סרבה להתחרות בברלין כמחאה נגד גרמניה

יהודית דויטש
יהודית דויטש |

יהודית דויטש שברה שיאי בשחייה, אך לא הסכימה לייצג את ארצה ב-1936

(גודל טקסט)

יום הזכרון לשואה ולגבורה הוא עבורנו הזדמנות להזכיר כמה מספורטאיו הגדולים של העם היהודי: השחיינית יהודית דויטש, שסרבה להתמודד על אדמת גרמניה, והמתעמלים האולימפיים אלפרד וגוסטב פלאטוב, שנרצחו בטרייזנשטאט.

היהודיה שסרבה להתחרות בברלין

יהודית דויטש נולדה בווינה ב- 18 בספטמבר 1918 והייתה לאחת מהשחייניות הטובות ביותר של אוסטריה בסגנון חופשי. היא החזיקה בשיאי אוסטריה בשנים 1933–1935 והוכתרה שם בתואר הספורטאית יוצאת הדופן של 1935. כיוון שכך, נבחרה לייצג את מדינתה במשחקים האולימפיים של ברלין 1936. יהודית סרבה לעשות זאת והסבירה את החלטתה בגלל יחסה המביש של גרמניה לבני העם היהודי.

לפיכך, שלטונות אוסטריה פסלו את דויטש מלהשתתף בתחרויות ספורט ומחקו את שיאיה. הייתה זו עבורה הזדמנות טובה לעזוב את וינה ולעלות לישראל. ב-1938, כשחיינית ברית מכבים עתיד, קבעה יהודית שיא לאומי במשחה 100 מטרים חופשי – שיא שהחזיק מעמד 14 שנים. בעלה, ד"ר הספל, היה שוער קבוצת הוקי השדה של הכח וינה. שנים רבות חלפו עד שב-1995 התנצל בפניה הפרלמנט האוסטרי והחזיר לספרים את השיאים שקבעה בצעירותה.

סיפורן של יהודית ושל חברותיה השחייניות מהכח וינה הונצח בסרט "הכח לשחות", שהוקרן ב-2004. בהיותה בת 86 נפטרה יהודית דויטש בהרצליה, העיר אליה הגיעה ב-1938.


פוסטר הסרט אודות שחייניות "הכח וינה"

האלופים האולימפיים שנרצחו בטרייזנשטאט

אלפרד פלאטוב נולד ב-3 באוקטובר 1869 בדנציג שבגרמניה וייצג אותה בהצלחה מסחררת במשחקים האולימפיים המודרניים הראשונים שאירחה אתונה ב-1896. הוא זכה שם בשלוש מדליות זהב בהתעמלות וכן בעוד מדליית כסף. 

אלפרד היה אחד מעשרת הספורטאים שהופיעו באתונה במשלחת הגרמנית, שכללה עוד ספורטאי בעל שם משפחה זהה – גוסטב פליקס פלאטוב. מדובר בבן דודו של אלפרד, מדליסט בפני עצמו. 

משך שנים היה אלפרד פעיל מאוד באיגוד ההתעמלות הגרמני, עד 1933, אז הודח על ידי השלטון הנאצי. ב-28 בדצמבר 1942 מצא את מותו במחנה הריכוז טרייזנשטאט.

אשר לגוסטב פליקס פלאטוב (יליד 7 בינואר 1875), גם הוא זכה בשתי מדליות זהב בהתעמלות, במשחקי אתונה 1896. כשהחלה מלחמת העולם השניה ברח מגרמניה להולנד, אך נתפס שם והועבר למחנה הריכוז בטרייזנשטאט – מקום שבו מצא את מותו חודשים אחדים לפני סיום המלחמה, ב-29 בינואר 1945.


אלפרד וגוסטב פלאטוב, הונצחו על בול אולימפי

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי