הצתה מאוחרת: בגיל 27, חכים זייך בשל להוביל את צ'לסי

חכים זייך
חכים זייך | Dean Mouhtaropoulos / Staff

עונת הפריצה בהירנביין, הפיכתו לסמל בטוונטה, הבחירה במרוקו, החיבור המושלם עם אייאקס והחיבה הגדולה לברצלונה ולארסנל. החל מהקיץ, הפליימייקר יככב בפרמיירליג על בסיס קבוע

קבוצות: אייאקס צ'לסי
(גודל טקסט)

"כן, ציפינו שזה יקרה", אמר מאמן אייאקס אריק טן האח אחרי שסוכם על העברתו של חכים זייך לצ'לסי בקיץ, והוסיף: "למעשה, חשבתי שזה יקרה זמן רב קודם לכן. בכל פעם, זו היתה הפתעה שהוא נשאר". ולמען האמת, זו היתה הפתעה כי זייך הגיע לאמסטרדם מלכתחילה לפני ארבע שנים. כאשר לוקחים בחשבון את הכישרון הטהור שלו, הוא היה אמור לעזוב את הליגה ההולנדית כבר מזמן. ממש מזמן. חריג מאוד לראות כוכב כה דומיננטי עוזב את הולנד רק בגיל 27, וכדאי לחכות לאוטוביוגרפיה שלו כדי להבין לעומק את הסיבות שגרמו לכך.

היו שסברו כי הוא יכול לעשות צעד ענק כבר אחרי עונת הפריצה במדי הירנביין ב-2013/14. הפליימייקר הצנום ניווט את הקבוצה הצנועה לצמרת, סייע לאלפרד פינבוגאסון להפוך למלך השערים, ומשך תשומת לב לא מבוטלת. ואולם, באותם ימים הוא עדיין לא היה חזק מספיק פיזית, ובדרך כלל לא הצליח לסיים 90 דקות. הליגה האנגלית לא היתה רלוונטית, וזייך הרגיש כי כדאי להתקדם בהדרגה. טוונטה, שסיימה אז במקום השלישי וחלמה על אליפות, היתה זו שהגישה את ההצעה המקצועית והכלכלית הטובה ביותר.

אלפרד סחרוידר, כיום מאמנו של מאונס דאבור בהופנהיים, היה צריך לבנות אז את קישור טוונטה מחדש בעקבות מכירתו של דושאן טאדיץ' לסאות'המפטון, וראה בזייך יורש אידיאלי. הוא נפגש אישית עם הכישרון הצעיר, פירט בפניו את התכניות ארוכות הטווח לגביו, ושיכנע אותו. שכר נאה של כמעט מיליון יורו לא הזיק אף הוא במאמצים, וזייך יצא לדרך חדשה במדים האדומים במזרח המדינה. הוא לא ידע כי מאחורי הקלעים הסתבכו ראשי טוונטה בהרפתקאות מפוקפקות במיוחד, והקריסה הפיננסית היתה מעבר לפינה.


זייך במדי טוונטה. זהר במלוא הדרו (Gettyimages)

כך, במקום המאבקים על הכתר, נקלע זייך לקרבות תחתית, אבל במידה מסוימת זה אפילו תרם לתדמיתו. בעוד הכל מתפרק סביבו, עושה המשחק הנהדר זהר במלוא הדרו, והחזיק את הקבוצה בחיים, ללא הגזמה. אחרי מכירה סיטונאית של שחקני מפתח בקיץ 2015, הוא בחר לא לעזוב את הספינה הטובעת, קיבל את סרט הקפטן, גילה מנהיגות ובסיבוב הראשון היה מעורב ב-83 אחוזים משערי טוונטה. 10 כיבושים וחמישה בישולים מתוך 18 השערים של הקבוצה כולה. לכן, לקראת חלון ההעברות בינואר 2016, כלומר לפני ארבע שנים, ציפו בהולנד כי טוונטה תיאלץ למכור את הנכס הנוצץ, וסעיף השחרור איפשר לעשות את זה תמורת 11 מיליון יורו בלבד. איך אפשר לא לקפוץ על שחקן כזה במחיר כזה?

מסתבר שאפשר, וזייך סיים את העונה המדוברת בטוונטה. אולי מבנה הגוף שלו הרתיע את המחזרות הפוטנציאליות, על אף שהשחקן עבד שעות נוספות בחדר כושר והכריז: "פעם לא הצלחתי לסיים משחק, אבל עכשיו אני יכול לשחק שלוש פעמים בשבוע ללא בעיה". אולי הדיווחים על אופיו הפרובלמטי כנער לא סייעו לו במיוחד. "בזמנו, נטה זייך להגיב בזעם אחרי שבוצעו עליו עבירות, אבל הוא למד לשלוט בעצמו", העיד את העיתונאי המקומי קלאס ואן דר פן. כך או כך, הדיווחים החיוביים שהעבירו הסקאוטים נותרו על הנייר בלבד.

במקביל, נמאס לזייך לחכות גם לבכורה בנבחרת. כאשר פרץ לתודעה בהירנביין וכיכב בנבחרות הצעירות בכתום, ראו בו פרשנים יורש אפשרי לווסלי סניידר, אבל הוא נאלץ לחכות עד 2015 לזימון הראשון מצד חוס הידינק, ואז נפצע בעיתוי לא מוצלח. בהמשך, פוטר הידינק, ומחליפו דני בלינד לא היה מעוניין בפליימייקר, בלי להסביר את שיקוליו. אז זייך פשוט השיב בחיוב להתאחדות המרוקאית והפך לכוכב האריות. "המשפחה אמרה לי ללכת בעקבות הלב, ועשיתי זאת. ראיתי את המשחקים של מרוקו כילד עם אבא, ועכשיו אני לובש את החולצה הזו לזכרו", הוא התלהב.


במדי נבחרת מרוקו, לזכר אביו (Gettyimaghes)

האם זה פגע בסיכוייו לחתום במועדון גדול מחוץ להולנד? כלל לא בטוח, כי בני מהגרים רבים מאוד מעדיפים לייצג את מולדת הוריהם, ואף מקבלים חשיפה בטורנירים גדולים, אבל השורה התחתונה ידועה. ב-2016 עבר זייך לאייאקס, ונותר בה במשך ארבע שנים תמימות. והרי היו אלה שנים נהדרות. הפוטנציאל של הפליימייקר בא לידי ביטוי באמסטרדם, שם קיבל יד חופשית ליצור. הוא יודע למסור לכל טווח, מתמחה בכדורים הנייחים, יודע להתגנב למצבי הבקעה ברחבה… איך שלא תסתכלו על זה, יש לו DNA של אייאקס. יוהאן קרויף לא היה מתנגד לאמן שחקן כמוהו.

זייך עצמו מכור לקרויף, ומעיד על עצמו כאוהד שרוף של ברצלונה. הקבוצה השניה שלו היא ארסנל, בזכות ארסן ונגר, ולא לחינם הוא מעריץ גם את מסוט אוזיל, המודל שלו לחיקוי בנעוריו. "כשגדלתי, רציתי לשחקן בבארסה או בארסנל ולזכות בתארים. אלה המועדונים האהובים שלי. אני לא רואה הרבה כדורגל בטלוויזיה, אבל כאשר הן משחקות אני תמיד משתדל לצפות", הוא אמר. האם היה כדאי לתותחנים לשלב אותו עם אוזיל לפני תום הקדנציה של ארסן ונגר? האם כדאי היה לבארסה להמר עליו בזמנו? אין לדעת, אבל מבחינת חובבי הכדורגל הנייטרלים דווקא טוב שזייך נשאר באייאקס. כך קיבלנו קבוצה כייפית במיוחד לצפייה שהקסימה את העולם בליגת האלופות בעונה שעברה.

יש אירוניה מסוימת כי זייך, שהחליף את טאדיץ' בטוונטה, פרח במיוחד כאשר שיתף פעולה עם האמן הסרבי באייאקס. ביחד, הם היו אחראים לבניית המשחק של טן האח, ופירקו את ריאל מדריד ואת יובנטוס בדרך לחצי הגמר. גם ההעפלה לגמר היתה במרחק נגיעה, עד הקאמבק הדרמטי של טוטנהאם בגומלין. כאוהד ארסנל, הוא נהנה במיוחד לבשל את השער של דוני ואן דה בק ב-0:1 בלונדון במשחק הראשון, אבל לוקאס מורה שבר את ליבו בגומלין. בסך הכל, תרם זייך חמישה כיבושים ושמונה אסיסטים בקמפיין המזהיר.

הסטטיסטיקה שלו מאז עבר לאמסטרדם ב-2016 עומדת על 40 שערים, 52 בישולים, ואינספור רגעים של גאונות טהורה ב-113 משחקים. קשה להאמין שהוא נשאר בקבוצה בקיץ האחרון, כאשר באמסטרדם כבר הודיעו רשמית על מוכנות למכור אותו. במקום זאת, הוא חתם על חוזה חדש ללא סעיף שחרור, תוך קבלת הבטחה שלא יעמדו בדרכו אם הצעה רצינית תגיע סוף סוף. אז הנה היא הגיעה, וזייך צפוי להפוך לרכש הראשון של פרנק למפארד.

כיום, עם כל הכבוד לפוטנציאל הפנטסטי של מייסון מאונט, אין לצ'לסי עושה משחק עם איכויות כאלה. ההולנדי-מרוקאי ישדרג את מרכז המגרש של הכחולים ויעניק להם מימד נוסף. הוא כבר להט העונה בסטמפורד ברידג', עם שני בישולים בתיקו 4:4 המטורף בשלב הבתים בליגת האלופות. בעונה הבאה, הוא יככב שם על בסיס קבוע, והמפגשים מול ארסנל יהיו פיקנטיים במיוחד. גם הנקמה הצפויה בטוטנהאם.


לאוהדי צ'לסי יש למה לצפות. חכים זייך (Gettyimages)

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי