"במשחק מהסוג הזה, אלי גוטמן יכול להיות שובר שוויון"

אלי גוטמן
אלי גוטמן | ערן לוף

הירוקים הלכו על מאמן עם רזומה, האדומים נאלצו לחפש מחליף לקלינגר. שתי הקבוצות עברו אינסוף עליות ובעיקר מורדות, אבל הן צפויות למלא את סמי עופר. דורה, ארמלי, דרשלר וזנדברג מנתחים את המצב בכרמל ערב הדרבי

(גודל טקסט)

נכון שמכבי חיפה הדיחה בתחילת העונה את הפועל חיפה מגביע הטוטו, ונכון שהיא הורידה אותה "על ארבע" בעונה שעברה כשפירקה אותה 1:4 באותה מסגרת מצמדים של ניקיטה רוקאביצה ורועי קהת, וגם העונה שקדמה לרביעייה הצורבת הסתיימה עם ניצחון 0:1 ירוק, כשפיראס מוגרבי עוד האמין שהוא הולך להיות זאהי ארמלי הבא, אלא שגם אז זה היה בגביע הטוטו.

אז לכל דרבי בעולם יש "חוקים משלו", אבל בחיפה משתנים החוקים בהתאם למפעל, לפחות בשנים האחרונות. הדרבים של גביע הטוטו הפכו לנחלה בלעדית של מכבי, ובליגה צחקו האדומים כל הדרך אל המיקרופונים ומצלמות הטלוויזיה. 0:3 לפני שמונה חודשים משערים של גבריאל תאמש, אלון תורג'מן ושער עצמי של ארנסט מאבוקה; 0:1 לפני 11 חודשים משער של ראדו גינסארי; 0:3 עונה קודם לכן מצמד של מהראן לאלא ושער של שלומי ארבייטמן ועוד 0:0 בשלהי שנת 2016. עובדתית, בליגה, מכבי חיפה לא כבשה שער בדרבי כמעט שלוש שנים.

"העובדות האלה לגמרי לא מקריות. כשחקן שעבר בחייו כמה דרבים, אני אומר לך שמשהו השתנה בחיפה והוא פועל לטובת הפועל. פעם השחקנים של מכבי חיפה היו עולים למשחקי דרבי מלאי ביטחון ומפגינים את הכישורים שלהם. בשנים האחרונות הם עולים מפוחדים. הכל השתנה מאז שטל בנין הוביל אותנו לניצחון בדרבי. גם בתור שחקן, ובעיקר בתור קפטן הפועל חיפה, הרגשתי שלשחקני מכבי חיפה קשה נגדנו. או שאגדיר את זה קצת אחרת: קשה להם מול שמחת העניים של הפועל", אומר יוסי דורה, שהספיק לשחק 36 משחקים עם הפועל חיפה בליגה הלאומית, ומאז הוסיף לעצמו 176 הופעות בליגת העל במדים האדומים.


"בשנים האחרונות הם עולים מפוחדים" (ערן לוף)

קפטן אחר של הפועל חיפה, השוער קאלה דרשלר, נזכר שהוא גרם המון כאבי ראש למכבי חיפה עוד כשמשחקי הדרבי התקיימו בקריית אליעזר, "אבל צריך להודות שאז הם היו ברמה שונה והיו לנו גם הפסדים. הפסדים זה חלק מהמשחק, אין מה לעשות".

שני משחקי הדרבי האחרונים שממנו ירדו הירוקים מאושרים היו דרמטיים במיוחד. הם גם סיפקו כמות לא מבוטלת של שערים: בעונת 2015/16 הוביל תומר סוויסה של הפועל ליתרון 0:2 שנראה מבטיח, אבל אלירן עטר, איסמעיל ריאן, דקל קינן וגליינור פלט ההולנדי הפכו את הקערה על פיה וחגגו בסיום 2:4. באותה עונה, בדרבי שמכונה עד היום "הדרבי של השערים העצמיים", כבשו גליינור פלט ועטאא ג'אבר צמד למכבי, הישאם כיוואן וטאלב טאווטחה בשער עצמי קבעו 2:2, ואז, 14 דקות לפני הסיום, כבש הבלם הצעיר של הפועל אופק פישלר שער עצמי שניצח את הדרבי לטובת מכבי כשקבע 2:3.

"עזוב את מה שהיה פעם", ממליץ הקשר הבינלאומי בדימוס מיכאל זנדברג, "היום שתי הקבוצות שוות ברמתן. פעם בכלל הפועל נחשבה לאחות הקטנה של מכבי. כשאני שיחקתי במכבי היו עונות שהפועל בכלל שיחקה בליגה הלאומית. מאזן הכוחות היה שונה".

מחשבים מסלול מחדש
עוד לפני שנגלוש אל המשחק (21:00, סמי עופר) קיימנו אתמול שיחה עם אחד ששיחק בשתי הקבוצות. עם מכבי היה שותף למשחקי דרבי, לניצחונות ולחגיגות, עם הפועל שיחק בליגה השנייה ועזר לה לעלות לליגה הראשונה ומכאן שלא שיחק בדרבי. "הדרבי הכי גדול מבחינתי היה בעונת 1985/86", נזכר זאהי ארמלי, עם 90 שערים ב-179 הופעות ליגה ירוקות, "ניצחנו את הפועל 0:4 וכבשתי שלישייה. זה מסוג הדברים שאתה לעולם לא יכול לשכוח. אני זוכר מהלך של כל גול, זוכר כל דבר מהמשחק הזה".

ארמלי ואברהם אבוקרט קבעו 0:2 במחצית הראשונה בקריית אליעזר. ארמלי הוסיף צמד במחצית השנייה, במשחק בו נטלו חלק אגדות כמו אבי רן ז"ל, ציון מרילי, רמי אוסמו וברוך ממן – שאז חנן היה הבן שלו והיום הוא האבא של חנן – וגם ניר קלינגר, שהוביל את האדומים לניצחונות הדרבי האחרונים בליגה ורוני רוזנטל.

בחזרה להווה. מכבי מדורגת בטבלה מעל הפועל עם שלוש נקודות יותר. "מכבי מגיעה למשחק במומנטום ממש טוב", טוען דורה, "כבר שנים שהיא לא הגיעה ככה לדרבי. היא בפרוש פייבוריטית לניצחון ואני באמת מאמין בכך. גוטמן כבר הוביל את הקבוצה לניצחון ויצר אווירה טובה במועדון כולו והפגרה באה לו בזמן, כך שיוכל להכין את הקבוצה למשחק היוקרתי והחשוב הזה".


"הדבר הטוב ביותר שמכבי חיפה עשתה בשנים האחרונות". אלי גוטמן (ערן לוף)

דרשלר: "ההגעה של גוטמן למכבי חיפה היא הדבר הטוב ביותר שהם עשו בשנים האחרונות. זה מאמן שלא מתכופף, שדואג לסדר ומשמעת בקבוצה שלו, ויודע להרגיע גם כשמגיעים הפסדים ובטח עוד יגיעו. הקבוצות של גוטמן לעולם לא מתפרקות. כן, הן יכולות להפסיד משחקים, אבל אף פעם לא תראה שכונה במשחק שלהן. אני היום לא עובד בשתי הקבוצות, אני ניטרלי לחלוטין, ואני אומר לך בשיא האובייקטיביות שגוטמן יכול להיות במשחק כזה שובר שוויון".

"קראתי פעם מחקר עולמי שטען שאפקט המאמן החדש נותן תוצאות חיוביות בחמישה המשחקים הראשונים שלו", אומר מיכאל זנדברג, שסגר ארבע עונות במכבי חיפה, "אני לא יודע כמה זה מדויק, אבל ברור לחלוטין שיש השפעה. במקרה של גוטמן אני מעריך שגם זמן הפגרה עזר לו כדי להנחיל שיטת משחק וגם לעשות שינויים פרסונליים פנימיים בקבוצה".

ארמלי: "מכבי חיפה עם גוטמן היא אחרת לגמרי. המלצתי עליו שיגיע כי אני חושב שהוא מנהיג, מדויק בגישה שלו ובעל השפעה ישירה על השחקנים. לדעתי מכבי תעלה איתו על דרך המלך".

ומה באשר לחילוף המאמנים אצל הפועל? בכל זאת גם שם ניר קלינגר הלך ושרון מימר הגיע במקומו.
ארמלי: "זה בדיוק הפוך לעומת מה שקרה למכבי. אני חושב שכאן ההשפעה תהיה לרעה. הפועל שחררה יותר מדי שחקנים וקלינגר לא יכול היה לסבול את זה. מדובר היה בשחקנים שהוא עצמו הביא לקבוצה והגיע איתם להישגים. הוא היה מתואם איתם, ועכשיו עם שרון מימר לך תדע איך זה יעבוד".

דרשלר: "אין ספק שהפועל הפסידה מכך שקלינגר הלך. מדובר במאמן שלקח איתם גביע והוציא מהם את המקסימום. הוא בנה אותם, הפך אותם לקבוצה מנצחת. אולי העובדה ששתי הקבוצות פוחדות להפסיד תוביל לתיקו".


מימר. "הפועל חיפה הפסידה מכך שקלינגר הלך" (ערן לוף)

דורה: "נכון שגם למימר הייתה פגרה, ונכון שגם הוא יכול היה לבנות שיטת משחק חדשה לקבוצה, אבל הדבר הראשון שהספקנו לקרוא היה על התקרית שלו עם הבעלים יואב כץ. הסיפור הקטן הזה, של כן חופשה או לא חופשה, סתם יצר כותרות לא מחמיאות למועדון. עכשיו אנחנו עם עננה מעל הפועל חיפה ובעצם לא יודעים לאן המועדון הולך. מצד אחד, הקבוצה הזו חייבת שחקנים עם ניסיון, ומצד שני ראינו במשחק הליגה האחרון ששחקן כמו גילי ורמוט היה החילוף השלישי של מימר, וגם זה קרה בדקה ה-81. נכון, יש על ורמוט המון ביקורות, חלקן בצדק, אבל עדיין אני חושב שיש לו המון מה לתרום. יחד עם זאת הקבוצה שיש היום להפועל חיפה היא לא קבוצה לירידת ליגה. יש לה בלם רומני מצוין, קצת איטי אבל מצוין עם הכדור, ואת השוער הטוב בליגה".

ואם בשוערים עסקינן, עשינו פניית פרסה לקאלה דרשלר שבמשך עשר עונות כאן לבש את האפודות של מכבי ת"א, בית"ר ירושלים, הפועל ב"ש, הפועל חיפה הפועל פ"ת ומכבי קריית גת. "האמת היא שהשוערים בשתי הקבוצות הם לא הטעם שלי. יכול להיות שהם שוערים טובים, בכל זאת אחד שוער נבחרת ליטא ואחד בסגל של נבחרת ישראל, אבל כמאמן שוערים אני לא משתגע על המשחק של גיא חיימוב ועל כדורי הגובה של שטקוס. חיימוב לא מסודר במשחק שלו ושטקוס לא תמיד מרוכז. זה יהיה משחק סגור, אף אחד לא ירשה לעצמו לשחק פתוח והשוערים חייבים להיות מפוקסים במיוחד".

סיכומים?
ארמלי: "אני הולך עם מכבי".

זנדברג: "לא יודע מי תנצח, אבל מבטיח שיהיה מעניין".

דורה: "אחרי העונה המצוינת שלנו רצינו לטעום עוד קצת, אבל נראה שזה הולך להיות לא פשוט. הפועל תהיה בפלייאוף התחתון, אתה לא מבין כמה קשה לי להגיד את זה, אבל זו המציאות. כואב לי ואני רק מחכה שהשחקנים ישתנו פה ויתנו את כל מה שיש להם".

דרשלר: "תוצאת המשחק הזה תלויה בידיים של המאמנים. מאמן כדורגל זה כמו מפקד בצבא. שניהם אנליסטים, שניהם אוהבי סטטיסטיקה ושניהם איכותיים. כקפטן לשעבר אצל האדומים אני אומר לך שחשוב לתת לקראת משחק כזה ביטחון לשחקנים הפחות מנוסים. זו עבודה של הקפטן שמבחין בחדר ההלבשה מי זקוק למילות עידוד. אלה שנראים טיפה פחות מחייכים, אלה ששותקים – צריך להרים אותם. זה נותן כוח לשחקנים. מזמן סמי עופר לא היה מלא בדרבי. הפעם אני מעריך שהוא יהיה".


סמי עופר צפוי להיות מלא עד אפס מקום (ערן לוף)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי