מסיימים מול מגישים: בית"ר ירושלים ומכבי תל אביב ראש בראש

עומר אצילי ואיתי שכטר
עומר אצילי ואיתי שכטר | דני מרון

הקבוצה הלא מאוזנת של קרויף חסרה מאוד את העזרה של השחקנים הכי חשובים על המגרש - שחקני הכנף. לזו של בן זקן יש בעיה הפוכה. אייל לחמן מכין אתכם לקרב הגדול עם הטרנד הכי חשוב בכדורגל המודרני

(גודל טקסט)

סטרלינג, סאנה ודה בריינה בסיטי, כריסטיאנו ובייל בריאל מדריד, דיבאלה, מרטנס, פרישיץ' ואחרים, כולם כובשים בחסד, אך גם סוג של שחקנים שמעבר לכיבוש שערים, משתתפים בהנעת הכדור, מכדררים, יוצרים 1 על 1 ומעורבים במשחק ההתקפי.

במילים אחרות, שחקנים שבשל מהירותם וכישרונם מסוגלים לרווח ולחיות טוב על הקווים. בעידן בו חזרנו למקורות ומשחק ההתקפה הוא הדבר המודרני הבא, שחקנים שמסוגלים לרווח לכנף, הם אלה שייצרו את השערים. נאפולי ויובה מובילות את טבלת הסרייה A לא בשל משחק הגנה טוב מהאחרות, אייאקס משחקת עם בלם בודד ושני מגנים ובכלל בחינה של הליגות הבכירות באירופה מראה שכולנו מבינים שחוזרים ללמד התקפה.

שימו לב מה קרה אתמול בנתניה. הפועל באר שבע עלתה ללא מגניה התוקפים וללא שחקן הכנף הטוב בישראל, טוני וואקמה, ולא הצליחה לכבוש מול מכבי נתניה, שהיא קבוצה שזונחת לגמרי את משחק האגפים.

השרטוטים של לחמן
השרטוטים של לחמן 

מי שהמעיט בערכו של המפעל השלישי בחשיבותו, לא שיער עד כמה יהווה משחק גביע הטוטו, צומת דרכים כל כך חשובה למועדון מפואר כמו מכבי תל אביב ולמנהל המקצועי/מאמן שלה. הצהובים, אחרי ה-0:0 המשמים והצפוי עם המכבים מפתח תקווה, הזכירו בשליטה המוחלטת שלהם במשחק את המכבים מחיפה,שנופלים בדיוק באותו מרכיב מטעה של כמות מסירות.

ראחים סטרלינג. מרווח את המשחק בזכות המהירות (gettyimages)
ראחים סטרלינג. מרווח את המשחק בזכות המהירות (gettyimages)

שחקניו של ג'ורדי קרויף צריכים להציג הערב (שני) קרב נוסף ודומה לזה ההירואי שנתנו מול האלופה בגמר גביע הטוטו. בשבוע בו שחקן הכנף רישאר סומא מוסט במכבי פ"ת לעמדת המגן ואף כובש, מכבי ת"א ממשיכה להציג ליין שחקנים מרשים שרובו לא משחק על ה"ליין". הקווים הם האזורים היותר פנויים ובבנייה חסרת האיזון, במכבי ת"א לא נתנו דגש על שחקני אגף פורצי סגירה מול הגנה צפופה.

עד כמה זה חשוב? במגרשי האימון של אנדרלכט בבלגיה, קלן בגרמניה ובמועדונים רבים במערב אירופה, בולטים קווי סימון מקווקווים המחלקים את המגרש לרצועות אורך ורוחב. אצל הכובשת הגדולה של החודשיים האחרונים בהולנד, אייאקס עם 24 שערים בשישה משחקים רשמיים, מקפידים על תחילת התקפה באגף אחד והעברת כובד לאגף הנגדי כדי לחפש את כדור הרוחב לגול.

טוני וואקמה. היה חסר לב
טוני וואקמה. היה חסר לב"ש מול נתניה (דני מרון)

היריב מתרוצץ על שטחים גדולים ושחקני האמצע, קלאס יאן הונטלאר וקספר דולברג, זוכים לאספקת כדורים מוגברת. כמות שחקני האמצע במכבי לא נופלת בכמות מאלה של אייאקס ועולה באיכות על כל קבוצה בישראל. רק שכדי להפעיל את קיארטנסון, שוינפלד, ברק יצחקי ובלקמן, וכן את המצטרפים מהקישור ריקן, גולסה, רודריגס, דור פרץ ובאטוקיו, קבוצה זקוקה לכאלו שיספקו להם את הכדור מהקווים. גם אלירן עטר, שממוקם בשמאל, הינו חלוץ מצטרף לאמצע מהקו, לא כזה המוציא והמספק כדורים.

שחקנים כאלה יש בעיקר לבית"ר ירושלים. העין של אלי טביב תמיד נמשכת אל שחקנים מכדררים. העובדה שהחתים את יעקב בריהון, ישראל זגורי, אמיר עגייב וציון צמח היא הוכחה לכך. בשל כך, בית"ר תמיד תראה וירטואוזית דרך הקווים, בטח שכשיוסי בניון חוזר לתמונה ובהמשך ישובו חן עזרא ועידן ורד.

וידאר קיארטנסון. חייב לקבל כדורגל מהאגף (אריאל שלום)
וידאר קיארטנסון. חייב לקבל כדורגל מהאגף (אריאל שלום)

אל כל אלה התווסף השבוע דיוויד בויסן מלינגבי הדנית, שהוא שחקן בדיוק באותו הסגנון. גם החלוצים של טביב, איתי שכטר ואנתוני וארן, אינם שחקני רחבה קלאסיים אלא מכדררים וכאלה שפותחים לקווים. לבית"ר חמישה מגנים תוקפים. ורטה וקונט מימין, הייסטר ודילמוני משמאל ושון גולדברג משני הצדדים. כולם מהווים אופציות מגוונות ומרעננות.

כל זה מביא את בית"ר לממוצע של 2.5 שערים למשחק מול 1.6 של מכבי. לקבוצה של קרויף יש את המסיימים ללא המגישים .בבית"ר, עם כל כך הרבה מגישים, מסתפקים במסיים אחד בן 30, איתי שכטר, שככבש שלושה שערים בשני המשחקים האחרונים מול מכבי ת"א. זוכרים את ה-0:3 מהמחזור הראשון, את מכבי המושפלת, הנסערת שבנויה בצורה לא מאוזנת? מעניין יהיה לראות איזו אווירה – שירים או שקט – תהיה באוטובוס הצהוב,שיישייט סמוך לחצות בכביש בגין, חזרה מערבה.

איתי שכטר. מתאים לסגנון המשחק האירופי (דני מרון)
איתי שכטר. מתאים לסגנון המשחק האירופי (דני מרון)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי