בלגיה? פעם "גדולות" היו גדולות באמת

פלה. דור אחר
פלה. דור אחר | צילום: Gettyimages

בעקבות המהפך בדירוג פיפ"א, מתגעגע דני דבורין לימי הזוהר של הכדורגל

(גודל טקסט)

בעוד שהפסדה של נבחרת ישראל בבריסל 3:1 קבע סופית את כישלונה להגיע לאליפות אירופה – חגגה הנבחרת הבלגית את עלייתה הצפויה למקום הראשון בעולם, על פי דירוג פיפ"א. אין ספק שבלגיה ראויה להשתתף באליפות היבשת, אותה תארח צרפת בקיץ הבא, וכידוע הטבלה אינה משקרת.

 

מדובר בנבחרת טובה, שבשורותיה כמה שחקנים מעולים. הרי לא סתם מזנקים למקום הראשון בדרוג העולמי. בניצחונה השבוע בלטה הקלילות שבה הבקיעה בלגיה את שלושת השערים. כאילו ללא מאמץ, מה שוודאי מוכיח עד כמה רע נראתה הנבחרת שלנו במשחקיה החשובים.

 

 

עם זאת, ובלב שלם, אני שואל את עצמי האם נבחרת בלגיה כפי שראינו בניצחון על ישראל, הינה נבחרת כה גדולה? האם זוהי פיסגתו של הכדורגל העולמי? התשובה לשאלות פשוטה: כנראה שכן, אך דווקא תשובה זו מעידה על הנסיגה הגדולה באיכותו של הכדורגל בעולם! היו בעבר נבחרות גדולות יותר, נבחרות מלהיבות, גם כאלה שלא זכו בגביע העולם, אך הרטיטו לבבות בכל איצטדיון שבו הופיעו. ניתן בעניין זה להרחיק לכת למשל עד לשנות ה-50, שבהן נצצו שתי נבחרות אדירות: הונגריה של ראשית אותו עשור, וברזיל של חלקו השני.

 

אני מקווה שגם הדור הצעיר, הזוכה היום לראות משחקי כדורגל רבים בשידורי טלוויזיה ישירים, יודע מי הם ההונגרים גרושיץ, בוז'יק, פושקאש, הידיקוטי וקוצ'יש, ומה עוללו חלוצי נבחרת ברזיל מ-1958, גארינצ'ה, דידי, וואווה, פלה וזאגלו, לכל הגנה שניצבה מולם בדרכם לזכייה בתואר. מבחר כדורגלנים ברמה שכזו אין רואים זה שנים.

 

פושקאש. ילדים, תכירו אומן כדורגל (Gettyimages)

 

ואתם זוכרים אולי את הולנד הגדולה של 1974, שהפגינה כדורגל מזהיר בראשותו של יוהן קרויף, ואת נבחרת צרפת הנפלאה של 1984, עם פלאטיני, ז'ירס, טיגנה ופרננדס, הפליאה עשות במשחקיה הטכניים השוטפים. וישנן עוד דוגמאות נוספות.

 

ואם צריך עדות לירידה באיכותו של הכדורגל בתבל, קל לקבלה מנבחרת ארגנטינה, הניצבת עתה עם נקודה אחת, וללא שער זכות, לאחר שני משחקיה הראשונים במוקדמות אליפות העולם. למשחקי הכדורגל הגדולים שהיו בעבר הלכו כאל קונצרט. גרמניה של השנה שעברה, היא חלק מאותו קונצרט. בינתיים לי אישית קשה להתפעל מנבחרת בלגיה, אך באותה נשימה קל להבין מדוע היא בפיסגת העולם: כי הכדורגל הפנטסטי שראינו פעם, נעלם ואיננו. נותר רק להתגעגע אליו. 

קרויף בימים הגדולים של הולנד (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי