סולם יעקב: גם בגיל 26, בריהון עדיין מחכה לפריצה שמגיעה לו

יעקב בריהון
יעקב בריהון | לירון מולדובן‎

רביב ספיר, הבעלים שגילה אותו, בטוח: "הוא עוד יגיע לפסגות הגבוהות". אייל לחמן, הראשון שאימן אותו, משוכנע: "אשדוד תהנה ממנו". ושניהם מסכימים: מדובר בכישרון ענק. האם הוא מצא סוף סוף את המקום בליגת העל?

קבוצות: מ.ס. אשדוד
(גודל טקסט)

כבר לפני שש שנים היה יעקב בריהון בדרך לאשדוד. הבעלים ג'קי בן זקן והבעלים של הפועל ראשל"צ בה שיחק בריהון באותה תקופה, רביב ספיר, ניהלו סוג של משא ומתן להשאלה לעונה אחת.

בן זקן וספיר, שני אנשי כדורגל ממולחים ואנשי עסקים מצליחים, רקמו תכנית לפיה יעברו בריהון ועומר אצילי לעונת השאלה אחת בעיר הנמל, ואחריה יוחלט אם הם חוזרים לראשל"צ, או שבן זקן ירכוש את כרטיס השחקן שלהם.

משהו במו"מ נתקע, ברקע כבר היה אלי טביב שרצה את אצילי – רק אותו – לבית"ר ירושלים. טביב לחץ בנקודות הנכונות, אצילי עלה לבית וגן, בריהון נשאר בראשון לציון והגיע בעצמו לבית"ר אחרי עונה זוהרת בליגה הלאומית בחוזה לארבע עונות. אמש (רביעי), שש שנים אחרי המו"מ ההוא, הוא הגיע עם אשדוד לאצטדיון טדי כדי להתמודד מול בית"ר ירושלים בגביע הטוטו (אבל נותר מחוץ לסגל בשל פציעה).

בריהון במדי בית
בריהון במדי בית"ר. הגיע אחרי עונה זוהרת בלאומית (דני מרון)

אשדוד שילמה לבית"ר ירושלים 300 אלף שקל עבור מחצית מכרטיסו של בריהון, ותשלם לשחקן 300 אלף יורו עבור שלוש שנים. "אני רוצה להתקדם כמה שיותר מבחינה אישית וקבוצתית ולעשות דברים יפים השנה", אמר בריהון לאחר החתימה, "בבית"ר לא קיבלתי הזדמנויות כפי שציפיתי לקבל, אבל כאן באשדוד אני מאמין שיתנו לי את המושכות להוביל את הקבוצה, ביחד עם שאר השחקנים. אני מאמין ומקווה שתהיה לנו עונה מוצלחת". אמר השחקן בן ה-26, אותו הגדיר אתמול ספיר: "פספוס אחד גדול".

ספיר, לשעבר שחקן בהפועל ר"ג ואביו של הבלם גל ספיר, שכבר למעלה מעשור משחק בליגה הלאומית, הוסיף: "הוא יותר מוכשר מאצילי", ודאג לחזור על המשפט הזה כמה פעמים במהלך השיחה. "אין לו אולי את התחכום של אצילי, או את הכריזמה, או את המרפקים. אבל מבחינת כישרון, הוא עולה עליו בוודאות. צריך לזכור שמדובר בשחקן שעד גיל 16 לא שיחק בצורה רצינית, ואנחנו הבאנו אותו אחרי שאחד המאמנים שלי ראה אותו במגרש קט רגל".

בריהון החל לשחק בשכונת רמת אליהו שבראשון לציון. כשהיה בקבוצת הגיל של ילדים א' שיחק בקבוצת נערים ג'. כשהגיע לקבוצת הגיל של נערים ב' שיחק בנערים א' וראשון לציון דאגה להביא אותו אליה. "אחרי שלושה אימונים הוא עלה לשחק בקבוצת הנערים נגד בית"ר ירושלים, וראיתי כוכב. קונצרט של כדורגל", נזכר ספיר, "הוא ממש ריגש אותי. כבש, בישל, היה ברור לי לאן השחקן הזה יכול להגיע, וגם היום כשהוא בן 26 אני אומר לך שהוא עוד יכול להגיע לפסגות שאף אחד לא חושב עליהן".

בביתו החדש.
בביתו החדש. "רגל שמאל כמו שלו זה מצרך נדיר" (לירון מולדובן)

המאמן שנתן לו הזדמנות ראשונה לשחק בקבוצת הבוגרים – ועוד בליגת העל – היה אייל לחמן. "כישרון כדורגל", התבטא אתמול לחמן בדיבורו הנחרץ והמוכר, "כישרון ענק. אני מודה שאני שבוי בידי דריבליסטים עם רגל שמאל כמו של בריהון. זה בעיניי מצרך נדיר, וכל הכוכבים הגדולים בעולם הם כאלה, אבל אצל בריהון זה משתלב גם ביכולת כיבוש נדירה. נכון, זה לא בא לידי ביטוי בבית"ר ירושלים, אבל באשדוד זה בהחלט יכול לבוא. היו לי אז שלושה צעירים ואני אומר לך אותם בסדר הנכון: אצילי, בריהון וגל לוי, שמשחק עכשיו בהפועל ב"ש".

בגיל צעיר, ליתר דיוק בגיל שירות צבאי, היו לבריהון בעיות רבות שמנעו ממנו לשחק באופן סדיר. הוא ריצה עונשי מאסר לא קצרים בכלא צבאי שיצרו לו תדמית בעייתית. ספיר לא מוכן לשמוע על כך: "לא רק שהוא לא בעייתי, אלא מדובר בקסם של בחור. חרוץ מאוד ובעל רצון להצליח".

לחמן טוען שהחריצות שלו באה לידי ביטוי במשחקים, אבל פחות באימונים. "הייתי אומר שיש לו תשוקה למשחק, ובאותה תקופה באמת לא כל כך הייתה לו תשוקה לאימונים, אבל הדברים האלה השתנו במשך השנים והוא אדם אחר לגמרי. גם מבחינה גופנית הוא השתנה בצורה קיצונית. בעבר היה רזה ושדוף, ועכשיו הגוף שלו די מעובה ומתאים למאבקי כוח. אני מאמין שאשדוד תהנה מהכישרון שלו".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי