עד לאן תוביל הקדמה הטכנולוגית את הכדורגל?

שופט וידאו
שופט וידאו | AFP

דני דבורין תוהה האם התקדמות הטכנולוגיה והכנסת אמצעי הצילום במגרשים תביא ליום בו לא יהיה צורך בשופטים שירוצו במגרשים

(גודל טקסט)

קשה מאד להתמודד עם הקדמה הטכנולוגית. הזמנים השתנו בלא מעט מענפי הספורט. פעם, שופטי הזמן והמיקום הם שקבעו את השחיין המנצח בבריכה, וזה באמת היה מזמן. כי כבר שנים רבות השעון האלקטרוני, הממוקם גבוה מעל הבריכה, מראה לנו בזמן אמת מי הזוכה בזהב, מה זמנו ומי הם הבאים אחריו.

בטניס, הרי כבר התרגלנו לעין הנץ, המוכיחה אם הכדור בפנים או בחוץ. גם שופטי הכדורסל מסתייעים לא פעם בטלוויזיה. ואם מישהו אינו יודע, אפילו במשחקי הכדורעף, משתמשים במצלמות הטלוויזיה כדי לקבוע מי הקבוצה שזכתה בנקודה.

עכשיו, המונדיאל הנוכחי ברוסיה פרץ את מה שנחשב פעם לגבולות הדברים האסורים. במונדיאל הזה ישנו סיוע לא רק בשאלה לגבי קביעת השער, אלא, לגבי הכרעת הסוגייה האם לקבוע בעיטת עונשין מ- 11 מ'. שופטי הטלוויזיה הפכו לחלק משמעותי בהחלטות החשובות ביותר במהלך המשחק. אמנם שופט המשחק הוא עדיין הפוסק האחרון – ובכל זאת, בוודאי כבר ניתן לקבוע שטורניר גמר גביע העולם הזה שונה לגמרי מקודמיו.

לכן, אני גם מרשה לעצמי לשאול שאלה דמיונית: האם לא רחוק היום בו הכדורגל יוותר על השופטים הרצים במגרש? כי משנקבעו העובדות החדשות, מי יודע, יתכן שבעוד שנים יהיו אלה שופטי הטלויזיה שישבו בין ספסלי הקבוצות, צמודים לתמונות, והם שישרקו מתחילתו של המשחק ועד לסופו. זהו תהליך שבוודאי לא יקרה בשנים הקרובות, אבל אולי בעוד 40, 50 או 60 שנים.

נשמע מוגזם? יתכן. אבל גם זו אפשרות! לפני שנים, כאשר ספ בלאטר, אז נשיא פיפ"א, ביקר בישראל, הוא אמר שהדבר היפה לאחר המשחק הוא דווקא הויכוח בין האוהדים לגבי השאלה האם הכדור עבר או לא עבר את קו השער.  תודו שוויכוח כזה במונדיאל מוכרע היום מיידית על ידי מצלמות הטלוויזיה, והוויכוחים מיותרים.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי