סיוט אמריקאי: הסוגיה שמאיימת על עתיד ה-NASL

ראול. ווינר עד הסוף
ראול. ווינר עד הסוף | צילום: AFP

ההתאחדות ביטלה את סטטוס "הליגה השנייה", והיא נגררה למאבק משפטי מכוער. טענות לקונספירציה, אגו, תביעות אישיות ומאבק אידיאולוגי על השיטה מסעירים את הכדורגל בארה"ב, והפרויקט אליו שייך מויאל בסכנת סגירה

(גודל טקסט)

מאבק משפטי ארוך ומתמשך בכדורגל האמריקאי עלול להוביל לסגירת ליגת ה-NASL, בה משחקת ניו יורק קוסמוס של קובי מויאל. הקשר הישראלי של סגנית אלופת הליגה מתאמן בימים אלה לבדו וממתין לתוצאות המלחמה שיכריעו את גורל המועדון. קוסמוס, מועדון הפאר, עומד בפעם השנייה בסכנת סגירה בשל סכסוך שבמרכזו לא מעט אגו, שליטה, כוח, כסף, קונספירציה כלכלית לכאורה וגם קרב אידאולוגי על "השיטה האמריקאית".

הסיפור מתחיל ב-2009, אז הוקמה NASL בידי מספר בעלי קבוצות שמאסו בשיטה האמריקאית והחליטו על פרידה מ-USL, שנחשבת לליגת המשנה הרשמית של ארה"ב. אותם בעלים רצו אוטונומיה, התנגדו לשיטת הליגה הסגורה ולתקרת השכר. המטרה, כפי שמסבירים עיתונאים אמריקאים, הייתה להוכיח ל-MLS שאפשר לנהל דברים בצורה טובה יותר, ובסופו של דבר להקים ליגה מקצוענית שתתחרה באטרקטיביות גם ב-MLS עצמה.

NASL (ליגת הכדורגל הצפון-אמריקאית) קיבלה מההתאחדות האמריקאית סטטוס של "ליגה שנייה", במקביל ל-USL, אבל עם השנים החלה הפופולריות שלה לרדת. כמות הצופים ירדה, קבוצות העדיפו לעזוב ל-USL, או לנסות להתקבל ל-MLS. כבר ב-2016 איימה ההתאחדות האמריקאית לבטל לליגה את הסטטוס, ובסופו של דבר ממשה את איומיה בסיום העונה שעברה, אחרי שנת מבחן. כאן החל מאבק מכוער של חילופי מכתבים, האשמות, הדלפות – ובסופו של דבר גם שתי תביעות משפטיות. הטענה: קונספירציה שנועדה לדון את הליגה לאלמוניות או להכחדה.


איפה ראול ואיפה הליגה? (אתר רשמי) 

ראשיNASL , בהם גם בעלי הקוסמוס רוקו קומיסו (מי שמחזיק כלכלית את הליגה) פנו לבית משפט פדרלי, אבל לא קיבלו צו מניעה שיחייב את ההתאחדות למנוע את ביטול הסטטוס. בנוסף הוסיפו בימים האחרונים תביעה אזרחית נגד חברי הדירקטוריון של ההתאחדות שהצביעו על ביטול הסטטוס והאשימו אותם בניגוד אינטרסים, הפרת חובות האמון והסתרת מידע. קומיסו, בי השאר בעלי חברת הכבלים החמישית בגודלה בארה"ב, המשיך את המלחמה האישית גם על ידי תמיכה במועמדים שונים לראשות ההתאחדות, אבל נחל כישלון חרוץ כשקרלוס קורדיירו נבחר לנשיא.

בין הנתבעים בתביעה האזרחית היו הנשיא לשעבר סוניל גולאטי, הנשיא הנבחר קורדיירו (שהיה סגנו של גולאטי עד השבוע), וכן דון גארבר, הקומישינר של ה-MLS. הטענה המרכזית: ניגוד עניינים בקשר שבין ההתאחדות לליגה שמונע מקבוצות או ליגות קטנות יותר להתקדם. אגב, לטענת התקשורת האמריקאית, הבחירה בקורדיירו – ממשיך דרכו של גולאטי ובן טיפוחיו – מבטיחה מינימום שינויים מבניים בכדורגל האמריקאי. ב-NASL טענו עוד לפני הבחירות כי "אי אפשר לבחור נשיא שיאפשר רק את קידום האינטרסים של ה-MLS ושל הזרוע השיווקית שלה (SUM)".

כרגע נראה שאם הסטטוס לא יוחזר, הליגה לא תיפתח וכל המועדונים הנכללים בה יתפרקו. בשל חוסר הוודאות והסוגיות המשפטיות, רק שש קבוצות עדיין קיימות בליגה ולא התפרקו או עזבו ל-USL. אחת מהן היא פורטו ריקו, שלא ברור אם תוכל לקיים משחקי ליגה בשל נזקי ההוריקן האחרון. כעת מחכים כל הצדדים להחלטה בעניין הערעור והתביעה האזרחית. טענת אנשי NASL היא שההתאחדות האמריקאית החליטה לחסל את הליגה בשל אינטרסים אישיים ושיווקיים של חברי ההנהלה שנועדו לדאוג לקידום ה-MLS ושותפתה השיווקית.


בדרך חזרה? מויאל (אתר רשמי) 

ה-MLS היא הליגה הבכירה בארה"ב. ב-2018, העונה ה-23 מאז הקמתה, ישחקו בה 23 קבוצות, כולל המצטרפת החדשה: לוס אנג'לס. USL, בה משחקת סינסינטי של דקל קינן, כוללת 33 קבוצת, מתוכן שש קבוצות בת רשמיות של קבוצות ה-MLS. הקשר הישיר בין שתי הליגות והקרבה להתאחדות האמריקאית היו מה שהוביל את האחרונה לפעול לחיסול NASL, מהלך שעומד כאמור במרכז התביעה המשפטית.

בינתיים, בקוסמוס שורר תוהו ובוהו. המאמן המוערך ג'ובאני סבארסה, שהוביל את הפרויקט מאז שהוקם, עזב לטובת פורטלנד טימברס, שחקנים רבים שוחררו או עזבו, והקבוצה כלל לא מתאמנת ולא ברור אם תמשיך להתקיים. על פי האתר הרשמי, כרגע רשומים בקבוצה 12 שחקנים, בהם מויאל. בארה"ב מספרים שמטעמי אגו, הבעלים קומיסו ואנשי הקוסמוס יסרבו לכל הצעה להצטרף ל-USL או אפילו ל-MLS, ויעדיפו לחסל את הפרויקט באופן סופי, כמעט שש שנים אחרי שקם לתחייה ב-2012.

מויאל, שחתום עד סוף השנה הנוכחית, ממתין להתפתחויות ומתאמן לבדו כדי לשמור על כושר. בשלב זה הוא לא יכול לחתום בשום קבוצה אחרת בשל סגירת חלון ההעברות באירופה, והאפשרות היחידה שעומדת בפניו היא למצוא קבוצה חדשה בארה"ב. כמו עשרות שחקנים ואלפי אוהדים, גם הוא ממתין להחלטת ערכאת הערעור של בית המשפט בניו יורק לגבי העתיד המועדון והליגה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי