ליגה בט: על הג'ונגל שמתרחש בליגות הנמוכות בישראל

למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה
למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה | אריאל שלום

מעצרו של שופט הכדורגל עומרי לזר בחשד להטיית משחק הוא רק קצה הקרחון. במקום שבו המצלמות לא מתעדות והאוהדים כמעט ולא מגיעים, הסיפורים רק נעשים מוזרים יותר: "מעורבות של שופטים זה שיא השיאים"

(גודל טקסט)

"מחזור אחד לסיום העונה היה לנו משחק נגד קבוצה עם אותו מספר נקודות כמו שלנו, וגם היא הייתה בסכנת ירידה. שתי הקבוצות היו צריכות תיקו כדי להבטיח את ההישארות". כך סיפר לי כדורגלן ששיחק שנים ארוכות בליגות הנמוכות, בעיקר במחוז דרום ב' של ליגה ב', שבעקבות אותו מפגש מול יריבה לתחתית פרש ממשחק פעיל.

"אני לא נאיבי. הייתי אז בן 38 ועברתי המון בכדורגל – בעיקר בליגות הנמוכות. כשיודעים שתיקו משאיר את שתי הקבוצות, או שתיקו מעניק עלייה לאחת הקבוצות ומשאיר את השנייה בליגה, בסוף זה מסתיים בתיקו. סוג של הסכמה בשתיקה, אבל כשיש מעורבות חיצונית, זה כבר סיפור אחר". הוא עוצר את שטף דיבורו, ניכר שהוא בורר לעצמו היטב את המשפטים הבאים, ובחצי גמגום מנסה לסגור את הסיפור ב"וזהו, פרשתי. יותר לא עליתי על מגרש כדורגל".

אחרי עוד כוס קפה, עוד גלישה לעבר משחקים בקבוצות קצת יותר גדולות, הוא מסכים לסיים את הסיפור: "כל עוד הכל היה בהסכמה, וכולם ידעו את מה שכולם היו צריכים לדעת, אז זה עוד עבר מבחינתי, אבל ברגע שניתנה לנו הוראה לסיים את המשחק בתיקו, קמתי, הורדתי את החולצה ואמרתי לכולם בחדר ההלבשה: 'אני לא משחק על תיקו. אני משחק בשביל לנצח. על תיקו תשחקו בלעדיי'. המשחק הסתיים בתיקו".

הסיפור הזה התרחש לפני כמה שנים. בשעה 12:30, במגרש תענך גוש יעל תארח אסי גלבוע את הפועל מגדל העמק במסגרת המחזור ה-19 של מחוז הצפון בליגה א'. גלבוע מדורגת בדיוק מעל הקו האדום, ומגדל העמק במרחק חמש נקודות ממנה לכיוון מרכז הטבלה. מדובר במחוז שממנו הפועל שפרעם כבר התפרקה ולא קיימת, ורק עוד קבוצה אחת תרד לליגה ב'. בתחילת השבוע פשטו שמועות לקראת דרבי העמקים כאילו מגדל העמק לא תתאמץ, או במלים ברורות יותר "תיתן" את המשחק לאסי.


למצולמים אין קשר לנאמר בכתבה (אריאל שלום)

יו"ר הפועל מגדל העמק, אלי אלפסי, לא אהב (בלשון המעטה) את הרחש-בחש ומיהר להודיע: "מי שהמציא את השמועה הזו צריך להתבייש. אנחנו שוקלים לתת בונוס לשחקנים אם ינצחו. המטרה שלנו לחזור מגלבוע עם שלוש נקודות".

מקרה העבר של תיקו כדי לשרוד, או שמועת ההווה על סיוע לקבוצה במצוקה, הם אולי חלק מהנוף בליגות הנמוכות – "תפאורת הג'ונגל", כבר שהתבטאו אתמול שני יושבי ראש מאזור הצפון – אבל מעצרו של שופט הכדורגל עומרי לזר בניסיון להטות משחקים הוא נתיב אחר לגמרי, שלמרות כל הידוע והמוכר על מה שמתחולל בליגות הנמוכות, חידש אתמול לחובבי כדורגל רבים שלא היו מודעים כלל להימורים בליגות הלא מקצועניות.

נבהיר: בישראל מתנהלים הימורים חוקיים אך ורק ע"י המועצה להסדר הימורים בספורט – הווינר. בהימורים הללו לא תמצאו משחקים של קבוצות מליגות א', ב' ו-ג', אלא במקרים נדירים שהן מטפסות לשלבים הגבוהים בגביע המדינה. מנגד, ברחבי העולם כן ניתן להמר על משחקים מליגות נמוכות בישראל, ולא רק הימורים לגבי המנצח באותם משחקים, אלא גם הימורים הנוגעים לתפוקת השערים, למשל. המדד הוא 2.5 שערים למשחק, והמהמר יכול להשקיע אם יובקעו במשחק עד שני שערים, או מעל שני שערים. זה בדיוק גם החשד לגבי השופט לזר שהתחייב, לכאורה, על כיבוש מעל שני שערים.

הטענה שהושמעה בחקירה על מהמרים מסין או ממלזיה שפנו אל השופט, טובה ויכול להיות ריאלית בדיוק כמו טענה שהפנייה נעשתה מדרום אפריקה או מקטאר. הימורי ספורט בכלל, וכדורגל בפרט, יש בכל העולם, והיא אינה כרוכה ביציאה מהבית אל תחנה כמו פעם. בעידן הנוכחי מהמרים מהטלפון הסלולרי שנמצא אצל כל אחד. "הכדורגל בליגות הנמוכות הוא ג'ונגל אחד גדול. היו בו מכירות משחקים, ואני בטוח שעוד יהיו בו. אין בו מצלמות ולפעמים גם בקושי מגיעים אוהדים, אבל כששופט מנסה להטות משחק, זה כבר שיא השיאים", אמר אתמול בכאב מאמן צעיר בליגה ב' שאת מרבית שנותיו כשחקן עשה בליגות האלה. "להפרש השערים אין משמעות בליגות ב' ו-ג', אז מה זה כבר משנה לקבוצה אם היא מפסידה 2:0 או 3:0? מצד שני, למהמר זה כן משמעותי, ועכשיו מתברר שגם לשופט".

מההתאחדות לכדורגל נמסר כי "על פי המידע מדובר בעניין נקודתי". נקווה שאכן עניין נקודתי.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי