דרך ארוכה וסתמית: מונדיאל עם 48 נבחרות יפגע בענף

כל משחק קריטי כרגע. אבל אם יהיה שינוי?
כל משחק קריטי כרגע. אבל אם יהיה שינוי? | צילום: Gettyimages

היוזמה להגדיל את כמות המשתתפות תביא להרס מוחלט. שכנר על ההצעה

(גודל טקסט)

השבוע התוודענו לעסקן החדש של הכדורגל העולמי. האמת שהכרנו אותו קודם מתוך הגרלות אופ"א השונות, והנה שוב אנחנו נתקלים בו, והפעם בכובע הכי משפיע בעולם הכדורגל. והוא רוצה להשפיע, ובגדול.

 

השבוע הובהרו כוונותיו של ג'אני אינפנטינו להפוך את המונדיאל לטורניר של 48 נבחרות. הרעיון הזה, כרגע על הנייר, אמור להיות מובא אל שולחן נציגי ההתאחדויות בתחילת השנה הבאה. מיותר לציין כי רק שיקולים אינטרסנטיים של כסף וחיזוק מעמדו בארגון, כולל מוכנות לבחירות עתידיות, מוליכים את אינפנטינו.

 

 

אם אכן יתברר שנשיא פיפ"א הולך על המהלך בכל הכוח, יתגלה האיש כממשיך דרכם המושחתת והלא ספורטיבית של קודמיו, ספ בלאטר ומישל פלאטיני. כל זה בא על רקע סופשבוע מוקדמות מונדיאל פנטסטי, שהבהיר עד כמה התחרות היא זו אשר גורמת לכדורגל להיות מה שהוא – מרתק, בלתי צפוי, רווי יצרים ודרמות.

 

אנגליה מעדה בסלובניה ותגובת השחקנים אומרת הכל (Gettyimages)

 

יורו 2016 איפשר לנבחרות שמעולם לא היו בו להגיע עד הלום. רוב הנבחרות האלה, אגב, הוכיחו שמקומן בטורניר היה ראוי. וויילס הגיעה עד חצי המלכות, איסלנד הפכה לאהובת היבשת, צפון אירלנד וסלובקיה הפתיעו עד השמינית, אלבניה קיבלה מחמאות וגם הנבחרת הכי גרועה על הנייר, הונגריה, הוכיחה לכולם שטעו.

 

כאן נכנסים העסקנים לפעולה. "אמרנו לכם", הם טוענים, "אם הונגריה מסיימת בתיקו 3:3 עם פורטוגל, שממשיכה כל הדרך אל התואר, אז 24 נבחרות זה אחלה פורמט". אינפנטינו יציג בוודאי לכל המתנגדים את הטיעון הפשוט הזה. אבל הבעיה תמיד תהיה במוקדמות, כאשר רוב הגדולות לא ממש צריכות להשתגע כדי להעפיל. ואז הגיע סוף השבוע האחרון והוכיח כמה טוב שהמובן מאליו לא קיים.

 

הונגריה סיפקה לעסקנים טיעון נוח למדי ביורו האחרון (Gettyimages)

 

אני לא מתכוון רק לאירופה, אבל נתחיל בה. 92 שערים נכבשו ב-27 משחקי המחזור השני של מוקדמות המונדיאל באירופה. הרבה שערים, אבל בעיקר קרבות גדולים. ספרד מול איטליה נפגשות בידיעה שאחת מהן לא עולה אוטומטית; הולנד יודעת שהפסד בית לצרפת מוציא אותה כמעט סופית מהתמונה; סרביה ואוסטריה  – שתיים מדרג הביניים – מבינות שהמפגש ביניהן הוא כמו גמר, כי המפסידה יורדת למקום הרביעי אחרי שליש מהקמפיין והמנצחת עולה לפסגה; פורטוגל במרדף אחרי שווייץ שניצחה אותה במחזור הפתיחה.

 

כל משחק חשוב, כל משחק קריטי וקובע. למי שרוצה להעפיל אוטומטית אין כמעט הזדמנויות נוספות לתקן. בניגוד למוקדמות היורו, שם גרמניה ידעה שגם הפסד לפולין או תיקו עם אירלנד אלה עדיין תוצאות שאפשר לחיות איתן כי גם מקום שני לוקח אותך לאותו מקום. כל אלה יוצרים אוירה אחרת ומשחקים אחרים.

 

כל משחק קריטי, אפילו אלופת אירופה צריכה לרדוף (Gettyimages)

 

אם אינפנטינו רוצה להרוס את טורניר הכדורגל הגדול בעולם ולהגדיל את המכסה ל-48 נבחרות, אירופה תקבל לפחות 20 נציגות. זה יהפוך את שלב המוקדמות למעניין פחות, אבל עדיין סביר לעומת מה שיקרה בדרום אמריקה.

 

מוקדמות המונדיאל ביבשת של MSN תמיד מייצרות מאבקים מרתקים, והפעם יותר מתמיד. שבע נבחרות נאבקות על ארבעה כרטיסים וחצי. ארגנטינה של מסי מדורגת כרגע רק חמישית, צ'ילה אלופת היבשת בכלל במקום השביעי. במוקדמות מונדיאל 2026, לשם מכוון אינפנטינו, תקבל דרום אמריקה לפחות עוד שתי נציגות. כלומר, שבע נבחרות יעלו מהבית שבו יש שבע נבחרות טובות יותר ושלוש נבחרות חלשות. אז על מה בדיוק ישחקו שם בשלב המוקדם?

 

במצב הקיים אפילו מסי וארגנטינה בספק לטורניר ברוסיה (Gettyimages)

 

הגדלת המונדיאל מ-24 ל-32 נבחרות עברה בשקט יחסי, כי באמת גרמה לאיזון בין היבשות. אפריקה קיבלה את היחס המגיעה לה, אירופה קיבלה עוד נציגות, ולמעט שתי תוספות מיותרות מאסיה ומאזור צפון ומרכז אמריקה, ההגדלה לא ממש פגעה במוצר. מה שאינפנטינו מכוון אליו יפגע בטורניר, אבל בעיקר בדרך אליו. והרי מונדיאל הוא חודש אחד בארבע שנים שמגיע אחרי שנתיים של מוקדמות. אבל את אינפנטינו מעניינת רק דרך אחת – הדרך לעוד קדנציה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי