החלוץ שנכנס לנעליו של פלה לאחר שנפצע במהלך אליפות העולם

פלה חוגג את הזכייה ב-1962
פלה חוגג את הזכייה ב-1962 | Gettyimages

סיפורי המונדיאל שמביא דני דבורין, עוסקים הפעם באמרילדו, הכדורגלן שדאג לסדר ב-1962 גביע עולם שני ברציפות לברזיל, ששיחקה בשלבים המכריעים ללא כוכבה הגדול

(גודל טקסט)

בשנת 1962 הגיעה נבחרת הכדורגל של ברזיל לצ'ילה כדי להגן על גביע העולם שבו זכתה לראשונה בהיסטוריה, 4 שנים קודם לכן. ההרכב כלל את כוכביה הגדולים, ובראשם פלה. אבל לצידו בהתקפה שיחקו גארינצ'ה, דידי, וואווה וזאגלו, שכל אחד מהם היה כדורגלן-על. ברזיל נחשבה איפוא מועמדת בכירה לזכייה בגביע החשוב ביותר בעולם הכדורגל.

כצפוי היא פתחה את משחקיה בבית ג' של טורניר הגמר, בניצחון חלק 0:2 על נבחרת מכסיקו, משערים של זאגאלו ופלה. המחזור השני הועיד לה את נבחרתה של צ'כוסלובקיה, והמאבק ביניהן הוליד תיקו ללא שערים. מאוחר יותר התברר ששתיהן תיפגשנה במשחק הגמר ועל אותו משחק ארחיב כמובן בהמשך.

המחזור השלישי והאחרון בשלב הבתים הפגיש את ברזיל עם נבחרת ספרד. בהרכב הספרדי שיחק פרנץ פושקאש, שקיבל אזרחות חדשה, לאחר שברח מהונגריה בעת המרד ההונגרי של 1956. במשחקי צ'ילה היה פושקאש כבר בן 35, ומי ששיתף עימו פעולה בהתקפה היה הקיצוני השמאלי הנפלא, חנטו. השניים אף שיחקו בצוותא במדיה של קבוצת ריאל מדריד. למרות שספרד הובילה בתוצאה 0:1, עלה בידי נבחרת ברזיל לנצח 1:2 מצמד שהבקיע אמרילדו, שחקנה של בוטאפוגו. הוא הוקפץ להרכב נבחרתו משום שפלה, ששיחק מול נבחרות מכסיקו וצ'כוסלובקיה, נפצע, פציעה שהשביתה אותו עד לסיום טורניר הגמר. אמרילדו, שכונה "פלה הלבן", קיבל הזדמנות להראות את כוחו, והוא אכן עשה זאת על הצד הטוב ביותר.


אמרילדו וזגאלו שנים רבות אחרי הפרישה ממשחק (gettyimages)

ברבע הגמר פגשה ברזיל את אנגליה, וגארינצ'ה העניק לאלופת העולם שער יתרון בדקה ה-30. האנגלים חזרו לתמונה שמונה דקות לאחר מכן, משער שוויון שכבש היטצ'נס. במחצית השניה הציל שוער אנגליה, ספירנגט, בעיטת עונשין מ- 11 מ' שבעט גארינצ'ה, אולם וואווה וגארינצ'ה סגרו את הסיפור בשני שערים שקבעו 1:3.

משחק חצי הגמר של ברזיל היה מול הנבחרת המארחת, צ'ילה. התקפת ברזיל היתה בשיאה. גארינצ'ה הבקיע שני שערים, וכמוהו חברו להתקפה וואווה. צ'ילה הבקיעה על ידי טורו וסאנצ'ז, וירדה מנוצחת בתוצאה 4:2.

במקביל עשתה גם נבחרת צ'כוסלובקיה את הדרך למשחק הגמר. בשלב הבתים, בנוסף לתיקו 0:0 עם ברזיל, היא ניצחה 0:1 את ספרד, ובאותה תוצאה גם את נבחרתה של מכסיקו. ברבע הגמר שוב הספיקה תוצאה של 0:1 על הונגריה כדי לעלות לחצי הגמר, ולהתמודד עם יוגוסלביה על הכרטיס היקר לגמר עצמו.   

בהרכבה של נבחרת צ'כוסלובקיה בלטו באותו טורניר שחקנים אחדים, ובראשם מאסופוסט, פופולאר ופוספיכל. החלוץ הטוב בשורותיה היה שרר, שכמו אמרילדו הברזילאי סיים את הטורניר עם שלושה שערים. יוגוסלביה היתה בכושר גבוה, בזכותם של שוערה המעולה, שושקיץ, וחלוציה שקולארץ, ירקוביץ, גאליץ וסקובלר. ירקוביץ סיים את משחקי גביע העולם עם ארבעה שערים והיה שותף לתואר מלך השערים בצוותא עם גארינצ'ה, וואווה, סאנצ'ז, אלברט ואיבנוב. בחצי הגמר מול יוגוסלביה הובילה צ'כוסלובקיה 0:1, ספגה שער שוויון, אך ניצחה בזכות צמד של שרר בדקות 80 ו-87.


פלה וזגאלו בתחילת מונדיאל 1962, לפני פציעת הכוכב (gettyimages)

את הגמר פתחה צ'כוסלובקיה בשער יתרון שהבקיע מאסופוסט, אולם אמרילדו, זיטו ו-וואווה הגיבו בשלושה שערים וחתמו את המשחק בניצחון 1:3. גביע העולם שוב עשה את דרכו לברזיל, שרשמה זכייה שניה ברציפות, זכייה שלא הפתיעה איש. פלה השתתף, בגלל פציעה, כאמור רק בשני משחקיה הראשונים של ברזיל, אבל אמרילדו, ובעיקר גארינצ'ה ו-וואווה היו שם כדי לשמור על גביע הזהב הנחשק.

באותה שנה, 1962, נבחר ג'וזף מאסופוסט לכדורגלן השנה באירופה, הפרס היוקרתי שנוסד ב-1956 על ידי המגזין הצרפתי פראנס-פוטבול. מאסופוסט, אז כדורגלן דוקלה פראג, רשם 63 הופעות בנבחרתו צ'כוסלובקיה, בהן הבקיע עשרה שערים. אשר לאמרילדו, מחליפו של פלה, הוא נרכש בהמשך על ידי מילאן, ועשה חיל בשורותיה בליגה האיטלקית. שיחק גם ב 5פיורנטינה ורומא, ממנה שב לברזיל לקבוצת ואסקו דה-גמה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי