על כנפי נשרים: הפריחה המחודשת של פליפה אנדרסון בלאציו

play
השער המהיר לא הספיק. פליפה אנדרסון עם לואיס אלברטו | GettyImages, Paolo Bruno
בשירות נאפולי: לאציו פירקה 0:4 את מילאן בקרב הצמרת, המוליכה ברחה בפסגה 01:46

אחרי הקאמבק המוצלח, השדרוג הנוסף וההברקה הטקטית, הברזילאי של התכולים מסתער על היריבה מולה הוא תמיד נכשל. האם זה יספיק בקרב על חצי גמר הגביע באיטליה נגד יובנטוס? (22:00, ספורט1)

קבוצות: לאציו
(גודל טקסט)

ביום ראשון הסתיים הרצף ההיסטורי המרהיב של איניאקי וויליאמס שהשתתף ב-251 משחקי ליגה רצופים בספרד במדי אתלטיק בילבאו. ההישג זכה לתהודה כי בכדורגל המודרני הוא כמעט בלתי אפשרי – העומס על השחקנים גדול מדי גם בלי קשר לפציעות והשעיות, וכולם פשוט מקבלים מנוחה מתישהו. אין הרבה שחקני שדה שמשלימים עונה שלמה אחת בלי להחמיץ אף משחק.

ובכן, אולי זה עבר קצת מתחת לרדאר עד כה, אבל פליפה אנדרסון לא החסיר אף משחק בשום מסגרת מאז שב ללאציו בקיץ 2021. הוא תמיד שם, ב-75 הופעות רצופות בליגה האיטלקית, גביע איטליה והליגה האירופית. לרוב הוא גם פותח בהרכב, ובתקופה זו נשאר על הספסל ונכנס כמחליף ב-8 מקרים בלבד. יש לנשרים מספר שחקנים שניתן להגדיר כחיוניים, ובראשם סרגיי מילינקוביץ'-סאביץ' וצ'ירו אימובילה, אבל ספק אם יש דמות חשובה יותר עבור המאמן מאוריציו סארי מאשר הברזילאי היצירתי שמצית את הדמיון כמעט בכל נגיעה בכדור. לא במקרה היה סארי זה שיזם את חזרתו של האמן לאולימפיקו, ואיש לא מתחרט על כך לרגע.

והרי זו הצלחה מסחררת עבור לאציו מכל הבחינות – לא רק מקצועית אלא גם כלכלית. בקיץ 2013, לפני קרוב לעשור, החתימה הקבוצה את פליפה אנדרסון מסנטוס תמורת 8 מיליון יורו, ואחרי עונת התאקלמות לא פשוטה הוא הפך לאחד הכוכבים הבולטים בליגה – גם אם לא בהכרח היציב מכולם. בעונת 2017/18 עבר הברזילאי משבר אחרי שנעדר במשך מספר חודשים בשל פציעה, איבד לגמרי את המקום בהרכב, הביע את רצונו לעזוב, והמועדון הצליח למכור אותו לווסטהאם תמורת יותר מ-40 מיליון יורו.

שחקן לאציו פליפה אנדרסון
הצלחה מסחררת מכל הבחינות. פליפה אנדרסון | אימג'בנק GettyImages, Marco Rosi – SS Lazio

בלונדון נהנה פליפה מפריחה בתחילת דרכו, כבש 9 שערים והלהיב את היציעים, אבל אז בחר דייויד מויס לדכא אותו לטובת מערך שונה לחלוטין. הברזילאי היה הרבה פחות רלוונטי בעונתו השניה, והושאל לפורטו ב-2020/21 רק כדי ללכת לאיבוד לגמרי. משום מה, המאמן סרג'יו קונסייסאו כלל לא ידע כיצד להשתמש בו, ולכן מספר הדקות שקיבל פליפה היה מגוחך. עם חזרתו לשורות הפטישים, היה מוכן המועדון לעשות הכל כדי לא לראות יותר את פניו, ולאציו קיבלה אותו במחיר מבצע של 3 מיליון יורו.

החשבון הפשוט – הנשרים שילמו במצטבר 11 מיליון יורו, קיבלו בחזרה בערך 41 מיליון. רווח של 30 מיליון, והבחור עדיין משחק אצלם. זה מבצע סטייל פול פוגבה ויובנטוס – רק שפליפה אנדרסון כשיר בכל משחק ומשחק. הוא שמח מאוד לחזור "הביתה", גם כי ידע שהמאמן מייעד לו חלק אינטגרלי בתוכניות, וגם כי התגעגע מאוד לקבוצה היחידה בה באמת מיצה אחוזים נכבדים מאוד מהפוטנציאל הפנטסטי שלו.

"בשנה שעברה חזרתי לרומא לחופשה, והרגשתי שאני עדיין משחק בעיר. אנשים לא שכחו אותי, וזה היה מדהים. לכן כאשר התברר שיש אפשרות לחתום שוב בלאציו, לא חשבתי פעמיים. אני רוצה לשחק שוב ברמה הגבוהה ולחוות את האווירה באולימפיקו. אני מודה לנשיא קלאודיו לוטיטו, למנהל הספורטיבי איגלי טארה, וגם לאוהדים. עשינו דברים גדולים ביחד בעבר, ונעשה דברים גדולים עוד יותר בעתיד", התרגש פליפה כאשר חתם על חוזה חדש ביולי 2021. ההצהרה היתה חד משמעית. ואולי לא כולם מצליחים להתעלות בקדנציה השניה שבאה בעקבות קדנציה ראשונה מוצלחת, אבל הברזילאי עושה את זה – ועוד איך.

העונה שעברה היתה משובחת עבור ההתקפה של לאציו שכבשה 77 שערי ליגה – רק אינטר מצאה את הרשת בתדירות גבוהה יותר. פליפה אנדרסון אמנם הבקיע 6 פעמים בלבד, אבל היה דומיננטי מאוד במשחק הקבוצתי, והעונה הוא השתדרג עוד יותר כאשר כולם מבינים את הסגנון של סארי טוב יותר. "אנחנו יעילים יותר בהפעלת לחץ עכשיו. אפשר לראות את ידו של המאמן. נמשיך לעבוד כדי להפחית עוד יותר את מספר הטעיות", אמר הברזילאי לא מכבר.

ויש שינוי נוסף בהשוואה לעונה שעברה – הרעיון של סארי להציב את פליפה אנדרסון כחלוץ מרכזי, מעין תשע מדומה, כאשר אימובילה פצוע. המאמן נאמן כהרגלו למערך 3-3-4, וזה כלל לא מפתיע. בדרך כלל, מתופקד הברזילאי כקיצוני ימני שחותך רבות למרכז, אבל כאשר חלוץ המטרה חסר, הוא מוסט הישר לעמדה שלו כדי לאייש אותה בסגנון הייחודי לו. סארי כבר עשה את זה בהצלחה מרובה מאוד בנאפולי, כאשר בחר בדריס מרטנס נמוך הקומה למלא את מקומו של גונסאלו היגוואין אחרי שהכוכב הארגנטיני נמכר ליובנטוס. הוא עשה את זה מדי פעם גם עם פאולו דיבאלה ביובנטוס. כעת הגיע תורו של פליפה אנדרסון להוכיח עד כמה הוא רב גוני, והמשימות החדשות התאימו לו כמו כפפה ליד.

מאמן לאציו מאוריציו סארי לצד מאמן רומא ז'וזה מוריניו
הברקה במערך. סארי | רויטרס

זה התחיל במשחק החוץ המאתגר מול אטאלנטה באוקטובר, בו פתח פליפה במרכז במקום אימובילה והבקיע שער נאה בניצחון 0:2. זה נמשך בדרבי מול רומא בנובמבר, שם כבש הברזילאי החינני את השער היחיד בדרך ל-0:1 יקר. ואחרי פגרת המונדיאל כבר אי אפשר לעצור אותו, כי פליפה אנדרסון מצא את הרשת ב-4 משחקים רצופים. מול אמפולי וססואולו הוא עשה את זה כאשר אימובילה היה איתו על המגרש, אבל ב-0:1 על בולוניה בשמינית גמר הגביע וב-0:4 על מילאן הוא שוב תופקד כחלוץ המרכזי ועשה עבודה מופלאה.

"פליפה יכול להצליח בכל עמדה. הוא שחקן נהדר, ובתקופה האחרונה הוא מצליח להפגין יציבות שהיתה חסרה לו בשנים הקודמות. השינוי שלו באמת דומה למרטנס, אם כי דריס היה אולי קצת יותר חד ברחבה. הוא מועיל לנו מאוד באגף, ומועיל גם במרכז", אמר סארי. ואולי רצף הכיבושים נעצר בתיקו 1:1 מול פיורנטינה ביום ראשון, אבל הברזילאי המשיך להפגין יכולת נהדרת, וביצע כדרורים מיוחדים. כעת הוא מוכן לקרב מול יובנטוס ברבע גמר הגביע, בעונה שעומדת בסימן ההצלחות מול יריבות גדולות.

פליפה אנדרסון כבש מצא העונה את הרשת מול אינטר, אטאלנטה, רומא ומילאן – והנשרים ניצחו בכל המשחקים המדוברים. כאשר פירקו ללא תנאי את האלופה עם רביעיה, היה זה גם הישג חשוב מאוד עבור הברזילאי מבחינה אישית, כי הוא גבר על אינטר לראשונה בקריירה. עד השבוע שעבר, היו לפליפה אנדרסון אפס שערים ואפס נצחונות מול האדומים-שחורים, עם 3 תוצאות תיקו ו-11 הפסדים ב-14 מפגשים. המאזן המחפיר הזה השתנה סוף כל סוף, ועכשיו אולי מגיע תורו של מאזן מחפיר עוד יותר.

תאמינו או לא, אבל לפליפה אנדרסון שיחק 14 פעמים את הגברת הזקנה, והפסיד לה ב-13 משחקים, לצד תיקו בודד בעונה שעברה. אין לו גם שערי זכות מול יובה. בהתחשב בכושרו האישי, המומנטום של לאציו והקריסה של היריבה, יש כאן הזדמנות לא רעה בכלל לשנות את הסטטיסטיקה הזו.