סיר לחץ: כוכבי העבר של הפועל ת"א מנסים לייעץ לפני אשקלון

הרוש
הרוש | עדי אבישי

"להשתיק את המועדון", "הרוש צריך להיות מאמן על המגרש", "חוסר הניסיון דווקא עם הפועל". דומב, ז'אנו ואלטר נזכרים בעבר ומנבאים את עתיד האדומים

(גודל טקסט)
באחד המשחקים היותר חשובים בתולדות הפועל תל אביב השתמש מאמן הכדורגל המנוח, דוביד שוייצר, ב"תרגיל רפואי" להפחתת לחצים משחקניו. הוא קרא לכל אחד מהם בהסתר. דיבר איתם ביחידות. בלחש. העיף מבטים ימינה ושמאלה שאף אחד חס וחלילה לא יראה, ונתן להם לבלוע כדור לבן קטן.


היו שסברו כי מדובר בכדור מרץ האסור לשימוש, אחרים הבינו מדברי המאמן שלהם שזהו כדור הרגעה, והצעירים לא שאלו יותר מדי שאלות ומיד בלעו. על המגרש הם באמת נראו רגועים ושקטים, יחד עם זאת הייתה להם מוטיבציית יתר, הם התעלמו מרעשים חיצוניים, השיגו את המטרה וניצחו את המשחק החשוב ביותר. בפועל, והם ידעו על כך רק בשלב מאוחר יותר, הכדור ששוייצר נתן להם היה לא אחר מאשר ממתיק סוכרזית שלא השפיע גופנית על השחקנים, אבל פסיכולוגית עשה את שלו.







סיפור הסוכרזית ליווה את קריירת האימון של "הכריש" עד יומו האחרון, ופה ושום הוא מוזכר בשיחות בין וותיקים עד עצם היום הזה. המשחק הגורלי באצטדיון המושבה (שבת, 19:00), בין האדומים להפועל אשקלון הוא עוד ציון דרך בהיסטוריה, וכזה שעשוי לשנות היסטוריה עבור המועדון.



חלוץ העבר של המועדון מוריס ז'אנו מיהר להיזכר ב"משחק הסוכרזית": "מה שהיה אז, לא יכול לעבוד היום. אם ההתרגשות היא מנת חלקם של השחקנים הצעירים שמעולם לא נקלעו לסיטואציה כזו, אז להפועל אשקלון אין בכלל צעירים חסרי ניסיון וכאלה דווקא יש בהפועל ת"א. אז אם מחפשים שיטה כדי להרגיע את השחקנים הלחוצים צריכים למצוא משהו אחר".


קורצקי
קורצקי, במה הוא ייבחר? (דני מרון)


ז'אנו גדל בהפועל אשקלון, גר בעיר הדרומית עד היום והעונה אפילו הצליח להסב נחת למועדון כשהוביל את קבוצת נערים ב' לאליפות במחוז דן כשהבטיחה עלייה. יחד עם זאת, הקשר מזוהה עם התל אביבים מאחר שלבש את מדי הקבוצה ב-251 משחקי ליגה שנפרשו על פני עשור. במהלך השנים האלה חווה את הירידה הקודמת של התל אביבים לליגה השנייה, אבל נשאר והיה שותף לעלייה המהירה.



"אנחנו ירדנו אחרי שהגענו למשחק בצפרירים עם הנוער והפסדנו, ואחר כך נסענו רק שבעה שחקנים למשחק בקרית אליעזר מול מכבי חיפה, וכקפטן ניגשתי לשופט ואמרתי לו שאין לנו 11 למשחק. הוא שרק לסיום ומכבי חיפה קיבלה ניצחון טכני וירדנו. כאן הסיפור שונה לגמרי. זה משחק שאין ממנו דרך חזרה", אומר ז'אנו שמקפיד לא להחמיץ את משחקי האדומים מתל אביב והכחולים מאשקלון. "הפועל אשקלון, שהפסידה העונה באשקלון להפועל ת"א היא קבוצה אחרת לגמרי מזו שמשחקת עכשיו. לא יהיה קל להפועל ת"א. לגמרי לא"/


השוער אריה אלטר, ששיחק שש שנים בשתי קדנציות שונות בהפועל ת"א, נתן עצה לשוערי הקבוצות לקראת העימות המותח: "העצה הבסיסית שאני נותן לכל אחד משני השוערים היא לשמור על המבנה שלפניו. הייתי אפילו מרחיק לכת ומגדיר את זה אחרת: אריאל הרוש, בוודאי בהיותו קפטן של הקבוצה, צריך להיות המאמן על המגרש".


הרוש
"צריך להיות המאמן על המגרש", הרוש (עדי אבישי)


"הכי חשוב זה לעשות ניתוק מרעשים חיצוניים. להכניס לראש שאין קהל ולהתרכז אך ורק במשחק. הלחץ שעליו כולם מדברים הוא סוג של משקולות על הרגליים ואם להתמקד בקלישאה הזו אז המשקולות פועלות במיוחד על שחקני ההגנה שחייבים להיות כל הזמן ב-100 אחוז פוקוס", מנסה להסביר בלם העבר של האדומים אסי דומב ששימש גם כמאמן הקבוצה תקופה מסוימת.

 

מי תעמוד בלחץ?

את העובדות כולם מכירים: ניצחון אשקלוני מוריד את הפועל ת"א כבר בשבת ומבטיח ליובל נעים הישארות רק בתנאי שהפועל כפ"ס לא תנצח בקריית שמונה. תיקו במשחק בין אשקלון להפועל ת"א ישאיר את אשקלון מעל הקו האדום וישאיר את ההכרעה למחזור האחרון. 


ז'אנו שיחגוג ביום שני 59 המספר על התכונה בעירו: "מרגישים את התכונה. היא בהחלט קיימת, העניין הוא שהעיר מחולקת לשניים. חלק אחד שמאוד מאוד מאמין בהישארות, וחלק אחר שכועס על הקבוצה בעקבות ההפסד לכפ"ס. אם לא ההפסד הזה, אשקלון כבר הייתה חוגגת השבוע את ההישארות שלה".


הרוש
דומב, "הייתי משקיט את המערכת" (עדי אבישי)


השלושה עברו קריירה ענפה והיו במשחקים מכריעים הן בתחתית והן בצמרת. אריה אלטר, בן 56, לא מתאמץ יתר על המידה כדי לזכור: "הייתי במכבי יפו והיינו צריכים לנצח בבאר שבע כדי להישאר בליגה. הייתי באותו לחץ כמו שאריאל הרוש יהיה בשבת. בכל זאת אתה תחנה אחרונה. השחקנים היו מבוהלים וזה נגמר עם 1:2 לטובתנו".



אסי דומב, בן 43 חווה בעיקר הצלחות עם האדומים איתם עשה את הקמפיין האירופי המפורסם ב-2001/02: "הקרבות המרתקים שאני זוכר היו בצמרת ולא בתחתית. יש לחץ במשחקי דרבי, ויש לחץ במשחק שבו צלחת האליפות מונחת לפניך, ואני חוזר ואומר שהכי חשוב זה להתנתק. מי שלא יתנתק יעשה טעויות בלי סוף. אני הייתי עושה הכל כדי להשקיט את המערכת".



מוריס ז'אנו רק מזכיר: "מה יש לדבר, הייתי בירידה עם הפועל ת"א ואחרי שנה חגגנו עלייה. אלה הרגעים הכי זכורים לכל שחקן בקריירה".


שוביד
שוייצר, ידע להתמודד עם לחץ (ארכיון ההתאחדות)




"המשחק יתחיל בבלאגן, יתאזן בהמשך, אבל עד המחצית הפועל ת"א תשיג הכרעה ותנצח. אני מזהיר מפני מצבים נייחים במשחק הזה. קבוצות ירדו ועלו על מצבים נייחים", קובע אלטר.


דומב מוסיף הימור משלו: "אני לא רואה את המשחק הזה ככזה שמתפתח למשהו רב שערים. אני רואה גישושים של אשקלון עם רצון עז לסיים את המשחק בתיקו שזה פנטסטי בשבילם. הפועל ת"א תצטרך לשלוט, אבל יותר מכל היא תצטרך סבלנות. המון המון סבלנות".          

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי