דרוש זעזוע: כך טוואטחה, ביטון וצ'יבוטה הפכו לשחקנים משניים בלודוגורץ

מאוויס צ'יבוטה, דן ביטון
מאוויס צ'יבוטה, דן ביטון | לודוגורץ

המאמן שהאמין בקשר פוטר, המגן לא נכלל בסגל גם כשהוא כשיר והחלוץ מתקשה לקבל הכרה. הערב מול פרנצווארוש הם יקוו לתוצאה חיובית, אך הדחה עשויה לסייע למעמדם

קבוצות: לודוגורץ
(גודל טקסט)

כאשר תעלה היום (חמישי ב-22:00, ישיר בערוצי ספורט1) לודוגורץ למשחק ביתי מול פרנצווארוש במחזור הנעילה בשלב הבתים בליגה האירופית, יעברו בראשו של דן ביטון מחשבות על הקרב הקודם בין השתיים בלובץ', אי שם באמצע יולי. התקוות היו אז גדולות – הקשר הישראלי הצטרף לקבוצה שהעפילה לשלב הבתים בליגת האלופות ב-2014 וב-2016, וקיוותה לשחזר את ההישג העונה. ביטון נהנה מגיבוי מוחלט מצד המאמן סטויצ'ו סטוייב שהחתים אותו והתכוון לבנות את המערך ההתקפי סביבו. "דן הוא כישרון יוצא מהכלל, שיהפוך בקרוב לשחקן מפתח עבורנו", הוא הצהיר. העתיד נראה מבטיח, אבל לפרנצווארוש ולמציאות היו תוכניות אחרות.

המשחק הראשון בסיבוב המוקדם בליגת האלופות, בהונגריה, הסתיים בהפסד 2:1, אבל הבולגרים היו פייבוריטים ברורים לקראת הגומלין. את הקריסה הגדולה איa לא חזה, וההפסד 3:2 הותיר את המועדון המום ומצולק. הרי גם בעונה שעברה הודחה לודוגורץ במוקדמות על ידי נציגת הונגריה, וגם אז היתה זו סנסציה גדולה. הפעם זה לא היה אמור לקרות, והספקות לגבי הסגל שביקש לבנות סטוייב החלו לרחף באוויר.

המאמן דווקא הצטער על ההחלטה לא לפתוח עם הישראלי בגומלין ולסמוך על המתאזרח הברזילאי מרסליניו שאיכזב. ביטון, שפתח בהונגריה, שולב כמחליף במשחק השני והביא למפנה מסוים. הדבר רק חיזק את דעתו החיובית של הבוס לגביו, ובמחזורים הראשונים בליגה הבולגרית הוא היה הבאנקר שלו, ואף הפגין יכולת לא רעה. ואולם, מעמדו של סטוייב התערער מאוד לאור הפיאסקו מול פרצווארוש, וכל מעידה היתה קריטית. לא עזרו גם ההצלחות במוקדמות הליגה האירופית. שלוש תוצאות תיקו לצד ארבעה ניצחונות בשבעת המחזורים הראשונים בבולגריה הספיקו כדי לפטרו בתום 0:0 ביתי נגד סלביה סופיה בשלהי אוגוסט. "הוא נתפס כרך מדי עם הכוכבים הבולטים בסגל ולא שלט בחדר ההלבשה", מסביר העיתונאי המקומי תיאודור בוריסוב.


דן ביטוןן. נדחק הצידה תחת המאמן החדש (Gettyimages)

במקומו של סטוייב הוותיק מונה סטניסלאב גנצ'ב הצעיר, רק בן 38 – שחקן עבר בקבוצה שנחשב למאמן עם פוטנציאל גדול במונחים הבולגרים. אחד השינויים החשובים ביותר שביצע המאמן החדש נעוץ בעמדת הפליימייקר אותה מילא ביטון אצל קודמו. "סטוייב לא היה מרוצה ממרסליניו, והשניים היו מסוכסכים. אצל גנצ'ב, הברזילאי נמצא בעדיפות עליונה, ולכן ביטון נדחק הצידה. במערך 1-3-2-4 יש מקום רק לעושה משחק אחד, ולפיכן הישראלי הוא המחליף בהגדרה", מסביר בוריסוב.

מטודי שומאנוב, עיתונאי בולגרי נוסף, מבהיר: "ביטון הרשים מאוד במשחקי ההכנה וכבש מספר שערים יפים מאוד. כתוצאה מכך, עלו הציפיות ממנו, ואפשר לומר שהוא לא לגמרי ענה עליהן כאשר החלה העונה האמיתית. ביטון היה שחקן הרכב אצל סטוייב, והראה ניצוצות של כדורגל טוב לפרקים, אבל גנצ'ב מתייחס אליו הרבה פחות, ולא דיבר כלל על איכויותיו בתקשורת. קשה לראות אותו חוזר לבמה המרכזית בתקופה הקרובה".

ואכן, את המשחק הראשון מול פרנצווארוש בשלב הבתים בליגה האירופית, בתחילת אוקטובר, ראה ביטון מהספסל. הבולגרים ניצחו 0:3 במפגש קריטי מבחינתם, ונקמו בהונגרים על ההדחה ביולי. משעשע למדי כיצד מאפשרת השיטה של אופ"א לקבוצות להיפגש בשתי מסגרות שונות בעונה אחת – פרנצווארוש הודחה מליגת האלופות אחרי שהעיפה את לודוגורץ, שתיהן נשרו בסופו של דבר לליגה האירופית, וכעת הן נלחמות זו מול זו על ההעפלה לפלייאוף. בזכות התוצאה בבודאפשט, מספיק לבולגרים תיקו, אבל הם זוכרים היטב את המפלה בקיץ, והתחזיות זהירות מאוד.

 סיכוייו לשחק אפסיים. טאלב טוואטחה (אודי ציטיאט)

השלישייה לרשת ההונגרית לפני חודשיים היתה ההופעה הטובה ביותר של לודוגורץ העונה, וסמלי כי את השער הראשון בישל כבר בדקה הראשונה המגן השמאלי אנטון נדיאלקוב. לדעת רבים, הוא השחקן המצטיין של הירוקים העונה, ומעמדו בהרכב איתן. לפיכך, חסומה דרכו של טאלב טוואטחה, אשר הגיע כשחקן חופשי מפרנקפורט באמצע ספטמבר במטרה לחזור למסלול הנכון. ההחתמה המאוחרת לא איפשרה לרשום אותו לסגל לליגה האירופית, אבל הישראלי קיווה להשתלב בזירה המקומית – ונכון לעכשיו זה לא עלה בידו. גם כאשר הוא כשיר, אין לו מקום בסגל, והוא הוגבל למשחק ליגה אחד בלבד בסוף אוקטובר.

"נדיאלקוב הוא שחקן מעולה, ואין שום סיבה לעשות רוטציה בעמדה שלו. הסיכויים של טוואטחה אפסיים כרגע", קובע בוריסוב. "הפרשנים בבולגריה הופתעו כאשר טוואטחה זומן לנבחרת ישראל, על אף שאינו מקבל דקות משחק בלודוגורץ", מספר שומאנוב. את המשחק מול פרנצווארוש ביום חמישי הוא יראה, כמובן, מהיציע, בעוד ביטון עשוי לשבת על הספסל. זה לא מצב אידיאלי מבחינתם, אך עיתונאים בולגרים לא צופים שינוי מהותי בעתיד הקרוב בסוגיה זו.

ויש גם נציג שלישי עם זיקה לליגת העל – החלוץ הקונגולזי מאוויס צ'יבוטה שהגיע בקיץ מבני יהודה אחרי שמעברו סוכם עוד בפברואר. "מדובר בשחקן מיוחד בסגל בזכות מהירותו. הוא מסוגל לשנות מומנטום ולקחת את המשחק על עצמו, ואף עשה זאת מדי פעם. למרות זאת, הוא טרם ביסס את עצמו כאופציה ראשונה, ושני שערים בלבד ב-14 משחקי ליגה מהווים תפוקה נמוכה מדי", אומר שומאנוב. בליגה האירופית, כבש צ'יבוטה רק מול ניו סיינטס הוולשית במוקדמות, בעוד בשלב הבתים שותף בשני משחקים בלבד. גם מול פרנצווארוש הוא עשוי לשבת על הספסל לצד ביטון – בדיוק כמו במפגש הקודם בין הקבוצות לפני חודשיים.

כולם מצפים, כמובן, לתוצאה חיובית שתסלול את דרכה של לודוגורץ לשלב הבא, אך בסתר ליבם הם יודעים כי הדחה נוספת בידי ההונגרים עשויה לגרום לזעזוע שישנה לטובה את מצבם במועדון.


לא הצליח לבסס עד מעמדו כאופציה ראשונה. מאוויס צ'יבוטה (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי