עודד קטש בראיון: "רוצה לאמן ברמות הכי גבוהות"

עודד קטש
עודד קטש | דני מרון

רגע אחרי מוקדמות המונדובאסקט, מאמן הנבחרת שוחח עם דני דבורין על הקמפיין האחרון ("ישנה אכזב מסוימת, אך גם אופטימיות" הדור החדש ("חובת ההוכחה עליהם"), הזכייה בגביע עם הפועל ירושלים ומחשבות על העתיד

(גודל טקסט)

"עברנו דרך בקמפיין הזה, כשידענו שהולכים לתהליך של הצערת הנבחרת. ההתחלה הייתה עם המון חששות ושאלות כיצד נשחק, אבל זה נגמר בתחושת גאווה ואופטימיות. ברור שתמיד חולמים ורוצים יותר, אבל אם להיות ריאליים, הנבחרות שעמן התמודדנו היו חזקות ולכן אנו גאים ועם מבט אופטימי קדימה". כך אמר לי אמש (שני) עודד קטש, מאמן נבחרת ישראל בכדורסל, ששבה הביתה לאחר הפסדה לסרביה, בבלגרד, בתוצאה 97:76.

דבריו נאמרו בראיון מיוחד שקיימתי עמו לספורט1 לאחר סיום קמפיין מוקדמות המונדובאסקט. את קטש אין צורך להציג, בהיותו משחקני הכדורסל הגדולים בהיסטוריה של ישראל. כדורסלן קלאסי, שכאשר הכדור היה בידיו, נכנסה כל הגנה ששמרה עליו למצוקה אמיתית. כשדר רדיו זו הייתה עבורי חוויה לתאר את מבצעיו ואת חוכמת המשחק שלו. הוא היה אמן המשחק.

למרות האופטימיות, ישנה בך גם מידה מסוימת של אכזבה?
"כספורטאי אני תמיד עולה לפרקט כדי לנצח, ולכן נכון לומר כן, ישנה אכזבה מסוימת. ובכל זאת אני רואה את התמונה הרחבה, את הדרך שעשינו, ומהם מגיעה גם האופטימיות"


קטש באימון הנבחרת. "ישנה אכזבה מסוימת" (דני מרון)

עד כמה לא נוח לאמן נבחרת שבה אין לך את כל שחקני מכבי ת"א?
"כמובן שאני רוצה מאוד שהטובים ביותר ישחקו במדי ישראל. עומרי כספי יכול היה לעזור לנו, אבל הבנו את האילוצים. גם כל מה שקרה בין פיב"א לבין היורוליג הערים קשיים, אולם לא רק עלינו. אני בהחלט חושב שהמצב הזה אינו אופטימלי. נבחרות נפגעות ובמידת מה, גם קבוצות היורוליג נפגעות. אני מקווה שימצא לכך הפתרון המתאים, אלא שבשיחות ששמעתי נראה שלפחות בשנתיים הקרובות המצב לא ישתנה. לגבי ההמשך, אלוהים גדול".

עד כמה צעירי הנבחרת מוכשרים? האם יוכלו לזכות בהישגים של תקופות קודמות, של שחקנים כמו מיקי ברקוביץ' וסטיב קפלן?
"אני מאמין שכן, אבל היום זה הרבה יותר קשה ממה שהיה פעם. ישנן יותר נבחרות, והאמת היא שגם קשה לערוך השוואות. הדור הזה מוכשר – אולם עדיין חובת ההוכחה היא עליו".

הגובה מאז ומתמיד הוא בעיה קריטית בנבחרת ישראל. איך מתמודדים איתה?
"הבעיה נותרה כשהייתה. הרגשנו זאת היטב במשחק האחרון מול סרביה, ולמען האמת, כמעט כל משחק ומשחק אנחנו נתקלים בה ומנסים להתמודד איתה. זהו נתון ידוע. לנו אין גבוהים כפי שיש לסרביה, לליטא, לגרמניה ואפילו להולנד. יש לנו היום גם פחות רכזים. התשובה שלנו היא בשחקנים בעלי טכניקה גבוהה, ובמקביל אנחנו מבינים שעליהם להיות יותר חזקים ויותר אתלטים. החומר הישראלי האנושי הוא מצוין, שאפתן ורוצה לעשות את מה שצריך, כמו גם להיות יותר יצירתיים".

יכולת לעשות טוב יותר כמאמן הנבחרת?
"כן. תמיד אפשר לעשות טוב יותר. היו כמה משחקים שיכולנו לנצח ושבסיומם חשנו פיספוס. היו לנו גם פציעות, אולם מצד שני גם השגנו ניצחונות גדולים במשחקים שיכלו להיות פחות טובים. כשלא מנצחים לעולם תהיה הרגשה של פיספוס. ככה זה כשלא מעפילים".


"כספי יכול היה לעזור לנו, גם היו אילוצים" (אודי ציטיאט)

כמאמן אתה תלוי באחרים. האם אתה נהנה מכך או מתעצבן?
"ישנו הבדל בין מאמן לשחקן. כשחקן אתה תלוי ביכולתך, במה שעשית. בסוף אתה טוב כפי שאתה. כמאמן, הדברים פחות תלויים בי. זה משהו שידעתי לשחרר. אף פעם לא עשיתי השוואות ביני לבין השחקנים שאני מאמן. מהיום הראשון למדתי שבמאמן ישנם הרבה רבדים והרבה מעגלים. אבל זה נכון שלפעמים אתה תלוי באנשים אחרים או במזל, ועם זאת עדין ישנם דברים שבשליטתך. לכן ביום-יום אני מתרכז בדרך ובעבודה".

נהנה לאמן?
"מאוד".

כידוע, במקביל להיותו המאמן הלאומי, השבוע חוגג קטש שנה בתפקיד מאמן הפועל ירושלים, אליה שב לקדנציה שנייה בעונה שעברה במקומו של מודי מאור ואיתה לפני משחקי הנבחרת מוקדם יותר החדש זכה בגביע המדינה.

איך פועל השילוב שבאימון הנבחרת לאימון הפועל ירושלים?
"בסוף זה הכל כדורסל. יש הרבה מהמשותף בעבודה עם שתיהן. אני עושה בעת הצורך התאמות בהפועל ירושלים, בדיוק כפי שאני פועל כאשר צריך לעשות התאמות בנבחרת, למשל, בגלל פצועים. אני מאמן לפי דברים שאני מאמין בהם, ויודע ללמד אותם. לפיכך המעבר מהקבוצה לנבחרת היה בעבורי דיי קל".


קטש וגביע המדינה בו זכה החודש (דני מרון)

יש מחשבות על לצאת לאמן בחו"ל?
"טוב לי בנבחרת ובירושלים, ואני שמח על המקום שבו אני נמצא ורואה בו אתגר גדול וגאווה רבה. שני המקומות מאתגרים. אשמח אם תהיה לי הזדמנות לאמן ברמות הכי גבוהות. לשם שאני שואף".

מי המאמן שממנו למדת יותר מכל אחד אחר?
"פרשתי בן 26, בגלל פציעה, אבל אימנו אותי אוברדוביץ', פיני גרשון, ילובץ, רלף קליין, צביקה שרף, דיוויד בלאט ומולי קצורין. מכל אחד לקחתי משהו והושפעתי ממה שנחשפתי אליו, גם אם אינך רוצה בכך".

ומה המיוחד באוברדוביץ'?
"יש בו המון דברים: ההבנה, ההתנהלות וניהול השחקנים ושני דברים הבולטים אצלו במיוחד: א. הרעב הבלתי פוסק שקיים גם באימונים. ב. האוטנטיות. יכולתו להבחין בין עיקר לתפל וזה מה שמקנה לו את הדרייב. גם אני משתדל, אבל עדיין לא ברמתו. מה שכן, קיים בי הרצון לשפר, ללמוד ולהתקדם. כי אהבתי למשחק הכדורסל גדולה מהכל"

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי