בדרך למעלה: העזיבה של סלבישה יוקאנוביץ' התגלתה כמהלך מבריק

סלבישה יוקאנוביץ'
סלבישה יוקאנוביץ' | Gettyimages

הרבה גבות הורמו כשמאמן מכבי ת"א בחר ללכת באמצע העונה לפולהאם מתחתית הצ'מפיונשיפ. שנתיים וחצי אח"כ הסרבי בדרכו לפרמיירליג כשקבוצתו משחקת את הכדורגל הכי מלהיב בליגה. והדובדבן: צ'לסי מתעניינת

קבוצות: פולהאם
(גודל טקסט)

ב-16 בספטמבר 2015 הגיע סלבישה יוקאנוביץ' עם מכבי תל אביב לסטמפורד ברידג' למשחק הפתיחה בשלב הבתים בליגת האלופות, והעיתונאים האנגלים אהבו מאוד את הסיפור. הנה לכם אחד השחקנים השנואים ביותר של המועדון בעידן המודרני מבחינת האוהדים. היציעים הכחולים שרקו בוז כמעט לכל נגיעה של הסרבי בכדור כאשר הוא שיחק בפרמיירליג בתחילת המילניום והואשם בסגנון איטי ומסורבל בשלהי הקריירה.

היה משהו פיקנטי בקאמבק הזה לאצטדיונו הביתי לשעבר, ואלופת ישראל הובסה אז 4:0. זו גם היתה התוצאה בהתמודדות השנייה בין הקבוצות בסמי עופר, אך כעת מגיעה התפנית המיוחדת בעלילה. פחות משלוש שנים מאוחר יותר, נכלל יוקאנוביץ' לפי הדיווחים ברשימת המועמדים המצומצמת לרשת את אנטוניו קונטה כמנג'ר צ'לסי.

במכבי ראו בזמנו את העזיבה של יוקאנוביץ' כסוג של עלבון. המאמן הגיע לתל אביב בקיץ 2015, אך במקום לבנות שושלת בהדרכתו של ג'ורדי קרויף שתלה בו תקוות רבות העדיף לעזוב לקבוצת תחתית בצ'מפיונשיפ, ליגת המשנה האנגלית. ואולם, במבט מפוכח התברר שכל התוכנית של הסרבי היתה מבריקה. כאשר חתם בישראל, הוא היה בטראומה בעקבות העזיבה הצורמת מווטפורד, אותה העלה לפרמיירליג. הסכסוך עם הבעלים, משפחת פוצו האיטלקית, היה קשה לעיכול, אבל הוא ראה לפתע לנגד עיניו הזדמנות פז לשדרג את מעמדו.


יוקאנוביץ' עוזב. מכבי ת"א היתה תחנה זמנית בגלל הצ'מפיונס (אודי ציטיאט)

לצהובים היה סיכוי לעלות לליגת האלופות, וההימור היה די בטוח מבחינת יוקאנוביץ'. אם יעלה, הוא זוכה בכל הקופה. אם ייכשל, אף אחד באירופה לא ישים לב לכך. דעת הקהל בקרב אוהדי הצהובים לא עיניינה אותו כלל.

המטרה תמיד היתה לחזור לאי הבריטי ולהוכיח את עצמו שם. על הנייר, פולהאם לא היתה מציאה גדולה כאשר דורגה במקום ה-18 בליגת המשנה, אבל יוקאנוביץ' ראה זאת אחרת. גם שם, ההצלחה היתה יוקרתית, ואת הכישלון אי אפשר היה להדביק לו. הלונדונים בחרו אותו בקפידה כי הוא התאים כמו כפפה ליד לאסטרטגיה של המועדון – כדורגל התקפי ובניית אסטרטגיה לטווח הארוך.

בפולהאם, בניגוד למכבי, הצהיר יוקאנוביץ' מראש שהוא מעוניין להישאר לשנים ארוכות, ובינתיים עמד במילתו. כעת נראה כי סוכנו יהיה עסוק בקיץ הקרוב, והקוטג'רס כבר שוקלים לשפר ולהאריך את חוזהו אשר יסתיים ב-2019. כאשר צ'לסי מחכה מעבר לפינה, הפיתוי עלול להיות גדול מדי


יוקאנוביץ'. כשחקן אוהדי צ'לסי שרקו לו בוז, איך יקבלו אותו כמאמן? (Getty)

הסרבי לא הותיר מורשת מפוארת במכבי, ואת שלב הבתים בליגת האלופות סיים ללא נקודות ועם שער זכות בודד, אבל בפולהאם ההמשכיות בהחלט עושה את שלה. הסרבי הוכיח את יכולתו לצלוח משברים ושיפר בהדרגה את התוצאות בכל אחת מהעונות בלונדון. זה התחיל כבר כאשר מונה באמצע העונה ב-2015/16, קיבל קבוצה מפורקת בסכנת ירידה, ייצב אותה בהדרגה, ניצח את היריבות בתחתית וסיים 11 נקודות מעל הקו האדום.

העונה שעברה החלה בצליעה, פולהאם היתה בחלק התחתון של הטבלה אחרי 14 מחזורים, ופרשנים מסוימים כבר השחיזו את הסכינים ודרשו את ראשו של המאמן, אבל יוקאנוביץ' נותר רגוע. הוא נהנה מגיבוי מוחלט מצד ההנהלה, גיבש את הסגל, וכאשר הבינו השחקנים את הדרישות הטקטיות, הכל הלך לטובתו.

הלונדונים דהרו לצמרת, ניצחו ב-11 מ-17 המשחקים האחרונים, וסיימו במקום השישי המוביל לפלייאוף עם מאזן ההתקפה הטוב בליגה – 85 שערי זכות ב-42 משחקים. ביציעים נהנו מהגישה ההרפתקנית, ורק חוסר מזל מול רדינג של יאפ סתאם בהצלבה מנע את העליה המיוחלת.


יוקאנוביץ'. לקח את נושא הרכש על עצמו והמריא (Getty)

התסריט הזה חזר על עצמו עם שיפורים ניכרים העונה. הפתיחה שוב היתה בעייתית, לאור השינויים בסגל, אבל מאז סוף דצמבר יצאה פולהאם לריצה מדהימה. היא לא הפסידה ב-21 המשחקים האחרונים, ניצחה ב-16 מהם, וכבר עכשיו שיפרה את מאזן הנקודות בהשוואה לעונה שעברה – 82 לעומת 80.

לפיכך, היא גם חולמת על עליה אוטומטית. אמנם קרדיף בעדיפות ברורה, עם נקודה יותר ומשחק ביד, אבל ללונדונים בהחלט יש סיכוי בליגה לא צפויה. אם ילקטו את מלוא תשע נקודות בשלושת המחזורים האחרונים, הם עשויים להימנע מדרמות מיותרות, והדרך לשם עוברת בדרבי לוהט במגרשה של מילוול, אשר נמצאת בעצמה בכושר מזהיר, ללא הפסד מאז תחילת ינואר. הקרב הלונדוני המפואר הזה ביום שישי בערב יהיה גורלי עבור שתיהן.

אחד הגורמים שסייעו ליוקאנוביץ' לשדרג את היכולת בחלק השני של העונה היה נצחונו המוחץ על היריב הגדול בתוך המועדון, קרייג קליין. האחראי על הנתונים הסטטיסטיים במועדון השפיע רבות על הפעילות בשוק ההעברות בניגוד לדעתו של המנג'ר ופגע בהכנות לעונה. יוקאנוביץ' הצליח לשכנע את הבעלים לפטר את קליין, ולקח את המושכות לידיו בינואר.


מיטרוביץ'. יוקאנוביץ' משקם לו את הקריירה והסרבי מחזיר בשערים (Getty)

התוצאה – שלוש החתמות שהתאימו באופן מושלם לדרישותיו, כולל החלוץ הסרבי אלכסנדר מיטרוביץ' שהגיע בהשאלה מניוקאסל. הבוס מכיר אותו עוד ממחלקת הנוער בפרטיזן בלגרד, התייחס בביטול לטענות על אופיו הבעייתי של הסקורר, והצליח להחזיר אותו למסלול הנכון.

אחרי שהעניקו לו שקט תעשייתי וכוח משמעותי בכל הקשור לרכש, מקווים בפולהאם כי המשימה תושלם, הקבוצה תשוב למקומה הטבעי בפרמיירליג, ויוקאנוביץ' יישאר על מנת להמשיך בפרויקט המרתק. מצד שני, אם צ'לסי תתקשר, הכל עשוי להשתנות. כמו שקרויף למד, יוקאנוביץ' יודע להיות נחרץ והחלטי מאוד כאשר קידום מקצועי ואישי עומד על הפרק. 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי