ברק אברמוב: "בני יהודה כבר לא מפחדת. היא יצרה DNA"

ברק אברמוב
ברק אברמוב | עדי אבישי

אחרי שלוש שנים, בעלי בני יהודה יכול להיות מרוצה: הקבוצה נלחמת על אירופה ("סופרים ומכבדים אותנו"), הרומן עם אבוקסיס פורח ("אנחנו משפחה") ולמרות הפרידה משחקני מפתח, הבוס יודע: "אי אפשר למנוע את זה"

(גודל טקסט)
הוא יצר תקדים בכדורגל הישראלי כשמנע מאוהדי הקבוצה שבבעלותו לצפות במשחקיה. הוא היה הבעלים הראשון שגם שימש ספונסר ראשי בליגה. הוא אף החתים מאמן ללא פחות מחמש שנים, ולא נרתע מלשחרר חלוץ שהיה מלך השערים של הליגה. וכל זה בהיותו רק בן 39, אחד מבעלי קבוצות הכדורגל הצעירים ביותר שהיו כאן אי פעם.


ברק אברמוב, איש עסקים תל אביבי בעיקר בתחום המזון, והבוס הכל יכול של בני יהודה. פעם היה ספונסר שתורם להנאתו כחצי מיליון שקל, והיום מי שמוביל את המועדון משכונת התקווה להישגים כבירים. 



"ההבדל בין ספונסר ולבעלים הוא גדול מאוד. אז הייתי רק נותן ולא הייתה לי שום החלטה. עכשיו אני מכתיב את המדיניות, את ההתנהלות ובעל אחריות כבדה מאוד. זה משהו אחר לגמרי", אומר אברמוב בראיון חגיגי למעריב סופהשבוע.


יש לי כמה לירות. מציע לי להיות בעלים של קבוצה?
"רק אם אתה אדם אמיד, רק אם הבנת מראש שלא תראה מזה כסף, ורק אם אתה באמת אוהב את המשחק ואת הקבוצה שתרצה לרכוש. אך ורק בנסיבות האלה. ושוב – אתה צריך להיות אמיד".



בני יהודה חוגגת העפלה לגמר הגביע (דני מרון)


זה לפחות יעזור לי לקדם את העסקים האחרים שלי?
"לא בהכרח. זה עוזר לתת מיתוג, אבל זה לא מבטיח ששאר העסקים ישגשגו. ספונסר בקבוצת כדורגל זה משהו מינורי, אלא אם מדובר באחד המועדונים המפוארים בעולם".


ובכל זאת, שמת מיליונים אצל מנהלת הליגה כדי שנגיד "ליגת ג'פאניקה".
"היה לי חשוב להיות ספונסר של הליגה כולה, והמטרה הייתה אך ורק מיתוג. אני חושב שבעניין הזה הצלחנו. נחשפנו בגדול ואני בהחלט מרוצה".


הצלחה בעסקים מבטיחה הצלחה גם בניהול קבוצות כדורגל?
"ממש לא. ראינו אנשי עסקים מוצלחים שנכנסו לתחום הכדורגל וכשלו. זו עבודה אחרת, השקעה אחרת, תמורה אחרת. בכלל, זה תחום לא קל. בשביל להצליח בכדורגל אתה חייב להיות סוג של שועל קרבות".



ברק אברמוב. "כדי להצליח אתה צריך להיות שועל קרבות" (עדי אבישי)


"אצלי הגזענות היא קו אדום"
אברמוב אמור היה להצטרף לבעלות בני יהודה עוד כשהיה בן 31, יחד עם איש העסקים שון מקייטן. כשהמהלך לא יצא לפועל הוא החליט להישאר בגדר תורם. אחרי עזיבת היו"ר הקודם חזי מגן, דאג לערבויות שעזרו לקבוצה בהכנות לקראת העונה החדשה. זה היה בעצם תהליך בדרך לרכישת הבעלות שהתקבלה בברכה אצל אוהדי הקבוצה. אלה מיהרו להפיץ פליירים "היכונו לביאת האברמוב" ולא חסכו זמן וכסף כדי להפיק ולתלות שלט ענק במגרש בשכונת התקווה עליו נכתב "אברמוב, ברוך הבא לבני יהודה, הסושי עליך, הלאפות עלינו".


לפני שלוש שנים הושלמה הרכישה, אבל מערכת היחסים עם האוהדים ידעה עליות ומורדות – ובדרך כלל מורדות. השפל הגדול ביותר היה בבקשה לאפשר לאוהדי הקבוצה האורחת (הפועל חיפה) לצפות במשחק ללא קהל שנגזר על המועדון הזהוב.


"אמרו לי: 'איך זה יעבוד? איך יידעו מי אוהד שלך ומי לא? אתה חולם. זה לא יקרה. לא יכול להיות שכל האצטדיון יהיה של הקבוצה היריבה'. ואני אמרתי: 'מי שצריך לשלם את המחיר על ההתנהגות שלו – ישלם. אביא עוד שמירה, אדאג לעוד ביקורת, וזה יקרה'. והנה, זה קרה. הוכחנו שזה יכול להיות. מספיק להעניש את הקהלים של שתי הקבוצות. רק מי שבאמת צריכים להיענש – ייענשו".



אוהדי בני יהודה. "גזענות אצלי היא קו אדום" (עדי אבישי)


זה היה עונש על נהמות לעבר שחקני בית"ר ירושלים אנטואן קונטה ופרדי פלומין.
"נכון. אצלי הגזענות היא קו אדום, אבל להגיד שאוהדי בני יהודה הם גזענים – ממש לא. הם נהמו אז רק כדי לפגוע בי. זאת הייתה המטרה שלהם והם השתמשו בשני השחקנים של בית"ר. בכל מקרה, צריך להמשיך בענישה לגבי הגזענות. היום זה כבר מאחורינו, וגם אם בעתיד שוב יהיו לנו ימים פחות טובים, אני חוזר ואומר לך, שבעניין הגזענות לא אוותר לאף אחד בשום מקום".


ההכנסות מהקהל במשחקי הבית זה חלק מהתקציב של בני יהודה?
"על מה אתה מדבר? ב-80% ממשחקי הבית אני מפסיד כסף. עלויות אבטחה, תשלום לאצטדיון, שיטור, שיפוט, אירוח. אני אפילו לא מכסה 50% מההוצאות. כל ההכנסות לאורך כל העונה מגיעות למיליון וחצי-שני מיליון. לצערי, כמות האוהדים של בני יהודה, כולל המנויים, נעה בין 500 ל-600. בסיכום העונה יש הפסדים מקיום משחקי הבית, וזה לא רק אצלנו אלא גם אצל קבוצות כמו הפועל רעננה והפועל קריית שמונה".


"לא משנה מה יהיה, נלך יד ביד"
בעונה הראשונה שלך בקבוצה סיימתם במקום ה-11, בעונה שלאחר מכן סיימתם במקום השישי והעונה אתם נלחמים על מקומות 2-3. אתה מפיק לקחים?
"בעונה הראשונה, או ליתר דיוק בחצי העונה הראשונה, עשיתי המון טעויות. חשבתי שאפשר לנהל את הקבוצה בלחיצת כפתור. התייעצתי עם אנשים לא נכונים. אחר כך בא החיבור שלי עם יוסי אבוקסיס, והחיבור של אבוקסיס עם הקהל, ובני יהודה הוא היום מועדון מהמובילים בכדורגל הישראלי. סופרים אותנו, מכבדים אותנו, ואנחנו כבר לא מפחדים מאף אחד".



אברמוב ואבוקסיס צוהלים (דני מרון)


אתה יכול להסביר לי אחת ולתמיד את טיב היחסים שלך עם אבוקסיס? את הנאמנות שלו אליך? הרי בכדורגל יש גם ימים לא טובים, ואז החברות נעלמת.
"אני יודע שאין חברות בכדורגל, אני יודע שדברים קורים ושהחברות עלולה להשתנות, ועדיין אני אומר לך שאנחנו חברים טובים גם מעבר לכדורגל. יוסי ואני החלטנו שלא משנה מה יהיה – נלך יד ביד גם כשלא הולך, והביחד הזה הוא חלק מהצלחת הקבוצה. אם שחקן יעשה קונצים ולא יחתום על חוזה חדש, תתקבל ההחלטה משותפת מה לעשות. יש מאמנים שעושים דווקא לבעלים, ובבני יהודה זה לא יכול לקרות כל עוד אבוקסיס עומד בראש הצוות המקצועי ואני הבעלים. זו הסיבה שהמערכת מאוד שקטה, אין בעיות משמעתיות ואין הדלפות מיותרות. אנחנו משפחה אחת. כולם בלי יוצא מן הכלל שמחים וזה חשוב בקבוצה. יוסי יודע להשאיר את כולם מחויבים לקבוצה גם אם הם לא משחקים".


והמנכ"ל כפיר אדרי?
"אחד המנכ"לים הכי טובים בליגת העל. עושה עבודה של ארבעה-חמישה אנשים. בעל ראייה מקצועית טובה. אבוקסיס מתייעץ איתו המון".



אברמוב עם אדרי (אודי ציטיאט)


ראית השבוע את אייאקס? גם היא מכרה את הכוכב שלה, ילד בן 21.
"ראיתי את המשחק עם חברים שלי ואמרתי להם שיש שם עוד כמה שלא יישארו בעונה הבאה".


רומז משהו?
"באייאקס מבינים שיש קבוצות יותר גדולות מהם וששחקנים רוצים להתקדם. גם בארץ, מה לעשות, יש קבוצות יותר גדולות מבני יהודה. אנחנו בוחרים את השחקנים שלנו לפי מרקם חברתי, לפי מיקום גיאוגרפי, יש מכלול של הרבה דברים מעבר לכישרון שלהם. יש DNA למועדון. כשבא אליך שחקן כמו מאור קנדיל, שהוא הכי מתאים למועדון שלנו, ואומר שהחלום שלו זה לשחק במכבי ת"א, אתה לא יכול למנוע ממנו הגשמת חלום. כשירדן שועה רוצה לעבור למכבי חיפה ואתה יכול לעזור לו להתקדם, גם כלכלית, אתה לא מונע את זה. מה אני צריך שחקנים ממורמרים? אין מנוס בדברים האלה".



שועה במדי בני יהודה. "אי אפשר למנוע משחקנים להתקדם" (עדי אבישי)


מה קיבלו השחקנים לחג?
"אין לי מושג, לא הייתי מעורב. שאל את אדרי".


ואיפה אתה בחג?
"ליל סדר עם המשפחה, ולמחרת נוסע עם כל המשפחה לאילת".


ראית? אפשר לעשות ראיון שלם גם בלי לדבר על גמר הגביע. 
(צוחק). "חג שמח".


 

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי