"ראיקוביץ' לא טוב כפי שציפו". שוערי עבר על הערב הגורלי של הסרבי

פרדראג ראיקוביץ'
פרדראג ראיקוביץ' | אודי ציטיאט

הסכום ששולם עבורו נראה מוגזם, יש הסבורים שהיכולת שלו מידרדרת. מכבי ת"א זקוקה הערב (20:00, שידור ישיר בספורט1) להופעה מושלמת של השוער שלה בכדי להציל את העונה האירופית. מה חושבים עליו קודמיו?

(גודל טקסט)

"הייתי חי בשביל הרגעים האלה. משחקים חסרי חשיבות היו משעממים אותי, והרמה שלי הייתה בהתאם. למשחק כזה צריך להגיע חדור מוטיבציה ולחשוב אך ורק הכי גבוה שאפשר. זה מביא אותך ליכולת גבוהה ונותן תוצאות". כך אומר שוער העבר, לירן שטראובר, כשנשאל באשר למעמסה שתוטל הערב על כתפיו של שוער מכבי ת"א פרדראג ראיקוביץ'. מכבי ת"א תתמודד הערב נגד סארפסבורג בגומלין פלייאוף הליגה האירופית (20:00, שידור ישיר בספורט1), לאחר שהפסידה במשחק הראשון בחוץ 3:1.  

שטראובר, שבשבוע שעבר חגג 44, מכיר מצוין לא רק את תפקיד השוערות אלא את הסיטואציה עם האפודה של מכבי ת"א. "במשחק כזה הקבוצה תלויה בך וזה לא פשוט. כשכשראיקוביץ' היה טוב, כל הקבוצה תפקדה בצורה טובה. הלחץ שיהיה עליו גדול. אם הוא יגלה יכולת טובה מדקת הפתיחה, זה יעזור למכבי תל אביב להעפיל לשלב הבתים של הליגה האירופית".

מכבי ת"א זקוקה לניצחון 0:2 כדי להיכנס לשלב הבתים. ספיגת שער תחייב אותה לכבוש שלושה כדי להגיע להארכה, וספיגת שני שערים תשאיר אותה כמעט בוודאות מחוץ לשלב הבתים של הליגה האירופית. אבל אף אחד לא מדבר על המספרים האלה והמילה ששגורה בפי כל אחד מאוהדי הקבוצה היא "0:2" – ומכאן שהלחץ על ראיקוביץ' יהיה גדול.


הלחץ כולו עליו. פרדראג ראיקוביץ' אחרי המשחק החלש בנורבגיה (אודי ציטיאט)

"אין בכלל ספק שהכל יהיה תלוי בו", אומר שוער העבר שביט אלימלך, שקיבל את רזי המשחק במכבי ת"א ולבש את האפודה הצהובה בגיל צעיר לפני שעבר למועדונים אחרים. "הרבה תלוי בו, כי בסיטואציה הקיימת אסור לו לספוג שער. זה כרוך בניסיון האישי שלו, בבגרות שלו, בהכנת כל מערך ההגנה שישחק לפניו".

ראיקוביץ' "רק" בן 22, אבל אפשר לדבר עליו במושגים של שוער מנוסה. במכבי ת"א הוא פותח את העונה הרביעית ויש לו כבר 106 הופעות בליגת העל. בליגה האירופית הוא שיחק 35 משחקים עם הצהובים, לצד שישה משחקים בליגת האלופות. בגיל 17 הוא לבש את מדי הנבחרת הלאומית מול קולומביה ומאז הספיק ליטול חלק בעוד חמישה משחקים בינלאומיים.

ראיקוביץ' כבר לא ילד. כשהיה כזה הוא זכה עם נבחרת סרביה באליפות אירופה עד גיל 19, ולפני שלוש שנים חגג עם נבחרתו אליפות עולם עד גיל 20 שנערכה בניו זילנד. לא סתם חגג, אלא שימש קפטן והניף את הגביע היוקרתי ביותר לקבוצת הגיל שלו. "זה לא עניין של גיל ולא שייך כלל לניסיון שלו", אומר שוער העבר של הפועל ת"א משה מרקוביץ', "הבעיה הכי גדולה שלו ושל מכבי ת"א במשחק, היא שהוא בכושר לא טוב עכשיו וזה בא לידי ביטוי לאורך כל התקופה האחרונה. העובדה הזו, ואף אחד לא יוכל להכחיש אותה, גורמת לכך שרמת הביטחון שלו לא גבוהה ועם זה מכבי ת"א תצטרך להתמודד".

שטראובר מסכים עם מרקוביץ' שהשוער אכן "לא בתקופה הכי טובה", אבל מדגיש: "נגד מכבי חיפה ביום ראשון הוא היה מצוין וזה יכול להוות לו מקפצה למשחק מול הנורווגים. אני אומר לך מניסיון שמשחק אחד טוב יכול להכניס אותך לדרך חדשה. זה כמו אצל חלוץ שנכנס לתקופה מטורפת, זה יכול לקרות גם לשוער".


המשחק מול מכבי חיפה יוציא אותו לדרך חדשה? ראיקוביץ' (אודי ציטיאט)

מרקוביץ': "תחשוב על סיטואציה שבה לא מובקעים שערים עד 20 דקות לפני הסיום, אבל עדיין יש זמן לנצח ולעלות. אין לחץ מטורף עד הדקות האחרונות כי תמיד יש סיכוי להבקיע, אבל השוער בלחץ כל המשחק".

"הלחץ הכי גדול הוא דווקא אם מכבי ת"א יובילו 0:2 ולא בדקות הראשונות, או כל עוד המשחק מתנהל בלי שערים", סבור מאמן השוערים של מ.ס. אשדוד, איתי זילפה, האחראי ישירות להתקדמות של השוער יואב ג'ראפי, "במצב של 0:2 הוא יודע שבאמת הכל עליו. ואז נשאלת השאלה הגדולה איך הוא מתפקד".

שטראובר: "הזימון שלו לנבחרת לקראת משחקי גביע האומות יוסיף לו המון ביטחון. הוא שוער טוב, אבל לא טוב כמו שמכבי ת"א ציפו שהוא יהיה וכמו שהוא בעצמו ציפה להיות. מה לעשות שחיי שוערים נמדדים לפי יום ספציפי. לראיקוביץ' יש נדנדה גדולה ביכולת וזו הבעיה מספר 1 שלו. כישרון יש, כולנו יודעים, אבל אין יציבות. נכון להיום, הוא חייב למכבי ת"א הרבה יותר מאשר מכבי ת"א חייבת לו".

מכבי ת"א השקיעה בראיקוביץ 3.5 מיליון יורו, סכום שמהווה את התקציב השנתי של חצי מקבוצות ליגת העל. הוא הגיע אחרי שלוש אליפויות רצופות ומאז הסתפק שלוש פעמים בסגנות. כן, הוא חגג בעונה שעברה זכייה בגביע הטוטו, אבל אף אחד לא הביא אותו בשביל גביע הטוטו וגם לא בשביל שתי הופעות בגמר הגביע שהסתיימו בהפסדים. רצוי לזכור שהסכום ששולם עבורו באותה תקופה היה קצת יותר מ-16 מיליון שקלים. אז איך "מצדיקים" את ההשקעה? מה עושים ברגע האמת הערב? ואיך מתנהגים?

אלימלך: "חובה עליו לשחק עם הרבה מאוד מחשבה. לא לקחת סיכונים עם משחק הרגל. לזכור שמה שמותר בליגה, אסור במשחק הזה. כאן מדובר בהזדמנות יוצאת מן הכלל להיכנס לשלב הבתים".


לא טוב כפי שציפה להיות. ראיקוביץ' (דני מרון)

זילפה: "אני תמיד טוען ששוער מכתיב את קצב המשחק. אם הוא לוקח כדור וממהר למסור אותו קדימה להגנה, גם הקשר ימהר להמשיך אותו הלאה לחלוץ והחלוץ יתנהג בחיפזון למצוא את מצב הבעיטה. באותה מידה בדיוק יכול שוער להאט את קצב המשחק. כשהוא עושה את הדברים בניחותא, יש לו משקל רב בהמשך הנעת הכדור. ראיקוביץ' יצטרך להכתיב את הקצב בהתאם לאירועים במשחק. אסור לו לעשות את הטעות הכי קטנה, כי אז הוא ישלם במזומן".

מרקוביץ': "בליגה שלנו מכבי ת"א בדרגה אחת מעל רוב הקבוצות ולכן אין לו הרבה עבודה בשער. במשחק הזה הוא חייב לתת מעצמו הרבה יותר מכל הבחינות. כשוער עבר ומי שעוקב אחר הכדורגל הישראלי והעולמי, אני חושב שהוא לא שוער ברמות הגבוהות. עבד איתו שורה אובארוב שהוא אחד ממאמני השוערים הטובים ביותר אצלנו, ובכל זאת לא הצליח להרים אותו. לדעתי, הוא אפילו נחלש לעומת הימים הראשונים שלו כאן. הוא חייב לנסות לשאוף להתקדם. להפעיל את כל הכישרון שיש לו ולהתגבר על הלחץ הראשוני כשעולים למגרש. להרגיש מהר את הכדור הראשון, זה ייתן ביטחון לכל הקבוצה שלו".

שטראובר: "איך מתנהגים? במצבים כאלה ההנחה היא שאסור לך לטעות, לכן העניין המנטאלי משמעותי מאוד. למרות שהוא בתקופה לא טובה, אני חושב שהוא כן מסוגל להביא תוצרת. שער מהיר של מכבי ת"א יוריד נטל מהכתפיים שלו. הוא יהיה הרבה יותר משוחרר. נכון שכל סיטואציה מלחיצה, אבל ברמות האלה צריך לדעת להתמודד עם זה. יש כאלה שהרגליים כבדות להם, אבל הצלה אחת מכניסה אותם למשחק. אני האמנתי בתחילת הדרך שהוא יגיע למקומות גבוהים יותר, ואני בטוח שגם הוא חשב כך".

"בתחושת הבטן שלי, מכבי ת"א עוברת", אומר זילפה, "זה יעשה טוב לכדורגל שלנו. רק טוב. מקבלים הכרה באירופה ובשורה התחתונה זה עוזר לכולנו. כשאני יוצא להשתלמויות באירופה ומדברים איתי על הפועל ב"ש ומכבי ת"א, אני יודע שעשינו משהו. שהתקדמנו. הלוואי שראיקוביץ' יעזור לזה לקרות".


יסחוב את מכבי תל אביב לשלב הבתים? ראיקוביץ' (דני מרון)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי