הסיוט חוזר: הכירו את יריבות מכבי ת"א במוקדמות ליגת האלופות

מכבי תל אביב
מכבי תל אביב | מאור אלקסלסי

מצד אחד: הטראומה מקזחסטן. אסטנה שמשחקת על דשא סינטטי, נמצאת באמצע העונה והביסה את הצהובים בעבר. בצד השני: האימפריה המדרדרת מרומניה ואקס הפועל באר שבע. הכירו את המכשולים בדרך לשלב הבתים

(גודל טקסט)
הסיוט הפרטי של העיר תל אביב חוזר, אבל אל תהיו משוכנעים שזה כל כך נורא. אסטנה היא בוודאי אחת הקבוצות מהן קיוותה מכבי ת"א להימנע בסיבוב השני והאמת, אולי גם הלאה. הסיבות ברורות וידועות: טראומת העבר, הדשא הסינטטי והעובדה שמדובר בקבוצה שנמצאת באמצע העונה, אבל יש גם צד חיובי.


לאסטנה – והכל כמובן בהנחה שתעבור את קלוז' – ניקוד גבוה מספיק כדי להיות מדורגת גם בסיבוב השלישי. מכיוון שהגרלת הסיבוב השלישי תהיה לפני משחקי הסיבוב השני, מכבי ת"א למעשה תוגרל כמדורגת. אם תדיח את הקזחים, האלופה הישראלית תקבל פס לסיבוב אחד בו לא תפגוש את הקבוצות החזקות במוקדמות על הנייר. וחוץ מזה, אסטנה היא לא קופנהאגן. הבדלי הרמות המקצועיים בין המועדונים ממש לא משמעותיים.


אסטנה ניצחה את מכבי ת"א פעמיים בשלב הבתים בליגה האירופית לפני כשנתיים – 0:4 מהדהד על הדשא הסינטטי בקזחסטן – הניצחון הגדול של הקבוצה באירופה – ו-0:1 בישראל. אסטנה ניצחה גם את הפועל ת"א 0:3 בסיבוב המוקדמות השני של הליגה האירופית ב-2014. מאז, הספיקה לרשום הופעה ללא הפסד ביתי בשלב הבתים של ליגת האלופות. אתלטיקו מדריד, בנפיקה וגלאסטראיי חזרו מאסטנה עם נקודה בלבד. אסטנה לא הצליחה לשחזר את ההישג. סלטיק הדיחה את הקבוצה פעמיים ובעונה שעברה הייתה זו דינמו זאגרב.



שחקני אסטנה בביקור הקודם בישראל (אריאל שלום)


הקזחים פספסו גם את שלב הבתים בליגה האירופית אחרי הפסד בפלייאוף לאפואל ניקוסיה בדו קרב פנדלים. היא המשיכה לזכייה חמישית ברציפות באליפות ועשתה זאת בפער של 15 נקודות על קייראט ועם 22 שערי חובה ב-33 משחקים. זו הייתה האליפות הראשונה בעידן שאחרי המאמן הבולגרי סטנימיר סטוילוב שעזב לטובת הנבחרת. מחליפו, האוקראיני רומן גריגורצ'וק, עזב במהלך העונה בשל סיבות משפחתיות, אבל חזר לעונה הנוכחית בה חבר אליו המנהל הספורטיבי האנגלי פול אנסוורת'.


סטוילוב הוא האיש שבנה את האימפריה באסטנה. מועדון שהכסף הגדול בו עזר למשוך שחקנים גדולים במונחים של הליגה הקזחית – כאלה שעושים הבדל ולוקחים קבוצה לליגת האלופות. למשל, מרין טומאסוב הקרואטי הנפלא או דורין רוטאריו, קשר נבחרת רומניה שקלאב ברוז' החתימה בזמנו לאחר שלא הצליחה לסגור את עסקת טל בן חיים. הרומני שעלה כשני מיליון יורו הוא סגן מלך שערי אסטנה העונה בליגה עם חמישה שערים. טומאסוב הבקיע שבעה.


יותר קשה העונה לאסטנה. היא איבדה כבר בקיץ שעבר את פטריק טוומאסי שנמכר לאלאבס וכרגע לא ברור מה יהיה עם ג'וניור קבנאנגה האימתני שמושאל מאל נסאר. לעומתם, קשר נבחרת איסלנד רונאר סיגוריונסון הצטרף בהעברה חופשית מגראסהופרס. אחרי 16 מחזורים כבר רשמה שלושה הפסדי ליגה והפער שלה מהמקום השני עומד על שתי נקודות עם שני משחקים עודפים. היא איבדה נקודות מול יריבות מהחלק התחתון ובתקשורת הקזחית החלו לדבר על בעיות מוטיבציה.





במונחים של אסטנה, מדובר במשבר מקצועי. הקבוצה רשמה בחודש מאי שני הפסדי בית בליגה – מה שלא קרה לה מאז אוקטובר 2017. בשמונת משחקי הליגה האחרונים שלה כאמור נוצחה שלוש פעמים וספגה שישה שערים ברבע השעה האחרונה. כשקבוצה גדולה מתקשה בכל מקום, מתחילים לדבר על שובע ועל בעיות. אחת מהן היא סגל קצר. למעשה, אפשר להגיד שאסטנה לא בפיק בו הייתה בשיא תקופת סטוילוב כששיחקה בליגת האלופות והיא נחלשה מעט גם לעומת הקבוצה שפגשה את מכבי ת"א לפני שנתיים.


המאמן גריגרוצ'וק נשמע מודאג ואמר השבוע: "אני מכיר את הבעיות ועובד לפתור אותן. הסגל שלנו לא מספיק עמוק. אנחנו חייבים להתחזק לפני המשחקים באירופה במספר שחקנים". אנסוורת' האנגלי ניסה אף הוא להנמיך ציפיות כשאמר ש"קלוז' היא היריבה הכי קשה שהיינו יכולים לקבל. הסיכויים הם 50-50".


למרות ההצהרה, יחסי הכוחות ברורים. קלוז' אמנם שיחקה שלוש פעמים בעבר בשלב הבתים של ליגת האלופות ועוד פעם אחת בשלב הבתים של הליגה האירופית, אבל כל זה קרה עד 2013. בעונה שעברה חזרה קלוז' לאירופה אחרי ארבע שנים, הודחה בסיבוב השני של מוקדמות הצ'מפיונס על ידי מאלמו ובהמשך, התבזתה בפלייאוף מוקדמות הליגה האירופית עם הפסד כפול לדודלאנז'. הניקוד הנמוך שלה, שנובע מחוסר הצלחה בשנים האחרונות וממצבו המידרדר של הכדורגל הרומני, הביא אותה למקום כמעט חסר סיכוי. בקלוז' מבינים שליגת האלופות היא חלום לא ריאלי.





העונה שעברה התחילה עם עזיבת המאמן דן פטרסקו לסין. אדוארד יורדנסקו שהחליפו פוטר אחרי הכישלון באירופה. טוני קונססאו הפורטוגלי קיבל את המשרה ופוטר גם הוא בפברואר. אלין מינטואן, אקס הכדורגל הישראלי, שימש כמאמן זמני עד שפטרסקו שב מההרפתקה הקצרה בסין והוביל את המועדון לאליפות שנייה ברציפות.


פטרסקו לא אהב לשמוע שאסטנה תהיה היריבה וקבוצתו תצטרך לעבור מרחק של 4,000 קילומטרים: "הרגשתי רע. הכי לא רציתי לקבל את הכוכב האדום ואז את אסטנה. יש שם דשא סינטטי, תקציב עצום וקבוצה שנמצאת באמצע העונה. הם יכולים לשלם לכל שחקן נבחרת רומניה ולא הפסידו לאתלטיקו ולגלאטסראיי בעונה שעברה. זה מראה כמה הם חזקים".


קלוז' צירפה בקיץ את החלוץ הוותיק מריו רונדון (33). השחקן מוונצואלה כבש אשתקד 10 שערים בחצי עונה בגז מטאן, ממנה לקחה האלופה גם את הקשר הפורטוגלי לואיס אורליו. המגן הימני הבוסני מתאו סושיץ' חזר לקדנציה שנייה במועדון אחרי ששיחק בארבע השנים האחרונות בשריף טירספול. סושיץ', 28, יחליף את כריסטיאן מנאה שסיים עונת השאלה וחזר לקפריסין. קלוז' נפרדה משחקני ההגנה אדם לאנג ומאטה מאלש, שלא הסתדרו עם פטרסקו.



בשנה שעברה הודחו ע"י מאלמו (ANDREAS HILLERGREN / Getty Images)


השחקן המוכר ביותר בסגל הוא כמובן אקס הפועל באר שבע אובידיו הובאן ויש עוד כמה שמות מעניינים. עמנואל קוליו הארגנטינאי הוותיק, ששיחק עם הקבוצה בליגת האלופות, הקפטן צ'יפריאן דיאק שהשתייך לשאלקה והברזילאי הוותיק פאולו ויניסיוס. חלוץ נבחרת רומניה ג'ורג' טוקודאן הבריק אשתקד עם 18 שערים ובשער אפשר למצוא את הליטאי גיידריוס ארלאוסקיס שעבר תקופות מסויטות בווטפורד ובאספניול.


קלוז' היא קבוצה מנוסה שכאמור מטרידה את הקזחים. אלופת רומניה היא בוודאי לא קבוצה שאתה רוצה לקבל כמדורגל בסיבוב הראשון. לקלוז' יש כלים להערים קשיים ולהתיש, מה שיכול לשחק לטובת מכבי ת"א. אגב, הצהובים יוכלו להיעזר גם באקס בן חיים החלוץ שיפגוש את קלוז' במשחק אימון עם ספרטה פראג בעוד 10 ימים.


בניגוד למוקדמות הליגה האירופית, גם בשלבים המוקדמים מאוד בליגת האלופות אין טיולים בשום שלב. הפורמט הנוכחי מקשה על קבוצות עם דירוג יחסית לא גבוה. מכבי ת"א עשתה דברים יפים באירופה בשנים האחרונות והיא יודעת היטב שכל עונה טובה שמסתיימת עם שלב בתים כלשהו מתחזקת דירוג לחמש שנים קדימה. לכן, כדי להגיע לדירוג דומה לאסטנה, אפשר וצריך לעבור קבוצות כמו אסטנה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי