נמניה מאטיץ', היהלום של מוריניו, הסיוט הגדול של קונטה

נמניה מאטיץ'
נמניה מאטיץ' | AFP

רגע לפני גמר הגביע בין מנצ'סטר יונייטד לצ'לסי, מסמן מיכאל יוכין את האיש הכי חשוב במרכז השדה של האדומים וטוען: שיחרורו מהבלוז עלול לעלות למאמן האיטלקי לא רק במשרתו

(גודל טקסט)
 כיום, כאשר צ'לסי סיימה עונה מתסכלת במיוחד במקום החמישי וכשלה בנסיונה להעפיל לליגת האלופות, אפשר לקבוע נחרצות את הסיבה המרכזית לכך. השינוי המהותי ביותר בסגל הכחולים בהשוואה לעונת האליפות ב-2016/17 הוא חסרונו של נמאניה מאטיץ'. הקשר הסרבי, שהיווה עוגן מופלא במרכז המגרש לצידו של אנגולו קאנטה, בחר לעזוב למנצ'סטר יונייטד, והמערך קרס.


כיום גם ניתן לומר כי השגיאה המרכזית של רומן אברמוביץ' וצוותו היתה ההחתמה של טיאמואה בקאיוקו. קל יותר לנתח את המהלך בדיעבד ולהעביר ביקורת, כי הרי הצרפתי סיפק אשתקד עונה מרשימה מאוד במדי מונאקו שזכתה באליפות צרפת והגיעה עד חצי גמר ליגת האלופות, אבל האמת הפשוטה היא כי הוא עדיין חסר ניסיון.


בגיל 23, הלך בקאיוקו לאיבוד במשחקים רבים מדי, ביצע אינספור טעויות במיקום, ביזבז יותר מדי כדורים, ולדעת פרשנים רבים בממלכה הוא הפלופ הגדול ביותר של האלופה היוצאת. וזה זועק לשמיים, כי החתמתו היא שדחפה את מאטיץ' החוצה.


בקיץ 2016, כאשר הגיע אנטוניו קונטה לקבוצה, הוא ניסה למצוא את הדרך לשלב את קאנטה עם ססק פברגאס. זה לא ממש עבד, ובמהרה הבין האיטלקי כי דווקא הציוות של כוכב לסטר לשעבר עם מאטיץ' יצליח הרבה יותר. היה זה שיתוף פעולה קרוב לשלמות – קאנטה הקטן, הזריז והפעלתן לצד מאטיץ' – איש עבודה שחורה נאמן וגדול מימדים.


הם ביצעו את הלחץ ביחד, שיחררו זה את זה למשימות התקפיות מדי פעם, וניווטו את משחק הקבוצה מאחור. הם היו השלד המרכזי שהצעיד את צ'לסי לכתר, אבל פברגאס נותר מאוכזב מאוד על הספסל ורצה לעזוב.



האיש הכי חשוב של צ'לסי רוצה עכשיו לחגוג על חשבונה. נמניה מאטיץ' (AFP)


לכן נדרש קונטה לקבל החלטות חדשות בקיץ האחרון. הוא שיכנע את פברגאס להישאר, ומאטיץ' הרגיש כי מעמדו לא מובטח. ואז רכשה צ'לסי את בקאיוקו תמורת 40 מיליון ליש"ט, והסרבי כבר היה מודאג באמת. לא מביאים שחקן כה יקר על מנת שיבלה זמן רב על הספסל, ולכן אפשר היה לצפות לרוטציה משמעותית מאוד בהרכב. לכך מאטיץ' לא היה מוכן – לא אחרי כל מה שעבר בקריירה.


כי מאטיץ' הרי כבר נזרק פעם אחת מצ'לסי. הכחולים החתימו אותו ב-2009, לא נתנו לו לשחק, העבירו אותו בהשאלה ל-ויטסה, וארזו יפה ושלחו לבנפיקה במסגרת העסקה שהביאה את דויד לואיז לסטמפורד ברידג'. בחלוף 3 שנים הוא חזר למועדון הלונדוני דרך השער הראשי, תמורת 25 מיליון יורו, כרכש נוצץ לבקשתו של ז'וזה מוריניו. כאשר המיוחד זכה באליפות בעונת 2014/15, היה מאטיץ' האיש הכי חשוב במערך הטקטי שלו. היתה זו הצלחה מסחררת בקדנציה השניה, והקשר הכריח את כולם לאכול את הכובע. מאז, הוא הרגיש שמגיע לו קרדיט גדול מאוד, במיוחד לאור הפקת לקחי העבר.



לא סיפק את הסחורה כמו שציפו ממנו. בקאיוקו (AFP)


הקרדיט הזה בא לידי ביטוי מבחינתו בדקות המשחק בלבד. למאטיץ' אין אגו נפוח, וכל מי ששיחק לצידו ואימן אותו מעיד כי מדובר בכוכב עם אופי כמעט מופתי. הוא לא עושה כותרות, לא מחפש שבחים, וגם לא דורש העלאה כל שני וחמישי. הוא רק רוצה לשחק. בגיל 29, לקראת ההעפלה למונדיאל הראשון – וכנראה האחרון – בחייו, הוא הרגיש בכושר שיא. הדבר האחרון שהגיע לו הוא מאבק על המקום בהרכב עם בקאיוקו. אז הוא פשוט קם ועזב, כי היתה לו אלטרנטיבה מצוינת.


למען האמת, השם הראשון ברשימת הקניות של מוריניו בקיץ הקודם היה אריק דאייר. ואולם, טוטנהאם סירב בתוקף למכור את הקשר האחורי של נבחרת אנגליה, ולפורטוגלי היה ברור שהוא חייב ללכת בכל הכוח על חניכו לשעבר. על מאטיץ' הוא יכול לסמוך בעיניים עצומות. הוא אחד השחקנים הבודדים שמעולם לא איכזבו את המנג'ר, ההבנה הטקטית שלו מופלאה, מילוי ההוראות מדויק ומדוקדק. הסרבי הוא בדיוק השחקן האידיאלי עבור מוריניו, והרי זו גם היתה העמדה הבעייתית ביותר בשורות השדים האדומים. מרואן פלאיני שיחק הרבה יותר מדי באולד טראפורד בעונה שעברה. החיזוק בדמותו של מאטיץ' התבקש. בקיצור, לשני הצדדים היה אינטרס מובהק בביצוע העסקה.



מוריניו ומאטיץ'. ידע למה הוא רוצה אותו במנצ'סטר יונייטד (GettyImages)


"נמאניה רוצה מאוד להגיע אלינו", הכריז מוריניו כאשר הפעיל לחץ על צ'לסי. לכחולים לא נותרו ברירות רבות. הם לא יכלו להרשות לעצמם להחזיק בסגל בניגוד לרצונו שחקן שחוזהו היה אמור להסתיים ב-2019. לכן המשא ומתן הסתכם במציאת הסכום הנכון, והוא נקבע על 40 מיליון ליש"ט – בדיוק המחיר ששולם למונאקו תמורת בקאיוקו. באותה נקודת זמן, ייתכן וסברו אנשי צ'לסי כי המהלכים היו מוצלחים. הם לא הוציאו פני וקיבלו שחקן צעיר בשש שנים באותה העמדה.


התיתכן בניית סגל נכונה יותר בטווח הארוך? במבט לאחור, הם שגו בגדול, כי גם כאשר מתכננים את העתיד חשוב לא לשכוח את ההווה. בהווה, הקישור של צ'לסי קרס ללא מאטיץ'. קאנטה לבדו לא הצליח לסתום את כל החורים, בקאיוקו עדיין לא בשל למעמד, וגם העונה של פברגאס לא הניבה בסופו של דבר את הפירות המצופים. לכן צפוי קונטה לעזוב את התפקיד בעוד ימים ספורים בטעם חמצמץ, אבל בקרב שעשוי להתברר כאחרון על הקווים יש לו מטרה ברורה – לנצח את היריב הגדול מוריניו, לזכות בגביע האנגלי, ועל הדרך לגבור גם על האיש שהעדיף לנטוש אותו בקיץ שעבר. צ'לסי רוצה להוכיח לעצמה שהיא מסוגלת לזכות בתארים גם ללא הסרבי.



שילם את המחיר במשרתו, ישלם את המחיר גם בתואר האחרון של העונה? קונטה (GettyImages)


מנגד, מאטיץ' לעולם לא יגיד זאת בפומבי, אך הוא שמח מאוד לנקום בצ'לסי על חוסר האמון. הוא לא היה כופה את המהלך אלמלא היו דוחקים אותו החוצה, אבל עכשיו הוא מאושר בקבוצתו הנוכחית. למעשה, הוא השחקן היחיד בסגל השדים האדומים שלא ספג העונה אפילו ביקורת מרומזת מצד המנג'ר. "כאשר אעזוב את המועדון, מחליפי ימצא שחקנים ברמה גבוהה כמו מאטיץ'", אמר המיוחד כאשר ניסה לייפות את המציאות בעקבות ההדחה המביכה בשמינית גמר ליגת האלופות מול סביליה. והתואר הזה חשוב מאוד גם עבורו. מקום שני בליגה לא מספק אותו. הוא לא מספק גם את מאטיץ'. הוא רוצה תואר, על חשבון צ'לסי, כדי להפוך את העונה הזו למתוקה באמת. ואז, גם הנסיעה למונדיאל ברוסיה תהיה שמחה יותר.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי