לשון מאזניים: כנגד כל הציפיות, קאי האברץ שובר שוויון בארסנל

play
אחרי החמצה גדולה, החזיר עם צמד. האברץ | GettyImages
צפו: סון החזיר את טוטנהאם פעמיים מפיגור ב-2:2 הסוער נגד ארסנל 03:50

רבים תהו מדוע התותחנים הימרו דווקא על הפלופ של צ'לסי בקיץ, אך בחודשים האחרונים הגרמני מוכיח שהוא בדיוק מה שהיה חסר לארטטה. כעת נותר לו להשיג ניצחון מתוק בדרבי של צפון לונדון (16:00, ספורט1), אולי בדרך לאליפות המיוחלת

קבוצות: ארסנל
(גודל טקסט)

עם מאזן שערים כולל של 19 שערים בלבד בקדנציה שנפרשה על פני ארבע עונות, קשה להעניק לקאי האברץ את התואר 'אגדת מועדון' בעקבות התרומה הדלה שסיפק לצ'לסי בתקופתו בסטמפורד ברידג'. השחקן הגרמני, שהיה אחת הרכישות שעליהן נלחם יותר מכל מנג'ר הבלוז דאז, פרנק לאמפרד, נחת בצ'לסי עם תג מחיר גבוה וציפיות עצומות כחלק מהיחידה הצעירה והמבטיחה שלמפארד ניסה לבנות בעקביות.

האברץ עצמו, שדיבר בחודשים האחרונים בפתיחות רבה על תקופתו בכחול, היה הראשון שלקח אחריות ולהודות שתרומתו הייתה מאכזבת במיוחד עבור כל הצדדים המעורבים. אבל למרות שורת הסטטיסטיקה המתסכלת, ישנו רגע אחד קסום במיוחד שעליו חתום האברץ ובעקבות כך שמו חקוק באותיות זהב בהסטוריית המועדון המפואר ממערב לונדון (גם בקרב מבקריו החריפים ביותר), לאחר שכבש את השער הבודד שהעניק לצ'לסי את הניצחון על מנצ'סטר סיטי בגמר ליגת האלופות לפני כשלוש שנים ואת זכייתה השניה במפעל בתולדותיה.

המעבר של האברץ ממערב לונדון צפונה לאמירויות בקיץ לווה בתהיה משמעותית כלפי מנג'ר ארסנל, מיקל ארטטה, והמנהל הספורטיבי של המועדון, שחקן העבר אדו, האם דווקא הגרמני המאכזב יצליח לעשות את השינוי הנדרש ולהעניק לתותחנים את המימד החסר כדי לעשות את הצעד המתבקש קדימה ולזכות באליפות. 'פרויקט השיקום של ארטטה', כונתה בלעג רכישתו של האברץ בחלק מכלי התקשורת במולדת הכדורגל, שם תהו מה יש בו שגרם לארטטה להתעקש על רכישתו.

קאי האברץ, שחקן צ'לסי
עונה שהיו רוצים למחוק מספרי ההיסטוריה. האברץ | רויטרס

בעונה שעברה שייטה ארסנל לאליפות, אבל לצד הרעננות והרעב הגדול להנחית אליפות ראשונה בצד האדום של צפון לונדון, הפגינה חוסר בגרות, עייפות ובעיקר חוסר חדות משווע מול השער, איבדה מומנטום וצפתה מהצד במנצ'סטר סיטי זוכה באליפות שלישית ברציפות בדרך לטרבל היסטורי. קיץ 2023 באמירויות בעיקר אופיין בהתרגשות סביב הגעתו הצפויה של דקלן רייס שנרכש מווסטהאם, אבל לצד החיזוק המשמעותי במרכז השדה בדמותו של מנהיג אמיתי, ארסנל הייתה זקוקה לחלוץ 'טהור' ואמין, שיידע לספק מספרים מרשימים ובעליונות עליונה – יספק עקביות נדרשת.

המילה 'עקביות' היא ככל הנראה המילה האחרונה שיכולה הייתה לתאר את ארבע שנותיו של האברץ בסטמפורד ברידג', והאופן שבו פתח את עונתו הראשונה בארסנל היה תזכורת כואבת לימיו בצ'לסי בשל חוסר חדות משווע שהפגין.

אבל בחודשים האחרונים משהו השתנה אצל האברץ, שלפתע החל להעניק לארסנל את המימד הנדרש, 'הקילר אינסטינקט' שעבורו ארטטה התעקש על צירופו. כשברקע חלון ההעברות של חודש ינואר והשאגה שהלכה ונשמעה ביציעי האמירויות התעצמה עם הדרישה לחזק את הסגל עם חלוץ מטרה אמיתי, האברץ התעלה ברגעים הקריטיים ונתן לתותחנים את מה ששיוועו לו במשך פרק זמן כל כך ארוך עם שערים ברגעי האמת.

המשוואה שהאברץ יצר בארסנל היא פשוטה ומדויקת במקביל, בכל משחק בו הוא כבש – ארסנל ניצחה (11 ניצחונות, ליתר דיוק), וצמד השערים שכבש בדרבי הלונדוני נגד צ'לסי ביום שלישי האחרון לא רק שנתנו לארסנל את הדחיפה והמוטיבציה לחסל באופן סופי את היריבה מהצד המערבי של העיר, אלא גם העניקו לגרמני לגיטימציה נוספת שמה שבהחלט לא עבד בסטמפורד ברידג' תחת שלושה מנג'רים שונים, עובד באופן נהדר דווקא תחת שרביט האימון של ארטטה.

"זה לא רק השערים שהוא כובש, זאת התרומה הכוללת שלו למערך הקבוצתי שלנו, הרבה מעבר לנתונים הסטטיסטיים", אמר ארטטה לאחר ה-0:5 על צ'לסי. "אתם רואים, כאוהדים וכפרשנים, את כמות השערים שלו עבורנו, וזה הגיוני, אבל עבורנו כצוות המקצועי שבוחן כל רגע במהלך כל משחק נתון – האברץ הוא אחת הסיבות המרכזיות ליכולת שלנו כקבוצה להכריע משחקים באופן חד".

קאי האברץ ארסנל
קאי האברץ ארסנל | אימג'בנק GettyImages

שתי המכות שהאברץ הנחית על מעסיקו לשעבר היו כואבות במיוחד לעיכול עבור צ'לסי, שבחשבון הטוויטר שלה סירבה לציין את שמו בכל פעם שכבש (אולם לא היססה לציין את שמות יתר הכובשים באותו ערב עגום באמירויות), מהלך שגרר בעיקר לעג כלפי המועדון בקרב אוהדי הכדורגל המקומיים, אולם עבור האברץ עצמו צ'לסי היא העבר הרחוק מאוד כשההווה והעתיד שלו בארסנל הולכים ומצטיירים באופן החיובי ביותר.

הדרך לאליפות ראשונה מזה שני עשורים מורכבת ועמוסה באתגרים, כאשר ארסנל תתמודד עם המשוכה הקשה ביותר שנותרה לה עד סיום העונה – ביקור פיקנטי בצד השני של צפון העיר ועימות חזיתי מול טוטנהאם (16:00, ספורט1). אוהדי התותחנים (וגם אוהדי התרנגולים) זוכרים היטב את הזכיה האחרונה של ארסנל באליפות הליגה בעונת 2004/2003 כשהקבוצה הוכתרה רשמית דווקא בחצר הביתית של טוטנהאם, בווייט הארט ליין, בעונת אליפות נדירה בה ארסנל הלכה עד הסוף מבלי להפסיד אף פעם אחת.

בזמן ששחקניו של אנג' פוסטקוגלו עדיין שואפים לקזז פערים מול אסטון וילה במטרה להשיג את המקום הרביעי בפוטו פיניש ואת הכרטיס לליגת האלופות בעונה הבאה, ארסנל הצליחה בשבוע האחרון להפגין בגרות נדרשת עם תגובה עוצמתית לשני הפסדים מתסכלים בפרק זמן קצר (באיירן מינכן ואסטון וילה), והשיגה שני ניצחונות כפולים בפרק זמן קצר בליגה (נגד וולבס וצ'לסי). עם קבלת פנים עוינת מול השכנה המקומית השנואה, המוליכה תצטרך לקבל את קאי האברץ בשיאו כדי להוכיח מיהי בעלת הבית האמיתית של צפון לונדון, כשארבעה משחקי ליגה נותרו וסיטי דולקת אחריה ללא מעצורים, במטרה לסיים עונה עמוסת רגש באופן החיובי ביותר.

מה דעתך על הכתבה?

אהבתי
לא אהבתי