חבר, מועדון: הדרבי הפרטי בין אשרף חכימי לקיליאן אמבפה

play
קיליאן אמבפה עם אשרף חכימי שחקני פריז סן ז'רמן | GettyImages, Antonio Borga
אוהדי נבחרת מרוקו חוגגים באנטוורפן אחרי ההעפלה לחצי גמר מונדיאל 2022 00:17

כוכב נבחרת צרפת "ניבא" את חצי גמר המונדיאל הסנסציוני כבר לפני שנה, ועכשיו במרוקו בונים על המגן שישתמש במידע פנימי נגד חברו הטוב מפריז סן ז'רמן. יוכין על הקשר המיוחד בין שני הפנים של הפרוייקט הקטארי

(גודל טקסט)

בינואר, כאשר יצאה פריז סן ז'רמן באופן לגמרי לא מפתיע למחנה בקטאר, צילם קיליאן אמבפה סרטון מתוך איצטדיון בו ביקר עם אשרף חכימי. "אני מקווה שנשחק כאן נגד מרוקו, ואצטרך לפרק את החבר שלי. זה ישבור את ליבי קצת, אבל כדורגל זה כדורגל. אני חייב להרוג אותו", אמר החלוץ הצרפתי. על כך הגיב המגן: "אני ארביץ לו".

זו היתה בדיחה חביבה בין שני ידידים קרובים, וספק אם אמבפה באמת האמין כי מרוקו תוכל להגיע לשלבים המתקדמים של הטורניר – השלב המוקדם ביותר בו איפשרה להם ההגרלה להיפגש היה בחצי הגמר. אבל הנה לכם – לגורל יש לפעמים תוכניות משונות משלו – והסרטון הפך לסוג של נבואה. השניים באמת יתמודדו זה מול זה במעמד הגדול. אמבפה ינסה לחסל את חכימי, חכימי ישתדל לבעוט באמבפה, אבל את היחסים החמים ביניהם שום משחק לא יהרוס.

עובדה היא כי השניים בילו ביחד כאשר התאפשר להם גם במהלך השבועות האינטנסיביים בקטאר. הם מצאו שפה משותפת באופן מיידי כאשר חכימי הצטרף לפ.ס.ז' מאינטר בקיץ 2021, ומאז הם הזוג הכי קרוב בקבוצה. יש להם חוש הומור דומה, והם נהנים מאוד לחוות חוויות דומות. קחו, למשל, את החגיגה של חכימי אחרי שהכניע בפנדל חצוף סטייל פאננקה את אונאי סימון בבעיטה האחרונה בדו קרב בשמינית הגמר, ובכך שם חותמת סופית על הדחת נבחרת מולדתו ספרד מהטורניר. הקפיצות בסגנון פינגווין הן בדיוק התנועה האהובה של אמבפה, וזה היה המסר לחברו הטוב – מעין קריצה באחד הרגעים המשמחים ביותר בקריירה.

ההערכה הזו הדדית. כאשר כיכב חכימי באליפות אפריקה בתחילת השנה, הגדיר אותו אמבפה כ"מגן הימני הטוב בעולם". אז הודחה מרוקו ברבע הגמר בידי מצרים בהארכה דרמטית, ושם החל מעמדו של המאמן הבוסני ואהיד חלילהודז'יץ' להתערער. באוגוסט מונה וואליד רגראגי במקומו, ומאז הנסיקה לא נגמרת. לחכימי, כשחקן המוכשר והמעוטר בסגל, שמור בסיפור הזה תפקיד של מלכים.

קיליאן אמבפה עם אשרף חכימי שחקני פריז סן ז'רמן
חוש הומור דומה. אמבפה וחכימי | אימג'בנק GettyImages, Antonio Borga

אולי בגלל זה הוא קיבל בזמנו את ההחלטה לייצג דווקא את מולדת הוריו, ולא את ספרד. הוא היה בן 18, חניך מצטיין באקדמיה של ריאל, כאשר ההתאחדות המרוקאית יצרה איתו קשר לראשונה והציעה להגיע למחנה גיבוש בצרפת. נאסר לארגט, המנהל שעמד מאחורי המהלך, התלהב מאוד מביצועיו, ועשה את המקסימום כדי לשכנע אותו ללבוש את המדים של מרוקו דווקא. "אשרף היה הכי מהיר והכי טכני מכל השחקנים, ובפער ניכר", סיפר לארגט בדיעבד. וזה, פחות או יותר, מה שהוסבר לו – בנבחרת ספרד הוא יידרש להיאבק על מקומו, ואין לדעת כיצד העסק הזה יסתיים. מעבר למצר גיברלטר, הוא יהיה הכוכב בה"א הידיעה, ללא עוררין.

חכימי עצמו סיפר כי היו גם שיקולים תרבותיים ופסיכולוגיים מאחורי הבחירה. "הייתי במחנה של נבחרת ספרד הצעירה, ולא הרגשתי שם בבית", הוא העיד לימים. הוא אף טען לאפליה נגד יוצאי מרוקו בספרד על רקע גזעני. "כאשר הייתי שחקן אלמוני ונהגתי ברכב יקר, שוטרים עצרו אותי כדי לבדוק אם גנבתי אותו. זה לא קרה לשחקנים שנראים אחרת", הוא התלונן. כך או כך, הוא עזב לא רק את האופציה לייצג את נבחרת ספרד, אלא גם את ריאל. נוח לו יותר למצות את הפוטנציאל שלו במקום אחר.

ככה עוד לא ראינו אותו: הגרסה המחודשת של מסי בקטאר
הזווית החדשה לבישול הענק של מסי הפכה ללהיט ויראלי
ארגנטינה הצוהלת ניסתה לפנות לישראלים, וטעתה בגדול

קיליאן אמבפה, שחקן נבחרת צרפת
דרבי פרטי על הקו השמאלי. אמבפה | רויטרס

בגיל 19, יצא חכימי להשאלה בת שנתיים בבורוסיה דורטמונד, הוכיח את עצמו מעל ומעבר במגוון תפקידים, ולא חזר למדריד. במקום זאת, הוא עבר לאינטר וזכה באליפות, תוך שהוא כובש שיא עונתי של 7 שערים מעמדת שחקן אגף במערך עם 3 בלמים שתפורה עליו היטב. מצוקה כלכלית אילצה את אינטר למכור אותו לקטארים, ושם הוא אולי בולט פחות מבחינה התקפית ומתקדם פחות מקצועית, אבל מעשיר את חשבון הבנק, נהנה מבחינה חברתית, ומצא חבר נפש בדמותו של אמבפה. עבור קטאר, היה חשוב תדמיתית שיהיה כוכב מנבחרת ערבית לקראת המונדיאל, וחכימי ממלא את המשבצת הזו היטב. כעת, הוא לוהט בגביע העולם, וכעת יתמודד ראש בראש מול ידידו הטוב, שהוא פנים החשובות ביותר של הפרוייקט בסן ז'רמן.

באימונים בפריז הם נוטים להיאבק זה מול זה – אחד פורץ באגף השמאלי, השני רודף אחריו. זה גם יהיה התפקיד שלהם בחצי גמר גביע העולם, ומאמן מרוקו וואליד רגראגי סומך על חניכו שינצל את המידע הפנימי היטב. "אשרף מכיר את קיליאן יותר טוב ממני, ואני לא הולך להגות שום תוכנית טקטית מיוחדת כדי לעצור אותו. גם חכימי הוא אחד הטובים בעולם בתפקידו. שניהם אלופים, שניהם ברמה הגבוהה ביותר. אין לי ספק שאשרף יעשה הכל כדי לעצור את החבר שלו, ואנחנו צריכים להתרכז כיצד נוכל ליצור בעיות עבור צרפת בעצמנו", הוא הצהיר במסיבת העיתונאים אתמול. כל משפחות השחקנים, כולל זו של חכימי, ובמיוחד אימו איתה התחבק ארוכות אחרי הניצחון על פורטוגל, מוכנות לחגוג פרק נוסף בסאגה המפתיעה הזו.

הכי רחוקה מאמא: אשתו של אשרף חכימי ממחישה את חייו החדשים
מרוקו בטירוף מונדיאל: "כמעט 30 טיסות ייצאו מקזבלנקה לדוחא"
תעודת זהות: המונדיאל שסוף סוף נותן מקום למדינות העולם השלישי

אשרף חכימי חוגג את ההעפלה של נבחרת מרוקו לרבע גמר מונדיאל קטאר 2022
יציג סוף סוף גם את היכולות ההתקפיות? חכימי | רויטרס

ואם מרוקו באמת מתכוונת לנסות לפגוע ביריבה, מעבר להסתגרות בבונקר, תהיה רלוונטית גם ה שאלה ההפוכה – האם אמבפה מסוגל לשמור על חכימי? בדורטמונד, תופקד הספרדי-מרוקאי לא פעם כקשר קדמי בשני האגפים, ועשה עבודה נהדרת. באינטר הוא דהר קדימה ללא מעצורים. בפועל, הוא אוהב ליזום ולכדרר הרבה יותר מאשר להתבצר בעורף.

במונדיאל הנוכחי, הכישורים האלה בדרך כלל לא באים לידי ביטוי בגלל הגישה השמרנית של רגראגי שמניבה תוצאות היסטוריות, אבל מול צרפת זה יכול להיות נשק חשוב מאוד – כי הרי גם תיאו הרננדז עלול לעתים להפקיר לגמרי את האגף שלו, ואמבפה הוא לא המצטיין העולמי בהפעלת לחץ.

חכימי הוא אחד השחקנים הכי רב גוניים בטורניר הזה, וקונטה נהנה ממנו עד הגג. לדבריו של המאמן האיטלקי, החסרון היחיד של אשרף היה דווקא בביצוע הפנדלים: "כאשר אני רואה אותו בועט באימונים, אני בטוח שכל אחד יצטרך לבעוט בדו קרב לפני שהוא ייגש לכדור. הוא פשוט גרוע בזה, אפילו יותר גרוע ממני". ובכן, זה כבר לא תקף.

אולי ההחלטה ליישם פאננקה נבעה מכך שחכימי חשש לכוון לפינה, אבל זה לא משנה. הביטחון העצמי שלו בשמיים, והוא באמת מוכן לקרב מול החבר הכי טוב שלו, שהוא במקרה גם מועמד לתואר השחקן האגף הכי טוב בעולם. וצריך לקוות שזה לא יכול להיות משעמם, גם אם משחקיה של מרוקו נוטים להיות כאלה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי