"כאוהד, הפנטזיה שלי לראות את ערן לוי במכבי נתניה עדיין קיימת"

אייל סגל
אייל סגל | דני מרון

"ערן מגשים לאנשים חלומות, אבל אין סיטואציה שהוא יחזור לנתניה. לא יושבים פעמיים שבעה על אותו דבר". "דיא סבע? לא אהרוס לו בגלל 150 אלף". אייל סגל, ראיון פתוח

(גודל טקסט)

ביום ראשון לפני שבועיים שוחרר ערן לוי ממכבי נתניה. דקה לאחר שעזב את משרד המנכ"ל ניב גולדשטיין, השתרע האוהד אייל סגל על הספה עם תחושת חמיצות גוברת על כך שהבעלים אייל סגל שחרר את הכדורגלן המרגש ביותר שדרך במכבי נתניה מזה 30 שנה.

הדיסוננס הזה, בין החלטות בעלים לבין תחושות אוהדים – באדם אחד – הוא מה שהופך את סגל, 57, שותף בחברה למערכות אבטחה אלקטרוניות ובעל שליטה בחברת תיירות ציבורית, לבעלים אולי הכי מעניין בכדורגל הישראלי.

את סיפור שחרורו של לוי אנחנו מתחילים אצל בן רייכרט, שנרכש על ידי הפועל ת"א של אמיר כבירי תמורת מיליון יורו רק כדי ש"ישוחרר מהשבי" במכבי ת"א – הרגע שבו האוהד כבירי גבר על הבעלים כבירי. "בסיטואציה מסוימת הייתי עושה אותו דבר", מפתיע סגל וממשיך: "בינואר, כשהפועל ב"ש, מכבי ת"א ומכבי חיפה עמדו להפעיל את סעיף השחרור של עלי מוחמד, פעלתי בדרך דומה".

לוי.
לוי. "הוא הכדורגל של שנות ה-70 וה-80" (אריאל שלום)

זאת אומרת שזו לא אסטרטגיה, זו אמוציה.
"זו הבעיה".

יש איזה שחקן בארץ באותו סדר גודל של ערן לוי?
"אין שני לערן לוי בישראל, ואני חושב שגם בעולם. לוי זה הכדורגל של שנות ה-70 וה-80. לוי מגשים לאוהדים חלומות. אוהדים רוצים את הכבוד של הקבוצה, ולוי לא ייתן שיידרכו על הקבוצה גם אם זה יהיה על חשבונו והוא יקבל על כך כותרת שלילית. הוא יהיה בשביל האוהדים באבל ובשמחה, הוא יענה להם לכל הודעה בווטסאפ, אבל המחיר הקבוצתי הוא מחיר גבוה מאוד".

שכנעת אותי שהיה צריך להשאיר את לוי, אז למה בכל זאת הוא שוחרר?
"כי תפיסת העולם שלי שונה בתכלית. הנראות והחינוך והשדר החוצה ובעיקר פנימה, הוא המרכיב המרכזי. לא הנראות הפיזית שלו חס וחלילה, אלא תנועות ידיים ומריבות עם שופטים, דרך ארץ לשחקנים הצעירים ובעיקר לאוהדים. והייתי מוכן לשלם את המחיר הזה, שיש שחקן שמוותרים לו על דברים שלא מוותרים לשאר השחקנים".

דראפיץ'.
דראפיץ'. "ערן כבר דיבר איתו בארבע עיניים" (ערן לוף)

הוא משפיל מאמנים?
"ממש לא משפיל, אבל הוא לעתים דומיננטי בצורה חריגה וקשה מאוד לשליטה. הוא יודע לתת כבוד, אבל הוא קובע לעצמו מסלול משמעתי בפני עצמו, וזה בסוף מה ששבר אותנו ואותם. ערן לוי לא במכבי נתניה כי הבעלים והמנכ"ל והמאמנים הגיעו לנקודת האל-חזור ולא יכלו בסופו של דבר להכיל את הסיטואציה".

סגל מספר כי במוצאי שבת בסמי עופר הוא שר לו עם האוהדים: "תישאר, תישאר", כשהוא יודע שהוא עומד בפני פגישה ש"ממנה היה כמעט ברור שהוא לא ייצא כשחקן מכבי נתניה".

מה היה בפגישה?
"כשערן ביקש ביום שישי להיפגש ביום ראשון, אמרתי למנכ"ל גולדשטיין שערן מדבר מהבטן, שייתן לו את השבת להתקרר ואחריה שיגיד לו שלא תהיה פגישה ביום ראשון. ערן טעה ושלח לאוהדים הודעת ווטסאפ שבתחילת השבוע הוא מסיים את דרכו. במשחק בחיפה אוהדים ניגשו אליי כי הם ידעו על השיחה לפני כולם. היה לי ברור שהוא לוקח אותנו לנקודה שאנחנו לא רוצים להיות בה. הצעתי לגולדשטיין שיבדוק עם המאמנים אם זה סוף דבר, והוא חזר אלי ואמר שהם קרובים לקצה. רציתי לא להיות בפגישה, אבל הוא אמר שעדיף שאהיה. היה לי קונפליקט: אייל כבעלים חושב דבר אחד, ואייל כאוהד חושב אחרת. כאוהד, הפנטזיה הזו קיימת. אני רוצה לראות את הבעיטות האלה בדקה ה-92, יש לי דמעות כשאני רואה את המסירה על כל המגרש. ואני בא לפגישה, ואנחנו אומרים דברים נוקבים, ולמרות שערן שומע אותם בפעם השנייה – הוא כבר שמע אותם מסלובודן דראפיץ' בארבע עיניים – הוא לא מאמין שזה נאמר, ומבחינתו זה סוף דבר. הוא לא מבין שיש באפשרותו להכות על חטא ולחשב מסלול מחדש. הוא הגיע טעון לפגישה, גרמו לו להגיע טעון. סיפרו לו משהו שלא קרה".

לוי מודה לקהל אחרי שער השוויון נגד מכבי חיפה.
לוי מודה לקהל אחרי שער השוויון נגד מכבי חיפה. "אני רוצה לראות את הבעיטות האלה" (ערן לוף)

הוא נפל על ענייני כבוד?
"הוא מתח את זה. לכל אורך הדרך ויתרנו על הכבוד, הכבוד לא שיחק תפקיד".

אין לו כרגע קבוצה. יש סיטואציה…
"אין שום סיטואציה שהוא יחזור. במוקדם או במאוחר זה היה קורה. אני לא אעמוד בזה עוד פעם. לא יושבים פעמיים שבעה על אותו דבר".

סגל הוא נוף מוזר בין בעלי הקבוצות. הוא סוג של קבוצת אוהד. במשחקים הוא עומד באזור הגוש המעודד ביציע עם חולצת משחק, כמו שאר האוהדים, והוא בונה קבוצה שלא לפי התפיסות המקובלות.

סיפור הגעתו למכבי נתניה מרתק בפני עצמו: "יום העצמאות 2016. אני חוזר עם אשתי ממסיבה בצהריים. אני רואה על הצד שיחה נכנסת מקובי בלדב. אני מבין שטוב לא יכול לצאת מהשיחה הזו, כי אם קובי בתקופה הזו מחפש אותי, זה רק לעזור למכבי נתניה. הייתי בשנת התנתקות מנתניה של דורון אוסידון, ומאז שדניאל יאמר עזב ידעו ליצור איתי קשר לסיוע ובכל פעם זה לקח אותי צעד אחד קדימה. חטפתי כל כך הרבה סטירות מאנשים שעזרתי להם, גם בתקופת בלדב וגיל לב, וגם מאלי שגב, וגם מאוסידון. הכסף והערבויות שלי הפכו למובנים מאליהם. שגב לקח ממני ערבויות לבקרה או כסף לשלם משכורות מהיום הראשון.

סגל.
סגל. "אני תמיד אמשיך לתרום למכבי נתניה" (דני מרון)

"אז אני רואה על הצג את השם 'בלדב', ולפני שהוא מתחיל לדבר, אני אומר לו: 'קובי, חג שמח. הכל בסדר, אל תדבר איתי על מכבי נתניה'. וקובי, שתמיד תמיד נמצא שם ברגעים הכי קשים, בדרך שלו, אומר לי שעל הקו נמצאת עו"ד ליזה חדש, שמונתה על ידי בית המשפט לפרק את מכבי נתניה. הם מצליחים לסובב אותי, ובסוף השיחה אני מבטיח לליזה חצי מיליון שקל להצלת המועדון. בהמשך אני מבין שהדבר הכי טוב למכבי נתניה זה שהיא תמשיך במשך שנה לעשות סדר, לנקות, הקבוצה תהיה בליגה הלאומית, ואמרתי לה: 'ליזה, לכי לבית משפט, יש לך צ'ק נוסף ממני של עוד מיליון שקל כדי שתוכלי להמשיך'. ואז היא חוזרת אלי ואומרת לי: 'אייל, בית המשפט לא מקבל את זה. הוא מתעקש שיהיה מכרז, ואם לא יהיה רוכש רציני, המועדון יפורק'. היא מצליחה לשכנע אותי להגיש הצעה.

"לא ידעתי לאן אני נכנס, אבל הרבה אנשים טובים אומרים לי שהם איתי. דקה אחרי שבית המשפט מחליט שאני אהיה הבעלים של מכבי נתניה, כולם נעלמים. בדיעבד, הייתי מקבל את אותה החלטה, אבל זו החלטה לא נכונה מאדם שלא רוצה להיות הבעלים. אם היום האוהדים יתגבשו וירצו לקחת את זה על עצמם, או אם יבוא אדם רציני – בכסף ובתפיסת העולם – הוא מקבל מוצר נקי ומסודר הכולל מתקנים מחלקת נוער לתפארת וקבוצה אטרקטיבית, ובונוס בדמות תורם שמובטח לו עתידית. אני אמשיך לתרום בלי כל מה שיש מסביב, מתוך רצון ואהבה".

תכננתם שדיא סבע נמכר וערן לוי נשאר. עכשיו אתם עלולים להישאר בלי שניהם.
"אני מעריך שתוך כמה ימים נדע לכאן או לכאן. אני צריך שסבע יגיד לי שהוא מחויב לי במאה אחוז לפחות עד ינואר. כלומר, גם אם אקבל הצעה דקה לאחר הפגישה, אני אפילו לא אסכים לפתוח אותה. זה נקרא מחויב".

סבע.
סבע. "ראיתי את ההצעות שהוא קיבל מחו"ל" (דני מרון)

למה הוא רוצה לעזוב?
"כי הוא מבין שהוא תיכף בן 26 ושיש לו הזדמנות להגשים את עצמו. ראיתי את ההצעות המטורפות שהוא קיבל מקבוצות בחו"ל, בין 600 אלף למיליון יורו בעונה, מהליגה השנייה בסין. לא אהרוס לו בגלל 100 או 150 אלף יורו למועדון. אנחנו יכולים ורוצים לשדרג לו את השכר, בתנאי שדיא יהיה כל כולו איתנו, ולפחות עד ינואר. לא רוצה לעשות את הטעות שעשיתי עם אלחסן קייטה: חמישה משחקים אחרי שהוא התחיל פה הגיעה הצעה מקבוצה בלגית על חצי מיליון יורו, ואני כמו אידיוט אמרתי לא, אבל מאותו רגע הוא נגמר לי. יש פה איזה משחק שחייבים להבין. לא לכל הצעה אומרים לא, אחרת אתה קורע את השחקן".

מה גובר אצלך בסוף, אייל סגל המנהל או אייל סגל האוהד?
"מה שגובר אצלי בסוף-בסוף זה האינטרס של מכבי נתניה. ומה האינטרס של מכבי נתניה? להשאיר את סבע".

מה אתה עושה אם בסוף כמו שתכננת, סבע חותם ובינואר הוא הולך ואתה נשאר בלי סבע אבל עם 2 מיליון יורו?
"לדיא סבע יש כבר מחליף: גבי קניקובסקי. נלחמתי עליו כמו אריה. זה אותו סגנון משחק, זה כישרון, זו צניעות, זו דרך ארץ, זו מהירות. היום אני מוכן שתהיה ביניהם חפיפה עד ינואר, כי אני משוכנע שהוא ייכנס למשבצת שלו, אבל אני לא רוצה שכל הלחץ ייפול עליו. לערן לוי אין מחליף, העזיבה שלו משנה את כל תפיסת העולם שלנו. מי שראה את מכבי נתניה בשני המשחקים האחרונים יודע שהמאמנים הבינו שהסיטואציה הזו יכולה לקרות. אין לו מחליף, אבל עכשיו יש למכבי נתניה עוד שחקן רציני בחלק הקדמי".

קניקובסקי.
קניקובסקי. "עכשיו יש למכבי נתניה שחקן רציני בחלק הקדמי" (אריאל שלום)

אתה רואה את עצמך מועמד לאליפות?
"לא בשלב הזה. אנחנו יכולים לזכות באיזה גביע, אבל בשביל לזכות באליפות צריך עומק. אנחנו מנסים לבנות לנתניה עומק, אבל הוא מדומה. אתה לא יכול לקחת בלם טוב מהליגה ולשים אותו בלם רביעי במכבי נתניה".

שמתי לב שאתה לא נאבק על שחקנים שמוגדרים כוכבים. אתה לא שולח למשל הצעה לליאור רפאלוב.
"זה לא מעניין. בחדר ההלבשה שלי יכול להיות מקסימום אחד כזה. אנחנו מנסים לבנות קבוצה של 11 שחקנים שמחים".

אז מה השאיפה?
"להגיע השנה לפחות למה שהגענו בשנה שעברה. ההצלחה אצלי היא לא אירופה, אלא החיוך שאתה רואה אצל המשפחות שבאות לכדורגל. זה הכיף שלי".

סגל.
סגל. "ההצלחה שלי היא החיוך של המשפחות" (דני מרון)

אתה כל הזמן אומר שאתה אחר. מה זה אחר?
"מישהו שלא יצליח להתחבר לתפיסת העולם של הכדורגל הישראלי. מהי? שמור לי ואשמור לך. בסוף כולם שם חברים ושומרים אחד על השני. בסוף אני צריך להסתכל במראה פעמיים ביום".

כמה עלתה לך עד היום מכבי נתניה?
"מעל עשרה מיליון שקל. זה הרבה יותר ממה שתכננתי. כל שנה הגדרתי שבתקציב השוטף אני משקיע שני מיליון שקל, והחלק השני זה תקציב השקעות. עד היום השקעתי שישה מיליון שקל בקניית שחקנים, אבל לא מכרתי עד עכשיו אפילו ציפורן של שחקן. זה תקציב השקעות שבסוף צריך להיות מאוזן. אם כל שנה שחקן יימכר לאירופה, הכסף שייכנס ישמש אותנו להשקיע בשחקני נוער, במתקני נוער או ברכישת שחקנים צעירים".

אתה לא מתחכך בשחקנים?
"מעולם לא נכנסתי לחדר ההלבשה. בשנה שעברה עשינו לא מעט שיחות מוטיבציה לפני משחק, ולא נכנסתי לשם אפילו פעם אחת".

שחקני מכבי נתניה.
שחקני מכבי נתניה. "החלום הוא להביא עשרת אלפים אוהדים ותואר משמעותי" (עדי אבישי)

יש מצב שאוהדים אוהבים אותך יותר ממה שאוהבים את השחקנים?
"יש ויש. יש כאלה שמתעבים אותי, כי דרכי מרגיזה אותם. אני מנסה בסופו של תהליך לפצח את הקוד של הכדורגל הישראלי. איך אפשר לעשות ב-25 מיליון מה שאחרים לא מצליחים ב-100 מיליון? אם שחקן שמרוויח 100 אלף דולר ירוויח מחר 500 אלף דולר, הוא יהיה פחות טוב, כי הוא יהיה שבע. אני מנסה לפרוץ את הקוד ולמצוא סגל שיהיה מורכב מהכישרונות הכי גדולים של הכדורגל הישראלי בגילאים 23-24, בידיעה שלצאת מפה זה רק לאירופה, כי בקבוצה ישראלית אחרת השחקן ייגמר. היום שחקנים רוצים לבוא למכבי נתניה. לכן החתמתי את המאמנים לעוד שלוש שנים קדימה ובמשכורות יפות מאוד. אנחנו משקיעים בצוות המקצועי, ותקציב הצוות המקצועי אצלנו בנוער גבוה יותר מהתקציב המקצועי של קבוצות הליגה הלאומית".

מה החלום שלך כבעלים?
"שניים. הראשון הוא שכל משחק בית של מכבי נתניה יכיל 10,000 אוהדים צהובים. השני הוא שהמועדון יזכה בתואר משמעותי".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי