לשבור את הקרח: קיארטנסון הוא מה שחסר למכבי ת"א?

וידאר קיארטנסון
וידאר קיארטנסון | האתר הרשמי

האיסלנדי עזב את הצהובים ללא תואר משמעותי ועקב קשיים תחת קרויף, אך עם איביץ' הצהובים בדרך לאליפות היסטורית ולקראת מוקדמות ליגת האלופות ייתכן שהוא הפיתרון לבעיה בעמדת החוד. יוכין על חזרתו לחיים בהמארבי

(גודל טקסט)
השנה העגומה בחייו של וידאר קיארטנסון הייתה ב-2018. הסקורר האיסלנדי החל אותה עם תקוות להגן על תואר מלך השערים בליגת העל, לזכות באליפות עם מכבי תל אביב, לשחק במונדיאל, לעבור לקבוצה טובה בליגה בכירה יותר ולקדם מאוד את הקריירה. בפועל, הוא מצא את עצמו מול שוקת שבורה בכל החזיתות, אולם 2019 עשויה להיות שונה בתכלית, כי כל הסימנים מצביעים על שיקום.


אשתקד היו לאיסלנדי לא מעט צרות. זה החל עם קשיים בהשתלבות בסגנון של ג'ורדי קרויף, אשר גרמו לא פעם לספסולו של קיארטנסון בשלהי העונה. האיש שכבש 24 שערים בכל המסגרות בעונת הבכורה במדים הצהובים, נתפס לפתע בעיני רבים כנקודת החולשה, ובדיעבד אף טען כי הציפיות ממנו היו מוגזמות כי אי אפשר להגיע למספרים של ערן זהבי.


הוא אמנם מצא את הרשת 13 פעמים בליגת העל בסופו של דבר, אך דיא סבא עקף אותו בסיבוב עם כמות גבוהה הרבה יותר, בעוד בקרב על הכתר לא היה לחבורה של קרויף מה למכור מול הפועל באר שבע. כך נותר האיסלנדי ללא תואר משמעותי – האליפות היחידה שנרשמה לזכותו הייתה במאלמו ב-2016, אך הוא נטש את המועדון השבדי באמצע העונה כדי לעבור לישראל, אז זה לא באמת נחשב. החגיגות התקיימו בלעדיו.



נפרד מישראל ללא תואר משמעותי ולרוסיה הגיע באיחור אופנתי (דני מרון)


היכולת הפושרת בשורות מכבי פגעה אנושות בסיכוייו לנסוע לגביע העולם. סיכויים אלה לא היו גבוהים ממילא, כי מערכת היחסים עם המאמן היימיר האלגרימנסון לא הייתה מושלמת עוד מהימים בהם הדריך הבוס את החלוץ בליגה האיסלנדית. בתקופה זו היה קיארטנסון שחקן עצלן למדי והאלגרימסון זוכר זאת עד היום. איסלנד אף התמקדה בחלוצים שיודעים לבצע עבודה שחורה מרובה, וסקורר טהור מסוגו של קיארטנסון לא ענה על ההגדרה. הוא נותר בחוץ אפילו ביורו 2016 כאשר היה בכושר שיא וגרם למכבי לשלם תמורתו 3.5 מיליון יורו. קל וחומר, הוא לא היה רלוונטי לקראת המונדיאל האחרון, אולם הוא בכל זאת הגיע לרוסיה באיחור אופנתי של חודשיים.


רוסטוב, שהסכימה לשלם למכבי 2.5 מיליון יורו, היתה על הנייר אופציה טובה מאוד. ראשית, זו הקבוצה האיסלנדית ביותר באירופה, וקיארטנסון הצטרף ל-3 חברים בני ארצו – הבלמים סבריר אינגאסון ורגנאר סיגורדסון והחלוץ ביורן סיגורדאסון. שנית, היא משחקת באיצטדיון חדיש שנבנה לקראת המונדיאל. שלישית, עם כוכב העבר המפורסם ואלרי קרפין כמאמן, היא נראתה שאפתנית ורצה חזק בצמרת הגבוהה בתחילת העונה אשר נפתחה ביולי. ואולם, דווקא עובדה אחרונה זו הקשתה על קיארטנסון להתאקלם במהירות.


קרפין לא ראה צורך לשנות את ההרכב המצליח והותיר את הרכש החדש בחוץ. בהזדמנויות הבודדות שקיבל כמחליף, לא הספיק האיסלנדי להרשים, בין היתר כי הכדורים בקושי הגיעו אליו. רוסטוב, כך התברר לו להפתעתו, ממש לא דוגלת בכדורגל התקפי. היא מעיפה כדורים ארוכים קדימה ומצפה מהחלוצים להיאבק עליהם. יש בכך דמיון מסוים לנבחרת איסלנד, אשר גם בה קיארטנסון הרגיש שלא מנצלים את הפוטנציאל שלו כראוי. יש כאן פרדוקס מסוים – משחק המסירות במרכז המגרש סטייל קרויף לא מתאים לו, אבל גם הסגנון הישיר והמיושן לא מתאים לו. קיארטנסון זקוק לקבוצה שתשחק עבורו, כמו שהיה במאלמו. אז הגעגועים לשבדיה רק הלכו והתעצמו.



לא זכה להזדמנויות ואפילו חלום ההעפלה לאירופה נגוז. במדי רוסטוב (Gettyimages)


ואם זה לא מספיק, הרי שהחלוץ אף הודיע על פרישה מהנבחרת על מנת להתרכז בניסיונותיו להוכיח את עצמו ברוסטוב. ההחלטה הייתה נמהרת, לא מבוססת ולא הניבה דבר ברוסיה. לפגרת החורף הארוכה יצא קיארטנסון עם מאזן אישי מזעזע – משחק אחד בלבד בהרכב, שמונה הופעות קצרות נוספות כמחליף, 187 דקות בלבד על הדשא במצטבר, אפס עגול של שערים ובישול אחד. אם רוצים לדייק, היה גם צמד בגביע מול קבוצה זניחה מהליגה השלישית, אבל זה לא ניחם אותו. במקביל, הידרדרו תוצאותיה של רוסטוב, שצנחה למרכז הטבלה והחלום להעפיל לאירופה נגוז. זה לא עזר לאיסלנדי, וקרפין פשוט לא ספר אותו. כך הסתיימה לה 2018, ומכאן אפשר היה רק לעלות.


אז לצורך העלייה שב קיארטנסון לליגה השבדית. סוכנו אירגן לו השאלה בת ארבעה חודשים בהמארבי, והפעם היעד היה אידיאלי באמת. המארבי היא המועדון השמח ביותר בשטוקהולם – קבוצה ללא ציפיות מוגזמות שמעריכה כדורגל התקפי ואטרקטיבי ושמה באופן מסורתי את הסגנון לפני התוצאות. האווירה חיובית, מזג האוויר מתאים יותר, השפה מוכרת יותר, הליגה סימפטית יותר. הכל היה לטובתו, ועם האוכל בא התיאבון.


קיארטנסון הודיע שהוא חוזר לנבחרת ואפילו כבש מול אנדורה במוקדמות יורו 2020. אולי מדובר רק באנדורה, אבל היה כיף לראות סוף כל סוף את הכדור ברשת והמאמן הלאומי החדש אריק האמרן שיבח אותו. האמרן הוא שבדי, ונראה כי שבדיה מאירה פנים לאיסלנדי בכל המובנים האפשריים.



#Bajenpic.twitter.com/DV3kl51EEk

— Hammarby Fotboll (@Hammarbyfotboll) April 15, 2019


עכשיו הוא באנקר בהרכב, השלים 90 דקות בכל ארבעת המחזורים הראשונים במדי המארבי. שני המשחקים הראשונים התאפיינו בהחמצות לרגל ההתאקלמות, אך ביום שני בשבוע שעבר הוא כבר הבקיע שער נאה בבעיטה חדה מחוץ לרחבה. שישה ימים חלפו וקיארטנסון מצא את הרשת שוב, הפעם בניצחון הבכורה של המארבי העונה, 1:3 על אסקליסטונה. הוא היה במקום הנכון כדי לשנות את כיוון הבעיטה המקורית ייפה אנדרסן – וזה הרי מה שחלוץ מסוגו צריך לעשות.


"אני חושב שמאמן רוסטוב עשה טעות גדולה כאשר לא שיתף אותי. שאלתי אותו בשביל מה הביאו אותי אם הם לא מעוניינים להשתמש בי. דקות ספורות פה ושם לא עוזרות לבנות את הביטחון העצמי. עכשיו אני הרבה יותר מאושר", אמר קיארטנסון לתקשורת השבדית.


עתידו בקיץ לא ברור, כי הוא חתום ברוסטוב עד 2022. "אין לי מושג מה הרוסים מתכוונים לעשות. אולי הם יחליטו לתת לי הזדמנות נוספת, אבל בינתיים אני רוצה ליהנות כאן", הוא אומר. וזה הזמן לחזור לחייך.


השנה החדשה נראית הרבה יותר מבטיחה מבחינת האיסלנדי, והאוהדים הצהובים שהעריכו אותו יכולים לשמוח בחלקו. מכבי אולי לא מתגעגעת לקיארטנסון בדרכה לזכיה באליפות ללא הפסד, אבל אין לה בסגל הנוכחי חלוץ עם כישורים מסוגו. אולי, לקראת המאבקים במוקדמות ליגת האלופות, כדאי להביא אותו בהשאלה?



הפיתרון של איביץ' לבעיה בחוד? קיארטנסון במדים הצהובים (דני מרון)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי