הדרבי הגדול של ארסנל בריביירה: הנרי מארח את ויירה

תיירי הנרי, פטריק ויירה
תיירי הנרי, פטריק ויירה | Gettyimages

שני הקפטנים האגדיים של התותחנים, חברים טובים מזה שנים, ייפגשו הערב (20:00) כיריבים על הקווים, כשמונאקו תארח את ניס ותנסה לנצח לראשונה העונה בביתה. יוכין לקראת מפגש דרמטי שמכיל סיפור גדול במיוחד

קבוצות: ניס מונאקו
(גודל טקסט)

מעולם לא היה עניין כה רב מצד אוהדי ארסנל במשחק שגרתי בליגה הצרפתית. כאשר מונאקו תארח את ניס הערב (20:00), יופנו עיני כל התותחנים לעבר אצטדיון לואי השני בנסיכות. שניים מהגיבורים הגדולים ביותר בתולדות המועדון, שני הקפטנים האגדיים לשעבר, החברים הקרובים שהצעידו את הקבוצה לאליפות ההיסטורית ללא הפסד בעונת 2003/04, יתמודדו זה מול זה כמאמנים. תיירי הנרי מול פטריק ויירה. התיתכן כותרת פיקנטית יותר? הייתכן קרב מסקרן יותר? וזה אפילו דרבי איזורי לוהט.

למעשה, זה הכי דרבי שאפשר לדמיין. רק 26 קילומטרים מפרידים בין האצטדיונים של שתי הקבוצות בריביירה. לאורך השנים, המאבק ביניהן לא היה הכי ייצרי בעולם, כי המטרות בדרך כלל היו שונות – מונאקו נתפסה לרוב כמועדון צמרת, ניס לא בילתה יתר על המידה בחלק העליון של הטבלה בעשורים האחרונים. ואולם, הדבר השתנה. מונאקו חוותה הצלחות רבות עם המאמן הפורטוגלי לאונרדו ז'ארדים, סיימה שלישית ב-2015 וב-2016, זכתה באליפות סנסציונית ב-2017 והוכתרה לסגנית ב-2018, אבל גם ניס היתה שם. עם קלוד פואל השמרן על הקווים, היא דורגה רביעית ב-2016. לוסיאן פאבר, כיום המאמן המצליח של דורטמונד, הצעיד אותה למקום השלישי ב-2017 עם כדורגל אטרקטיבי מאוד. ההישגים האלה חיממו את האווירה – אין שנאה תהומית בין מחנות האוהדים, אך ניכרת יריבות ספורטיבית בריאה ועזה.

באופן טבעי, שני הגיבורים היו רוצים להיות כעת במקום אחר, כיורשים של ארסן ונגר באצטדיון האמירויות. הנרי ניהל קמפיין תקשורתי אגרסיבי למדי כדי להשיג את המטרה וסבר כי המשרה כעוזרו של רוברטו מרטינס בנבחרת בלגיה, לצד עבודתו רבת השנים כפרשן טלוויזיה מוביל, הופכות אותו למועמד ראוי. ויירה, אשר כבר פתח ברגל ימין את קריירת האימון העצמאית בניו יורק סיטי, נתפס כבעל כישורים הולמים יותר בשלב זה, אבל דווקא הוא היה להוט פחות. הקשר המיתולוגי התאכזב כאשר פניית הנהלת ארסנל במאי נעשתה אליו כדי "לצאת ידי חובה" כהגדרתו, ואפילו לא טרח להגיע לפגישה. בניגוד להנרי, הוא לא מיהר לשום מקום, ומאמין שכל דבר יגיע בעיתו.


ויירה. אפילו לא טרח להגיע לפגישה עם ארסנל (

לכן, בעוד הנרי היה בררן מאוד לגבי הג'וב העצמאי הראשון, ויירה היה פתוח מאוד להצעות, וניס התאימה לו כמו כפפה ליד. פאבר חזר לבונדסליגה, המועדון הדרומי חיפש מחליף סמכותי ועבור ויירה פשוט לא יכול להיות מקום טוב יותר כדי לחזור לאירופה. הרי הוא התחיל את הקריירה המקצוענית כשחקן בקאן הסמוכה, התאהב באיזור ואפילו יש לו אחוזה מפוארת בסביבה. הכל היה מוכן למעבר המרגש, והמועדון הרי ידוע ביציבותו. בתקשורת הצרפתית דיברו על משבר אפשרי כאשר הקדנציה נפתחה רע, כולל תבוסה ביתית 4:0 לדיז'ון, אך ויירה ממש לא היה מודאג. הוא ידע שיקבל גב מהנשיא ז'אן-פייר ריבר, המשיך לעבוד בשקט תעשייתי וכיום מדורגת ניס שמיני, עם הפסד בודד ב-9 המחזורים האחרונים, ארבע נקודות בלבד מהעפלה לליגת האלופות. אמנם הסגנון ההתקפי לכאורה עדיין לא מניב תוצרת, והקבוצה כבשה 14 שערים ב-19 משחקים, אבל היא באמת מציגה כדורגל מהנה מאוד לפרקים, והקיצוני הנהדר אלן סן-מקסימן מקבל חופש פעולה מוחלט מהבוס.

מנגד, הנרי לא עמד בפיתוי כאשר ז'ארדים עזב את מונאקו באוקטובר ושב לקבוצת נעוריו אשר חווה משבר עמוק מאוד. אחרי מכירת חיסול של הכוכבים בשנתיים האחרונות, גם הגאון הפורטוגלי הרים ידיים, וכלל לא בטוח שזה האתגר הראשון הנכון עבור חלוץ העבר הנהדר על הקווים. הוא נאלץ לעבוד עם סגל לא מאוזן, בו אחוז גבוה מאוד של צעירים חסרי ניסיון לצד ותיקים שלא מפגינים יכולת נאותה, ומונאקו עדיין מדורגת מתחת לקו האדום, ועדיין מחפשת ניצחון בית ראשון העונה – נתון סטטיסטי מדהים באמצע העונה.


לא עמד בפיתוי וכעת לא יכול לישון בשקט. הנרי (AFP)

חוסר היציבות במונאקו לא מאפשר להנרי לישון בשקט, אך לאחרונה התערער הכל גם בצד של ויירה. הנשיא ריבר והמנהל הספורטיבי ז'וליאן פורנייה הודיעו על עזיבתם הקרובה בשל חילוקי דעות קשים עם הבעלים האמריקאי של המועדון, וכעת גם מעמדו של המאמן בסכנה. איש לא יודע מי יחליף אותם, ומה תהיה גישתו. כל הבסיס האיתן עליו התכוון לבנות את הקדנציה התערער לחלוטין, ולא באשמתו. לפחות ויירה מסתכל על המתרחש באופטימיות: "המשברים שאני ותיירי חווים העונה יעניקו לנו ניסיון ויעזרו לנו בהמשך הדרך. למידה היא הדבר החשוב ביותר. המצב החדש קשה מבחינתי, אבל לאורך השנים בכדורגל הבנתי שלא תמיד הכל הולך לפי התוכניות", הוא טוען.

דבר אחד היה ויישאר יציב תמיד – הידידות העמוקה בין השניים. הם עדיין מבלים ביחד, הן בריביירה והן בלונדון, כאשר יש להם במקרה זמן פנוי. הזיכרונות מהתקופה המשותפת בהייבורי עדיין טריים ובצוותא הם עדיין מרגישים צעירים, כאילו ממשיכים להתרוצץ על כר הדשא. מי יודע, אולי יום אחד הם ישתפו פעולה על ספסל ארסנל בכל זאת, גם אם בהיבט זה ניתן להרגיש ביריבות מסוימת מתחת לפני השטח, כי הם מתחרים על אותו התפקיד. ואם היריבות הזו לא השפיעה על החיבה ההדדית, הרי ששום דבר לא ישפיע. "למשך 90 דקות אצטרך לא לסמפט את פטריק, וזה מוזר", התבדח הנרי לקראת ההתמודדות. הוא יודע שיהיה משעשע אם ישיג את הניצחון הביתי הראשון דווקא על חשבון ויירה, אבל מה הסיכוי שזה יקרה?

ההתאחדות הצרפתית דאגה להקטין את הסיכוי הזה בכל מקרה. הקשר לתותחנים יכול היה להיות מעניין אפילו יותר לו היה ססק פברגאס נוטל חלק במשחק. קפטן ארסנל נוסף לשעבר עזב לפני שבוע את צ'לסי והתאחד עם הנרי ואף ערך הופעת בכורה מעודדת מאוד בתיקו 1:1 במארסיי, אולם הערב נמנע ממנו לשחק, כי הדרבי שובץ במקור בתחילת דצמבר ונדחה משיקולים ביטחוניים כי המשטרה הייתה עסוקה בהפרות הסדר הקשות במדינה. כעת הוחלט משום מה שהשחקנים החדשים שהוחתמו בינואר אינם רשאים לשחק, כי הסגל חייב להיות זהה לחודש שעבר (וזה ביזארי במיוחד, כי הרי יש גם שחקנים שעוזבים – ואי אפשר לשמר את המציאות שהיתה לפני יותר מחודש).

אז פברגאס, וגם הבלם הברזילאי הוותיק נאלדו שהגיע למונאקו משאלקה, יצפו בדרבי מהיציע – והם מקווים ליהנות. באופן היסטורי, אלה מפגשים דרמטיים ומרתקים, כשהפעם הסיפור גדול במיוחד. בעצם, זה המשחק הגדול ביותר בין מונאקו לניס בהיסטוריה, כי זה המשחק של ארסנל.


ויירה והנרי משמאל בימיהם ככוכבים וכאלופים בארסנל (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי