הכל עליו: קיליאן אמבפה חוזר לליגת האלופות

קיליאן אמבפה
קיליאן אמבפה | AFP

ילד הפלא מצרפת עבר בהצלחה את כל המבחנים בשנתיים האחרונות, אבל הערב הוא יתמודד עם המבחן הגדול ביותר: שמינית גמר ליגת האלופות נגד מנצ'סטר יונייטד, ללא ניימאר ואדינסון קבאני הפצועים

(גודל טקסט)

קיליאן אמבפה הוא אלוף עולם, דמות דומיננטית בנבחרת צרפת במונדיאל האחרון והזוכה במקום הרביעי בבחירות לפרס כדור הזהב. פניו מוכרות בכל רחבי תבל, הוא אחד הכוכבים הגדולים ביותר בכדורגל העולמי והקונצנזוס לגביו מוחלט. לכן קצת קשה לעכל את העובדה כי רוב האוהדים כלל לא שמעו עליו לפני שנתיים.

תחשבו על זה – הבחור רק חגג לא מכבר את יום הולדתו ה-20. נסיקתו הייתה כה מטאורית, עד שאתם כלל לא זוכרים מתי החלה. מבחינה תודעתית, אמבפה נמצא שם כבר מזמן, וזה פשוט לא נכון. אם הייתם שואלים עליו חובב כדורגל ממוצע ומראים את תמונתו ב-12 בפברואר 2017, הוא לא היה מסוגל לענות במי מדובר. הרי בסיבוב הראשון בעונת 2016/17 היה אמבפה בסך הכל שחקן ספסל צעיר במונאקו. רק אלה שעוקבים אחרי הליגה הצרפתית על בסיס שבועי החלו להתעניין בו ברצינות. בתחילת השנה האזרחית החל המאמן לאונרדו ז'ארדים לשלב אותו בהרכב וקיבל בין היתר שלושער לרשת מץ. ואז, ב-21 בפברואר, הוחלט שהוא בשל לפתוח גם בליגת האלופות.

החבורה מהנסיכות התארחה אצל מנצ'סטר סיטי של פפ גווארדיולה. היא אמנם הובילה את הטבלה בצרפת, אבל הציפיות היו נמוכות מאוד. סיטי נתפסה כאחת הפייבוריטיות לזכייה במפעל, ולא הייתה אמורה להתקשות. היא אף ניצחה 3:5 במשחק הראשון, אבל כל העולם חזה בהתפעלות גם בביצועיה של מונאקו מבחינה התקפית. אמבפה, ילד הפלא בן ה-18, הדהים במשחק בוגר וחצוף. הוא שיגע את ניקולאס אוטמנדי וג'ון סטונס, כבש שער אישי נפלא, איים פעמים נוספות והותיר טעם של עוד. כוכב נולד. בחלוף שלושה שבועות, במשחק הגומלין, זה הוכח מעבר לכך ספק. אמבפה הבקיע שוב, מונאקו דרסה את היריבה 1:3 ועלתה לרבע הגמר.


אמבפה. הכל התחיל במונאקו (AFP)

משם, אי אפשר היה לעצור את הנער. הוא הבקיע פעמיים והרוויח פנדל במשחק הראשון ברבע הגמר בדורטמונד, הוסיף שער בגומלין, ואז הכניע בחצי הגמר גם את הגנת הברזל של יובנטוס. היה זה שיא של כל הזמנים – איש מעולם לא כבש בחמישה משחקי פלייאוף רצופים בליגת האלופות בעונת בכורה. זה גבל במדע בדיוני. בסיום העונה, כאשר מונאקו הוכתרה לאלופה, כבר היו לו 26 שערים בכל המסגרות. אמבפה הפך תוך חודשים ספורים מבחור אלמוני לסופרסטאר. כל הקבוצות הגדולות ביבשת עמדו בתור כדי לנסות להחתימו. גם מנצ'סטר יונייטד הייתה, באופן טבעי, בין המתעניינות.

במאי 2017 דווח כי השדים האדומים הציעו 80 מיליון יורו תמורת החלוץ. מונאקו דחתה אותם בבוז, וידעה היטב למה. פריז סן ז'רמן שילמה סכום כפול, 160 מיליון יורו, וכך הפך אמבפה לנער היקר בהיסטוריה. אמנם היה זה בעסקה מורכבת, עם השאלה לעונה אחת ורכישה באופן רשמי רק ב-2018, אך זה לא ממש משנה. יונייטד נותרה בידיים ריקות, וכך גם מנצ'סטר סיטי, ארסנל, ריאל מדריד, באיירן מינכן ויובנטוס. היהלום החדש בחר להמשיך את הקריירה בקבוצה שאהד בילדות, אצל הקטארים בליגה הצרפתית, ורבים תהו – האם עשה את הבחירה הנכונה לקידום מקצועי?

מצד אחד, הוא הצטרף כדי ליצור שלישיית חוד קטלנית עם ניימאר ואדינסון קבאני, ולסגל נוצץ ושאפתני ששם למטרה לזכות בליגת האלופות. מצד שני, הפריזאים שולטים ללא עוררין בזירה המקומית בצרפת, גם אם לוקחים בחשבון את ההישג של מונאקו ב-2017. האתגר שלה בליגה נמוך יחסית, והאליפות אשתקד באה בקלילות. היה חשש אמיתי כי אמבפה לא יוכל להמשיך לנסוק בקצב הראוי כי היריבות אינן טובות מספיק עבורו.


אמבפה עם ניימאר. משתלב היטב בשלישייה קטלנית (AFP)

ואכן, 13 שערי ליגה בעונה שעברה נחשבו לאכזבה מסויימת. המאמן אונאי אמרי לא הוציא ממנו את המיטב. ההדחה בשמינית גמר ליגת האלופות בידי ריאל מדריד אף חרצה את גורלו של הבאסקי. הוא הוחלף בקיץ על ידי תומאס טוכל הגרמני, ואחרי הזכיה בגביע העולם ברוסיה נחשבת העונה הנוכחית לעונת המבחן של אמבפה. הוא חייב לספק את הסחורה בכל החזיתות.

בליגה, זה אכן הולך נהדר, עם 18 שערים ו-6 בישולים ב-17 משחקים. הוא כובש בקצב טוב יותר מניימאר ומקבאני, רביעיה תוך 13 דקות לרשת ליון נכנסה לספרי ההיסטוריה והביטחון העצמי לא יודע גבול. אלא שכל זה לא יהיה שווה אם סן ז'רמן תעוף שוב בשמינית גמר ליגת האלופות. בשלב הבתים, היא שרדה מאבק לא פשוט, התגברה על יכולת מביכה בהפסד לליברפול באנפילד, ועלתה בסופו של דבר מהמקום הראשון תוך שהיא שולחת את נאפולי לליגה האירופית. כאשר נערכה ההגרלה, ראו בה פרשנים פייבוריטית ברורה מול יונייטד, אבל מאז השתנתה התמונה ב-180 מעלות.


הנער היקר בהיסטוריה. קיליאן אמבפה מוצג בפ.ס.ז (AFP)

הפיטורים של ז'וזה מוריניו והמינוי של אולה גונאר סולשיאר אפשרו לכל כוכבי השדים האדומים להיכנס לכושר. פול פוגבה, שהיה פעמים רבות על הכוונת של פ.ס.ז', לוהט. מרכוס ראשפורד ואנתוני מרסיאל – עוד יעד של הפריזאים בעבר, נהנים מכל רגע. מנגד, מצב הרוח בבירת צרפת ירוד. הפסד הליגה הראשון מול ליון הגיע בעיתוי בעייתי, והפציעות של ניימאר וקבאני הותירו את אמבפה לבד במערכה. הוא צפוי לפתוח היום כחלוץ חוד בודד באולד טראפורד, בקבוצה שהפכה לאנדרדוג, וכל המעמסה על כתפיו.

יונייטד, שגיששה לפי שמועות לא מאומתות בקיץ האחרון שוב לגבי האופציה להחתים את אמבפה מפ.ס.ז' תמורת 200 מיליון ליש"ט, יודעת היטב – כל הקלפים יהיו אצלה אם תצליח לשתק את הכוכב. ואולם, זה לא בהכרח צריך להפריע לו. אולי אפילו להפך. הרי גם בארגנטינה ידעו שחייבים לעצור את אמבפה בשמינית גמר המונדיאל בקאזאן, וכולם זוכרים איך זה נגמר. הצמד בניצחון 3:4 נכנס לפנתיאון, וגם השער הנאה בגמר מול קרואטיה. אמבפה לא יודע פחד מהו, ובנה את עצמו מאז ומתמיד למשחקים הגדולים. הערב יהיה משחקו החשוב ביותר במדי סן ז'רמן.

"קיליאן כאן כדי להתפתח עוד ועוד. זה הרגע הנכון לעשות זאת", הצהיר טוכל במסיבת העיתונאים. שנתיים אחרי שהתגלה במנצ'סטר, הוא חוזר לאיצטדיון החשוב ביותר בעיר כדי לשדרג עוד יותר את מעמדו. האם יעלה הדבר בידו?

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי