משימה לאומית: ב"ש תצטרך להיזהר מ"טוטה" בשביל לעבור את נורשפינג

כריסטופר נימאן
כריסטופר נימאן | Anders Ylander / Contributor

בדירוג של אופ"א לשנת 2020 - שיקבע היכן יחלו הקבוצות את המסע בעוד שנתיים - שבדיה מקדימה אותנו במקום אחד. בשביל להפוך את הקערה, ברק בכר יצטרך להישמר מפניו של כריסטופר נימאן - שחקן הבית האולטימטיבי

קבוצות: הפועל באר שבע
(גודל טקסט)

בהפועל באר שבע ודאי היה מי שנשם לרווחה ביום שישי האחרון. ג'ורדן לארסון, הבן של ומלך השערים בליגה השבדית, נמכר לספרטק מוסקבה תמורת ארבעה מיליון יורו. לארסון ג'וניור לא שיחק כבר בצמד המשחקים של נורשפינג מול ליפאייה הלטבית (0:3 בסיכום) ובלעדיו, הקבוצה השבדית תציג איום התקפי מרכזי בדמותו של כריסטופר נימאן, או כמו שהוא מוכר יותר בשבדיה: "טוטה".

הוא שחקן הבית האולטימטיבי, שסימן וי על כל הקלישאות של "סמל". נולד בעיר, הצטרף למועדון בגיל 5, בכורה בבוגרים בגיל 17, הביא אליפות ראשונה אחרי 26 שנה ובחג המולד האחרון, חזר הביתה אחרי שנתיים וחצי בגרמניה. האוהדים יצאו מגדרם. "רציתי לחזור הביתה ולהחזיר לעצמי את השמחה", אמר החלוץ שלובש את החולצה עם המספר 5.

נורשפינג הייתה אימפריה מקומית בשבדיה בשנות ה-40 וה-50. היא זכתה ב-11 מ-13 האליפויות שלה בין 1943 ל-1963. אחר כך חיכתה 26 שנה לאליפות הבאה ועוד 26 לתואר האחרון ב-2015. סגל מפוצץ כישרון בהנהגתו של מאמן נבחרת שבדיה הנוכחי יאנה אנדרסון הוביל להישג. נימאן כבש אז 10 שערים ונחשב לאחד הגיבורים הגדולים של אותה עונה.

כמה חודשים מאוחר יותר, בקיץ 2016, כולם החלו להתפזר. הליגה השבדית היא מוקד עלייה לרגל לסקאוטים ברחבי היבשת ונורשפינג בוודאי לא יכולה הייתה להרשות לעצמה לדחות הצעות. נימאן קיבל שלל הצעות כולל מראן הצרפתית, אבל בחר באיינטרכט בראונשווייג מהבונדסליגה השנייה. הסיבה? המאמן טורסטן ליברקנכט טס עד אליו לשבדיה לשכנעו. מספרים שבין היתר אמר לו: "אקדם אותך כמו שקידמתי את קארים בלראבי". נימאן השתכנע.


לארסון ג'וניור. בבאר שבע בוודא נשמו לרווחה (Gettyimages)

ההתחלה הייתה כמו חלום. הוא עלה מהספסל וכבש אחרי 20 דקות ב-1:6 על נירנברג בבכורה. זה לא נעצר שם. 11 שערים היו לו באותה עונה שהסתיימה עם הפסד במבחנים לוולפסבורג ופספוס העלייה. אלא שאז העניינים קיבלו טוויסט שלילי. נימאן נפצע והחמיץ חודשיים וחצי, חזר ושוב נפצע וסיים את העונה במרץ. בראונשווייג שכיוונה לעלייה התרסקה וירדה ליגה.

הפציעה הקשה במפשעה גרמה לנימאן להחמיץ את פתיחת העונה שעברה. הוא חזר רק בנובמבר, שבור מנטלית והתקשה להתאושש. הוא רצה רק דבר אחד – לחזור לנורשפינג. זה כמעט קרה בקיץ, אבל הסכומים היו גדולים על השבדים. לקראת חג המולד זה קרה. המאמן ינס גוסטאפסון ישב בשדה התעופה בדרך לחופשה פרטית בטורקיה כשקיבל את הטלפון עם ההודעה על פריצת הדרך במשא ומתן. הוא עזב הכל ויצא לפגישה עם טוטה. הבן האובד שב הביתה בחוזה לארבע שנים.

נורשפינג קיבלה את הסמל שלה בזרועות פתוחות בדיוק כמו שעשתה חצי שנה קודם לכן במקרה של אלכסנדר פארנסון שחזר אחרי שנתיים בשווייץ. נימאן החזיר עד עכשיו עם שבעה שערי ליגה. באירופה, הוא טרם כבש. עכשיו, אחרי עזיבתו של לארסון, לא מעט בחלק הקדמי ייפול גם עליו. הוא יצטרך להנהיג התקפית קבוצה עם לא מעט בעיות בחלק הקדמי.

מבט אל הסגל של נורשפינג לא מגלה שמות גדולים, אבל כן כמה עם קילומטראז' כזה או אחר בנבחרות הצעירות והבוגרות בשבדיה, איסלנד ודנמרק. לנימאן עצמו 10 הופעות בנבחרת שבדיה הבוגרת ושער אחד במוקדמות המונדיאל, אי שם בספטמבר 2017 לפני שהפציעות קטעו את מסלול ההתקדמות. נימאן הוא שחקן שעדיין יכול להגיע הרבה יותר רחוק והוא כנראה הסכנה המרכזית על הגנת באר שבע.


נורשפינג קיבלה את הסמל שלה בזרועות פתוחות (Gettyimages)

ועדיין, נורשפינג לא מבריקה העונה. בליגה היא מדורגת שביעית ולמרות שהתייצבה לאחרונה, גוררת פתיחה רעה של ארבעה משחקים ללא ניצחון במחזורים הראשונים. בסגל שלה שחקן אחד בלבד שלא נולד בסקנדינביה – איאן סמית' הקוסטה ריקני – ובסך הכל מדובר בחבורה צעירה שאיבדה כאמור את הכוכב הגדול שלה. איך שלא הופכים את זה, באר שבע היא הקבוצה העדיפה והפייבוריטית להעפלה לשלב הפלייאוף.

באר שבע היא גם הקבוצה המנוסה יותר. לנורשפינג אין ניסיון אירופי עשיר או אפילו הישג ראוי לציון. אחרי הזכייה באליפות, נכנעה בסיבוב המוקדמות היחיד בו שיחקה מול רוזנבורג. שנה לאחר מכן בליגה האירופית הודחה על ידי טרקאי הליטאית. השנה השיגה שני ניצחונות כפולים על יריבות חלשות בדמות סנט פטריק'ס האירית וליפאייה הלטבית. למעשה, זו העונה הרביעית בלבד בה היא מתמודדת במפעלים האירופיים במאה הנוכחית.

זהו ביקור ראשון של קבוצה ישראלית בשבדיה מאז הפועל ת"א הדיחה את גטבורג בדרך לשלב הבתים בליגה האירופית לפני 10 שנים. מאז, לשבדים היו שש הופעות בשלב הבתים במפעל המשני לעומת שמונה של הקבוצות הישראליות. בדירוג המדינות של אופ"א לשנת 2020 – שיקבע היכן יחלו הקבוצות את המסע בעוד שנתיים – שבדיה מקדימה את ישראל במקום אחד. בשורה התחתונה, בפני באר שבע עומדת משימה לאומית שהיא חייבת לצלוח.


משימה שהפועל באר שבע חייבת לצלוח (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי