"הבטחנו לטפל בחובות, זה לא אומר שאנחנו צריכים לשלם"

ניסנוב
ניסנוב | דני מרון

חשיפת מעריב: כשהאחים ניסנוב קיבלו שליטה בהפועל ת"א ב-2017 הם התחייבו "לקחת על עצמם את האחריות לתביעות מחו"ל", אלא שהאדומים לא ממהרים לשלם. עו"ד יוסי גייר: "הם התחייבו לטפל בדרישות, והם מטפלים"

(גודל טקסט)

איזו תחילת שבוע הפכפכה עברה על אוהדי הפועל ת"א. במוצאי שבת הם התבשרו על הפסדיהן של שתי הקבוצות המדורגות מתחת לקו האדום – בני סכנין ומ.ס. אשדוד – ביום ראשון הם חגגו בגדול את הניצחון הסנסציוני 0:6 על מכבי פ"ת והתרחקו בצורה משמעותית מהקו האדום. ואז, ביום שני, הם נחשפו לכותרות המדאיגות: "הפועל ת"א בסכנת הפחתת שש נקודות בשל חוב לשחקן הברזילאי אבדג'י".


תסריט הבלהות של הפחתת שש הנקודות מטריד, מאחר שמדובר בחוב של שלושה מיליון שקל לקבוצה שהקופה שלה ריקה – ועוד יש לשלם את החוב הזה תוך חודשיים. החוב הזה הגיע למועדון התל אביבי באמצעות מכתב ששלחה פיפ"א, והוא לא כולל את החוב לשחקן אחר, גבריאל דוס סנטוס, בגובה 2.5 מיליון שקל. ואגב, מלבד איום הפחתת שש הנקודות "מאיימת" פיפ"א גם באיסור החתמת שחקנים זרים לשנתיים.


טענת בעלי הפועל ת"א בהווה, האחים איציק ושרון ניסנוב, זאב גרינברג ומאיר תושב, היא כי מדובר בחברת ניהול חדשה, ולכן חובות מחו"ל אינם חלים עליה אלא שייכים לחברה שפורקה – "הראל אחזקות". אלא שעיון בפסק הדין שכתב נשיא בית המשפט המחוזי בתל אביב, איתן אורנשטיין, בהחלטה לפרק את חברת "הראל אחזקות" ולהעניק לקבוצת הרוכשים הנוכחית את זכויות הניהול בהפועל ת"א, נכתב כך: "קבוצת ניסנוב לקחה על עצמה את הטיפול והאחריות בנוגע לפסקי הדין והתביעות בחו"ל".


על פי פסק הדין, זו גם הסיבה שהניסנובים קיבלו עדיפות על פני קבוצת רוכשים אחרת. "עניין זה הינו מהותי ביותר, שכן משקף נטילת התחייבות אפשרית בעשרות מיליוני שקלים", כתב השופט אורנשטיין. פסק דין לחוד ומציאות לחוד.


התל אביבים שכרו כבר לפני שנתיים את שירותיו של עו"ד יוסי גייר, מהפרקליטים הבולטים בענף, שמתמחה גם בחוקי פיפ"א וכמובן גם בתקנון ההתאחדות. "זה שהניסנובים ושותפיהם לקחו על עצמם את הטיפול והאחריות בנוגע לפסקי הדין והתביעות בחו"ל, כמו שכתב השופט אורנשטיין, עוד לא אומר שהם צריכים לשלם", אמר אתמול עו"ד גייר ל"מעריב", "זה אומר שהם צריכים לטפל בדרישות, והם אכן מטפלים".



שחקן המריבה. אבדג'י (דני מרון)


חשוב להבין: יש ניגוד בין החוק בישראל לדיני המשמעת של פיפ"א, וניגוד זה הוא לבטח אחד הסיכונים שקיימים ברכישת מועדון כדורגל. החוק בישראל קובע (לפי סעיף 34א לחוק המכר) שקנייה שאושרה ע"י בית משפט תהיה נקייה מכל חוב, שיעבוד ועיקול. הסכם המכר במקרה של הפועל ת"א, מעבר לחוק, גם מפנה לכך ליתר זהירות. זאת ועוד, פקודת החברות ופשיטת הרגל בישראל קובעים עיקרון של שוויון בין נושים, שמשמעותו כי אף אחד לא יכול לגבות לבד או באופן שונה מהחברה שבפירוק או מפושט הרגל. במילים ברורות יותר, לפי החוק הישראלי, לא יוכל אבדג'י לקבל עדיפות בהחזר חוב על פני שחקן ישראלי ששיחק בקבוצה לפני הפירוק. 


על העובדה המשמעותית הזו אמר לנו אתמול עו"ד גייר: "בוא נגיד שהפועל ת"א חייבת כסף לאוראל דגני מהתקופה שלפני הפירוק. דגני לא יכול לפנות לפיפ"א. פשוט אסור לו ללכת לשם. הוא יכול לפנות להתאחדות לכדורגל, שכפופה לדין הישראלי. זה בדיוק אותו הדבר כמו דרישות מרשויות המס או מספקים אחרים. הדרישה של פיפ"א לשלם לאבדג'י יוצרת עדיפות של נושים, ועל פי החוק הישראלי אי אפשר לתת עדיפות כזו".


פיפ"א, חשוב להדגיש, פועלת לפי הדין בשווייץ, וגם שם חל אותו עיקרון. כאן המפרק מטעם בית המשפט מחלק לכולם את הכסף בהתאם להוכחות החוב המוצגות בפניו. לשם כך מינה בית המשפט את עו"ד שאול קוטלר להיות המפרק של הפועל ת"א, ואתמול הוא אמר לנו: "חוקי פיפ"א נותנים לשחקני חו"ל העדפה בכך שהם יכולים לפנות לערכאות של פיפ"א ו-CAS (בית הדין הגבוה לספורט) כדי לקבל פסקי בוררות ולהפעיל עונשים משמעתיים נגד קבוצה. זה גורם בעקיפין לגביית כסף.



ידעו על החובות בעת רכישת הקבוצה. האחים ניסנוב (דני מרון)

יש ויכוח מה גובר על מה, משום שמבחינת פיפ"א הקבוצה היא אותו גוף משפטי גם אם השתנו בעלים או חברות מחזיקות. אני כמפרק מתנגד להעדפת נושים ומתנגד לפעולות של פיפ"א. מנגד, אני פועל לגביית החובות, כולל חובות חו"ל וכולל למשל החוב הזה של אבדג'י. זה כלול בתביעה שהגשנו בגובה 78 מיליון שקל, אבל ייקח זמן לנהל את זה. בעולם מושלם, בו הליך משפטי מסתיים תוך חודש, לא הייתה בעיה. אולם זה לא כך".


האחים ניסנוב, גרינברג ותושב ידעו בעת הרכישה על החובות, מתפקידו של המפרק מטעם בית המשפט הייתה להציג אותן בפניהם, והוא לא רק עשה זאת אלא הדגיש בפניהם את הסיכון והם לקחו אותו. "כל זה לא אומר שהם צריכים להתנדב ולשלם", מבהיר עו"ד קוטלר, "אני גם סבור שזה לא נכון לעשות כך. זו התקפלות של הדין הישראלי מול פיפ"א, ואין לזה סיבה. לכן גם ההתאחדות, גם אני וגם הקבוצה ענינו לפיפ"א בעבר על כך".


יודגש שההתאחדות לכדורגל מעורבת בכל הדרישות של פיפ"א ובכל המהלכים של הפועל ת"א. היא מנהלת את המגעים ומנסה לתווך בין הצדדים. גם התכתובת שבין פיפ"א להפועל ת"א עוברת דרך ההתאחדות לכדורגל, כולל הדרישה האחרונה עבור התשלום לאבדג'י תוך 60 יום.   

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי