מאחרוני דור הנפילים: ליבו של העיתונאי אברהם טבק נדם

אברהם טבק
אברהם טבק | ראובן קסטרו

עיתונאי מעריב, מהגדולים ביותר שידעה עיתונות הספורט הישראלית בתולדותיה, נפטר במפתיע ביום שישי במהלך חופשה פרטית בפולין בגיל 81

(גודל טקסט)

עיתונאי הספורט אברהם טבק, מהגדולים ביותר שידעה עיתונות הספורט הישראלית בכל תולדותיה, נפטר במפתיע ביום שישי בפולין. טבק בן ה-81, שלאורך עשרות שנים סיפק ב"מעריב" את הידיעות הבלעדיות בכדורגל הישראלי, הסקופים הגדולים ביותר, המריא ביום שישי לחופשה פרטית עם רעייתו מלכה, חופשה שאמורה הייתה להימשך עד אחרי החגים. במהלך הטיסה הוא השתעל מעט, אבל כהרגלו לא התלונן והתנהל כאילו הכל בסדר. כאשר הגיעו הזוג טבק אל המקום בו אמורים היו לשהות בשבועיים הקרובים, הוא פרש למנוחה ורעייתו החלה בפרוק המזוודה ובסידור הביגוד בארונות. באותה עת נדם ליבו החזק של טבק.

"אבי היקר נלקח מאיתנו בחטף. נחמתנו היחידה היא שרצונו התגשם ולא סבל. בשנים האחרונות היה בגמלאות אך מחשבתו הייתה חדה כתמיד. איש חריף של ניגודים. אינטלקטואל, איש אשכולות ואוהב ספר, חובב ספורט שעקב אחר הספורט הישראלי ושמח בהישגיו וביקרו בחסרונותיו. ציוני אוהב המדינה וחרד לעתידה, חילוני לומד תנ"ך ובעיקר בעל, אבא וסבא גאה ואוהב", אמרה אתמול ביתו אורית שבעלה המריא לפולין כדי להסדיר את הטסת הגופה לקבורה בארץ.

על פי החוק הפולני אמורים לנתח את הגופה כדי לדעת את סיבת המוות, אבל נציגי חב"ד בפולין עושים מאמצים גדולים כדי להטיס את הגופה לארץ ללא ניתוח. הפעולות של נציגי חב"ד החלו במהלך יום שישי, אבל קיבלו תאוצה בשעות הערב עם צאת השבת. בגלל ימי החג, ובשל לו"ז שונה של טיסות מפולין לארץ, נאלצה גם הקונסוליה הישראלית בוורשה להתערב בנושא הטסת הגופה. כידוע לא לכל טיסה ניתן להעלות ארון והערכה אמש הייתה שהוא יוטס היום וההלוויה תהיה רק אחרי החג.


אברהם טבק. עתונאי שרדף אחרי האמת (ראובן קסטרו)

"הייתה לי הזכות להכיר את אברהם טבק, מדור הנפילים של כתבי הספורט. אדם ישר והגון שהבין את הכוח שיש לו ביד והשתמש בוא תמיד בצורה חיובית ולטובת הספורט. יהיה זכרו ברוך" אמר אתמול העסקן המוגדר "האיש החזק בהתאחדות", שטרן חלובה.

לפני 12 שנים זכה טבק בפרס העיתונאי המצטיין ע"ש מי שהיה ידידו הקרוב וחברו למערכת "מעריב", משה לרר ז"ל. הוא הגיע לשלב הסופי יחד עם עוד ארבעה קולגות שארגנה ויזמה אגודת העיתונאים בתל אביב, ומלבד הפרס קיבל גם סכום כספי של 15 אלף שקלים, אבל מקורביו של טבק ידעו לספר אתמול: "הכסף אף פעם לא עניין אותו. הוא עבד ימים ולילות למען העיתונות, ולא למען השכר שיקבל".

היסטוריון הפועל פ"ת, כדורגלן העבר ניסים קלדרון, סיפר אתמול: "ההכרות שלי עם אברהם טבק היא ארוכת שנים. עוד מהימים בהם היה מסקר את קבוצתי האהודה הפועל פ"ת. טבק היה פונה אלי לקבלת תמונות ויצירת קשר עם שחקני הקבוצה, חלקם שחקנים אותם גידלתי וחינכתי לאהבת הספורט במחלקת הנוער. אברהם טבק היה עיתונאי יישר דרך ואהוד. יהי זכרו ברוך".


גליון מיוחד של מעריב ספורט ביום הולדתו ה-70 של טבק

מעטים ידעו את שמו הפרטי. קראו לו "טבק" גם משום שבראש הכתבות שלו היה חותם א. טבק. סוג של סמל מסחרי. מאמן הכדורגל ליאון קונסטנטינובסקי, מומחה העליות של קבוצות מהליגה השנייה לליגה הראשונה, התייפח אתמול: "איבדתי חבר. חבר קרוב. היינו שכנים ונפגשנו גם אחרי ששנינו פרשנו. דמות עיתונאית שכבר אין היום בשטח". מאמן אחר שנותר מיודד עם טבק הוא דרור קשטן העושה בחופשה פרטית בוינה. אתמול הוא אמר: "אדם קרוב שליווה אותי לכל אורך הקריירה. עיתונאי יוצא דופן ברמתו וביושרה המקצועית שלו. יהיה זכרו ברוך".

אברהם טבק הותיר אחריו את האלמנה מלכה, ילדיו אורית ועודד, ונכדיו החיילים לי וגל.  

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי