על כל הקופה: ההימור הגדול של יעקב שחר ואלי גוטמן

אלי גוטמן, יעקב שחר
אלי גוטמן, יעקב שחר | ראובן כהן, מכבי חיפה האתר הרשמי

גם בעלי מכבי חיפה וגם המאמן יודעים שהחיבור הראשון ביניהם אי פעם ביניהם הוא הימור ששניהם חייבים לקחת כדי שמפעל חייהם יחזור להיות רלוונטי. כישלון – ושני הצדדים ייאלצו לחשב מסלול מחדש. שכנר מנתח

(גודל טקסט)

קיץ 1986 ואני, ילד בן 8 פלוס, קופץ בלי לחשוב על אחת המגלשות בפארק המים נווה ים ומתרסק עם חתך עמוק בסנטר. לעזרתי הגיע אז בעלי הקייטנה, משה אותי מן המים ורץ איתי יחד כל הדרך אל המרפאה, כששנינו מותירים אחרינו שובל דם מרשים לאורך השביל. הטיפול היה מקצועי, הסנטר במקום וגם בעלי הקייטנה יצא ממש בסדר.

אלי גוטמן התחיל קיץ קודם לכן את הקריירה שלו כמאמן כדורגל. בימים בהם היה גם מורה להתעמלות, הוא פתח בחיפה קייטנת כדורגל, אליה הביא רבים מכוכבי אותו דור מפואר בירוק. הם הגיעו להתארח אצלו – האחים רוזנטל, אבי רן ז"ל, ניר קלינגר ועוד. והוא, שהיה מבוגר מהם בשנים ספורות, החל אז להריץ במוחו את החלום: לאמן כדורגל ברמות הגבוהות, כשהמטרה הנשגבת הייתה ברורה לו מאוד: מכבי חיפה.

הדרך לשם עברה דרך קבוצות מליגות נמוכות באזור הצפון, "ועל הדרך" ניצל את היותו מחובר היטב לשחקני ומנהלי הירוקים, הביט מן הצד באימונים ובקיץ 1990 הגשים את חלומו. שלמה שרף חזר לקדנציה שניה בחיפה והחליט למנות את הבחור הצעיר – שמעולם לא שיחק בליגה בכירה וגם לא שימש כמאמן בליגת המשנה – לעוזרו. ברוב המקרים, שנתיים כעוזר מאמן בחיפה אמורות לקרב אותך הרבה יותר אל המועדון מבחינת שייכות, אבל דווקא גוטמן, החיפאי השורשי, עם החיבורים הנכונים, נעלם מן הנוף הירוק. הוא פנה החוצה, אל דרך שעוברים בדרך כלל כאלה שלא היו שחקנים: קבוצות הליגה השנייה ותחתית הליגה הבכירה. דרך ארוכה שבסיומה ההצלחה עם גביע בבאר שבע. מכאן ואילך איש כבר לא שאל מי זה אלי גוטמן. רק גוטמן שאל את עצמו מדי פעם מתי יגיע היום בו יגשים את החלום שהתגבש בשנות ה-80. להיות מאמן מכבי חיפה.


גוטמן. מגשים את החלום שהתגבש בשנות ה-80 (ראובן כהן, מכבי חיפה)

האמת, גם אלי גוטמן כבר חשב שזה מאחוריו. קריירה נהדרת הוא בנה, עם עליות ושיאים, אך גם הרבה אכזבות ומורדות. בגיל 60 הוא נחשב פרשן מצוין ודומה שגם נהנה מהג'וב הטלוויזיוני. אבל יש חלומות שלא מניחים לך לעולם. את התפקיד הזה הוא רצה תמיד. והפעם, בשונה לחלוטין מהרומן הקצר והלא מוצלח עם הפועל תל אביב לפני שנתיים, הוא מגיע עם עודף מוטיבציה.

המטרה שלו ברורה: לבוא מלמטה, בדיוק כמו לפני עשור וקצת, כאשר כולם כבר הספידו אותו אחרי כישלונות כאלו ואחרים בארץ ותקופת "מנוחה" בקפריסין. אז הגיע גוטמן לקבוצה חלשה בשם הפועל ת"א, אותה הצליח להשאיר אותה בליגה ב-2008, בנה אותה מחדש בשנתיים שאחרי והפך אותה לקבוצה הטובה ביותר בתולדות המועדון האדום, שזכתה באליפות, בגביעים, בהצלחה אירופית ובשחקנים שיהיו מזוהים איתו לנצח (גם אם ערן זהבי מזוהה עם עוד כמה הצלחות אחרות).

אל המשבצת הזו הוא חוזר עכשיו, במכבי חיפה. מגיע כמי שאמור להושיע אותה. העובדה שכל קודמיו הגיעו אף הם בערך באותה פוזיציה – מצילי המולדת – לא אמורה להטריד אותו, אלא דווקא את הבוס שלו. את גוטמן תטריד רק עובדה אחת: איך הוא מצליח להפוך את המורשת שלו למשהו שבאמת לא זכור פה, ולקחת קבוצה שלישית (עם הפועל חיפה זכה באליפות בעונתו השנייה, ועם הפועל ת"א זכה אחרי שנתיים וחצי במועדון), בעשור שלישי, לבנות אותה כמעט מחדש ולהחזיר אותה אל מרכז הבמה. כלומר, תואר. ולא גביע. לא עכשיו, לא העונה, אולי גם לא בשנה הבאה, אבל בהחלט בטווח של שנתיים. מה שבטוח, במצבה הפאתטי של חיפה, גם הפיכתם המחודשת של הירוקים לקבוצת צמרת לגיטימית המתמודדת מדי על התואר תיחשב להצלחה אמיתית.


עם הפועל ת"א בליגת האלופות. גוטמן יצליח שוב מלמטה? (Gettyimages)

למקום הזה יעקב שחר מכוון, אבל הוא בהחלט לוקח סוג של הימור. גוטמן הוא אחת האופציות הטובות בשוק המאמנים שלנו: מאמן נבחרת לשעבר, קבלן תארים, אבל לא אימן באמת מאז עזב את הנבחרת. ההימור הוא על היכולות שלו לחזור לאותה אינטנסיביות באימונים, בשיחות. לאותה תשוקה דידקטית שהביאה אותו אל מה שרשום בספרי ההיסטוריה.

ושחר, על פניו, בחר בחירה נכונה. רוני לוי, "החשוד המיידי" בכל פעם שמפוטר מאמן ממכבי חיפה, כבר היה כאן והביא גביע, אבל ביתר הפרמטרים לא הביא את מה שציפו ממנו. רן בן שמעון הוא תמיד אופציה, אך נשאר הפעם מאחור. גוטמן נבחר גם כי שחר הרגיש שמגיע לו את לקבל את הצ'אנס ההיסטורי הזה. בכל זאת, מדובר במאמן החיפאי הכי מצליח בהיסטוריית הליגה הישראלית. ההימור משותף, גם התקווה משותפת: להחזיר את שני הצדדים לימים יפים יותר.

גוטמן תמיד היה מוערך אצל שחר, אבל לבעלים היו תמיד פייבוריטים אחרים. הייאוש של שחר, אחרי שבע שנות כישלון, תורם לחיבור הזה. שחר זנח את גישת גולדהאר-קרויף, הניסיון ההולנדי הביא אותו למצב בו הוא כבר לא יודע למי להקשיב. אז הוא הפסיק להקשיב. הלך עם האינסטינקט.


גוטמן ושחר. ההימור המשותף יצליח? (ראובן כהן, מכבי חיפה)

גוטמן חוזר לאמן קרוב לבית לראשונה מאז 2003. הוא זכה להגשים את החלום שלו , אבל המבחן שלו הוא אדיר. גם לשחר המבחן אדיר. שניהם יהיו עכשיו תחת זכוכית מגדלת, כשלראשונה הם ישתפו פעולה באותו מועדון. כשגוטמן עזב את תפקיד עוזר המאמן ב-1992, שחר רכש רשמית את מכבי חיפה. הניסיון הזה יהיה ניסיון משותף ראשון, וככל הנראה ניסיון אחרון של כל אחד מהם לחזור אל הפסגה. ואולי, מבחינת שניהם, אפשר לקרוא לניסיון הזה גם הזדמנות בלתי חוזרת, לפני שמשנים כיוון.

אגב, בסך הכל היה כיף בקייטנה. יודע לנהל הבחור. 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי