מארס טורקי: דור חדש של בלמים צומח בנבחרת שכבשה את אירופה

שחקני נבחרת טורקיה חוגגים
שחקני נבחרת טורקיה חוגגים | ALAIN JOCARD/AFP via Getty Images

אחרי שניצחה את צרפת וספגה רק שער אחד מההתקפה הטובה בעולם, טורקיה זקוקה לתיקו ביתי נגד איסלנד (חמישי 18:50, ספורט1) כדי להבטיח מקום ביורו. מיכאל יוכין מספר על עמודי התווך בהגנה המוכשרת של שנול גונש

(גודל טקסט)

טורקיה צפויה להבטיח מחר (חמישי 18:50, שידור ישיר בספורט1) את עלייתה ליורו 2020, אם לא תפסיד באיסטנבול לאיסלנד, ואת האווירה במדינה אפשר להגדיר במילה אחת: אופוריה.

אחרי תיקו 1:1 בצרפת לפני חודש, מובילים חניכיו של המאמן שנול גונש את הטבלה בבית ח', בזכות יתרון במפגשים הישירים מול אלופת העולם, אותה ניצחו 0:2 באצטדיון הצנוע בקוניה ביוני.

הנתון ההגנתי הוא החשוב כאן: טורקיה ספגה פעם אחת בלבד ב-180 דקות מול אחת ההתקפות הטובות בעולם. בנוסף, הוציאה הנבחרת שני כדורים נוספים בלבד מהרשת, בהפסד 2:1 ברייקיאוויק. מעבר לכך, היא שמרה על רשת נקיה מול היריבות הנחותות בבית, וכך עומד מאזנה על שלושה שערי חובה בשמונה משחקים. איך שלא תסתכלו על זה, מדובר בשיפור עצום בהשוואה ל-13 שערי חובה בעשרת משחקי מוקדמות המונדיאל האחרון, בו סיימה טורקיה במקום הרביעי אחרי איסלנד, קרואטיה ואוקראינה.

שחקני נבחרת טורקיה חוגגים את הניצחון על צרפת. שינה את התמונה (FRANCK FIFE/AFP/Getty Images)
שחקני נבחרת טורקיה חוגגים את הניצחון על צרפת. שינה את התמונה (FRANCK FIFE/AFP/Getty Images)

יש לכך שתי סיבות. ראשית – גונש, אשר הוביל את הנבחרת למקום השלישי במונדיאל 2002 בקדנציה הקודמת, הוא טקטיקן משובח, על אף שהתמחותו העיקרית נעוצה דווקא במשחק התקפה ושיקום חלוצים. שנית – וזו עובדה חשובה הרבה יותר – צומח בטורקיה דור חדש ואיכותי במיוחד של בלמים. יש המקווים כי מדובר בדור הטוב ביותר בתולדותיה, והתקוות עצומות. אם הכל ילך כשורה, הם מסוגלים להתפתח לכוכבים ברמה הבינלאומית הגבוהה ביותר, ואולי אפילו לכוכבי על.

בראש הרשימה עומד מריח דמיראל, אשר לא החמיץ דקה במוקדמות. כל מי שראה את הופעתו המופלאה בסטאד דה פראנס יכול להעיד: יש כאן פוטנציאל אלוהי. דמיראל חסון מאוד פיזית, אמיץ בתיקולים, ראיית המשחק שלו משובחת, משחק הראש שלו מדהים. הוא הגיע ראשון לכל כדור וחיסל כמעט לחלוטין את אנטואן גריזמן ואת וויסאם בן יידר. לא לחינם החתימה אותו יובנטוס על חוזה ארוך טווח בקיץ ושילמה תמורתו 18 מיליון יורו.

אם תשאלו את נשיא אלניהספור, חסן צ'באסוגלו, הרי שהוא צופה עליה חדה בערכו בשוק. המועדון הטורקי הצנוע קיבל את דמיראל באוגוסט 2018 מספורטינג ליסבון בהשאלה עם אופציית רכישה. מעטים מאוד בטורקיה הכירו את הנער שנסע לפורטוגל בגיל 18, לא קיבל הזדמנויות בספורטינג ויובש בקבוצת המילואים. גבות רבות הורמו כאשר הוחלט לזרוק אותו הישר למים העמוקים בליגה הבכירה, אך מבחינת צ'באסוגלו הייתה זו עסקה חלומית: "יש לו אופי נדיר על המגרש ובחדר ההלבשה. אני עוסק בכדורגל 40 שנה, ומעולם לא ראיתי שחקן עם מנטליות כה חזקה. הוא נועד לגדולה".

דמיראל לצד בופון במדי יובנטוס. הגברת הזקנה קפצה על המציאה (ISABELLA BONOTTO/AFP via Getty Images)
דמיראל לצד בופון במדי יובנטוס. הגברת הזקנה קפצה על המציאה (ISABELLA BONOTTO/AFP via Getty Images)

ואכן, אנטליהספור מימשה את האופציה בחלוף מספר חודשים כדי למכור את הבלם ברווח נאה לססואולו האיטלקית. חצי עונה נוספת חלפה, והגברת הזקנה כבר הוציאה את פנקס הצ'קים כדי להביאו לטורינו. מדובר בנסיקה סנסציונית בכל קנה מידה – מבחור אלמוני לחלוטין צמח דמיראל למעמד של אחד השחקנים המבטיחים ביותר בעולם לגילו. אין לו נקודות תורפה, וחסר לו רק ניסיון כדי לזהור על הבמה הגדולה.

לשם כך הוא זקוק להיות על הדשא מדי שבוע, והקפיצה הגדולה ליובה עלולה להיות בעייתית. מתייס דה ליכט הוא רכש נוצץ ויקר יותר ממנו, ונכון לעכשיו מעדיף מאוריציו סארי את ההולנדי לצד לאונדרו בונוצ'י, גם בהיעדרו של ג'ורג'ו קייליני הפצוע. הטורקי שותף במשחק ליגה אחד בלבד העונה, ואפשרות השאלה עלתה על השולחן. מנצ'סטר יונייטד וארסנל כבר הביעו עניין רב, ויהיה מעניין אם האפשרות תצא לפועל – כי מריח מתאים כמו כפפה ליד לפרמייר-ליג.

אם יעבור לאנגליה, יפגוש שם דמיראל את צ'גלאר סויונג'ו אשר עושה חיים משוגעים בלסטר. מסלול הקריירה שלו מרתק אף הוא – הבלם בן ה-23 טופח באלטינורדו, מועדון מהליגה השנייה שידוע כחממה נהדרת עבור שחקנים צעירים. מבלי לשחק בליגה הטורקית הראשונה, הוא נמכר לפרייבורג בקיץ 2016, הצטיין בבונדסליגה, חוזר על ידי ארסנל ומנצ'סטר יונייטד אבל הצטרף לבסוף דווקא לשועלים בחלוף שנתיים. העונה הראשונה בלסטר הייתה מתסכלת, והטורקי בילה בעיקר על הספסל, אך המכירה של הארי מגווייר לאולד טראפורד פתחה עבורו את הדלת להרכב הפותח, ובניצוחו של ברנדן רוג'רס הוא הפך לשחקן דומיננטי במיוחד. לפני שבוע הוא אף התכבד בשער ראשון במדי הקבוצה, שדוהרת בצמרת וטיפסה למקום השני.

סויונגו חוגג את השער הראשון בלסטר. עוזר לשועלים לדהור בצמרת (Michael Regan/Getty Images)
סויונגו חוגג את השער הראשון בלסטר. עוזר לשועלים לדהור בצמרת (Michael Regan/Getty Images)

סויונג'ו קיבל לאחרונה מקום של כבוד גם בסגל הטורקי, אבל יש לו תחרות משמעותית מאוד על המשבצת לצד דמיראל בהרכב מצד קאן אייהאן. זהו הבלם המבוגר בחבורה – כבר בן 25. הוא גם יליד גרמניה היחיד בעורף, אשר גדל בעיר גלזנקירשן, אהד את שאלקה מאז שהוא זוכר את עצמו וטופח באקדמיה שלה. אייהאן אף ייצג את נבחרות גרמניה הצעירות וסומן כהבטחה גדולה בזכות משחק הגנה נבון ובעיטה אדירה ממרחק, אבל סדרה של פציעות חיבלה בהתקדמותו. שאלקה ויתרה עליו לבסוף לטובת דיסלדורף עוד ב-2016, והבחור נאלץ לפלס את דרכו חזרה מהליגה השנייה – אך שב לגדולה ופורח כעת גם בנבחרת. כמו דמיראל, הוא הצטיין מאוד בשני המפגשים מול צרפת, אבל בניגוד אליו הוא גם הבקיע בשניהם. עוד קודם לכן, במשחק מול מולדובה במוקדמות, כבש אייהאן לראשונה במדי טורקיה. כעת, עם שלושה שערים, הוא כוכב הקמפיין.

ובינתיים, שאלקה גאה להציג בלם טורקי חדש. אוזאן קאבאק בן ה-19, אשר נולד בדיוק באותו יום כמו ג'יידון סאנצ'ו, נוסק במהירות מסחררת בבונדסליגה. שטוטגרט החתימה אותו מגלאטסראי בינואר, והוא הפך באופן מיידי לבאנקר. הטורקי הרשים מאוד למרות שקבוצתו ירדה, ושאלקה נפרדה מ-15 מיליון יורו כדי להביאו לשורותיה. בשני המחזורים האחרונים העניק לו המאמן דויד ואגנר מקום בהרכב, וקאבאק הרשית בשניהם. יש לו משחק ראש פנומנלי, וניצוצות של שחקן הגנה נפלא גם ברחבה שלו. השמיים הם הגבול מבחינתו.

הרביעייה הזו – דמיראל, סויונג'ו, אייהאן וקאבאק – מסוגלת להוביל את טורקיה להישגים גדולים, ואם זה לא מספיק צפוי להצטרף אליהם חבר חמישי. מרט צ'טין בן ה-22, שנרכש הקיץ על ידי רומא מגנצ'לרבירליג'י, עושה צעדים ראשונים מצוינים בליגה האיטלקית והיה אחד הבולטים על המגרש בניצחון 1:2 על נאפולי בתחילת החודש – גם אם הבכורה הסתיימה לצערו בכרטיס אדום בזמן פציעות. גונש טרם זימן את צ'טין לסגל, אך זה עשוי לקרות בקרוב – וזו כבר תהיה חמישיית בלמים מעולה. אין הרבה נבחרות באירופה שמסוגלות להתגאות בכך.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי