אלישע לוי בראיון: "מאז מכבי פ"ת אני שוקל כל הצעה בצורה אחרת"

אלישע לוי
אלישע לוי | אודי ציטיאט

עשור אחרי שנבחר למאמן השנה של מעריב, הוא ממתין לאתגר הבא ומדבר על הפיטורים באמצע העונה ("צריך לבדוק גם את עצמי"), הציפיות הגבוהות ("יש פער"), לא נעלב מבית"ר ירושלים ("אולי עוד אאמן שם") ופרשת דאבור

(גודל טקסט)

אלישע לוי הוא מאמן העונה של מערכת ספורט מעריב. האנדרדוג שקיבל את צ'אנס חייו, נבחר פה אחד על ידי כתבי מעריב. זו הפעם השנייה בה הוא זוכה בתואר, בפעם הראשונה הוא חלק אותו עם אברם גרנט.

תגובת אלישע לוי: "זה כבוד גדול. זה רגע שבו אתה מרגיש הנאה מהעיסוק שלך. אני יודע ותמיד אדע שאלמלא התמיכה של המועדון, ובראש ובראשונה הבעלים, ההנהלה האוהדים והצוות שלידי, שכל אחד מהם עושה עבודת קודש, לא הייתי זוכה בתואר. אני אסיר תודה למי שבחר בי ואסיר תודה לאלה שעזרו לי להגיע למצב שיבחרו בי".

לא, אנחנו לא ב-1 באפריל. גם לא בקטע של בדיחות. בטח לא סיפור על "חלום שחלמתי בלילה במיטה". השורה הראשונה שקראתם הייתה הכותרת הראשית של מדור הספורט במעריב בדיוק לפני עשר שנים, וההמשך נתלש מכותרת המשנה בשבוע האחרון של חודש מאי 2009.

אתמול (ראשון), בלי התראה מוקדמת, הקראתי את השורות האלה לאלישע לוי. "אתה יודע מה זה?", שאלתי אותו. התשובה הייתה: "נבחרתי אצלכם פעמיים למאמן העונה. בפעם הראשונה כשאימנתי את הפועל בית שאן, ובפעם השנייה כשזכיתי באליפות עם מכבי חיפה. אני מניח שזה אחרי האליפות. אין למאמן כדורגל הרבה רגעים טובים בקריירה, אבל כשיש זוכרים לאורך זמן. האליפות ההיא עם מכבי חיפה הייתה אחרי עונה מלאת סיפוק, מלאת גאווה, רגעים שעושים לך טוב על הלב. אצלנו מאמן כדורגל מקבל חותמת רק כשהוא לוקח תואר. זו הייתה האליפות הראשונה שלי, אחר כך באה העלייה לליגת האלופות ועוד אליפות. נדמה לי שמאז חיפה לא זכתה בעוד אליפות".


"אין למאמן כדורגל הרבה רגעים טובים בקריירה" (אודי ציטיאט)

לא נעלב
בעשר השנים מאז העזיבה אימנו את מכבי חיפה ראובן עטר, אריק בנאדו, אלכסנדר סטנוייביץ' , מרקו בלבול בשתי קדנציות, רוני לוי, רנה מולנסטיין, גיא לוזון, רוב מאס, פרד רוטן, אלי גוטמן ואיתי מרדכי, רובם נכשלו ובכל זאת השם שלך לא הוזכר. "לא היה לי קשר מאז עם מכבי חיפה. אני מעדיף להסתכל על ארבע השנים המוצלחות שלי שם", טוען לוי, "השגתי שם הכל. גביע הטוטו, אליפות, העפלה לליגת האלופות, עוד אליפות והייתה לי עוד עונה שסיימנו ראשונים אבל הקיזוז מנע ממכבי חיפה וממני עוד אליפות. גם באירופה היינו קרובים שוב לליגת האלופות אבל פנדלים מול גנק הבלגית השאירו אותנו בחוץ. אני מאחל לכל מאמן להגיע להישגים האלה. אבל עזוב, אני בשלב כזה, ובכלל באופי שלי, אחד שהולך כל הזמן קדימה ולא מתעסק עם העבר".

או.קיי, אז מה התחנה הבאה שלך?
"אני יכול להגיד לך שמאז עזבתי את מכבי פ"ת היו לי שתי הצעות מליגת העל והן לא התאימו לי. הייתה לי גם הצעה מקפריסין ופסלתי אותה. זה לא אומר שבעתיד אוותר על הצעות מאירופה, אבל נכון לאותו מועד זה לא היה זמן נכון. אחרי מכבי פ"ת אני שוקל כל הצעה בצורה אחרת, וזה ממש לא משנה לי אם מדובר בקבוצה קטנה או גדולה".


סירב לשתי הצעות מליגת העל וגם מקפריסין מאז סיום דרכו במלאבס (אודי ציטיאט)

גם בית"ר ירושלים עדיין לא הודיעה על מאמן לעונה הבאה, ובכל זאת השם שלך לא מוזכר. זה לא מעליב?
"לא, לא. אני לא נעלב. זה בסדר. בית"ר ירושלים היא באמת מועדון גדול שלא עבדתי בו, אבל זה כנראה עניין של היצע וביקוש. מה יהיה הלאה? אף פעם אי אפשר לדעת. אולי עוד אאמן שם. צריך להבין שאחרי אימון נבחרת זה לא פשוט לאמן קבוצה. הציפיות הן מאוד גבוהות וכשיש פער גדול בין רמת הציפיות למה שקורה בשטח, זה לא טוב. יש לי סבלנות. אני ממתין. אני לא דואג ואני לא בלחץ. אשקול כל הצעה לגופה".

אז מה אתה כן עושה בחצי השנה שאתה לא מאמן?
"מנצל את הזמן לנסיעות לחו"ל. נוסע להשתלמויות, ממלא מצברים. מתעדכן בכל מה שקורה בכדורגל הישראלי והאירופי, מנקה את הראש, לוקח את הזמן ומחכה לאתגר הבא".

למה לא רואים אותך במשחקים?
"אני כן הולך. הייתי במשחקי הנבחרת, ואני הולך למשחקים שמעניינים אותי. אני לא מרגיש צורך לבוא למשחקים כדי שיראו אותי. ככה הייתי וכך אשאר, אני לא אשתנה בגילי".


"הולך למשחקים שמעניינים אותי" (אודי ציטיאט)

לוי כבר בן 61. נשוי לנאווה, אב לאדווה ואוהד, וסבא לשתי נכדות בהפרש של יממה ונכד ("זה פול-טיים ג'וב"). הוא גר שנים בכפר סבא ובשש השנים האחרונות עבר עם משפחתו לצפון תל אביב. למרות שעברו עשרות שנים מאז עזב את עיר הולדתו בית שאן הוענק לו לפני שלוש שנים אות יקיר העיר.

איך קיבלת את הירידה של מכבי פ"ת לליגה הלאומית?
"צר לי שהקבוצה ירדה. עזבתי אותה אחרי 17 מחזורים כשהיא במקום העשירי עם שלוש נקודות יותר מאשר הקבוצה שמתחת לקו האדום, הפרש השערים הטוב ביותר בתחתית, ושש נקודות פחות מהמקום שמוביל לפלייאוף העליון. מכבי פ"ת לא הייתה בשבילי עוד קבוצה. שיחקתי בה בצעירותי ובאמת חבל לי עלייה. מקווה מאוד שיעשו הכל ויחזרו לליגת העל. אני מאוד מצטער על מה שקרה לי שם, ואם העבודה שלי הופסקה אני מודע לכך שצריך לבדוק גם את עצמי. יחד עם זאת הייתי במצבים דומים עם צפרירים חולון, אשדוד וכמובן הפועל בית שאן כמה פעמים וידעתי לצאת מהם".


"צריך לבדוק גם את עצמי". אלישע לוי על חצי עונה במכבי פ"ת (דני מרון)

היית הולך היום לקבוצה קטנה?
"יש לי סוכן והוא מטפל בעניינים. אני לא מסתכל על זה במשקפת של קבוצה קטנה או גדולה, אלא מסתכל על האתגר שיכול להיות, על חומר השחקנים שאקבל, על הבעלים, על כימיה, על הקהל. כל החבילה ביחד. אימנתי בעבר בליגה הלאומית את בני סכנין עם אתגר. עלינו ליגה וכעבור שנה גם שיחקנו באירופה. אני לא פוסל מראש שום הצעה. אם הציפיות הן לא ריאליות ברור שאני לא יכול לייצר הצלחה. אני רק אומר לך שוב שאחרי מכבי פ"ת אשקול ואחשוב טוב על כל הצעה".

מה דעתך על פרשת מואנס דאבור?
"אני לא הייתי מתלהם ולא הייתי משעה. זו הגישה שלי. נבחרת זו זכות גדולה ומבחינתי צריכים לשחק רק כאלה שרוצים להיות בנבחרת במיליון אחוז. התאריך בעייתי, זה אחרי סוף העונה, יש פצועים, וקבוצות דואגות לשחקנים שלהן ומסתכלים על מוקדמות. אחת הבעיות שלנו בנבחרת היא שאין לנו מאגר גדול ולכן הרעש".

בקרוב חוזרים למוקדמות היורו ויש לנו שני משחקי חוץ נגד לטביה ופולין.
"הגיע הזמן שנביא נקודות חוץ. שני המשחקים האלה קריטיים עבורנו. בלטביה צריך לנצח, בפולין יהיה קשה יותר". 

לסיום, מי מאמן העונה שלך?
"איביץ'. בלי ספק, אבל אי אפשר לדבר על מאמן העונה בלי להזכיר את יוסי אבוקסיס. הוא עשה דברים מדהימים בבני יהודה". 


"בלטביה צריך לנצח". אלישע לוי, בימיו כמאמן הנבחרת (דני מרון)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי