נכנס מהדלת הראשית: מנור סולומון זוכה להערכה עצומה בשחטאר

מנור סולומון
מנור סולומון | AFP

למרות נחיתות מספרית, פונסקה שלח את הישראלי למערכה מול פרנקפורט – ועוד במקומו של מארלוס, אחד השחקנים החשובים בקבוצה. ב-19:45, ספורט4: יקבל הקשר הזדמנות לזהור, אחרת העונה תהפוך לגארבג' טיים

(גודל טקסט)

המשחק הראשון מול איינטרכט פרנקפורט בליגה האירופית הראה את עוצמת ההערכה של שחטאר דונייצק כלפי מנור סולומון. מהדקה ה-11 שיחקה אלופת אוקראינה בנחיתות מספרית בעקבות ההרחקה חסרת האחריות של הקשר המרכזי הדומיננטי טראס סטפאננקו. בנסיבות אלה, גם תיקו בחארקוב נתפס כתוצאה מעולה, והמטרה היתה למזער נזקים. כאשר השווה טייסון בשער מרהיב בדקה ה-65, היה לכאורה צורך במערך הגנתי יחסית על מנת לשמור על התוצאה. ובכל זאת, שלח המאמן פאולו פונסקה מיד לאחר מכן את הקשר הישראלי הצעיר למערכה – ועוד במקומו של מארלוס, אחד השחקנים הוותיקים והחשובים של הקבוצה. הבוס הפורטוגלי מאמין בסולומון, וכך גם ההנהלה. והבחור ממש לא איכזב בבכורה בדרך ל-2:2.

כעת, המשימה בגומלין בגרמניה חשובה במיוחד. פרנקפורט השיגה שני שערי חוץ, ושחטאר זקוקה לניצחון על מנת להעפיל לשמינית הגמר – אתגר קריטי לגבי המשך העונה, וגם באשר להשתלבותו של סולומון בקבוצה. כי מבחינת הכתומים-שחורים, אירופה היא הבמה המרכזית. הזירה הפנימית חשובה הרבה פחות, והיא לא מהווה מדד לדבר. זו עשויה להיות הבעיה המרכזית של סולומון בהמשך, אך זו גם אחת הסיבות המשמעותיות ביותר לכך ששחטאר הימרה עליו.

עד לא מכבר, היה המצב שונה. לפני מספר שנים היתה הליגה האוקראינית חזקה למדי, עם מספר קבוצות שלטשו עיניים לצמרת הגבוהה ולהצלחה בליגת האלופות ובליגה האירופית. המשבר הפוליטי החמור, וכן שחיתות שלא בהכרח קשורה אליו, פגמו בה מאוד. דניפרו, מועדון נפלא שהיה שם דבר גם בעידן ברית המועצות והופיע בגמר הליגה האירופית ב-2015, נעלם מהמפה. כך גם מטאליסט חארקוב, שהיתה קבוצה מהנה מאוד עם בסיס דרום אמריקאי תוסס. גם יתר הקבוצות ירדו משמעותית ברמתן. נותרו רק שתי אימפריות בראש – דינאמו קייב ושחטאר, אך גם הן לא במיטבן. השפעת מלחמת האזרחים במזרח המדינה היתה הרסנית במיוחד מבחינת דונייצק, כי המועדון פשוט גורש מעירו.


שחטאר מאמינה בו. מנור סולומון (Gettyimages)

סביר מאוד להניח כי סולומון לא היה נכנס לרשימת המועמדים לשחטאר אלמלא השינוי הקיצוני. המועדון המפואר התבסס בעיקר על זרים מדרום אמריקה, עם העדפה ברורה לברזיל. למעט מספר זרים שהגיעו ממזרח אירופה בתחילת העשור הקודם, ובראשם הקפטן הקרואטי האגדי דאריו סרנה שבילה 15 שנה בקבוצה לפני שעזב לטובת קליארי בקיץ האחרון, כמעט כולם היו ברזילאים. העסק פעל, במידה לא מבוטלת, בשיטת חבר מביא חבר. לא תרתי משמע, כמובן, אלא ברמת העיקרון – הרבה יותר קל להחתים במועדון אוקראיני שחקן ברזילאי חדש אם הוא יודע שכבר ממתינים לו שם ברזילאים רבים. ההתאקלמות קלה הרבה יותר, ואת החורף הקשה הרבה יותר נחמד לשרוד ביחד.

עשרות ברזילאים הגיעו לדונייצק באמצעות סקאוטינג פנומנלי. חלקם הצליחו מאוד ונמכרו תמורת סכומי עתק – ברשימה זו אפשר למצוא את פרננדיניו, וויליאן, דוגלאס קוסטה ואלכס טשיירה. בקיץ האחרון הצטרף אליהם גם פרד, תמורתו הסכימה מנצ'סטר יונייטד משום מה לשלם 50 מיליון ליש"ט. חלקם הפכו לשחקנים משמעותיים ברמת המועדון אך נתקעו בו מסיבות מגוונות, כמו מארלוס, טייסון ואיסמעילי. חלקם נכשלו באופן מוחלט, אבל זה לא ממש משנה. הרי אין אסטרטגיה מושלמת. האסטרטגיה של שחטאר עבדה עבורה מעולה, הן מקצועית והן כלכלית. לרוע המזל, הם היו חייבים לשנות אותה.

לאחר שהמועדון עזב את דונייצק, העביר את הבסיס לקייב והחל לקיים משחקי בית בחארקוב ולבוב, הוא הפך לאטרקטיבי הרבה פחות מבחינת הברזילאים. המלחמה הפחידה אותם. בשלב מסוים, חלקם אפילו איימו בשביתה על מנת לכפות על המועדון לשחררם. החתמת ברזילאים חדשים הפכה למשימה קשה הרבה יותר. עדיין יש רכישות, אך מספרן ירד, וחשוב מכך – איכות השחקנים שניתן לפתות ירדה באופן דרמטי. דוגלאס קוסטה פוטנציאלי חדש לא יעדיף בשום אופן את שחטאר. לכן החל המועדון לחפש שווקים אלטרנטיביים. מערב אירופה לא רלוונטית, הקשרים באפריקה חלשים, אז מה נשאר? ישראל בהחלט מתאימה, והשחקן הישראלי היחיד שענה על הדרישות המקצועיות היה סולומון.


היחיד שענה על הדרישות (האתר הרשמי של שחטאר)

הסקאוטים של שחטאר שמו עין על היהלום של מכבי פתח תקווה כבר לפני שנה, אך סוגיית השירות הצבאי מנעה את ההחתמה ב-2018. כעת הדבר התאפשר, והקשר עשה את הצעד הגדול, בתקווה שלא יהיה האחרון קדימה. היתרונות ברורים – הוא מצטרף למועדון שמנוהל באופן פנטסטי, עם סגל שחקנים טוב מאוד, ומאמן נהדר שמוכן לתת לו אשראי בלתי מוגבל. ההזדמנויות הרבות שיקבל בהרכב הן שגרמו לסולומון להעדיף את שחטאר על פני אופציות אחרות. זה לא סוד כי מנצ'סטר סיטי שקלה את החתמתו, אך לא היה לו סיכוי להצטרף לסגל הראשון של אלופת אנגליה בשלב זה, וסדרת השאלות עלולה להרוס שחקנים. בשחטאר יש לו יציבות תעסוקתית לאורך זמן, והוא יודע כי אם יצליח יוכל להמשיך ליעד הבא ככוכב בקנה מידה משמעותי הרבה יותר.

עם זאת, יש גם חסרון אחד בולט – מיעוט המשחקים האיכותיים. בליגה האוקראינית, למעט המפגשים הלוהטים מול דינמו קייב, יתר המשחקים מתקיימים מול יריבות נחותות אל מול יציעים ריקים. זה לא שונה משמעותית מפתח תקווה, ולא מקדם אף אחד. נכון לפגרת החורף, שחטאר קרובה מאוד לזכייה באליפות, עם יתרון שבע נקודות בפסגה. כמעט ואין מתח. אם תודח הערב מהליגה האירופית, המשך העונה עלול להפוך לסוג של גארבג' טיים. בעונה הבאה מחכה ליגת האלופות, וזה הדבר האמיתי, אבל יש עוד המתנה ארוכה עד אז, ואיש באירופה לא יתעניין בסולומון עד ספטמבר.

לעומת זאת, אם תעבור את איינטרכט ותגיע לשלבים המתקדמים בליגה האירופית, תעניק שחטאר לסולומון הזדמנות לזהור כבר עכשיו. פונסקה בונה עליו. "מנור מוכן להשתלב באופן מושלם בקבוצה. יש לו תכונות נהדרות. הוא שחקן רב גוני שמסוגל לתפקד מימין ומשמאל, ולכן יעשיר מאוד את הרוטציה שלנו. זה חשוב במיוחד כאשר יש מספר רב של משחקים בפרק זמן קצר", אמר הפורטוגלי. המשמעות – אם יהיו משחקים רבים באירופה לצד הליגה המקומית, לסולומון מובטח זמן על הדשא. קל וחומר אם יהיה לפתע הגיבור הגדול בפרנקפורט. וזה הרי בהחלט אפשרי.


"מנור מוכן להשתלב באופן מושלם בקבוצה" (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי