שביל הבריחה: איבן מאסון מגיע למכבי תל אביב כדי להציל קריירה מבטיחה

הרכש השני של מכבי ת"א, הראשון מאז מינוי קין. מאסון | אתר רשמי, מכבי תל אביב

באוקטובר 2020 היה מאסון אחד השחקנים המהירים באירופה ואהוב הקהל בסנט אטיין, אבל פציעה קשה בנבחרת הצעירה שינתה את המסלול ואחריה הגיעו ירידת ליגה וקרע עם האוהדים שהבריחו אותו עד קרית שלום. הכירו את המגן החדש של מכבי תל אביב, שגם ניימאר לא יכול לשכוח

קבוצות: מכבי תל אביב
(גודל טקסט)

ב-29 במאי 2022, אצטדיון ז'ופרואה גישאר הפך לשדה קרב. סנט אטיין, אז עדיין שיאנית האליפויות בצרפת, הפסידה בפנדלים לאוקזר בפלייאוף וירדה ליגה אחרי 18 שנה. האוהדים התקשו להשלים עם הבשורה ופרצו למגרש תוך כדי השלכת אבוקות ושאר ארטילריה לעבר השחקנים שניסו להימלט מפני ההמון. איבן מאסון כלל לא היה בסגל באותו ערב, אבל הוא ספג איומים מהאולטראס וכל זה כאשר משפחתו נוכחת. הטראומה הזו יצרה קרע שבהמשך כבר התברר כבלתי ניתן לאיחוי.

המגן שהיה תגלית אדירה בתחילת 2020/21 ואחד מאהובי הקהל, לא הסכים להודות לאוהדים לאחר אירועי האלימות ולכן סומן על ידם, במקביל לדעיכה המשמעותית ביכולתו מאז הפציעה הקשה. כך, בזמן שכמה מחבריו מימי הנבחרת הצעירה היו בקטאר עם צרפת הבוגרת בשלבי ההכרעה של המונדיאל, מאסון ניצל את ההזדמנות הראשונה כדי לברוח מהמועדון הירוק, עבר בהשאלה לפריז FC והרתיח את האוהדים בריאיון שבו גם הכריז: "לא רואה סיכוי שאוכל לחזור לשחק בסנט אטיין".

למרות חוזה לשנתיים נוספות, המגן נותר נאמן להצהרתו וגם בסנט אטיין הבינו שלשני הצדדים עדיף להיפרד. הפעם, שביל הבריחה הוביל לישראל. האם במכבי תל אביב יצליח מאסון להציל את הקריירה המבטיחה?

איבן מאסון, מגן סנט אטיין
יחליף את קנדיל וז'ראלדש. מאסון | אימג'בנק GettyImages, LOIC VENANCE

הדרך של מאסון לא הייתה שגרתית. בניגוד לרוב שחקני הנבחרות הצעירות של צרפת, הוא לא גדל באחת האקדמיות המפוארות ולא התפתח בקלרפונטן. עד גיל 15 חי בכלל בגוואדלופ ואת צעדיו הראשונים בצרפת עשה כקשר בקבוצת חובבים בשם קסטלנו לה קרס ממחוז ארו בדרום המדינה. אחרי כשלוש שנים הוזמן להיבחן במילואי דנקרק, שלח כדור לחיבורים מ-25 מטרים והוחתם בליגה החמישית (כשהקבוצה הבוגרת בליגה השלישית). "הוא הלך קצת לאיבוד כי שיחק כקשר בקבוצת המילואים ואז התאמן כמגן ימני בבוגרים", סיפר חברו אלכסי קלאן. "בהתחלה הוא היה לחוץ וטעה כי לא הבין את המיקום שלו. הוא היה גורם לפנדלים מיותרים. אבל בתחילת 2019/20 הוא פרץ. המחליף שלו בקבוצה הבין את המצב והעדיף לפרוש. אף אחד לא חשב שהוא יתקדם כל כך מהר".

קלוד פואל הגיע לסנט אטיין באוקטובר 2019 וכבר בימיו הראשונים הציג לו ראש מערך הסקאוטינג כמה כישרונות מהליגות הנמוכות שהמועדון סימן. המאמן הוותיק צפה בסרטונים של מאסון והתלהב מהמהירות, העוצמה והעקשנות. בינואר כבר שילמו הירוקים 350 אלף יורו לדנקרק והחתימו את מאסון מתוך כוונה לתת לו כמה חודשי התאקלמות לפני שיהיה חלק אינטגרלי מהסגל בעונה החדשה. הוא הספיק לשחק פעמיים לפני שהעונה נעצרה בגלל מגפת הקורונה, וההופעה הבאה שלו כבר הייתה בגמר הגביע הדחוי מול פריז סן ז'רמן.

"פתאום ראינו אותו כקיצוני ימני בגמר, זה היה מצחיק", נזכר החבר קלאן. פואל הציב אותו שם כדי לסייע למתיו דבושי מול ניימאר, אבל הברזילאי כבש בדקה ה-14, מאסון היה די אבוד ולאחר הרחקתו של הקפטן לואיק פראן בדקה ה-31 היה זה שפינה את מקומו לטובת בלם נוסף. הוא יועד לגבות את דבושי הוותיק לאורך העונה, אבל פציעה של המגן השמאלי גבריאל סילבה חייבה את פואל לאלתר. הוא לא שיער שהאלתור הזה יניב את התגלית של פתיחת הליגה.

סרטון הביצועים שסלל את דרכו של איבן מאסון לסנט אטיין

אחרי שהיה קשר אחורי בליגה החמישית, מגן ימני בליגה השלישית וקיצוני ימני בגמר הגביע, מאסון הוצב בעמדה חדשה לגמרי ומיד תפס בעלות. סנט אטיין החלה את העונה נטולת הקהל עם שני ניצחונות ובמשחק השלישי הרשימה עם 0:2 שלישי ברציפות, הפעם בסטאד ולודרום מול מארסיי, כאשר מאסון בישל את הראשון לרומן המומה בדקה השישית. ועוד ברגל שמאל. במשחק הרביעי מול נאנט חתך מהעמדה שלו והפציץ בימין לחיבורים הרחוקים כדי לחגוג שער בכורה נהדר.

"אחרי ארבעה משחקים כמגן שמאלי, אני יכול כבר להגיד שזו העמדה האהובה עליי", התגאה לאחר מכן. "בהתחלה זה היה מוזר, פואל לימד אותי את המקצוע. הכרחתי את עצמי להשתמש ברגל שמאל, אני עובד על זה באימונים ומרגיש יותר נוח, אבל משם אני גם יכול להפתיע ולחתוך למרכז כי היריבים לא מצפים לזה". סנט אטיין ניצבה במפתיע בפסגה הצרפתית ושחקניה הצעירים זכו להכרה, ובמיוחד מאסון שהגיח משום מקום. באוקטובר 2020 הוא היה בין 10 השחקנים המהירים באירופה (ברשימה שכללה את רונאלדו, אמבפה, בייל ורובן), הוביל את הליגה בתיקולים מוצלחים ובחטיפות כדור בשליש הראשון, שמו נקשר למועדונים בכירים וגם הזימון המיוחל לנבחרת צרפת הצעירה הגיע.

מאסון, ששיחק לפני כן בנבחרת גוואדלופ עד גיל 20 ואף כבש במדיה שלושער, מצא עצמו לפתע לצד ז'ול קונדה, מתאו גנדוזי ורנדל קולו מואני בסגל הכישרוני של הצרפתים. אחרי בכורה כמחליף מול ליכטנשטיין, הוא פתח כמגן שמאלי מול סלובקיה ונראה מצוין, אבל לפני ההפסקה נפגע בברכו הימנית ובהמשך התבררה חומרת הפציעה: קרע ברצועה הצולבת הקדמית.

הפריצה המטאורית נבלמה ברגע אחד. מאסון נותח והתבשר כי סיים את העונה. במשחק הראשון אחרי פגרת הנבחרות, בבית מול ניס, עלו שחקני סנט אטיין עם החולצה מספר 27 לכבודו, וכך עשה גם המאמן פואל. המועדון תמך בו לאורך כל תקופת השיקום ועם סיומה אף האריך את חוזהו, באקט של נאמנות והערכה.

איבן מאסון פצוע במדי נבחרת צרפת הצעירה, אוקטובר 2020
הרגע שעצר את הפריצה המטאורית. איבן מאסון בעת הפציעה בנבחרת הצעירה | אימג'בנק GettyImages, Marcio Machado/Eurasia Sport Images

מאסון רק חיכה לחזור לבעוט בכדור. באימוני טרום העונה ובמשחקי ההכנה לא היה משוחרר, אבל במחזור הפתיחה של 2021/22 כבר פתח בהרכב סנט אטיין והפעם כמגן ימני. "בשבועות הראשונים אחרי הפציעה, תהיה אם בכלל אחזור לשחק כדורגל", הודה לאחר מכן. "אני מרגיש טוב יותר ככל שחולף הזמן וגם למדתי לאהוב לעשות הגנה. כיף לחזור".

אבל הכיף הזה לא נמשך זמן רב מדי. סנט אטיין קרטעה, מאסון נעדר חודש וחצי בגלל פציעה בשרירי השוק, חזר לאחר מכן שוב כמגן שמאלי בלית ברירה ובסוף נובמבר עלה לכותרות בעקבות הגלישה לקרסול של ניימאר. הברזילאי זעק מכאבים, יצא מהאצטדיון על קביים והושבת לחודשיים וחצי, כשברשתות החברתיות הופצו מסרי שנאה ואיומים כלפי השחקן הפוגע. התקופה הרעה של מאסון נמשכה עם שער עצמי בתבוסה הביתית 5:0 לראן, שגם הובילה לפיטורים של פואל. סנט אטיין החליפה מאמנים ולא הצליחה לבלום את כדור השלג, המגן סבל מפציעת ברך נוספת והעונה כאמור הסתיימה בירידה כואבת בפלייאוף.

למרות הנסיגה ביכולת וירידת הליגה, מאסון נותר מחוזר. סוכנו הגיע למתחם של פורטו כדי לדון בעסקה אפשרית ולקראת סיום החלון ניסו ברסט, ורדר ברמן והמבורג לרכוש אותו, אבל סנט אטיין סירבה להצעות של 3 מיליון יורו מתוך ציפייה לקבל 5 מיליון, והמגן נשאר. הוא אפילו כבש שלושה שערים ב-12 משחקים בליגה השנייה (הוצב בכנפיים בשיטה של שלושה בלמים) אבל הקבוצה המשיכה לדשדש ואת היחסים עם הקהל כבר אי אפשר היה לתקן.

במהלך פגרת המונדיאל ניצל כאמור הזדמנות כדי לצאת להשאלה בפריז FC ולאחר מכן העניק ריאיון ל"לה פריזיאן" שלמעשה סתם את הגולל על חזרה אפשרית, אף על פי שלא הייתה אופציית רכישה בעסקה. "הייתי אחד היחידים שנשאר אחרי ירידת הליגה, וסומנתי", התפוצץ מאסון. "הייתי השעיר לעזאזל. שיחקתי, אבל סבלתי. היה לי קשה לשכוח את מה שקרה מול אוקזר כשהמשפחה שלי ביציע. הפכו אותי לחרא שעושה בעיות. במשחק בסושו ביקשתי מהאוהדים: 'תפסיקו להעליב ותעודדו אותנו'. משם הטון רק החריף. יכולתי לחכות לינואר, אבל כשהגיעה ההצעה לא היססתי. הייתי חייב לצאת כמה שיותר מהר. אני עוזב לטובת פרויקט אמיתי".

איבן מאסון שחקן סנט אטיין פוצע את ניימאר שחקן פריז סן ז'רמן, נובמבר 2021
הפצוע הפך לפוצע. איבן מאסון פוגע בניימאר | אימג'בנק GettyImages, Marcio Machado

ההתבטאויות הללו הפכו את מאסון לאויב אמיתי מבחינת אוהדי סנט אטיין. גם עיתונאים שהגנו עליו עד אז, התקשו לקבל את האמירות כלפי המועדון שתמך בו בעת הפציעה הקשה וגיבה אותו גם בעונת הירידה. מאסון נפצע במשחק הכנה וכך החמיץ את החודש הראשון בקבוצתו החדשה, אך התאושש ולאחר הבכורה אמר: "לא הייתי לחוץ, אבל הרגשתי עוינות מהיציע. שרקו לי, בטח היו שם כמה אוהדי סנט אטיין". אחד מראשי ארגוני האוהדים כמובן הגיב: "נראה לו שניסע אלפי קילומטרים בשבילו? הוא המגן הכי חסר תועלת שהיה כאן".

גם בקבוצה הקטנה מפריז עבר מאסון בין עמדות ונכנס בהדרגה לעניינים. הוא אמנם לא כבש, אבל הציג יכולת טובה בכמה משחקים ונראה שהמעבר החזיר חלק מהביטחון. סיכום בין המועדונים מנע ממנו לקחת חלק במפגש הישיר, לאכזבתם של האוהדים הירוקים שקיללו אותו בניצחון החוץ 2:4, אם כי בסוף העונה הוא סייע לפריזאים לסיים במקום השביעי בליגה השנייה – שתי נקודות מעל האקסית אליה חזר אוטומטית.

החזרה הייתה פורמלית בלבד. סנט אטיין חיפשה דרך להיפרד ממאסון שנשאר גם אחד המשתכרים הבכירים בסגל, הוא כמובן לא רצה לשוב והכניסה של מכבי תל אביב לתמונה שירתה את כולם. הצהובים מקבלים מגן ורסטילי שאמנם איבד מהמהירות שלו בעקבות הפציעה הקשה והוחרם על ידי הקהל שלו, אבל כבר הפגין יכולות גבוהות באחת מחמש הליגות הבכירות באירופה ומשוכנע, למרות הכול, שזה רק עניין של זמן עד שיחזור אליה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי