משחק ילדים: על השחקנים המבוגרים שיגיעו למונדיאל

סרגיי איגנאשביץ' נבחרת רוסיה
סרגיי איגנאשביץ' נבחרת רוסיה | Gettyimages

עיסאם אל חדארי המצרי כבר חגג 45 והוא עשוי לשבור את השיא של רוג'ה מילה, לרוסיה יש בלם כמעט בן 40, רפא מארקס רושם מונדיאל חמישי וגם בפנמה יש כאלה שצעירים בנפשם. מיכאל יוכין על דור הנפילים

(גודל טקסט)
הערב, כאשר תתמודד רוסיה מול טורקיה במשחק ההכנה האחרון לקראת אירוח המונדיאל (18:55, שידור ישיר בספורט1), יופנו עיניים רבות לעברו של סרגיי איגנאשביץ'. כי הרי הוא בכלל לא היה אמור להיות שם. הבלם הוותיק פרש מהמדים הלאומיים אחרי הפיאסקו ביורו 2016, וטען כי אינו מסוגל להמשיך להעמיס על עצמו משחקים בנבחרת לצד ההופעות בצסק"א מוסקבה.


זמן קצר לאחר מכן, הודיעו גם חבריו הטובים לעורף צסק"א, התאומים ברזוצקי, על פרישה מהנבחרת מסיבות בריאותיות. אבל הנה לכם – הברזוצקים לא נכנעו ללחצים הכבדים שהופעלו עליהם ויראו את גביע העולם הביתי מהיציע, או אולי בכלל בטלוויזיה, על אף שהם "רק" בני 36. לעומתם, איגנאשביץ' הודיע במפתיע על שובו לפני חודש. הוא יחגוג את יום הולדתו ה-39 ב-14 ביולי, יום אחד לפני הגמר. יהיה מגוחך אפילו לחשוב שרוסיה עשויה להעניק לו מתנה כזו, אבל דבר אחד בטוח – איתו ההגנה הרוסית בכל זאת יציבה יותר.



אז איך זה קרה? באופן אבסודרי, על אף שזכו באירוח המונדיאל עוד ב-2010, לא דאגו הרוסים לגדל יורשים לשלישיית צסק"א המיתולוגית. כאשר עזבו השלושה את הנבחרת, הם הותירו חלל עצום, והמאמן החדש סטניסלאב צ'רצ'סוב ניסה למלא אותו. הוא אירגן שלישיה חדשה שהופיעה בגביע הקונפדרציות – גאורגי דז'יקיה המבטיח לצד ויקטור ואסין ופיודור קודריאשוב. במשך שנה, החל להיווצר תיאום כלשהו, והופיעו סימני אופטימיות זהירה, אבל בתחילת 2018 קרעו רצועות בברכיים, וחלומם נגוז. כך נהרסה תוכנית החירום, ובמקומה היה צורך בתוכנית חירום חדשה. כאשר הייאוש היה בשיאו, צץ לפתע איגנאשביץ' והכריז: "אני מוכן לעזור".


מהירות מעולם לא היתה הצד החזק שלו, ובגילו המתקדם הוא איטי במיוחד, אבל הנסיון עושה את שלו. לא צחוק – גם כאשר לוקחים בחשבון את כל עידן ברית המועצות, מדובר ברוסי עם מספר ההופעות הבינלאומיות הגבוה ביותר. במפגש מול אוסטריה בשבוע שעבר, ערך איגנאשביץ' את משחקו ה-121 בנבחרת. יש לו יותר משחקים בנבחרת מאשר לכל יתר שחקני ההגנה ביחד.



מהירות מעולם לא היתה הצד החזק שלו, ובגילו המתקדם הוא איטי במיוחד, אבל הנסיון עושה את שלו. איגנאשביץ' (GettyImages)


כעת נותר לצ'רצ'סוב לבחור לו שותף ראוי, וזה לא פשוט. תאמינו או לא, שיחק איגנאשביץ' לצד ולאדימיר גרנט לראשונה בחייו מול האוסטרים, וזה מדגיש את הכאוס בנבחרת הרוסית. כל ההכנה הארוכה נזרקה לפח, וכעת בונים הכל מחדש תוך ימים ספורים. לכן המשחק נגד טורקיה במוסקבה כה חשוב, ולכן קריטי מצבו הבריאותי של איגנאשביץ'.


אם אתם חושבים שאיגנאשביץ' יהיה שחקן השדה המבוגר במונדיאל 2018, אתם טועים. מכסיקו החליטה לקחת לטורניר פרישה את רפא מארקס המיתולוגי, ועבורו יהיה זה גביע העולם החמישי בחייו בגיל 39. בכך הוא יצטרף לרשימה קצרה מאוד של כוכבים שהופיעו ב-5 טורנירים, אשר כוללת את בן ארצו, השוער אנטוניו קרבחאל, וכן את לותאר מתיאוס ואת ג'יג'י בופון. עבור הקפטן האיטלקי, המונדיאל ברוסיה היה אמור להיות השישי בקריירה, אך הגורל רצה אחרת, והכחולים כשלו במוקדמות. לעומתו, מארקס נוסע לרוסיה, על אף שפרשנים רבים סבורים שסיכוייו לעלות לדשא נמוך.


הבלם שכיכב עוד כאשר מכסיקו זכתה בגביע הקונפדרציות במילניום הקודם ב-1999 ופיאר את הרכב ברצלונה לפני עשור סיים לאחרונה שנתיים לא רעות באטלס, קבוצת נעוריו בה החל את הקריירה וגם סיים אותה. ואולם, התקופה האחרונה התאפיינה בפציעות, והיו שהניחו כי יסייע לנבחרת בעיקר כיועץ, או אפילו עוזר מאמן. "אני מוכן לעזור בכל תפקיד", אמר רפא, אבל המאמן הקולומביאני חואן קרלוס אוסוריו בחר להעניק לו את החולצה המסורתית עם המספר 4. האם זה יתברר בדיעבד כטעות גורלית? ימים יגידו, אבל המכסיקנים גאים מאוד בקפטן שלהם.



זה הולך להיות המונדיאל החמישי שלו. רפא מארקס (GettyImages) 



הסיפור של מארקס מתגמד, כמובן, אל מול הגשמת החלום של עיסאם אל הדארי המצרי, אשר עשוי לשבור את שיאו המפורסם של רוז'ה מילה ולהפוך לשחקן המבוגר ביותר אי פעם בגביע העולם. החלוץ הקמרוני האגדי שיחק והבקיע ב-1994 כאשר היה בן 42, אבל קפטן מצרים כבר חגג את יום הולדתו ה-45. שימו לב – הפרעונים העפילו לגביע העולם לראשונה מאז 1990, אבל טכנית אל הדארי יכול היה לשחק כבר אז, לפני 28 שנה באיטליה, כאשר היה בן 17. בפועל, הוא רק שיחק לראשונה בליגה הבכירה כאשר היה בן 20 וערך את הופעת הבכורה בנבחרת בגיל 23, אבל גם זה מדהים. 22 שנה מאוחר יותר, עם 157 הופעות מאחוריו, הוא מקבל סוף כל סוף את מבוקשו.


השוער הבטיח לעצמו שיהיה בגביע העולם, ועל אף הלוזריות הקבועה של המצרים במוקדמות עשה זאת. אחרי 4 זכיות באליפות אפריקה, אשר הראשונה שבהן היתה לפני שני עשורים ב-1998, הוא מוכן לזהור על הבמה הגדולה באמת. כעת צריך להמתין ולראות אם המאמן הארגנטיני הקטור קופר יסמוך עליו בין הקורות, או יעניק את העדיפות לשריף אקרים "הצעיר" בן ה-34. סימן לכך נקבל כבר מחר, כאשר מצרים תפגוש בבריסל את בלגיה (21:35, בשידור ישיר בספורט1).



חצה את גיל 45 ויכול להיות השחקן המבוגר ביותר אי פעם במונדיאל. עיסאם אל חדארי (GettyImages)
 

בכלל, המונדיאל הזה יהיה עשיר בסיפורי שחקנים מבוגרים במיוחד. באוסטרליה תוהים אם טים קייהיל האגדי זומן לגביע העולם מסיבות מסחריות בגיל 38, אחרי שהחזרה המרגשת למילוול לא בדיוק הניבה את הפירות הרצויים. החלוץ עם הנגיחה האימתנית לא נמצא בכושר כבר מזמן, אבל המאמן ברט ואן מרווייק לקח לרוסיה את האיש שהבקיע 50 שערים ב-105 הופעות ובלט עוד בסגל של חוס הידינק ב-2006.


מעניינת מאוד גם נבחרת פנמה, אשר תציג בהופעת הבכורה במונדיאל סגל זקן במיוחד, עם הקפטן פליפה בלאגוי והחלוץ בלאס פרס שעשויים לפתוח בהרכב בגיל 37. שניהם משחקים באופן משעשע בקבוצת מוניסיפאל מגוואטמלה, אותה מאמן הרנאן מדפורד, אשר היה, כחלוץ נבחרת קוסטה ריקה, אחד הכוכבים הצעירים ביותר של מונדיאל 1990. הטורניר באיטליה היה לפני 28 שנה, אבל מדפורד מבוגר מחניכיו ב-13 שנים בלבד. האם פנמה מסוגלת להדהים עם הזקנים שלה את אנגליה עם ממוצע הגילאים הנמוך?


האם השיא שלו יישבר? רוג'ה מילה חוגג במונדיאל באיטליה 1990 (GettyImages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי