שולטים על הקווים: עשרת המאמנים הגדולים בהיסטוריה

פפ גווארדיולה
פפ גווארדיולה | ANTHONY DEVLIN/AFP/Getty Images

זינדין זידאן הוכיח שאפשר להצליח גם כשחקן וגם כמאמן, מאט באזבי שיקם את מנצ'סטר יונייטד הגדולה אחרי האסון ובלה גוטמן גילה את אאוזביו. דני דבורין מדרג את האנשים המוכשרים ביותר בתפקיד הקשה בעולם הכדורגל

(גודל טקסט)

בכדורגל אתה תמיד נבחן על פי הישגי ההווה. לכן לא התפלאתי כאשר קראתי במקומות אחדים על ליחשושים בדבר היחלשות, כביכול, במעמדו של מאמן ריאל מדריד זינדין זידאן. אפילו כבר הוזכרו שמותיהם של מאמנים אחדים הבאים בחשבון כמחליפיו בתפקיד. האמת היא שאותי זה הרתיח. לכן גם החלטתי במאמר זה לבחור את עשרת מאמני הכדורגל שהם לדעתי הגדולים בהיסטוריה המודרנית. ברור לגמרי שלא כל אחד יסכים לבחירה, והדבר טבעי ומתבקש. שכן לכל אחד דעה משלו – וכך גם צריך להיות.

10. בלה גוטמן
גוטמן, כדורגלן ששיחק במדי נבחרת הונגריה, היה מכוכביה של הכוח וינה הגדולה של שנות ה-20. כמאמן העלה את בנפיקה ליסבון לבמה המרכזית והוביל אותה לשתי זכיות רצופות בגביע אירופה לאלופות, ב-1961 וב-1962. הוא היה האיש שגילה וטיפח את אאוזביו. זכור במיוחד בגלל פרידתו מהקבוצה שסירבה לשדרג את חוזהו. בלה גוטמן "הבטיח" אז שבנפיקה תשלם על כך מחיר יקר, ולפיכך במאה השנים הבאות לא יעלה ברגליה לזכות פעם נוספת בפרס הגדול של היבשת. בינתיים, מאז הקללה שהטיל עליה, קבוצת הפאר הפורטוגלית אכן לא שבה להניף את גביע האלופות.

9. ביל שנקלי
שמו מקושר, אולי משל כל אחד אחר, עם קבוצת ליברפול האנגלית. הוא זה שאמר: "כדורגל הוא הרבה יותר מעיניין של חיים או מוות". שנקלי אימן את ליברפול מ-1959 ועד 1974, ולמעשה חתום על הגאווה המלווה אותה עד עצם היום הזה. לאחר מותו נתלתה ביציע האוהדים השרופים הכרזה "שנקלי חי לנצח".

ביל שנקלי חוגג זכייה בגביע האנגלי. יותר מעניין של חיים או מוות
ביל שנקלי חוגג זכייה בגביע האנגלי. יותר מעניין של חיים או מוות" (Keystone/Getty Images)

8. מאט באזבי
המאמן ששיקם את קבוצת מנצ'סטר יונייטד לאחר אסון המטוס ב-1958, שגבה את חייהם של כמה מגדולי שחקניה, בהם דנקן אדוארדס וטומי טיילור. בעצמו נפצע בתאונה אבל החלים, ובמסירות רבה ובהתמדה העמיד את המועדון על רגליו, הרבה בזכות שלושת כוכביה הגדולים בובי צ'רלטון, דניס לאו וג'ורג' בסט. ב-1968 הוא הוביל את יונייטד לזכייתה הראשונה בגביע אירופה לאלופות, לאחר גמר מרתק ומשובח בן 120 דקות בו גברה 1:4 על בנפיקה הגדולה

7. זינדין זידאן
כאחד מגדולי הכדורגלנים בכל הזמנים, זידאן חתום על זכייתה של נבחרת צרפת בגביע העולם ב-1998. שני השערים שהבקיע לרשתה של ברזיל במשחק הגמר הם בלתי נשכחים. חברו לנבחרת, עמנואל פטי, השלים את המלאכה בניצחון המוחץ 0:3.

כמאמן זכה זידאן עם ריאל מדריד שלוש פעמים ברציפות בליגת האלופות, ב-2016, 2017, ו-2018. ומה עוד אפשר לבקש? זידאן מביא עימו לתפקיד המאמן את ההערכה לה הוא זוכה מגדולי השחקנים. לא כל שחקן גדול מצליח גם כמאמן, וזידאן הוא אחד מאלה שהצלחתו בשני התפקידים אינה ניתנת לעירעור.

זידאן. זוכה להערכה מגדולי השחקנים (CRISTINA QUICLER/AFP/Getty Images)
זידאן. זוכה להערכה מגדולי השחקנים (CRISTINA QUICLER/AFP/Getty Images)

6. ז'וז'ה מוריניו
המאמן הפורטוגלי, שזכה לכינוי "המיוחד", אימן בכמה מהקבוצות הטובות באירופה והיה שותף לתוצאות מעולות. גדולי הישגיו הם זכיות בליגת האלופות ב-2004 עם פורטו וב-2010 עם אינטר. תחת שרביטו זכתה אינטר באותה שנה גם בדאבל האיטלקי עם אליפות וגביע.

5. אלכס פרגוסון
המאמן המזוהה עם מנצ'סטר יונייטד, אולי אף יותר ממאט באזבי. "סר אלכס" אימן את הקבוצה מ-1986 ועד 2013. בשנת 1999 היא זכתה באליפות הליגה האנגלית, בגביע האנגלי ובגביע האלופות, לאחר ניצחון 1:2 דרמטי על באיירן מינכן במשחק הגמר. מנצ'סטר פיגרה במשחק עד הדקה ה-90, וניצחה בסיום בלתי נשכח משעריהם של טדי שרינגהאם ואולה גונאר סולשיאר.

פרגוסון הפך את מנצ'סטר לאחד ממועדוני הפאר בעולם. לאחר פרישתו החלה בה דעיכה, המוכיחה עד כמה גדולה הייתה השפעתו על יכולתה ברמות הגבוהות ביותר.

אלכס פרגוסון. הפך את יוניטד למועדון פאר (GLYN KIRK/AFP/Getty Images)
אלכס פרגוסון. הפך את יוניטד למועדון פאר (GLYN KIRK/AFP/Getty Images)

4. מריו זאגאלו
הפרופסור לכדורגל שזכה עם נבחרת ברזיל בשתי אליפויות עולם כשחקן, והצעיד אותה כמאמן ראשי לזכייתה בתואר ב- 1970, כשבהרכבה הופיעו בין היתר פלה, ז'רסון, טוסטאו, זאירז'יניו וריבלינו. הראשון בהיסטוריה של הכדורגל שזכה בגביע העולם הן כשחקן והן כמאמן. אחריו עשו זאת עוד שניים: פרנץ בקנבאוור הגרמני ודידיה דשאן הצרפתי.

3. רינוס מיכלס
הוותיקים ודאי זוכרים את המונח "כדורגל טוטאלי", שכן זו היתה פילוסופית המשחק שהיקנה המאמן מיכלס לנבחרת הולנד ב-1974. אמנם בגמר גביע העולם היא הפסידה בתוצאה 2:1 לנבחרת המארחת, גרמניה המערבית, אולם הולנד נשאה את המסר החדש לעולם: כל שחקן יכול וצריך להצליח בכל תפקיד במגרש. ב-1988 מיכלס זכה עם הנבחרת באליפות אירופה, וב-1971 אימן את אייאקס בזכייתה הראשונה בגביע האלופות.

2. פפ גווארדיולה
ללא ספק המאמן הטוב ביותר בעולם בעשור האחרון. תחת שרביטו הפגינה ברצלונה כדורגל משובח שסחף עימו אוהדים בכל מקום בעולם. המסירות המהירות שאיפיינו את משחקיה זכו לכינוי "טיקי-טאקה", בילבלו את יריבותיה ופוררו את ההגנות שניצבו מולה. בגמר ליגת האלופות של 2009 היא גברה עימו 0:2 על מנצ'סטר יונייטד, ושבה וניצחה אותה 1:3 בגמר 2011. בגרמניה אימן את באיירן שזכתה בשלוש אליפויות רצופות, ועם מנצ'סטר סיטי כבש את אליפות הפרמיירליג שנתיים ברציפות.

יוהאן קרויף. עיצב את פני הכדורגל המודרני (AFP)
יוהאן קרויף. עיצב את פני הכדורגל המודרני (AFP)

1. יוהאן קרויף
מגדולי הכדורגלנים בכל הזמנים, אהוד הקהל, שהפליא ביכולתו ובמשחקו רב הקסם. כמאמן עיצב את דמותה של ברצלונה המודרנית, ונחשב לפילוסוף הגדול של המשחק. המועדון הקאטלוני ממשיך עד היום לשחק על פי תפיסת עולמו, שהושפעה רבות ממורו רינוס מיכלס.

בכוונת תחילה איני מזכיר את הישגיו הגדולים כמאמן, אלא מדגיש את השפעתו העצומה על רוח הכדורגל, על הדרך שבה יש לשלב את הטכניקה הגבוהה עם הצורך בהכרעת היריב, ועד כמה שניתן, תוך לחץ רציף, שבו המשחק הקבוצתי אינו מגמד את היכולות האישיות של כל שחקן.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי