. כאמור, בגלל שהיא הגיעה מותשת ופחות מרוכזת. וולפסבורג דווקא הגיעה לאולד טרפורד רעננה. לעומת ה-23 של באיירן וה-21 של דורטמונד, השחקנים של הקינג כבשו רק עשרה, מעט מאוד. ארבעים אחוז כבשו הגרמנים בדקות הפתיחה וכך עשו גם אמש.

 

מאטה ודפאיי יחפשו תמיד את הבריחה מהאמצע לשמאל. דניאל קליגיורי עושה את הבריחה הזו בוולפסבורג. שלושתם כישרונות על. שניים מהם גם כבשו אתמול. גם השער של כריס סמולינג, סימלי או לא, בא מאמצע שמאל ובמצב של 2:1, קליגיורי הגיח משמאל וכמעט השווה עם רגל ימין החזקה שלו.

 

 

***

 

אנרגיה לא מחזיקה לאורך זמן, ולפחות על פי פתיחת העונה הזו, האנרגיות נגמרו בחדר ההלבשה של אתלטיקו מדריד. דייגו סימאונה יצק טקטיקה נוקשה במועדון, אך כזו שמושתתת על לחץ ומתפרצות, שני מרכיבים שתלויים באנרגיה ומוטיבציה ובדיוק שם משהו נשבר אצל החברים של סאול. אתלטיקו כבשה את כמות השערים הנמוכה ביותר מבין תשע הראשונות בליגה.

 

מוסלרה ספג פעמיים מהספרדים באיסטנבול, מול גלאטאסריי שבאה להתקיף בביתה. אך רוי ויטוריה, שאימן בקריירה שלו רק בסטובל, עשה שיעורי בית, לקח את השחקנים שלו לאחור, איפשר לסימאונה ליזום ואת זה אתלטיקו מאז ומתמיד לא יודעת לעשות. הצפיפות הזו הקשתה במיוחד על ג'קסון מרטינס המפחיד, האיש שעשה במדי פורטו כל כך הרבה צרות לבנפיקה.

 

בכלל, נראה שהיציאה של מרטינס מפורטוגל תהיה דומה יותר ליציאה של אוסקר קארדוסו ולא לזו של רדאמל פלקאו. בעונה שעברה, בסוף ספטמבר, הקולומביאני כבר עמד על תשעה שערים במדי פורטו. נכון לתחילת אוקטובר השנה, יש לו רק שער בודד.

 

 

***

 

ממעמקי המקום ה-16 בליגה הספרדית, ועם חמישה שערי זכות בלבד בשישה מחזורים, סביליה כנראה תשוב לעשות חיל בעתיד בליגה האירופית ההולמת יותר את מימדיה. הספרדים הביאו כוכב כדורגל אוקראיני, כבר בן 26, שכבר שנים רבים מרימים גבה, כיצד קונופליאנקה לא מככב ברמות הגבוהות של מערב אירופה.

 

כנראה לסקאוטרים האירופים יש את הידע ואת היכולת לדמיין כיצד האיש שחגג שלשום 26, יתקשה מאד מחוץ לחממה של דנייפרו. זו הפעם הראשונה שקונופליאנקה  יוצא מגבולות הגדר של המתקן של דנייפרפטרובסק. גם החלוץ שלפניו, צ'ירו אימובילה, ממשיך לחפש את עצמו. לאוקראיני טיפול מרשים בכדור, הוא אך נטול עוצמה. לאיטלקי מלא עוצמה וטכניקה נמוכה.

 

בשל כך סביליה שלטה, אך ללא פרקטיקה ודווקא הרכש מסאסואולו, סימאונה זאזא, הוכיח בדריבל האדיר שלו בדקה ה-85, שיש לו משניהם. ליובה חלק קדמי עם "ריח של גול באוויר" בכל רגע נתון. זאזא כבש 11 שערים בעונה שעברה, דיבאלה הבקיע 13 בפאלרמו ומוראטה עם שמונה בלבד. אך הספרדי בן ה-22 בלבד יגיע הכי רחוק שאפשר.

 

לפחות דבר אחד משותף יש לקונופליאנקה עם עבדכם הנאמן. שנינו חגגנו שלשום, ב-29 בספטמבר, את יום ההולדת. אולי זה יעזור לי לשכנעו לבוא בהמשך לאשדוד כי בסביליה לא נראה שישתלב…

 

 

***

 

החל מה-11 באוגוסט, שיחקה ברצלונה כבר 11 משחקים רשמיים. בשבעה מהם היא ספגה שער אחד. במשחק הראשון בליגת האלופות היא אמנם ניצחה, אך ספגה רביעייה מ… סביליה. בעייתה הגדולה של בארסה היא במגנים. מסצ'ראנו מאחור ובוסקטס במרכז מחזיקים עם אופי את האמצע. אך בקווים, ורמאלן בלם ולא יתקוף משמאל. דני אלבס לא יעשה כלל הגנה. שניהם לא יציבים בהרכב ובארסה לא יציבה בגללם ובשל משחק ההגנה.

 

 

 

***

 

החלטה לגבי שחקן אחד משנה לחלוטין לא רק שיטת משחק, אלא אפיון של קבוצה. מדובר בשחקן השלישי במרכז השדה. האם משחק בקו אחד על הקשר האחורי הנוסף, כשני בני זוג, ב-4:5:1 או 4:4:1, או לחילופין אותו שחקן נוסף מיישר קו עם הקשר הקדמי והופך את השיטה ל-4:3:3 או 4:1:4:1.

 

היתרון בשיטה הראשונה היא שישה שחקנים חזקים מאחור. החיסרון הוא במשחק נסוג ובחשיפה ללחץ של הקבוצה היריבה על שני הקשרים האחוריים. היתרון בשיטה השנייה הוא הלחץ על שני הקשרים האחוריים של היריב. החיסרון הוא ברווחים מימינו ומשמאלו של הקשר האחורי, במיוחד כאשר היריבה תגיע ותשחק גם היא עם משולש הפוך, קשר אחורי ושניים מעליו, בדיוק כפי שקרה בשתי שיטות המשחק הזהות בקישור של מכבי תל אביב ודינמו קייב. במצב שכזה, עם הכדור, הכישרון מנצח. בלי הכדור, הקצב מנצח – ושני מרכיבים אלו היו היתרון של דינמו על מכבי.

 

מחזור 26 בליגה השבדית הקשה ומאלמו כבר בפיגור 9 נקודות מגטבורג הראשונה. אגה אריידה, המאמן של השבדים, בחר אמש במערך הראשון של שני קשרים אחוריים ובאופן טבעי, מאלמו היתה נסוגה. מאידך, הרביעייה הקדמית של הנורבגי בן ה-63 לחצה את ריאל מדריד בחלק הקדמי ומאלמו הפכה לשתי תת-קבוצות: שישייה בהגנה ורביעייה שעושה התקפה. בתווך נוצרה תעלה ששמורה לקשר מארגן של ריאל.

 

שניהם נולדו כקשרים קדמיים בדינמו זאגרב הגדולה. כשלוקה מודריץ' ישב על הספסל, מתיאו קובאצ'יץ' קיבל את המפתחות. בניגוד לחבר לוקה, שמניע את המשחק מאגף לאגף, מתיאו הצעיר חושב עומק – לעיתים מהר מדי. אתמול זה השתלם ופירק את העמידה של שחקני מאלמו. קובאצ'יץ'-איסקו-כריסטיאנו העבירו את ריאל 66 מטרים בשבע שניות והבקיעו, לאחר דקות מביכות מול מאלמו הלוחמת.

 

יחד עם טוני קרוס, ריאל דומיננטית מאוד עם הכדור. בשל כך רונאלדו מוותר ולא מעז יותר לבוא אל הכדור ולחשוב על ארגון המשחק מאחור. הפורטוגלי סומך על הקרואטים והגרמני ומתעסק במה שהוא הטוב ביותר בעולם: תנועות לעומק. אמש הוא מוקם משמאל ואף אחד במאלמו לא זיהה את התגנבות היחידים שלו מימין, בדרך לשער הראשון והמשמעותי.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי