אל לוקו: על הבעיות המרכזיות של מרסלו ביילסה כמאמן

מרסלו ביילסה
מרסלו ביילסה | Gettyimages

האובססיה לנתונים, הדחף להיות צודק והרצון לשלוט בפרטים הקטנים הביאו את לידס לקריסה תחת האיש שהוגדר על ידי פפ כ"גדול הטקטיקנים בתבל". יוכין מתכונן לחצי גמר פלייאוף העלייה לפרמיירלג נגד דרבי ולמפארד

קבוצות: לידס יונייטד
(גודל טקסט)

לגורל יש דרכים יצירתיות ואירוניות לסגור מעגלים, והערב (שבת ב-19:10, ספורט1) נהיה עדים לאחד האירועים המופלאים ביותר של העונה. לידס יונייטד של מרסלו ביילסה מול דרבי קאונטי של פרנק למפארד בחצי גמר פלייאוף העלייה לפרמיירליג – זה עשוי להיות צמד משחקים אדירים בכל קנה מידה.

היריבות בין לידס לדרבי אינה חדשה. היא הייתה עצומה עוד בתחילת שנות ה-70', כאשר דון ריווי האגדי עמד על הקווים של לידס ויצר את אחת הקבוצות הלוחמניות, האלימות והמצליחות בתולדות הכדורגל האנגלי. מנגד, היה זה בריאן קלאף של דרבי עם פילוסופיה אחרת לגמרי. וכאשר מונה קלאף כמנג'ר לידס ב-1974, במהלך שהיה נועד לכשלון מלכתחילה, הוא הודיע לשחקנים ההמומים: "אתם יכולים לזרוק את המדליות שלכם לפח כי הם הושגו בדרך לא הוגנת". הוא שרד 44 ימים בתפקיד.

אבל זו היסטוריה, ואנחנו עוסקים בהווה. העונה, אחרי מינויו המבטיח על הנייר של ביילסה למנג'ר, חלמה לידס לחזור סוף כל סוף לליגה הבכירה אחרי היעדרות בת 15 שנה. בינואר, לקראת המפגש מול דרבי, היא צעדה בפסגה, והאופטימיות הייתה בשיאה. אז התפוצצה פרשת הריגול המוזרה. אנשי דרבי קאונטי גילו כי סקאוט מטעם לידס צפה באימון הקבוצה והאשימו את המועדון הפרת כללים אתיים. ביילסה הגיב בפליאה: "אני עושה את זה כל הזמן. ככה נהוג בארגנטינה". למפארד השיב: "אני לא יודע מה עושים בארגנטינה, אבל צריך לשמור על החוקים של המדינה בה אתה עובד".


הלחץ שמופעל על השחקנים גדול מנשוא. ביילסה (Gettyimages)

לידס ניצחה 0:2, וכך השלימה הישג כפול אחרי שגברה על דרבי 1:4 במשחק החוץ גם בתחילת העונה בספטמבר, אבל העניין התרכז במה שכונה כעת Spy-Gate. כל הראיון של ביילסה אחרי שריקת הסיום הוקדש לתקרית הדיפלומטית. "אני לוקח את כל האחריות עלי. המועדון לא קשור לזה, כי לא ביקשתי אישור מאף אחד", הצהיר הארגנטיני, אולם סירב להתנצל. למפארד לקח את ההפסד קשה עוד יותר לנוכח הנסיבות, וניסה להשתמש בריגול כסוג של תירוץ. "זה פשוט לא הדבר הנכון לעשות, וכולם מבינים זאת. אני לא רוצה להשתמש במילה מרמה, אבל לידס עשתה את זה כדי להרוויח יתרון. תמיד הערכתי את ביילסה מרחוק. יש לו שיטות חדשניות, ואף קראתי את הספר שלו, אבל אחרי שמגלים דבר כזה ערכו יורד בעיניי".

ואז החליט ביילסה להכות ביריבו בפטיש של 100 קילו. הוא הביא למסיבת עיתונאים שגרתית מצגת פאואר-פוינט מפורטת אודות הגישה הטקטית של דרבי קאונטי והסביר את הממצאים בפירוט רב במשך יותר משעה – התפקוד של שחקנים שונים, מערכים, ניצול הזדמנויות. היו שם ציטוטים כגון: "מתוך 184 כדורי הקרן של דרבי, 33 היו מסוכנים, 12 היו מסוכנים מאוד ושניים הסתיימו בכיבוש שער", וגם "ב-49 אחוזים מהמשחקים שיחק מייסון מאונט באגף הימני, וב-22 אחוזים מהמשחקים הוא תופקד באגף השמאלי".

על פי פרשנים רבים, זה היה ניצחון בנוקאאוט. ביילסה העניש את למפארד על העיסוק הנרחב בפרשת הריגול שנכפתה עליו. ואולם, קל לראות כאן גם משהו אחר – האובססיה לאיסוף וניתוח נתונים, אשר לא בהכרח תורמים משהו. לא לחינם מועסקים בלידס לא פחות מ-20 אנשי מקצוע בתחום זה. ביילסה עצמו הודה בכך שזה נעשה בין היתר על מנת להרגיע את עצביו. כמו כן, הארגנטיני הכין מצגת מפורטת מאוד שנועדה למסיבת העיתונאים. הוא ואנשי הצוות שלו עמלו עליה במקום להתכונן ליריבה הבאה. משהו בסדר העדיפויות כאן הזוי למדי. הדחף להוכיח את צדקתו ולהראות לכל העולם את חוכמתו היה חזק מביילסה.


ביילסה. משהו בסדר העדיפויות כאן הזוי למדי (Gettyimages)

וזו הבעיה המרכזית שלו כמאמן. מבחינת היכולת להבין את המשחק, אין שני לו. כולם מספרים על כך. גם פפ גווארדיולה טוען כי ביילסה הוא גדול הטקטיקנים בתבל, ונסע במיוחד לארגנטינה על מנת לנהל איתו שיחות מעמיקות בתחילת הקריירה בברצלונה. הם חברים קרובים. ביילסה הוא גאון נדיר. ואולם, היכולת לתרגם את הגאונות להישגים על המגרש מוגבלת מאוד בשל תכונות האופי הספציפיות. האובססיה לנתונים, הדחף להיות צודק והרצון לשלוט בפרטים הקטנים ביותר במועדון מביאים לשחיקה. שחקנים יכולים להתלהב בשבועות הראשונים לעבודה עם ביילסה, כי זו חוויה עוצרת נשימה. ואולם, עם הזמן הם לא יכולים לסבול אותו יותר. לקראת סוף העונה הם גמורים תרתי משמע, פיזית ומנטלית. הלחץ שמופעל עליהם גדול מנשוא. הם לא מסוגלים לעמוד בו. אף אחד לא מסוגל.

לידס הובילה את הטבלה בסתיו והציגה כדורגל נהדר לפרקים, אך האוויר החל לצאת בהדרגה מהמפרשים. כבר למשחק המדובר מול דרבי קאונטי בינואר היא הגיעה אחרי שני הפסדים רצופים. לאחר מכן נכנעה במשחקים הקריטיים מול סטוק ונוריץ', איבדה את ההובלה, ובמחזורים האחרונים כבר נאבקה עם שפילד יונייטד על המקום השני כאשר נוריץ' דהרה בפסגה. ובקרב הזה הפסיד ביילסה באופן מוחלט, כאשר לידס צברה נקודה אחת בלבד בארבעת המשחקים האחרונים של העונה. בסך הכל, יש לה 10 הפסדים ב-22 משחקים מאז חג המולד, לעומת שלושה הפסדים ב-24 המחזורים הראשונים. זה הבדל עצום, והוא נובע ישירות מהגישה של ביילסה.

הארגנטיני אינו אדם רע בשום אופן. כל מי שמכיר אותו מספר שאין לו שיגעון גדלות במובן המקובל של המושג. ביילסה ואנשיו נהנים מאוד לדבר באופן ידידותי עם אוהדי לידס כאשר פוגשים אותם ברחוב או בפאבים. המאמן גר בדירה פשוטה במרכז העיר. מעולם לא היו לו דרישות שכר מוגזמות, והוא נענה לאתגרים מקצועיים בלי אגו. למעשה, אדם אחר במעמדו כלל לא היה מסכים לאמן קבוצה בליגה האנגלית השנייה. ואם כל זה לא מספיק, הרי שהשבוע התברר כי ביילסה שילם מכיסו את הקנס שהטילה ההתאחדות על לידס במסגרת פרשת הריגול. הוא הוציא 200 אלף ליש"ט, ואפילו לא סיפר על כך לתקשורת. כאשר הדבר נחשף, אמר ביילסה בפשטות: "המועדון לא קשור לזה, ולכן הרגשתי חובה לשלם בעצמי".


נחוש לנקום. למפארד (Gettyimages)

אז קל להרגיש סימפטיה כלפיו, אבל אי אפשר להתעלם מהסיבה הפשוטה – אישיותו היא הגורם המרכזי לקריסת לידס. והמצגת, שהייתה כה מיותרת אחרי הניצחון על דרבי, גרמה למתח גדול עוד יותר בין המועדונים. מי ידע שהם ייפגשו שוב בפלייאוף? עכשיו זה קורה, ולמפארד מגיע נחוש לנקום על הכל, כאשר קבוצתו נמצאת בכושר טוב יותר. המשחק הראשון יהיה בפרייד פארק שלו במוצאי שבת, ולמרות ההכנות הטקטיות המדוקדקות של ביילסה אין מנוס מלקבוע – דווקא דרבי פייבוריטית.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי