המהפך שצריך לעבור גיא לוזון בהפועל ת"א

לוזון. לא תהיה לו ברירה לשנות
לוזון. לא תהיה לו ברירה לשנות | צילום: דני מרון

האדומים זקוקים לטירוף, אך לחמן סבור שהמאמן עוד יתקשה בהתקפה

(גודל טקסט)

עד ינואר 2016, אחרי שפוטר ססאר מנדיונדו ועד שאלי גוטמן החליט "לקחת אחריות" ולשמש כמאמן, היה גיא לוי מאמן הפועל תל אביב. לוי הגיע אז מפויס למערכת היחסים עם גוטמן ולטעמי לא היה מתאים ממנו להמשיך. לגוטמן יכול היה להיות הרבה יותר נוח עם הפיוס של לוי וראוי היה שיחזירו לעמדת המאמן. מאידך, אין ספק כי הפועל זקוקה לטירוף של גיא לוזון.

 

בהחלט ייתכן שמצב הרוח של גוטמן לאחרונה הניע אותו להציע את התפקיד לאנטיתזה שלו. לוזון הוא אש ותמרות עשן, אך לא בטוח שהן ידליקו את השחקנים הקרירים של הפועל מקרואטיה וממונטנגרו.

 

 

המפתח לתחילת הדרך של כל מאמן בקבוצה חדשה הוא התאמת השיטה לחומר השחקנים. לאורך זמן, המאמן יכול לשדרג בכל קיץ את הסגל ולהתאים את השחקנים לשיטה. לכל מאמן יש את ההעדפות שלו, השיטות שאיתן הוא חש טוב יותר ותובנות שאותן הוא מסוגל להעניק לשחקנים. תבנית שבה הוא שולט יותר.

 

לוזון שיחק בשיטת 4-4-1-1 בבני יהודה ובנבחרת הצעירה, בסטנדרד ליאז' זה כבר היה 4-4-2 טהור. אצל לוזון תמיד נמצא שני קשרים אחוריים בקו אחד, עם שניים על הקו ושני חלוצים. הסגנון של לוזון מתבסס כולו על לחץ ומהירות בשטח היריב.

 

יצטרך לחשוב על שיטה שתתאים להפועל ת"א (דני מרון)

 

בהפועל ת"א יש ללוזון את כל האפשרויות לממש את השיטה והסגנון, עד שמגיעים לחוליית ההתקפה. שם יצטרך לוזון לשנות, משום שלא יוכל להקנות לשחקני ההתקפה את השיטה שלו. ראשית, שוינפלד הוא חלוץ מטרה קלאסי ואינו מתאים למשחק עם שני חלוצים. הוא גם אינו קל רגליים ולכן קשה להפעיל אותו במשחק לחץ על כל המגרש. ולבסוף, גם אם לוזון ישחק עם חלוץ בודד, להפועל ת"א אין בשלב זה את ה"מספר 10" שיגיח מהגל השני ויכבוש.

 

כל קשרי האמצע של הפועל ת"א דומים זה לזה. אביחי ידין, בן רייכרט, נמניה ניקוליץ', דמיר שובשיץ' וניקולס גורובסוב – כולם שחקני 50/50, מה שייאלץ את לוזון לשחק עם שלישיית קשרים אחוריים ולא עם שניים. את הגיוון בהתקפה יוכל לבצע לוזון רק דרך האגפים, אלא שגם וויאם עמאשה, גם חן עזרא, גם קלאודיו בומבה וגם דולי מנגה הם שחקני קו שמאל, ובצד ימין אין ללוזון אף שחקן כנף טבעי.

 

שוינפלד בבעיה, בכנף ימין חסר שחקן מתאים (עדי אבישי)

 

2. הפנדל של אוסקר סקאריונה בדקה ה-25 בדוחה הוכיח לכולנו את המפתח למשחק ההתקפה המוצלח של מכבי ת"א. סקאריונה, יוסי בניון ודור מיכה, ששניים מהם תמיד ב-11 של שוטה ארבלדזה, אחד על כל קו, מושכים למרכז והופכים את מכבי ת"א לקבוצה של חמישה שחקני אמצע. השניים מהקווים מתחברים אל גל אלברמן, האריס מדוניאנין ונוסא איגיבור ומשלימים חמישייה פנטסטית.

 

במצב שכזה יש חשיבות לחלוץ תנועתי, שמסוגל לפתוח את האמצע באמצעות תנועה ללא כדור. האיסלנדי וידאר קיארטנסון עושה את זה בחוכמה, ומכבי ת"א מזכירה את מילאן של קרלו אנצ'לוטי, אז התקבצו פירלו, גאטוסו, אמברוסיני, סיידורף וקאקה באמצע, ופאטו הפנטסטי פתח לקווים. רק שבמכבי ת"א לא יודעים עכשיו מה לעשות עם טל בן חיים, שמשחק רק על הקו ולא מתאים לסגנון הזה.

 

בן חיים. אוהב לדהור באגף (דני מרון)

 

גם לרנה מולנסטיין ההולנדי של מכבי חיפה וגם לארבלדזה יש את שוט הרוטציה בחוליית ההתקפה. הירוקים יכולים להגיע העונה הזו רחוק עם היצע אדיר של שחקני חלק קדמי. כשאלירן עטר יחזור יהיו לחיפה ביחד עם פיראס מוגרבי, גילי ורמוט, גליינור פלט וניקיטה רוקביציה חמישה כוכבים על שלוש עמדות.

 

גם קמיל ואצק הצ'כי נראה הכי קרוב לסרגיי קנדאורוב מבין הזרים שביקרו בחיפה לאחרונה. הניצחון על הפועל באר שבע אינו בהכרח הפתעה, משום שהסגל של חיפה כיום אינו פחות רחב מזה של אף קבוצה בישראל. 

 

ואצק. הקשר הצ'כי מזכיר את קנדאורוב (ערן לוף)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי