חולם בספרדית: איזו עונה מצפה למואנס דאבור בסביליה?

מואנס דאבור
מואנס דאבור | מאור אלקסלסי

הלגיונר הבכיר ביותר שלנו הגיע למועדון לא בדרכים המקובלות ולא בשיטה לפיה עובד מונצ'י בקפדנות, אבל תולים בו תקוות גדולות - במיוחד לאור עזיבתו של בן יידר. איך הוא ישתלב במערך של לופטגי? ענבל מנור מסביר

קבוצות: סביליה
(גודל טקסט)

בסוף השבוע האחרון קיימה סביליה את שני משחקי ההכנה האחרונים שלה לקראת פתיחת העונה בלה ליגה. ז'ולן לופטגי חילק כוחות. למשחק הראשון, מול השכנה גרנאדה, הרכיב את מואנס דאבור. בדקה ה-80, בפיגור של 1:0, נכנס במקומו וויסאם בן יידר לדקות אחרונות בהחלט במדי הקבוצה לפני המעבר למונאקו. זה לא מנע את ההפסד היחיד של לופטגי במשחקי ההכנה – 2:1. "דאבור היה לא רע, רואים שיש לו יכולות", סיפר העיתונאי המקומי חוסה סחודו שנכח במשחק.

למחרת, בלי דאבור ובן יידר, סביליה לא נראתה יותר טוב ושוב ספגה בדקה ה-90 ב-2:2 עם אקסטרמדורה במשחק לזכרו של חוסה אנטוניו רייס. התוצאות לא ריגשו אף אחד במועדון. לטענת עיתונאים בספרד, הן גם לא השפיעו על מה שעתיד לקרות במשחק הפתיחה מול אספניול ביום ראשון. דאבור אמנם לא נכלל בסגל, אבל היכולת שלו בהכנה מבשרת טובות לקראת העונה שבפתח. הנה מה שמצפה לחלוץ נבחרת ישראל והליגיונר הבכיר שלה בעונה הקרובה.

מהפכה של שמחה
סביליה עברה מהפכה גדולה בקיץ. היא צירפה 12 שחקנים חדשים בעלות של למעלה מ-150 מיליון יורו ונפרדה מ-12 שחקנים ששיחקו אצלה אשתקד. החלק הקדמי יהיה שונה כמעט לחלוטין. בן יידר, קווינסי פרומס, פאבלו סראביה ואנדרה סילבה שסיים תקופת השאלה בחוץ. דאבור, לוק דה יונג, לוקאס אוקמפוס ורוני לופס הגיעו במקומם. כמה זה משמעותי? סראביה, בן יידר וסילבה כבשו יחד 64 שערים בכל המסגרות אשתקד. סראביה ובן יידר לבד בישלו יחד אחד לשני 11 שערי ליגה. אין צמד בלה ליגה עם מספר כזה – כולל ליאו מסי ולואיס סוארס. בכלל, סביליה נפרדה משחקנים שהיו אחראים על 68% מהשערים שלה בליגה.

דאבור עם חבריו לקבוצה. הצטיין במשחקי ההכנה (האתר הרשמי)
דאבור עם חבריו לקבוצה. הצטיין במשחקי ההכנה (האתר הרשמי)

המשמעות היא שהציפיות מדאבור גבוהות. העזיבה של בן יידר מבטיחה לו יותר דקות, אבל גם מסדרת לו חתיכת תיק. אם ירצה או לא, ישוו ביניהם מבחינת מספרים. החלוץ הצרפתי רצה לשנות אווירה, מונצ'י רצה לעשות עליו קופה ולמרות דיווחים על מועדונים גדולים כמו מנצ'סטר יונייטד, הוא מצא את עצמו במונאקו. מונצ'י יצא מאוד מרוצה. הוא רשם את המכירה היקרה בתולדות המועדון (סעיף השחרור בגובה 40 מיליון יורו) בעסקה שכללה את רוני לופס, אותו לא הצליח לצרף לרומא בקיץ הקודם. אגב, לופס הוצג עם החולצה מספר 7 אותה לבש דאבור במשחק ההכנה האחרון, מה שעשוי ללמד על כך שהישראלי יירש את החולצה מספר 9 של בן יידר.

אם בשנה שעברה סביליה שיחקה בעיקר 3-5-2, הפעם מתכנן לופטגי לשחק עם חלוץ אחד. זו אחת הסיבות למכירת בן יידר שממילא, על פי מונצ'י, הייתה בתכניות כל הקיץ. כרגע, סביליה לא מתכננת רכש נוסף, אבל אצל מונצ'י תמיד יש הפתעות. "מוניר, דה יונג ודאבור יכולים לשחק בחוד. הסגל לא סגור, אבל אין לחץ. לא נסרב להזדמנויות מעניינות שיצוצו בשוק", אמר המנהל הספורטיבי.

התחרות הגדולה של דאבור תהיה מול דה יונג. מלך השערים באוסטריה אשתקד (37 בכל המסגרות) וסגן מלך השערים בהולנד (32) יקבלו עזרה מסוללה של שחקני התקפה שיש בסגל העמוק. אוקמפוס, לופס, אלחנדרו פוסו הצעיר, פרנקו ואסקס שמעמדו מעורער ונוליטו הוותיק שכנראה יישאר בסגל ולא יעבור לסלטה ויגו נוכח יכולת מרשימה שגילה במשחקי ההכנה. לכל אלה יש להוסיף את שחקן הבית בריאן חיל בן ה-18, אלוף אירופה לנוער עם נבחרת ספרד.

מונצ'י. אהב את החתמת דאבור (AFP)
מונצ'י. אהב את החתמת דאבור (AFP)

הכל דופק כמו שעון
כדי להבין עוד יותר טוב לאן הגיע דאבור צריך לצלול טיפה יותר לעומק. מחלקת הסקאוטינג של סביליה עובדת כמו מכונה. לפני כשבוע וחצי פרסם רורי סמית' ב"ניו יורק טיימס" כתבה תחת הכותרת "סביליה והמדע של חלון ההעברות". על פי סמית', בתחילת עונה כל סקאוט במועדון מקבל משימה: מעקב אחרי ליגה גדולה, ליגת ביניים וליגות קטנות שם מחפשים בעיקר שחקנים צעירים מאוד. הם רואים משחקים בטלוויזיה ורק אחרי שמגבשים רשימה מצומצמת יותר, יוצאים לעקוב בעצמם ונותנים ציונים מ-A (להחתים מיד) עד D. מי שמקבל A או B עובר הלאה לניתוח וידאו מעמיק.

באוקטובר כל הסקאוטים נקראים לפגישה, שם הם מציגים את הניתוח שלהם. לסיום המעקב וכדי לקבל חוות דעת מגוונת מכמה אנשי מקצוע, האחראי על המחלקה חסוס אוליברה מערבב בין הסקאוטים לקראת המשך המעקב. סביליה, מסביר אוליברה, לא יכולה להרשות לעצמה לקנות שחקן בכיר בשיא ערכו ולכן היא מחכה לפעמים לירידה מסוימת. עד מרץ אמורים להישאר 200 שמות ואז נכנסים לתמונה מונצ'י והצוות שלו. בחודשיים הקרובים הם יצמצמו את הרשימה ל-8-9 מועמדים בכירים ומשם מונצ'י נכנס לסבב אינסופי של שיחות ולילות ללא שינה, מפעיל את קסמיו וסוגר עסקאות.

סביליה החתימה הקיץ ארבעה שחקנים מהליגה הצרפתית, אותה מונצ'י אוהב במיוחד, שלושה מהליגה הראשונה והשנייה בספרד, אחד מהליגות פורטוגל, הולנד, טורקיה וסין. דאבור לא הובא על ידי מונצ'י והעסקה שלו חריגה. סביליה מיעטה בשנים האחרונות לעשות עסקאות משמעותיות בינואר, לא כל שכן להחתים שחקן בינואר לקראת הקיץ. עקרונית, זה נוגד את התהליך של מונצ'י, אבל האחרון הבהיר לא אחת שמבחינתו מדובר במהלך שגם הוא היה עושה באותו מתווה. "דאבור הוא שחקן שאני מאוד אוהב ואני מסיר את הכובע בפני מי שהביא אותו לסביליה. בוודאות גם אני הייתי מביא אותו".

לוק דה יונג. יועדף על פני הישראלי (AFP)
לוק דה יונג. יועדף על פני הישראלי (AFP)

מונצ'י קונה כדי למכור. למקסם רווח. רק שסוד ההצלחה מבחינתו, זה שהפך אותו לגורו עסקאות ומנהל ספורטיבי מוערך, לא קשור להעברות או לסקאוטינג. "השחקנים מגיעים לסביבה שמחייבת אותם לתת הכל. אנחנו מטפחים אותם ומעודדים אותם וזה מאפשר להם לפרוח. כמה שחקנים שעזבו ביקרו את המועדון? אף אחד. אם תשאלו את דראגוטינוביץ', ראקיטיץ' ודני אלבס אם הם אוהדי סביליה, כולם יגידו שכן".

מודע לציפיות
כלומר, דאבור נכנס לתהליך בסיומו מונצ'י שלא הביא אותו יקווה להפעיל את קסמיו ולמכור אותו ברווח. עד אז צפויה לו תחרות קשה, אך ברור שהמכירה של בן יידר משחקת לטובתו. לטענת העיתון המקומי "אלדסמארקה", לופטגי סגור על ההרכב שיקבל קרדיט במשחקים הראשונים. דה יונג בחוד ולצדדיו מוניר ואוקמפוס. "כמו שדאבור נראה ולפי מצב הסגל", סבור העיתונאי סחודו. "הוא יקבל לא מעט דקות העונה".

במשחק ההכנה מול מיינץ תרגל לופטגי את דאבור בכנף שמאל, אבל קיבל ממנו צמד מיד אחרי שהעביר אותו למרכז. המאמן, שכזכור נזרק מהנבחרת לפני המונדיאל ופוטר מריאל מדריד, ניסה בהכנה דברים שונים, אבל אפשר היה לראות מדיניות – קו הגנה גבוה, חופש פעולה לשחקנים בחלק הקדמי ולא מעט חילופי מקומות. סביר להניח שבמהלך העונה הארוכה בליגה ובליגה האירופית, לופטגי ימשיך לשחק לא מעט עם השחקנים הקדמיים שלו, ישתמש ב'תשע מדומה' כמו שהוא אוהב. במילים אחרות, גם בלי בן יידר, התחרות תהיה קשה.

לופטגי. ייתן לדאבור את המפתחות? (CRISTINA QUICLER/AFP/Getty Images)
לופטגי. ייתן לדאבור את המפתחות? (CRISTINA QUICLER/AFP/Getty Images)

לדאבור היו הופעות טובות בהכנה והוא סיים את משחקי האימון עם ארבעה שערים, כאשר רק נוליטו מבקיע יותר. בעיתון המקומי העניקו לוותיק את הציון 9 על ההופעות בהכנה והכתירו אותו כמצטיין קדם העונה. אוקמפוס עם ציון 8 נבחר ל"רכש שהכי הרשים", דאבור קיבל ציון 7: "הוא היה טוב באופן כללי, אבל מצפים ממנו ליותר". לעומתו, דה יונג, שאגב עלה פחות מדאבור, מאכזב עד כה את העיתונאים המקומיים.

"דה יונג חלוץ שונה ממני, גדול יותר שמשחק עם הגב לשער ויש לו איכויות באוויר. אני אוהב את המשחק שלו ונוכל להסתדר יחד. חלוצים אוהבים לשחק עם הרבה שחקנים בחלק הקדמי כי זה נותן לנו הרבה אופציות לשילובים, להיות קרובים לרחבה ולייצר מצבי הבקעה", אמר דאבור בראיון בספרד לא מזמן. בכלל ניכר עליו שהוא מבין מצוין לאן הגיע. מבין שיש ממנו ציפיות ענק בישראל, מבין את מעמדו כליגיונר הכי בכיר שהיה פה מאז ימי הזוהר של בניון, אוואט ובן חיים ומבין שהמועדון ששילם עליו 15 מיליון יורו ירצה לראות תוצאות די מהר. ההתקדמות ההדרגתית שלו הביאה אותו בשלב הכי נכון בקריירה לאתגר של חייו. הוא מוכן. "המטרה היא להפוך לשחקן חשוב כמה שיותר מהיר, לעזור לקבוצה, להבקיע שערים ואם אפשר, לזכות בתואר".

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי