להתגבר על המשבר: דורטמונד פוגשת את לברקוזן

שחקני דורטמונד מאוכזבים
שחקני דורטמונד מאוכזבים | Gettyimages

חמישה משחקים ללא ניצחון והתפרקות מנטאלית בליגת האלופות, בורוסיה דורטמונד יוצאת למשחק קריטי נגד לברקוזן, כשבאיירן מינכן נושפת בעורפה

(גודל טקסט)

פתיחת העונה של דורטמונד הייתה פתיחת העונה מהטובות בעולם. בהנהגת רויס, סאנצ'ו ואלקאסר הצהובים-שחורים צברו 21 ניצחונות עד לחודש ינואר. ובפברואר? אפס עגול. 5 משחקים – 0 נצחונות. הערב, כאשר תארח את לברקוזן, תהיה למוליכת הטבלה הזדמנות אחרונה לסיים את החודש האומלל בטעם טוב. אם לא תעשה זאת, השמועות על משבר עלולות להפוך למצוקה ממשית.


כאשר לוקחים כל משחק בנפרד, הכל נראה סביר. פברואר התחיל עם 1:1 בפרנקפורט, וזו תוצאה מתקבלת על הדעת מול יריבה חזקה שמציגה את מלך השערים לוקה יוביץ' – שהרשית את השיוויון. ההדחה מהגביע בידי ברמן בתום 3:3 דרמטי אחרי הארכה נבעה בעיקר מההחלטה להציב בין הקורות את אריק אולשגל חסר הנסיון להופעת בכורה בקבוצה הראשונה. השוער שגה כבר בבעיטה הראשונה למסגרת, ספג פעמיים בהארכה, ולא עצר אף בעיטה גם בדו-קרב מהנקודה הלבנה. קורה. ואולם, המהלומה האמיתית נעוצה בפציעתו של הקפטן מרקו רויס שהוחלף בהפסקה, מיד אחרי ששם את הכדור ברשת בנגיעתו האחרונה בכדור עד לכתיבת שורות אלו.


ללא המנהיג והכוכב הגדול, התייצבה בורוסיה למפגש עם הופנהיים והציגה כדורגל התקפי מהפנט. ג'יידון סאנצ'ו, ילד הפלא האנגלי בן ה-18, היה כמו תמיד במרכז העניינים – הוא לא רק הבקיע בעצמו אלא גם סיפק מסירת עקב מזהירה בדרך לשער של רפאל גריירו. ביציעים כבר חגגו נצחון כאשר התוצאה עמדה על 0:3 רבע שעה לסיום. ואז הגיעה הקריסה המנטלית שנבעה בין היתר מהיעדרו של המאמן החולה לוסיאן פאבר על הקווים. איש לא הזהיר משאננות, העורף קרס במצבים הנייחים, ואיכשהו המשחק נגמר ב-3:3 לא מעודד לקראת הביקור בוומבלי בשמינית גמר ליגת האלופות.



החיסרון של רויס הוא ההבדל. (צילום: Getty Images)


נגד טוטנהאם התסריט חזר על עצמו – התפרקות. דורטמונד היתה הרבה יותר טובה במחצית הראשונה המאופסת, אבל בזבזה הזדמנויות, ואחרי ההפסקה השתלטו התרנגולים על העניינים בזכות כיבוש של סון האונג-מין הנפלא. הקוריאני, שנהנה ממוצע של כשער למשחק במשחקים מול דורטמונד, עוד מימיו בהמבורג ובלברקוזן, היה הרוח החיה מאחורי המופע של מאוריסיו פוצ'טינו.


דורטמונד שוב ספגה פעמיים בדקות האחרונות, והפסד מינימלי שמשאיר סיכוי הפך לתבוסה 3:0 כואבת. הסיכוי לקאמבק בגומלין לא נראה גבוה במיוחד, והחלום האירופי התרחק. עבור סגל עם המון שחקנים צעירים, רצף האכזבות הזה כבר היה דרמטי למדי.


אז ביום שני סידר להם לוח המשחקים צ'אנס נהדר לשפר קצת את מצב הרוח. מה יכול להיות נוח יותר ממשחק בנירנברג, האחרונה בטבלה שחטפה שביעיה מדורטמונד בסיבוב הראשון? ובכן, התברר שבפברואר השחור אפילו זה לא עובד. שילב של חוסר מזל מול השער וחוסר בטחון הוביל לתיקו מאופס – משחק שני רצוף בו דורטמונד לא השכילה להבקיע, ומשחק שני בלבד בבונדסליגה בו לא מצאה את הרשת. הראשון היה באוגוסט נגד האנובר, אשר גם היא מדורגת מתחת לקו האדום. הסטטיסטיקה ההזויה הזו מלמדת כי דורטמונד מתקשה מול בונקר כאשר היא לא כובשת שער מוקדם.

בינתיים, באיירן מינכן צימקה את הפער בפסגה לגמרי, ובסוכנויות ההימורים האלופה חזרה להיות הפייבוריטית להגן על הכתר. הלחץ עלה, וחסרונו של רויס התברר כקריטי הרבה יותר מהצפוי. הרי את הכותרות בסיבוב הראשון תפסו בעיקר סאנצ'ו ופאקו אלקאסר. ואולם, ללא הקפטן מצבם קשה יותר. סאנצ'ו הוא גאון, אך טרם מסוגל להכריע את כל המשחקים לבדו. זה יקרה בהמשך.



ג'יידון סאנצ'ו עדיין לא מסוגל להכריע משחקים בעצמו. (צילום: Getty Images)


אלקאסר, שהיה המחליף הפורה בעולם, נחלש והתאייד אחרי שהשאלתו מברצלונה הפכה לרכישה. אז לקראת הקרב המכונן מול לברקוזן קיוו בבורוסיה כי רויס יהיה כשיר. זה לא קרה – ביום חמישי הודיע פאבר שההמתנה תימשך עוד מספר ימים. את פטר בוס יצטרכו הצהובים-שחורים לארח בלעדיו.


והרי בוס הוא המרכיב הפיקנטי ביותר במשוואה. כאשר אימן את דורטמונד בתחילת העונה שעברה, הוא לא הצליח להתגבר על המשבר הראשון. בתום פתיחה מעודדת, נכנסה הקבוצה לסחרור ולא יצאה ממנו עד שההנהלה נאלצה לפטר את ההולנדי בלב כבד בדצמבר. היא עשתה זאת כי ההגנה לא תיפקדה כלל.


בוס הוא מאמן עקשן וחד-מימדי. הוא דוגל בקו הגנה גבוה מאוד ולחץ אינטנסיבי בחלק המגרש של היריבה. כשזה עובד, הכל פטנסטי, ואפשר להרוויח מצבי הבקעה רבים. כשזה לא עובד, מתפרצות היריבה עלולות להיות קטלניות. זה מה שפירק את דורטמונד אשתקד, אבל זו עשויה להיות התרופה שלה ביום ראשון.



פטר בוס פוגש את האקסית. (צילום: Getty Images)


כי לברקוזן של בוס היא ממש לא נירנברג. היא לא מסוגלת להסתגר. המערך ההרפתקני שלה נועד בעיקר לתקוף, גבוה ככל הניתן. גם מול האקסית ישאיר ההולנדי מרחבים גדולים מאחור, וקבוצותיו של פאבר תמיד אהבו לנצל מרחבים כאלה – קל וחומר בדורטמונד עם חומר שחקנים מתאים מאוד למשימה. בוס מכיר חלק משחקני בורוסיה ששיחקו בהדרכתו בעונה שעברה, אבל חשוב מכך – כוכבי דורטמונד מכירים היטב את בוס ואת שיטותיו.


הסיבוב השני של לברקוזן נפתח אמנם ברגל ימין, והיא מגיעה לדורטמונד עם רצף 4 נצחונות בליגה כולל ההישג המרשים מול באיירן, אבל הסגנון נותר ללא שינוי. את הסגנון הזה תנסה המובילה לנצל לטובתה.

מובן שזה יכול ללכת גם לכיוון השני. החוליה הקדמית המוכשרת של לברקוזן לוהטת. יוליאן ברנדט נהנה עד הגג בתפקיד החדש שמצא עבורו בוס בקישור, ליאו ביילי חזר לעצמו, קווין פולאנד היה ונשאר חלוץ קטלני כשהמוזה נחה עליו. בוס לא כועס על דורטמונד, אבל עדיין יש כאן חשבון פתוח – הוא חוזר כדי להוכיח את עצמו. והוא יהיה מאושר להעמיק את המשבר המסתמן של פאבר. ובכל זאת, הסיכויים של דורטמונד לצאת מהמשבר הזה גבוהים יותר דווקא בזכות היריבה. יהיה לוהט ומרתק. ובשבוע הבא, רויס כבר אמור להיות על המגרש.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי