סגרו את הברז? כך ניוקאסל הפכה מבזבזנית לקבוצה שמוכרת כוכבים

play
שחקני ניוקאסל מאוכזבים | Marc Atkins/Getty Images
שער ובישול בדקה ה-91 לדה בראונה, סיטי הפכה פיגור ל-2:3 אצל ניוקאסל 06:58

אחרי שנתיים וחצי של מסע רכש ורגעי שיא, חוקי הפייר פליי התפוצצו למגפייז בפנים. במקום להתחזק בעונה מאכזבת ומלאה בפציעות, כעת הפרויקט הסעודי צריך לקחת צעד אחורה

קבוצות: ניוקאסל
(גודל טקסט)

"הקבוצה העשירה בעולם" היה הטייטל שהודבק לניוקאסל, לאחר שהמועדון נרכש בסוף שנת 2021 על ידי קרן ההשקעות הציבורית הסעודית, שבראשה עומד יורש העצר מוחמד בן סלמאן. משנים של דשדוש תחת הבעלים השנוא מייק אשלי, אוהדי המגפייז קיבלו הזדמנות לחלום, וחלק מאותם חלומות התגשמו די מהר. בעונה המלאה הראשונה של הפרויקט הגיעה ניוקאסל לגמר גביע הליגה ושם הפסידה למנצ'סטר יונייטד, אך חשוב מכך, סיימה בטופ 4 ובעקבות כך חזרה לליגת האלופות אחרי שני עשורים.

כבר בחלון ההעברות הראשון לפרויקט, ינואר 2022, הסעודים שפכו קרוב ל-100 מיליון יורו על שחקנים כמו ברונו גימראייש, קירן טריפייר, דן ברן וכריס ווד שמאז הספיק כבר לעזוב. אדי האו קיבל את המושכות לנהל את הפרויקט אחרי התהליך שהוביל בבורנמות', ובצפון אנגליה הרגישו שכעת אין מי שיעצור אותם.

לצערם, הם טעו. נחזור מהמסע בזמן אל ההווה, ינואר 2024, וכמעט שלא נזהה את אותה גרסא בזבזנית של ניוקאסל. כל הכוכבים נמצאים על המדף או לכל הפחות מוזכרים כמועמדים לעזוב עכשיו או בקיץ, וכעת נשאלת השאלה איך הם בכלל הגיעו למצב הזה?

אין הרבה סיבות לחגיגה. שחקני ניוקאסל | GettyImages, Chloe Knott – Danehouse

באנגליה פורסם כי למרות העונה המוצלחת השחורים-לבנים סיימו את העונה שעברה עם הפסדים של 70 מיליון פאונד וכעת חוקי הפייר פליי בממלכה מגבילים אותם. עם זאת, חשוב לציין שמאותו חוב המגביל אותם נוכה סכום לא מבוטל, זאת משום שחלק מהכסף שהוביל לחוב הושקע בשדרוג מתחם האימונים ולאו דווקא בהחתמות נוצצות.

בעונת 2011/12 ייסדו בכדורגל האנגלי את חוקי ה"PSR", שנועדו למנוע התרסקות כלכלית של קבוצות. התקדים שהוביל לחקיקה היה המפלה של פורטסמות', שבזבזה בענק אחרי זכייה בגביע והגעה לאירופה ולאחר מכן נקלעה לחובות שהקריסו אותה לליגות נמוכות יותר. אותם חוקים חזרו בחודשים האחרונים לכותרות כשאברטון ונוטינגהאם פורסט הואשמו בהפרה, ולאברטון אף הופחתו עשר נקודות העונה.

ניוקאסל, שמאז הרכישה בזבזה כמעט 400 מיליון יורו יותר על העברות ממה שהכניסה ממכירות, רוצה להימנע מגזרה דומה ועל כן היא נזהרת מאוד בשוק. המסע האירופי נקטע בשלב הבתים של ליגת האלופות ובכך המועדון פספס הכנסות נוספות, ולאור זאת הוא עלול כאמור למכור שחקני מפתח.

מתוסכל מהמצב. אדי האו | Marc Atkins/Getty Images

פריז סן ז'רמן חושקת בגימראיש ולפי הדיווחים מוכנה להשקיע עליו בקיץ יותר מ-100 מיליון יורו. קאלום ווילסון נמצא על הכוונת של מילאן, קירן טריפייר מבוקש בבאיירן מינכן ומיגל אלמירון, משרידי העידן שלפני הבעלות הסעודית, עשוי לעבור דווקא לליגה הסעודית. אל שבאב מוכנה להשקיע קרוב ל-50 מיליון יורו באלמירון שיחגוג בקרוב את יום הולדתו ה-30, סכום די גבוה ביחס לערכו בשוק. על אף שאל שבאב אינה אחת מהקבוצות הסעודיות שנמצאות בבעלות קרן ההשקעות הציבורית, רבים קושרים בין המעבר האפשרי הזה לבין הכוונה של הסעודים לתת יד ולסייע לניוקאסל.

מי שבוודאי לא מרוצה מכל השמועות הללו הוא המאמן אדי האו, שחווה עונה לא פשוטה. ניוקאסל מדורגת באמצע הטבלה ורחוקה 14 נקודות מהטופ 4, כך שהעפלה נוספת לליגת האלופות נראית כמשימה בלתי אפשרית. גם הגעה לליגה האירופית, הישג מכובד שיוכל להניב הכנסה, נראה לא פשוט כרגע.

המגפייז סובלים העונה מחוסר מזל משווע בכל הקשור לפציעות. השוער הבכיר ניק פופ מושבת למספר חודשים וגם ז'ואלינטון הפצוע צפוי להיעדר תקופה ארוכה. תוסיפו לכך את סנדרו טונאלי שהסתבך בפרשת הימורים והושעה להמשך העונה חודשים בודדים אחרי שהפך לאיטלקי היקר בכל הזמנים, ותקבלו תמונת מצב מורכבת. עם כל הפציעות, ההשעיות והשחקנים שעלולים לעזוב, הדרך של ניוקאסל חזרה לצמרת נראית רחוקה. אף אחד לא מעז עדיין להספיד את הפרויקט, אך כעת זה הזמן של הבוסים מהמפרץ להוכיח שהם לא מפחדים מדרך ארוכה.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי