החליפו תפקידים: לאציו בעונה היסטורית פוגשת את נאפולי

שחקני לאציו חוגגים
שחקני לאציו חוגגים | Marco Rosi/Getty Images

הנאפוליטנים רגילים לחלום על אליפות, אך הפעם זהו תור הנשרים. הניהול, החיבור לאינזאגי והמספרים הקטלניים של אימובילה ואלברטו. מיכאל יוכין על הפיכת התכולים למכונה

קבוצות: נאפולי לאציו
(גודל טקסט)

כאשר נאפולי תתארח אצל לאציו בשבת, ירגישו אוהדיה שהכל התהפך. הם התרגלו בשנים האחרונות להיות הקבוצה בתכלת שחולמת על אליפות ומהווה את היריבה המשמעותית ביותר עבור יובנטוס, בעוד לאציו גילמה תפקידים זוטרים למדי, והסתפקה לרוב במאבקים על העפלה לליגה האירופית. בעונה שעברה עמד הפער ביניהן בטבלה הסופית על 20 נקודות לטובת הנאפוליטנים, ב-2017/18 הפרידו ביניהן 19 נקודות, ב-2016/17 16 נקודות, ועונה קודם לכן זה בכלל לא היה כוחות עם הפרש של 28 נקודות.

והנה לכם, העונה לאציו היא הקבוצה בתכלת שדוהרת לליגת האלופות ומתחילה להרהר ברצינות על אפשרות להיאבק גם על האליפות עצמה. עם תשעה ניצחונות ליגה רצופים היא רחוקה שש נקודות בלבד מיובנטוס ואינטר, כאשר לזכותה משחק חסר ביד. המומנטום לצידה והחבורה של סימונה אינזאגי מאמינה בכוחותיה, במיוחד אחרי הניצחון המרשים על יובנטוס גם בסופר-קאפ. לעומתה, שוקעת נאפולי לתהום עם ניצחון בודד ב-10 המחזורים האחרונים. הפער בין היריבות עומד נכון לעכשיו על 15 נקודות שמנות, והפעם לטובת לאציו. הנשרים פייבוריטים כעת להשיג ניצחון ביתי ראשון על נאפולי מאז 2012, ואם יעשו כך, הם גם ישברו שיא מועדון.


שחקני לאציו חוגגים (Paolo Bruno/Getty Images)

כי הרי כאשר נשק הכדור של צ'ירו אימובילה לרשתה של ברשיה בזמן הפציעות במחזור האחרון והניצחון התשיעי ברציפות הובטח, שוחזר ההישג המיתולוגי מעונת 1998/99. אז, עם סוון גוראן אריקסון על הקווים, היתה לאציו הקבוצה המתעשרת של איטליה, עם כוכבי על בדמותם של פאבל נדבד, מרסלו סאלאס, כריסטיאן ויירי, אלסנדרו נסטה, סינישה מיכאילוביץ', רוברטו מנצ'יני ודיאן סטנקוביץ'. היא אף הייתה המועמדת הבכירה לסיים בפסגה, אך פספסה את האליפות לטובת מילאן המפתיעה על חודה של נקודה, ונאלצה להמתין שנה נוספת כדי לחגוג את התואר ההיסטורי. היו אלה ימים עליזים במיוחד, ומבחינה כלכלית הם לא צפויים לחזור בקרוב. לאציו הנוכחית אינה מסוגלת להתמודד פיננסית מול העוצמה של הגברת הזקנה. ואולם, בגרסתה הנוכחית היא נותנת לה פייט אמיתי על המגרש – וזו תוצאה של ניהול יעיל.

הנשיא קלאודיו לוטיטו שקיבל לידיו את המועדון ב-2004 רחוק משלמות כמובן, אך הוא אחד האנשים השפויים בכדורגל האיטלקי ויודע לסמוך על האנשים הנכונים לאורך זמן. האדריכל של ההצלחה הוא המנהל הספורטיבי איגלי טארה, חלוץ עבר אלבני שממלא את התפקיד כבר יותר מעשור. טארה הוכיח את עצמו כאשף בשוק ההעברות, והמועדון הן מחתים שחקנים עם פוטנציאל מבטיח במחירים נמוכים יחסית, הן מוכר את הכוכבים במחיר גבוה במידת הצורך והן יודע לשמור על השלד מבלי להתפתות להזדכות על כל הנכסים בבת אחת. הדבר מאפשר יציבות מסוימת, ולמאמן טוב וקל יותר לבנות את הקבוצה בהדרגה.


קלאודיו לוטיטו ואיגלי טארה (Gabriele Maltinti/Getty Images)

אינזאגי, כיום כבר בן 43, הוא המאמן המפתיע שהפך תוך זמן קצר לאחד השמות הבולטים בדור החדש. את הג'וב קיבל חלוץ העבר במקרה – אחרי שעבד במשך שש שנים עם הנוער הוא הוזעק באפריל 2016 למספר שבועות לסגל הבכיר על מנת להחליף זמנית את סטפאנו פיולי המפוטר. הוא עשה עבודה טובה, אך לוטיטו וטארה חלמו בגדול והצליחו לשכנע את מרסלו ביילסה לקחת את הג'וב. כאן הגיע הטוויסט הלא צפוי – הארגנטינאי האשים את הנהלת הנשרים בהפרת הבטחות ועזב בטריקת דלת אחרי יומיים בלבד, עוד לפני תחילת העונה. בדיעבד, התברר שהצעד הועיל לכל המעורבים, כי אינזאגי נותר בכיסאו ולאציו המריאה לגבהים חדשים.


סימונה אינזאגי (Claudio Villa/Getty Images for Lega Serie A)

פתיחת העונה הנוכחית אינה חריגה – גם לפני שנתיים הייתה לאציו בצמרת הגבוהה במהלך הסיבוב הראשון, אם כי נחלשה בהמשך ופספסה העפלה לליגת האלופות בסיומת דרמטית מאוד בגלל הפסד לאינטר במחזור הנעילה. אשתקד העסק היה זוהר פחות, אבל טארה ולוטיטו לא נוטים להיגרר לתחושת משבר מדומה אחרי רצף של תוצאות גרועות. הם רואים את התמונה המלאה – ולפי התמונה הזו ברור כי אינזאגי הוא האיש הנכון במקום הנכון. צריך לעזור לו, ולא להפריע לו. הקיץ העזרה הזו באה לידי ביטוי דווקא בשימור הסגל. הביקוש לקשר הסרבי סרגיי מילינקוביץ'-סאביץ' היה גבוה, אך הוא נשאר, ויחד איתו גם הפליימייקר הספרדי לואיס אלברטו והסקורר המצטיין צ'ירו אימובילה. כולם חוו ירידה מסוימת בכושרם בעונה שעברה, אבל חזרו לפרוח בעונה הנוכחית.


לואיס אלברטו (Paolo Bruno/Getty Image)

כי אי אפשר לשמור על רמה עילאית תמיד, אבל קל הרבה יותר להשתקם כאשר המאמן מעניק לך תמיכה מקצועית ומנטלית. "אינזאגי הגיע והביא איתו אנרגיות חיוביות שנתנו לנו תחושה טובה וחיברו בינינו. יש אווירה של אמון בסגל וכולם שותפים למטרה", אמר מילינקוביץ'-סאביץ' עוד ב-2017. זה נכון גם עכשיו, ולאציו היא יחידה מגובשת ומאומנת היטב. היא מציגה כדורגל רב-גוני – קטלנית במתפרצות, אך יודעת לשלוט בקצב המשחק גם בעצמה. היא מתבססת על שחקנים שלא תמיד הוערכו כראוי, כמו הברזילאי הוותיק לוקאס לייבה והקשר האיטלקי מרקו פארולו – הניסיון והשקט הנפשי שלהם שווים זהב.


סרגיי מילינקוביץ'-סאביץ' חוגג (FILIPPO MONTEFORTE/AFP via Getty Images)

בסופו של דבר, המשכיות ואמון הדדי מייצרים גם אופי. לאציו הנוכחית מאמינה בעצמה בכל מצב ובכל תנאי, ונוטה להכריע לטובתה משחקים בדקות האחרונות. התופעה החלה באמצע אוקטובר, כאשר הנשרים פיגרו 3:0 במחצית מול אטאנלטה הנפלאה, והצליחו להשוות ל-3:3 מפנדל של אימובילה בזמן פציעות. שבוע לאחר מכן, הבקיע אימובילה את שער הניצחון על פיורנטינה בפירנצה בדקה ה-89, וכך יצאה לאציו לרצף ניצחונות זהים בתוצאה 1:2 במשחקי החוץ. חואקין קוראה עשה זאת מול מילאן בסן סירו בדקה ה-83. פליפה קייסדו הכניע את ססואולו בתוספת הזמן. באצטדיונה של הפתעת העונה, קליארי, פיגרה לאציו בזמן פציעות, אך לואיס אלברטו וקייסדו אירגנו מהפך מטריף. ואז, במשחק הראשון של 2020, הגיע גם תורה של ברשיה להפסיד בתוך זמן הפציעות.


צ'ירו אימובילה חוגג בפעם המי יודע כמה העונה (Marco Rosi/Getty Images)

בין לבין, חזרה לאציו מפיגור מול יובנטוס כדי לנצח את האלופה בצדק רב, 1:3 באולימפיקו. החגיגה בסופר-קאפ בסעודיה הייתה השנייה מול הגברת הזקנה בחודש אחד, ואינזאגי התעלה פעמיים על מאוריציו סארי. לואיס אלברטו, בעונת שיא של בישולים, מוביל את הדירוג עם 11 כאלה – רק לקווין דה בריינה יש מאזן טוב יותר בליגות הבכירות. אימובילה הגיע כבר ל-19 שערים בעונת שיא משלו, ואף חלוץ באיטליה לא השיג מאזן כזה בשלב כה מוקדם של העונה מזה 60 שנה. במובנים לא מעטים, זו עונה היסטורית של ממש, והמומנטום עוד עשוי להתעצם.

מאידך, הוא גם עלול לדעוך כמו לפני שנתיים. למשחק מול נאפולי יש חשיבות עליונה בהקשר זה, והוא עשוי לאותת לאן מועדות פניה של לאציו. האם היא באמת מסוגלת להתמודד מול שתי הענקיות עד הסוף? נאפולי לא השכילה לשמור את המתח בפסגה עד מאי למרות כל ניסיונותיה בשנים האחרונות, אבל אולי, בזכות ניצחון נדיר עליה, קבוצה אחרת בתכלת תוכל לעשות זאת במקומה?


לאציו חוגגת את הזכייה מול יובנטוס בסופר קאפ (Paolo Bruno/Getty Images for Lega Serie A)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי