מאנה-טיים: זה האיש שרוצה להצעיד את ליברפול לתואר

סאדיו מאנה
סאדיו מאנה | Gettyimages

סאדיו מאנה מצעיד כמעט לבדו את המייטירדס לזכייה אפשרית ראשונה בכתר מזה 29 שנה, אבל בשביל לשמור על החלום בחיים הוא יצטרך להכניע גם את האקסית סאות'המפטון (21:50 בספורט2). לירן שכנר מנתח

(גודל טקסט)

אז ממה בעצם מורכבת קבוצה אלופה? מהיררכיה ברורה של כוכב עליון אחד או שניים, לפעמים גם שלושה; מצוות מסייע איכותי מאוד; ומפועלים טובים ואמינים.

במנצ'סטר סיטי של השנה שעברה היו כמה כוכבים מרכזיים, ואף אחד מהם לא היה מישהו שאי אפשר בלעדיו. גם העונה, למרות המספרים האדירים של סרחיו אגוארו (מעורב ב-26 שערי ליגה עד כה) וראחים סטרלינג (24), נדמה שפפ גווארדילה ממשיך להיות הכוכב הגדול, ואפשר גם בלי החברים שהזכרנו. לא לאורך זמן, אבל אפשר.

בליברפול לעומת זאת, התפתחה בשנה שעברה תלות מוחלטת במוחמד סלאח. הדברים הגיעו לשיאם בגמר ליגת האלופות, וכשסלאח נפצע בגמר שבו האדומים היו קצת יותר טובים מריאל מדריד, ליברפול פשוט הפסיקה לשחק. את זה ניסה יורגן קלופ לפתור. הוא דאג להחליף את סלאח כשצריך ולא לתת לשחקנים האחרים לחשוב שהכל מוטל על כתפיו של המצרי.


מאנה חוגג. יוביל את קבוצתו לתואר? (gettyimages)

בעונה כל כך ארוכה יש עליות ומורדות וסלאח, שכבש שבעה שערים בארבעת החודשים הראשונים של העונה, באמת נכנס שוב לעניינים בדצמבר. הוא כבש תשעה שערים בשמונת המחזורים שבין אמצע דצמבר לאמצע ינואר, ואז נעלם. להיעלם זה לכבוש רק פעם אחת בחודשיים וחצי, ועוד אילו חודשיים. סלאח הלך לאיבוד במאני טיים הראשון של העונה, וליברפול אכן איבדה גובה ואת היתרון המכובד שהיה לה בפסגה. אבל כאן נכנס לפעולה שחקן המשנה.

אם הייתי שואל אתכם מי האיש שאחראי יותר מכל לקפיצת המדרגה שעשתה העונה ליברפול, הייתם חוזרים אחורה, להגנה. חלק יאמרו אליסון – שהפך עמדה איומה באופן מסורתי באנפילד, לשקטה, בטוחה ויציבה. חלק גדול יותר יצביע על וי'רג'יל ואן דייק, אולי הבלם הטוב בעולם כיום, וזה שבמשחק האחרון מול טוטנהאם הציל את המולדת בפעולת הגנה הרואית. אבל המספרים מכוונים למישהו אחר.

סאדיו מאנה הוא איש של מומנטום. את העונה הוא פתח נהדר, ואז כבה. אבל ב-2019 הוא האיש שמזיז קדימה את ליברפול, מוציא אותה מהלחץ ברגעי משבר – ובעיקר מיישם את מהות המקצוע שלו: הוא מבקיע. המספרים של מאנה בינואר-פברואר-מרץ הם המספרים של ליברפול. מאז ה-19 בינואר שיחק מאנה 12 משחקים וכבש 11 שערים. בליגה המספרים הם עשרה משחקים ותשעה שערים, שמתוכם חמישה היו הראשונים של ליברפול במשחק. וכשלוקחים בחשבון ששלושה משחקים מהעשרה הללו הסתיימו ב-0-0, הרי שרק בשני משחקים היה שחקן אחר של ליברפול שהצליח לשבור את הקרח עבור האדומים.


מאנה עם סלאח. קלופ רוצה תואר (gettyimages)

ליברפול של החודשים האחרונים היא קבוצה עם מוציא לפועל ברור. אם סופרים שערי שדה בלבד (ללא פנדלים), הוא גם מלך שערי הליגה עם 17 (כמו אגוארו , שכבש שניים נוספים מהנקודה הלבנה).

אי אפשר לומר על מאנה שהוא כוכב משנה שהפציע פתאום. גם בעונה שעברה היה מאנה כוכב בליברפול , עם מספרים דו ספרתיים בליגה, ובעיקר בליגת האלופות. אבל אז הוא בהחלטה היה תחת צלו הענק של סלאח, והעונה – גם עקב הירידה במספרים של המצרי – מאנה לוקח צעד קדימה אל קדמת הבמה. הוא מקבל מקלופ קרדיט אינסופי, ומחזיר לו בשערים חשובים.

שישה מחזורים נותרו לסיום העונה, ובליברפול כבר מבינים שמרווח הטעויות שמותר להם לבצע הצטמצם לאפס. הם אלה שצריכים לקוות למעידה של סיטי באחד מהמשחקים הבאים, והם אלה שצריכים לנצח את כל מה שנשאר כדי להיות אלופים. אם יש שחקן שבלעדיו המשימה נראית בלתי אפשרית, זהו מאנה. לא הכוכב הקלאסי שיוצב ראשון בפוסטר האליפות, אם אכן תזכה בה ליברפול, אבל בהחלט השחקן שעיניו של קלופ מכוונים בעיקר אליו בחודש הקרוב.


קלופ. המרווח צומצם לאפס טעויות (gettyimages)

רוני רוזנטל הגיע לליברפול בפברואר 1990. הוא כבש שערים מכריעים והיה גורם משמעותי ביותר באליפות ההיא, האחרונה שהונפה באנפילד. כשנזכרים אוהדי ליברפול באותה אליפות , שמו של רוזנטל עולה, אבל עדיין רק לצד הכוכבים הגדולים שיהיו מזוהים עם אותם זמנים יותר מכל: בארנס, בירדסלי, איאן ראש, אולדריג' וקני דלגליש. ליברפול הנוכחית, אם תזכה בתואר, תקפיץ את מעמדם של כמה משחקניה לממדים של אגדות, כמו האגדות ההן. למרות שהקילומטרז' שלו בכדורגל האנגלי לא ארוך במיוחד, וגם מספריו ההיסטוריים די סטנדרטיים, מאנה התעורר בדיוק בזמן כדי להיות גם הרוני רוזנטל וגם האיאן ראש של העונה הזו – ואולי גם להיות האיש שחתום על אליפות ראשונה אחרי שלושה עשורים.

לשם כך, כאמור, הוא וחבריו צריכים לעשות את שלהם ולנצח את כל מה שנשאר, ואז פשוט לסמוך על עזרת "ידידים", אלה מאולד טראפורד, או ממקום מפתיע אחר.


אוהדי ליברפול. מתגעגעים לתואר האליפות (gettyimages)

לפני חמש עונות היו ליברפול ומנצ'סטר סיטי באותו הסרט. גם אז התחלפה ההובלה שלוש פעמים במהלך חודש אפריל, וסיטי היא זו שעמדה בלחץ במחזורי הסיום (אחרי אותה החלקה מפורסמת של סטיבן ג'רארד מול צ'לסי). כרגע, למרות שדווקא מול טוטנהאם הוא לא כבש, מאנה הוא זה שעומד בלחץ בחלק הזה של העונה. האם זה יסתיים בסופו של דבר עם תואר אליפות ראשון לליברפול בעידן הפרמייר-ליג? הדרך עוד ארוכה, והיא ממשיכה הערב בסנט מארי, מול האקסית של מאנה, סאות'המפטון (21:50, שידור ישיר בספורט2).

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי